Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.06.2019 06:00 - 1063# Методика за изследване на творчески способности (Н.Вишнякова)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1425 Коментари: 0 Гласове:
-1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


                               1063# Методика за изследване на творчески способности

                                                                        (Н.Вишнякова)

 

Тестът "Креативност" позволява да се диагностицира нивото на творческите способности на човек и да се изгради психологически креативен профил, отразяващ творческия компонент на Аз-образът – „Аз-реално“ и представите  за  „Аз-идеално“. Сравнението на два образа на творчеството: „Аз-реално“ (какъв съм аз) и „Аз-идеално“ (какъв бих искал да бъда) позволява да се определи творческия потенциал на личността.

Инструкция: Предлагаме Ви самостоятелно да оцените свои личностни качества, отговаряйки на въпросника. Прочетете внимателно въпросите. Ако отговорът Ви на въпроса е положителен, поставете знак "+" в колонките „Аз-реално“ и „Аз-идеално“, а ако е отрицателен, поставете знак е "-"  Не мислете дълго над отговора, защото първият отговор е импулсивен и обикновено е правилен. Не обръщайте внимание на буквите, поставени в скоби след номерацията. Бъдете искрени!

Въпросник

1.(М) Замисляли ли сте се какви причини ви карат да създадете нещо ново?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

2.(Л) Имали ли сте неприятности заради своето любопитство?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

3.(О) Имали ли сте желание да извършите промени и подобрите външния вид или функциите на някакъв предмет?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

4.(В) Мечтаете ли да получите известност, създавайки нещо социално ново?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

5.(И) Доверявате ли се на интуицията си в ситуация на риск?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

6.(Е) Мислите ли, че при конфликтна ситуация сте в състояние да избегнете емоционалните преживявания?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

7.(Х) Отговаряте ли с шеги, ако някой ви разиграва?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

8.(П) Ако ви се отдаде случай, бихте ли променили работата си на по-платена, но по-малко творческа?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

9.(М) Когато взимате решение замисляте ли се за последиците?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

 

10.(Л) Опознаването на нови неща престава ли да буди любопитство във вас, ако това е свързано с рискове?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

11.(О) Случвало ли се е да използвате някакви вещи не по предназначение?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

12.(В) Случвало ли се е да разказвате истински случай, при който да се изкушите и да добавите измислици?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

13 (И) Когато се намирате в екстремални ситуации вие се вслушвате по-скоро в гласът на разума, отколкото се опирате на интуицията?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

14. (Е) Доставя ли ви емоционално удовлетворение да се занимавате с творческа дейност?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

15 (Х) Обичате ли да се присмивате на себе си, да се самоиронизирате?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

16. (П) Изобретявал ли сте нещо ново в сферата, към която проявявате интерес?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

17 (М) Уморявате ли се от работа, изискваща творческо мислене в нестандартни ситуации?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

18 (Л) Казвали ли са ви, че сте човек, който „разбира от всичко“?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

19. (О) Заниманията ви уникални ли са?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

20. (В) Имали ли сте случаи, за които у вас да възникнат необичайни представи и образи за реални събития?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

21. (И) Понякога имали ли сте предчувствие за това, кой звъни по телефона още преди да вдигнете слушалката?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

22. (Е) Равнодушен ли сте към негативните емоции на чужди деца? 

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

23. (Х) Надсмивате ли се над неуспехите си?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

24. (П) Посещавал ли сте някакви специални занятия (обучения, беседи), дори това да е свързано с неудобства?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

25. (М) Достатъчно ли е за вас да констатирате дори най-малък признак за проблем, за да се увлечете и захванете с неговото разрешаване?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

26. (Л) Вярно ли е, че на някои философски въпроси, измъчвали ви в детството, вие сте намерили отговор в по-късна възрастност?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

27. (О) Изпитвате ли интерес към оригинални рискови предложения на вашите колеги?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

28. (В) Имате ли случаи, при които си фантазирате, че се намирате в друго пространство и друго време (друг град, на друго място, в някой друг век)?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

29. (И) Изпитвате ли трудност да предвиждате последиците от предстоящи събития?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

30. (Е) Преди да се заемете с някаква нова дейност, изпитвате ли чувство на вдъхновение и подем?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

