Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.03.2019 06:00 - 339# Методика за комплексна диагностика на социално-педагогическа занемареност на деца (Раиса Викторовна Овчарова)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 996 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


                 339# Методика за комплексна диагностика на социално-педагогическа  

                                                  занемареност на деца (Р.В.Овчарова)

 

Описание: Методиката се основава на съпоставка на независими характеристики за детето, получени от педагози, психолози, възпитатели, родители и данните за диагностично-значими признаци на изследваното състояние, разкрити по външни симптоми (наблюдение).

Цел: Методиката определя наличието или отсъствието на състоянието, установява картината на основните девиации и недостатъци, предизвикани от това състояние и определя относително точно нивото на отклонения.  Прилага се паралелно с резултатите от наблюдението, водено от педагози, учители, родители, психолози. Обикновено се базира на информацията получена по време на воденето на дневник за наблюдение на детето или диагностични чек-листове, попълвани от учителите, възпитателите и родителите.

Инструкция: Внимателно прочетете твърденията.  Ако даденото твърдение подхожда към характеристиките на вашето дете (ученик), маркирайте съответния номер в приложената бланка. Искреността на вашите отговори ще способства за правилната оценка на ситуацията и ще помогне при вземане решения за оказване подкрепа на детето (ученика) по преодоляване на наличните трудности.

Въпросник Скала 1 – СС (свойства на субективното самосъзнание).

1.                  Иска да бъде много малък или много голям

2.                  Счита себе си за некрасив.

3.                  Счита себе си за нездрав.

4.                  Счита себе си за по-слаб от другите.

5.                  Не харесва името си.

6.                  Не иска да бъде момиче (за момичетата), момче (за момчетата).

7.                  Мисли, че има малко приятели.

8.                  Мисли, че неговите приятели имат по-добри семейства от неговото.

9.                  Струва му се, че в къщи всички му пречат.

10.              Счита, че е по-глупав от другите.

11.              Счита себе си за много способен.

12.              Предполага, че родителите му не са доволни от него.

13.              Счита, че много често просто не му върви.

14.              Струва му се, че учителите не са доволни от него.

15.              Счита, че нищо не умее, че с каквото и да се заеме не успява.

16.              Мисли, че е лошо момче (момиче).

17.              Счита, че на никого не е нужен, никой не го обича и често говори за това.

  Скала 2 – СО (свойства на субективното общуване).

1.                  Харесва му, когато към него изпитват симпатия.

2.                  Обича да бъде забелязан, но сам не проявява активност.

3.                  Рядко моли някого за помощ и се справя обикновено сам.

4.                  Има малко приятели.

5.                  Рядко търси учителите си по собствена инициатива (отбягва ги).

6.                  Подчинено дете (съгласява се да играе определено непечеливши роли).

7.                  Има само 1-2 приятели в класа (останалите го изолират).

8.                  Често се оплаква от другите деца в класа (училището).

9.                  Държи се необуздано и шумно, когато няма учители.

10.              Понякога, когато му направят забележка, играе роля на „герой”.

11.              Случва се да играе ролята на шут и палячо.

12.              Пречи на другите да учат или играят, присмива им се, обича да ги плаши.  

13.              Рядко реагира на забележки, съвети и не им обръща внимание.

14.              Не разбира, защо постъпките му не се харесват на другите.

15.              Скучно му е с другите деца, избягва ги.

16.              Намира се в лоши отношения с връстниците си.

17.              Проявява агресивност по отношение на съучениците си, унищожава техни вещи.

18.              Подражава на по-големите, като копира хулигански речник и поведение.

19.              Държи се в класа като отхвърлен, неприет, необичан, „жертвен агнец”.  

20.              Избягва контакти с учителите.

21.              Често реагира ситуативно (не е последователен, не е надежден).

  Скала 3 – СД (свойства на субективната дейност) за родители и педагози.

А. Мотивация за учене

1.                  Харесва му да има ученически принадлежности и да бъде ученик.

2.                  Отива (идва) на училище заради децата в него.

3.                  Не проявява особена любознателност.

4.                  Към ученето се отнася равнодушно, понякога дори отрицателно

5.                  Отива (идва) на училище без особено желание.

6.                  Не обича да учи.

7.                  Страхува се от лоши оценки, защото в къщи очаква наказание и порицание.  

