Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.07.2019 06:00 - 1326# Тренинг "Професионално „прегаряне“ на педагога. Профилактика.“ (част 1)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1705 Коментари: 0 Гласове:
0



 

      1326#  Тренинг "Професионално „прегаряне“ на педагога. Профилактика.“

                                                                        (част 1)

 

Презентация №1 (основна)

image

Презентация №2 (допълнителна)

image

Актуалност.

През последните десетилетия проблемът за запазване психичното здраве на педагога стана особено актуален. Съвременното общество поставя все по-високи изисквания към системата на образованието. Учителите от своя страна се стремят да не изостават, а да отговорят адекватно на тези изисквания и очаквания, като непрекъснато трябва да повишават нивото на професионалната си компетентност, а това на свой ред води до физическо и интелектуално претоварване.  Напрегнатите ежедневни ситуации в работата (трудностите при взаимодействието с учениците по време на час; нарушенията на дисциплината; конфликтните ситуации с родителите, с администрацията, с колегите и пр.), водят до изтощение на емоционалните ресурси на учителите. Последиците от това емоционално „прегаряне“ могат да доведат до проблеми в семейството, до нарушение на взаимоотношенията с най-близките хора и на първо място със собствените деца.

Професионалното „прегаряне“ е синдром, развиващ се на фона на хроничен стрес и води до изтощаване на емоционално-енергийните и личностни ресурси на работещия човек.  Емоционалното „прегаряне“ възниква в резултат на вътрешно натрупване на отрицателни емоции, без да е на лице необходимото за организма „разтоварване“ или „освобождаване“ от тях.  Опасността от „прегаряне“ се изразява  в това, че става дума не за краткосрочен преходен епизод, а за дълговременен процес на „тотално изпепеляване“.

По тази причина, днес в системата на образованието е особено актуална необходимостта от корекция на психичното състояние и развитието на емоционалната устойчивост на учителите. Педагогът трябва да има умения ефективно да „отхвърля“ и „разтоварва“ натрупващото се напрежение и да възстановява своята работоспособност. В този контекст, целенасоченото използване на начини и методи за саморегулация, може да помогне на учителя да повиши своето професионално майсторство и оптимално да изгражда общуването си с учениците и колегите си в работата.

По мнение на Л.Г.Федоренко, „за да не оказва един педагог пагубно въздействие върху тези, с които общува (преди всичко, децата и техните родители), той следва на първо място  да се справи себе си, със своите емоционални проблеми, да намери изход от стресовите ситуации, т.е. да започне със самия себе си“.

Предложеният тренинг има за адресат именно учителите, чиято професия по своето съдържание е свързана с общуване с хора – дейност, която изисква специфични навици за взаимодействие с другите и налага пред педагозите изискването за контрол върху своите думи и постъпки. Всички планирани в настоящото обучение навици са крайно необходими в професионалната дейност, както за учителите, така и за ръководителите в днешното училище.

Цел: Запазване психичното здраве на педагозите в образователната среда.

Задачи:

-Запознаване с понятието професионално „прегаряне“ и с неговите характеристики.

-Анализ на проявите на признаците за „прегаряне“ и формулиране източниците на неудовлетвореност от професионалната дейност.

-Създаване на условия, способстващи профилактика на синдрома на „професионалното „прегаряне/изгаряне“.

-Формиране на представи за основните понятия и функции на саморегулацията.

-Сваляне на емоционалното напрежение и усвояване на способи за саморегулация на емоционалното състояние.

Брой на участниците.

В тренинга може да участват различен брой лица – от 8 до 30 човека, като препоръчителния състав е от 12 до 16. Обучаемите заемат местата си, като образуват кръг.

Място.

Тренингът се провежда в продължение на 3-4 часа в достатъчно просторно помещение, което е оборудвано с технически и материални средства, позволяващи създаването на оптимална среда за ефективно изпълнение на поставените задачи.

Структура на тренинга.

Тренингът се състои от три части:

-Първата (въвеждаща) е насочена към създаване атмосфера на доверие, сближаване, сътрудничество и взаимно приемане между участниците.

-Втората (основна) – включва диагностичен компонент и усвояване на навици за емоционална саморегулация.

-Третата (заключителна) е насочена към формиране на навици за позитивно самовъзприятие и рефлексия.