31. (Х) Случвало ли се е предварително да обмислите някаква шега (например, смешна история, виц), за да развеселите компанията?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

32. (П) Уморяват ли ви ситуации на липсата на яснота и изненадите в професионалната дейност, които изискват нови подходи за тяхното решаване?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

33. (М) Подготвяте ли си варианти за решение на трудни задачи (дейности), преди да направите най-добър избор?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

 

 

 

34. (Л) Когато срещате трудности при усвояване на нещо ново, измъчва ли ви чувство за неудовлетвореност?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

35. (О) Обичате ли работата, която изисква находчивост, дори и да е трудна за изпълнение?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

36. (В) Изправени пред необичайни проблеми, предвиждате ли перспективи за тяхното решение?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

37. (И) Имали ли сте някога сън, който предсказва какво ще се случи?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

38. (Е) Изпитвате ли съчувствие към хора, които не успяват да постигнат желания от тях резултат в определена творческа дейност?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

39. (Х) Използвате ли хумор за излизане от затруднени ситуации?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

40. (П) Когато сте избирали (ще избирате) професия, вие отчели ли сте своите творчески способности?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

41. (М) Изпитвате ли затруднения когато трябва да предвидите всички възможни отрицателни последици от една конфликтна ситуация?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

42. (Л) Склонен ли сте да рискувате кариерата си заради ново знание?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

43. (О) Бихте ли се заели със създаването на нещо необикновено, въпреки че то може да е свързано с трудности?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

44. (В) Трудно ли ви е да си представите определено място, на което бихте искали да попаднете?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

45. (И) Случвало ли ви се е да мислите за определен човек, с който отдавна не сте се срещали и скоро след това изведнъж той да ви позвъни или го срещнете?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

 

46. (Е) Съчувствате ли на хора, които са били измамени?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

47. (Х) Склонен ли сте сам да измисляте вицове и смешни истории?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

48. (П) Ако бъдете лишен от възможността да работите точно това с което се занимавате, то би ли загубил смисъл животът ви?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

49. (М) Обмисляте ли внимателно всички етапи на творческата си дейност?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

50. (Л) Изпитвате ли желание да разглобите определен уред, за да разберете как работи?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

51. (О) Склонен ли сте да импровизирате в процеса на изпълнение на предварително разработен план за действие?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

52. (В) Способен ли сте да съчинявате приказки за деца?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

53. (И) Случвало ли се е по някакви необясними причини да не се доверявате на някои хора?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

54. (Е) Вие сте от хората, които дълбоко се вълнуват когато са били излъгани?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

55.  (Х) Дразните ли се от шеги, които са изразени под формата на ирония?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

56. (П) Имате ли усещането, че професионалната ви дейност по някакъв начин прави обкръжаващият ви свят по-добър?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

57. (М) Замисляли ли сте се какви дълбоки причини са скрити в творческата дейност на човек?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

58. (Л) Проявявате ли интерес как живеят вашите съседи?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

 

 

 

59. (О) Имате ли предпочитание да общувате с хора с уникални и различни възгледи и убеждения?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

60. (В) Понякога имате ли фантазия, че някога може да получите огромно наследство?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

61. (И) Затруднявате ли се да определите характера на един човек от пръв поглед?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

62. (Р) Съчувствате ли на хора, които стоят по-ниско от вас?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

63. (Х) Хората около вас считат ли, че вие сте остроумен човек?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

64. (П) Може ли да се каже, че в професионалното ви творчество сте имали много неуспехи?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

65. (Л) Замисляте ли се върху причините за успехите и неуспехите във вашата творческа работа?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

66. (Л) Може ли да се каже, че когато срещнете някаква нова дума, вие търсите и правите проверка в различни източници за да разберете смисъла й?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

67. (О) Интересуват ли ви хората, които се придържат само към по-традиционни възгледи за живота?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

68. (В) Пишете ли (писали ли сте) стихове?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

69. (И) Трудно ли ви е да определите как се е развил живота на един човек, само като го наблюдавате?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

70. (Е) Вие сте от хората, които много рядко изразяват своите емоции при публични скандали?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