8.                  Не обича да учи, защото рядко го хвалят.  

9.                  В училище не е харесван, защото там не обичат лошите ученици.

Б. Учебно-познавателна активност

10.              Не се отличава със старателност към ученето.

11.              Не проявява особен интерес към определен предмет.

12.              В час често е пасивен.

13.              Не задава въпроси и се стреми да отговаря рядко.

14.              Работи само тогава, когато е под контрола на учителя (родителя).

15.              Рядко изпълнява самостоятелно домашните си задачи или те са некачествени.  

16.              Малко чете.

В. Целенасоченост и осъзнатост на ученето

17.              С усилие разбира учебния материал, често не знае как да постъпи за да реши дадена задача.

18.              Бързо забравя условието и въпроса.

19.              Често изпълнява задачите по стандарт.

20.              Рядко и трудно открива своите грешки и ги поправя.

21.              Не е уверен в правилността на своите действия.

22.              Не е доволен от резултатите на своята учебна дейност.

 

Скала 4 – ОТС (общо ниво на тревожност на семейството)

1.                  Често иска прошка от родителите си и изпитва чувство за вина.

2.                  В къщи се държи безпомощно.

3.                  В къщи се държи неловко, несигурно, изплашено.

4.                  Чувства себе си в семейството като най-глупавия.

5.                  Извънредно привързан към майката.

6.                  Държи се особено с всички близки.

7.                  Изпитва страх от оплаквания на учителите към родителите му.

8.                  Често прикрива или изопачава истината, лъже родителите си.

9.                  Извънредно много споменава в разговорите семейството си.

10.              Често се намира в лошо настроение.

ОТУ (общо ниво на тревожност по време на учебния процес)

1.                  Проявява извънредно желание да поздравява и да бъде близо до учителите си.

2.                  Учителите са прекалено приятелски настроени към него.

3.                  Често носи от дома и показва различни предмети в училище.

4.                  Стреми се да привлече вниманието на учителите, да им направи впечатление.

5.                  Постоянно се нуждае от подкрепа и помощ.

6.                  Стреми се да постигне надмощие на учителите.

7.                  Постоянно е зает от мисълта, как да привлече вниманието на другите върху себе си.

8.                  С лекота се справя при ситуативни неуспехи.

9.                  Играе ролята на „герой”, когато му се направи забележка.

10.              Рискува без да е нужно.

11.              Играе (общува) изцяло с деца по-големи или по-малки от него.

12.              Неадекватно се отнася към оценките на обкръжаващите го.

 

Скала 5 – ВМС (възпитателен микросоциум в семейството)

1.                  Родителите считат, че честите наказания формират силен характер.

2.                  Родителите считат, че тяхното поведение (стил на общуване) трябва да бъде непреклонно.

3.                  Работата на родителите е свързана с командировки (отсъствие).

4.                  Родителите упражняват особено отговорна работа.

5.                  Ученикът често пропуска занятия.

6.                  Ученикът определено е занемарен, изоставен, дори на външен вид.

7.                  Ученикът буквално „къса нервите” на родителите си.

8.                  Родителите често се жалват от ограничените способности на детето си.

9.                  Родителите определено завиждат и злословят спрямо способните ученици от класа.

10.              Родителите считат, че на тяхното дете просто не му върви заради другите.

11.              Родителите искат детето им да дружи само с добри и възпитани деца..

12.              Родителите предпочитат да не питат учителите за своето дете, да не се срещат с тях.  

13.              Родителите рядко или въобще не посещават родителски срещи.

14.              Родителите често изпитват чувство за срам заради своето дете пред познати и пред учителите.

15.              Родителите изтъкват само недостатъците на детето и не забелязват достойнствата му.  

ВМУ (възпитателен микросоциум в училището)

1.                  Ученикът предизвиква у педагозите по-скоро съжаление, отколкото  симпатия.

2.                  По мнение на педагозите, детето изостава твърде много от своите връстници.

3.                  За педагога е особено важно да направят така, че изоставащото дете да не проваля класа.

4.                  Педагогът счита, че активността на детето ще е успешна, ако тя съответства на целите на обучението и възпитанието.

5.                  Педагогът счита, че могат да уважават само ученик, който заслужава това.

6.                  Педагогът е уверен в това, че детето трябва да бъде послушно и дисциплинирано – това е залог за добро възпитание. 