За постигане на резултатна работа е необходима следната организация на работното пространство:

-достатъчно просторно и вентилирано помещение, съобразено с броя участници;

-наличие на работни места за участниците (маси, столове и др.);

-възможности на помещението за затъмняване и създаване на уютна атмосфера, оптимално ограничаваща външни дразнители (звук, светлина и пр.), особено през фазата на релаксация („Делфинотерапия“).

Материали и оборудване:

-хартия – бели листове формат А4;

-цветни моливи, химикали, маркери;

-буклет (брошура) за всеки участник в тренинга;

-интерактивна дъска, проектор, компютър;

-презентации: основна и допълнителна („Делфинотерапия“)

 

I ЧАСТ

Цел: Включване в работа, снижаване на натрупаното напрежение, преодоляване на съпротивите, сплотяване, създаване на групово доверие и приемане.

1.Въведение. Актуални проблеми (презентация №1.ppt. – слайдове № 1-2).

2.Упражнение „Снежна топка“.

Цел: Запознаване на участниците един с друг и снижаване на емоционалното напрежение.

Забележка: Общоприето правило е по време на тренингови занятия обучаемите сами да определят името (прозвището), с което ще участват в обучението и с което другите ще се обръщат към тях. За тази цел най-често всеки един от участниците сам определя наименованието си, написва го на лепящо листче и го поставя на видно място върху дрехата си. Особено важно е организаторът да предложи такъв вариант за закрепване на „баджа“, че табелките с имената да могат да се запазят до самия край на обучението.  

Инструкция: Настанете се удобно. Отпуснете се! Всеки от вас, един след друг  трябва да назове своето име, с което желае да участва по време на тренинга, като го свърже с някакво прилагателно име, което според него най-точно отразява настоящото му настроение и очаквания. Например, днес Ирина желае към нея да се обръщате с името „Ирка“ и определя себе си като „благословена“. Следващият участник трябва да запомни названията на Ирина и да ги повтори, а след това да оповести своето име с принадлежащото му прилагателно. По този начин всеки следващ до петия човек трябва да запомня и назовава имената на предшестващите го и да добавя своите.

Забележка: По своя преценка, в зависимост от броя участници и други критерии, водещият може да раздели групата на тройки, петорки и пр. Идеята е да се постигне както взаимно запознаване, така и да не се претоварват и напрягат участниците, въвеждайки ги в изпитна ситуация за проверка на паметовите функции.

3.Упражнение “Самоанализ” (слайд №3)

(раздават се листове А4, химикалки и цветни моливи).

Инструкция: В лявата половина на листа нарисувайте по свой избор една от трите геометрични фигури, които виждате на екрана и оцветете фигурата с един цвят, като изберете този, който най-точно отразява вашето настроение и състояние в този момент.

Обсъждане: Опишете състоянието си, в което се намирате сега и разкажете, защо избрахте точно тази фигура и този цвят.

4.Упражнение „Празно място” (слайд №4).

Цел: Снижаване на емоционалното напрежение (известно е, че една от сериозните трудности между познати или непознати лица, които са организирани в група (колектив, от който се очаква съвместна екипна работа) е да се гледат свободно в очите и да се докосват един с друг.

Инструкция: Пребройте се на първи-втори. Първите сядат на столовете, а вторите застават прави зад тях, като поставят ръцете си върху облегалката на стола (ако липсва облегалка – върху раменете на първите). Само един участник остава да седи сам на стол без партньор зад него – „празно място“. Неговата задача е да привлече някой от седящите да застане на „празното място“.  Това той трябва да направи без думи, като внимателно наблюдава този, който иска да покани. Ако успее да насърчи някой от седящите и той реши да стане и заеме „празното място“, то стоящият зад него трябва да задържи бягащият, хващайки го за раменете.  Ако задържането е успешно, търсещият партньор продължава наблюдението си, изпращайки покани с поглед към друг участник. Ако задържането е неуспешно и бягащият заеме „празното място", тогава седящият на стола става и заема неговото място, а „бягащият“ сяда на стола и започва както първия с поглед да отправя покани за нов партньор.

След известно време всички партньори сменят местата си – седящите стават и тяхното място на столовете се заема от стоящите.