71. (Х) Изпитвате ли затруднения при опитите си да излезете от затруднена ситуация чрез шеги?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

 

 

72. (П) Склонен ли сте да поемете риск в своята работа, дори когато резултатите не са гарантирани?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

73. (М) Способен ли сте да създадете цялостния резултат от някаква дейност (случай), като възстановите един по един неговите детайли?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

74. (Л) Опитвали ли сте да създадете генеалогично дърво на своя живот?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

75. (О) Ако вашите познати знаеха за какво мечтаете, то според вас биха ви взели за чудак?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

76.  (В) Трудно ли ви е да си представите как бихте изглеждали като стар?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

77. (И) Имали ли сте случаи да изпитвате съмнение и интуитивно безпокойство, когато отивате на среща с някой непознат човек?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

78. (Е) Имате ли усещането, че когато наблюдавате определени драматични събития в живота на другите, че същото се е случило с вас?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

79. (Х) Имате ли предпочитание към комедийния жанр пред всички останали?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

80. (П) Според вас, творчеството задължително ли трябва да присъства във вашата професионална дейност?

 

Аз-реално

 

Аз-идеално

 

Обработка на резултатите.

Буквите, поставени в скобите след номерацията обозначават осем индекса на творчеството (виж таблицата по-долу). Количеството бал по всеки индекс за креативност се определя по ключ, като се сумират получените балове. Ако отговорът на изследваното лице съвпада с ключа по теста, отговорът се оценява с 1 бал по дадения индексов показател: „Аз-реално“ и „Аз-идеално“. Например, ако на първия въпрос изследваното лице е отговорило положително (+)  на графа „Аз-реално“ и „Аз-идеално“ и ключът за отговора е (+), то по първия индекс „М“ (творческо мислене), се начислява 1 бал за двата индекса. Ако е отговорило отрицателно  (-), не се начислява бал.

Трябва да се има предвид, че ключът към теста се отнася за всяко качество, т.е. не само за „Аз-реално“, а и за „Аз-идеално“.
image

                                 


                              Построяване психологически профил на креативността

                                                           „Аз-реално“ и „Аз-идеално“

За да се създаде психологически профил на креативността се рисуват два кръга – един за „Аз-реално“ и един за „Аз-идеално“, като всеки се разделя на 8 части, отговарящи на осемте индекса.  След това радиусът се разделя на 10 равни части, които се отбелязват с цифри от 1 до 10.  Върху тази линия на деление се отбелязват с точки баловете по всеки от показателите за креативност.

Показателите, намиращи се в горната част на кръга (1, 2, 8) се отнасят за съзнателните, а долните (4, 5, 6) – за несъзнаваните процеси на творческата личност.  Показателите 3 и 7 се отнасят за гранични съзнателно-несъзнавани психични процеси.

С цел определяне на творческия резерв (потенциал), е необходимо двата кръга да не наложат един върху друг, като с червена линия се обозначи съединителната линия на контурите за профила  „Аз-идеално“, а със синя за „Аз-реално“.

image

Реалните и идеалните представи за креативност и творчески способности изпълняват функцията на регулатор за самооценката и рефлексия.  Тук следва да се отчита, че различните хора имат различни представи за своите творчески способности и те често или са завишени, или са  занижени. Именно големите разлики в тези представи се явяват предмет на обсъждане в процеса на психологическото консултиране с цел психокорекция на личността.

image

В заключение трябва да се отбележи, че при диагностиката на креативността трябва да се гледа като на „миниатюрен модел на творческия акт“ (П.Торанс),  който дава възможност за ориентация в нивото на развитие на индивидуалната програма на творческата личност. Препоръчва се  тестът да се прилага паралелно с проективни методики и професионално наблюдение върху процеса на развитие на творчеството в творческите форми на дейност. Диагностиката на креативността в случая има основно ориентировъчен и описателен характер.

Истинско проявление на креативността се случва в процеса на производствената дейност, когато, човек реално се включва в творчески процес и се приобщава към творческа дейност, именно тогава постепенно се настъпват психокорекция и самокорекция, в хода на които се разкрива и развива креативния потенциал на човека.

 

Източник: Миронова Е.Е. Сборник психологических тестов. Часть 2.

 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3815270
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1307
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031