7.                  Педагогът счита, че ученикът трябва да се доверява на учителя, да споделя с него своите мисли и чувства.  

8.                  Педагогът е убеден, че успех може да се постигне при работа с детето само ако се следва ясен план и строго да се придържа към него.  

9.                  Педагогът предполага, че недостатъците на детето са свързани преди всичко с проблеми в семейството и семейното възпитание.  

10.              Учителят е уверен, че педагогическите подходи, използвани от него учат детето само на добри и успешни практики.

Скала 6 – ДД (достойнството на детето)

В произволен порядък следва да се отговори на въпросите:

-Какво обича детето?

-Какво умее да прави детето?

-Какво желае детето?

-Какво е детето?

Обработка на резултатите

Скала 1– СС (свойства на субективното самосъзнание) показва нивото на самосъзнание.

= 1 – 4 съждение свидетелстват за отхвърляне на физическия „Аз”;

= 5 и 6 – показват отсъствие на полова идентификация;

= 7 – за мързел, пасивност, липса на интерес;

= останалите – свидетелстват за неадекватна самооценка и определят нивото на нарушение на самосъзнанието в резултат на занемареността.

Скала 2 – СО (свойства на субективното общуване) определя нивото на формиране на свойствата на субекта за общуване. 

= 1 и 2 съждение касаят потребността на детето от привързаност;

= 5, 6, 7 и 20 – говорят за ниска комуникативна активност и неудовлетвореността от общуване;

= 4, 8, 16 и 19 – съдържат маркери за нисък социален статус на детето и неговото отхвърляне от обкръжението му;

=  13, 14, 15 и 21 – свидетелстват за социална неадекватност на детето, свързана със слаба социална рефлексия

= останалите – демонстрират способи за защитно-компенсаторно поведение и социална отхвърленост.

Скала 3 – СД (свойства на субективната дейност) показва нивото на развитие на свойствата на субекта за дейност.  

=    1 - 2 съждение – показват дисхармония в мотивацията за учене;

=   10 - 16 – свидетелстват за нарушения в учебно-познавателната активност;

= 17-22 – характеризират неформираността на осъзнаване и целенасоченост в обучението, опираща се на психологически новообразувания в училищната възраст.

Скала 4 – ОТ (общо ниво на тревожност) съдържа 22 въпроса, 10 от които характеризират семейната тревожност на детето.  Втората част от въпросите (12) съдържат характеристики на тревожността на детето в училище.  Колкото е по-висок бала на тревожността, толкова по-ясно изразено отхвърлянето на занемареното дете от референтната общност и неговата социална дезадаптация.

Скала 5 – ВМ (възпитателен микросоциум) съдържа също два аспекта – за семейството с 15 съждения  и за училището –  10 съждения.   Съжденията отразяват неблагоприятната семейна и училищна атмосфера, отхвърляне на занемареното дете от педагозите и родителите, авторитарен-хиперсоциализиран тип отношение към детето, ограничаващ неговата активност и самоизразяване.  Общото високо количество на бала по скалата диагностицира неблагоприятна социално-педагогическа ситуация за развитие на ученика.

Скала 6 – ДР (достойнство на детето)  съдържа 4 въпроса за детето, които касаят неговите положителни качества и разкриват факта, знаят ли родителите и педагозите какво детето обича, какво умее, какво иска и кой е той.  Липсата на данни по тази скала свидетелства за незнание, отхвърленост и незаинтересованост от страна на родители и педагози.

Социално-педагогическа занемареност се диагностицира при наличие на съвпадение по 1, 4, 5 и една от останалите скали (2 или 3) или по всички скали.  Броя на съвпаденията при лека степен на занемареност съставлява 10-25%; за изразена степен – 25-30% и повече. При лека степен на занемареност съвпаденията със съжденията от въпросника се групират най-често в първите три твърдения.

 

Бланка за отговори

Име и фамилия ____________________________

Възраст _____________________________

Клас ____________________

1–СС 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

11–СО 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

3–СДУ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

4–ОТС 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10,   ОТУ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

5–ВМС 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15, ВМУ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

 

Превод от руски, Кунчев

 

Източник: Овчарова Р.В., Малюшина Ю.А. Криминальная мотивация несовершеннолетних правонарушителей и ее коррекция. – Курган.: Изд-во Курганского гос. ун-та, 2011.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816812
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031