2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
1323# Методика за определяне тип темперамент на детето
от 1 до 3 г., посредством стандартизирано наблюдение.
(Г. П. Лаврентиев, Т. М. Титаренко)
За определяне на темперамента се използва специална карта за наблюдение, която се предлага на родителите. В нея са отразени най-характерните прояви в поведението на детето, специфични за отделните типове темперамент. Попълването на картата за наблюдение върху реакциите и активността на детето се извършва в рамките на една седмица.
Инструкция: Уважаеми родители, предоставяме Ви няколко ситуации, в които най-често попада детето в ежедневието, всяка от които има по 4 отговора. Моля, наблюдавайте внимателно поведението му и отбелязвайте всеки път реакциите в продължение на една седмица, като поставяте знак „+“ на тези позиции, които установявате, съгласно предложеното по-долу описание. Всеки един от предложените отговори съответства на определен тип темперамент.
Карта за наблюдение на детето
1.Как се държи детето в ситуации, при които е наложително да реагира бързо (незабавно, мигновено)?
а)включва се с лекота, без изразени ярки емоции;
б)включва се много активно и емоционално изразено;
в)включва се нетърпеливо;
г)включва се срамежливо, много внимателно и предпазливо;
2.Как реагира детето на забележки на възрастни?
а)веднага казва, че това няма да се повтори, но по-късно прави същото;
б)не слуша и постъпва както си иска, проявява бурни реакции;
в)мълчи, приема забележката, обмисля;
г)обижда се, мълчи, дълго преживява, плаче;
3.Как реагира детето при общуване с други деца, при значими за него ситуации?
а)бързо, слушайки внимателно казаното от другите;
б)стремително, страстно, никого не слуша;
в)спокойно и уверено;
г)съмнява се, неуверено е, наблюдава реакциите на другите;
4.Как се държи детето в нетипична (необичайна, извънредна, непозната) обстановка (например, в лекарския кабинет; на Аерогара; в кабинета на директора на детската градина или ясла и пр.).
а)лесно се ориентира, проявява активност и любопитство;
б)възбудено е, понякога неоснователно се безпокои;
в)внимателно и обстоятелствено разглежда всичко наоколо;
г)слуша внимателно възрастните, държи се срамежливо, пасивно-отбранително;
Ключ и интерпретация
В зависимост от броя на наблюдаваните реакции се определя типа на водещия темперамент:
-реакции тип „А“ – може да се приеме, че доминиращи са чертите на сангвиничен тип темперамент.
-реакции тип „Б“ – холерични черти;
-реакции тип „В“ – флегматичен тип;
Скала на Екриксон за оценка на комуникац...
96# Въпросник за определяне доминантен и...