Обсъждане: Разкажете за усещанията, емоциите и впечатленията си.

5.Упражнение “Въртележка” (слайд №5)

Цел: Запознаване с факторите, улесняващи и затрудняващи установяването на контакти между хората.

Инструкция: Изправете се и застанете в кръг. Сега се пребройте през един и се разделете на „ябълки“ и „круши“. „Крушите“ образуват външен кръг и стоят на място, а „ябълките“ – вътрешен кръг. Нека сега „ябълките“ направят крачка напред, а след това се обрнете с лице към „крушите“. Така се образуват два кръга, обърнати един към друг. По мой сигнал, „ябълките“ започват опити да установят контакт с партньора срещу тях, обсъждайки определена тема, която ще ви съобщя в края на инструкцията. По мой сигнал „Завърти се наляво“, ябълките се придвижват с една крачка в тази посока и застават срещу другия пореден участник от външния кръг на „крушите“. Тяхната задача е отново да установят контакт, като започнат да обсъждат нова тема подадена от мен.

Теми за обсъждане могат да бъдат, например:

-Където съм роден (а) …

-Винаги съм живял (а) в този град и помня, че …

-Когато аз с моите родители сме се преместили в града …

Обсъждане:

-С кого ви беше най-лесно да установите контакт и защо?

-С кого ви беше най-трудно да установите контакт и защо?

-Какви са вашите впечатления?

6.Упражнение „Разменете мястото си с този, който …“ (слайд №6)

Цел: Установяване на контакти и създаване положителна мотивация за тренинга.

Инструкция: Стоящият в центъра на кръга (в началото ще бъда аз) предлага на останалите да смени мястото си с тези, които притежават определен признак, характерен за самия него. Например, когато аз кажа: „Разменям мястото си с всички, които сега са изпълнени със сили и енергия“, всички, които отнасят себе си към тази категория, трябва да променят местата си.

Примерен списък с признаци:

-Често се чувстват уморени.

-Редовно усещат претоварване в работата си.

-Завършват работния ден изпълнени с оптимизъм.

-Започват работния си ден с чувство за жизнерадост.

Обсъждане: Обобщаване на резултатите от първата част на тренинга, насочена към адаптация на групата, взаимно опознаване на партньорите и повишаване на настроението.

-Кое упражнение беше най-полезно за вас? Защо?

-Кое упражнение в най-голяма степен ви енергизира? Защо?

 

II ЧАСТ

1. Упражнение: „Очаквания“

Цел: Разкриване очакванията на участниците (искания за корекция – заявки)

-Всеки един от вас има формирани очаквания, когато се заеме с нова дейност.  

-Какво очаквате от днешния тренинг? Запишете своите очаквания в дясната колонка на листа.

-А сега, нека да видим вашите очаквания към настоящия тренинг.  

Всичко което сте записали на листовете, безусловно може да бъде променено в течение на тренинга.  Възможно е вие да получите това, което сте очаквали. Това в голяма степен зависи от вашата лична активност. В края на тренинга вие ще имате възможност да анализирате своите очаквания. 

2. Мини-лекция „Професионално „прегаряне“. 

Нашият тренинг е посветен на профилактиката на синдрома на професионалното прегаряне.

Синдромът професионално „прегаряне“ е процес, който се развива във времето. В самото му начало, в основата му стои силен и продължителен стрес в работата.  В подобни случаи, когато външни или вътрешни изисквания към човека превишават неговите собствени ресурси, настъпва нарушаване на равновесието в неговото психофизическо състояние.  Запазването или усилването на дисбаланса води до пълно изтощение на наличните емоционално-енергийни и личностни ресурси и работещият човек „изгаря“.

Професионалното „прегаряне“ не е медицинска диагноза и по принцип въобще не означава, че това състояние е присъщо на всеки човек на определен етап от неговия живот или кариера. Същевременно „прегарянето“ е достатъчно коварен процес и възниква в резултат на вътрешно натрупване на отрицателни емоции без адекватно разреждане или освобождаване от тях. Опасността се изразява в обстоятелството, че това не е краткосрочен епизод, а дълговременен процес на „горене до изпепеляване“.  Човек, подложен на въздействието на този синдром обикновено малко осъзнава неговите симптоми, а по-скоро усещанията и емоциите му подсказват за състоянието му – основно чувството за неувереност в себе си и неудовлетвореността в личния живот.

Личността не намира достатъчно основания за самоуважение и аргументи за укрепване на позитивната си самооценка, на положителното отношение към собственото си бъдеще и по този начин губи смисъла на живота, въпреки че полага усилия да намери самореализация в професионалната си сфера. Понякога ежедневната работа без прекъсвания и почивки, условията на постоянно физическо и психично натоварване усложняват емоционалните контакти с другите хора, като въвеждат и принуждават човек да води живот в състояние на постоянен стрес, натрупване на негативизъм, изтощаване на жизнената енергия и като резултат следват сериозни физически заболявания (гастрит, язва, мигрена, повишено артериално налягане, синдром на хроничната преумора и др.)

-Според вас, кои са факторите, които способстват възникването на синдрома „прегаряне“ ?

Основен фактор е хроничния стрес на работното място, предизвикан от:

-високи изисквания и голямо натоварване;

-отсъствие или недостатъчна подкрепа от страна на колеги и ръководители;

-недостатъчно възнаграждение за положените усилия – както морално, така и материално-финансово;

-невъзможност да се влияе върху вземането на решения (чувство за обреченост, безсилие);

-потребност от външно изразяване на емоции, която не съответства на реалността (правилото да бъдеш емпатиен, учтив, внимателен, търпелив, усмихващ се, приветлив, но за твоя сметка);

-работа с „трудни“ хора (агресивни, завистливи, враждебни, с психоподобно поведение);

-отсъствие на други интереси извън работата;

-преживяване дълбоко чувство за несправедливост;

-неудовлетвореност от работата.

Първият признак за „прегаряне“ се явява емоционалното изтощение и соматизацията. Появява се чувство за пренапрежение, емоционалните и физически ресурси се изчерпват, появява се чувство за умора, която не изчезва след нощен сън, след отдих и дори след прекаран отпуск (слайд №7).

Вторият признак се проявява чрез личностна отстраненост. Човек престава да проявява интерес към професионалната дейност, в него почти нищо не предизвиква емоционален отклик – нито положителен, нито отрицателен.

Третият признак се отнася до усещане за загуба на собствена ефективност и снижаване на самооценката.  Човек не вижда смисъл и перспектива в своята професионална дейност и губи удовлетворението от работата си. Ниската самооценка, чувството за вина, депресията са показатели за ниска емоционална грамотност.

3.Диагностична процедура „Симптоми на професионално „прегаряне“.

Нека да разгледаме какви са симптомите, характерни за професионалното „прегаряне“.

Предлагам сега да се вгледате в себе си, да анализирате своето състояние и да се постараете да определите, има ли при вас признаци за „прегаряне“ (слайд № 8, 9,10).

Ако сте открили по два и повече симптома във всяка от групите, това е сигнал да помислете за своето физическо и психично здраве (Приложение №1)

-А сега направете проверка на своето състояние. Прочетете още веднъж симптомите, които сте открили, че се отнасят за вас (всеки участник получава лист с напечатани на него основни симптоми за „прегаряне“).  

-Бяхте ли намръщени, докато четяхте тези редове.

-Чувствахте ли напрежение в очите?

-Седейки на стола, усещахте ли отпускане или обратно стягане, прегърбване на тялото?  

-Напрегнати ли бяха мускулите на лицето ви?  

Ако вашето тяло се оказа неподатливо и не сте успели да се отпуснете, то в този момент вие сте предизвикали в себе си нервно напрежение и нервна умора.

-Какво може да направите?

В края на краищата, тези процеси, които се случват в човека и се изразяват външно в симптомите на „прегаряне”, ни дават възможност да разберем какво се случва с нас и въз основа на това да решим какво да правим. Възможно е да сменим професията или да се опитаме да коригираме проявлението на синдрома. А своевременно предприетите превантивни мерки могат да предотвратят, отслабят или изключат явлението.

Какъв е изхода: Променете начина си на живот! Променете самия себе си!  

Можете да подобрите живота си само чрез промяна в отношението си към него, чрез възприемането му като най-ценния дар, чрез мъдростта, да се наслаждавате всеки ден, всяка минута, всеки миг.

Проблемите и житейски противоречия са норма на живота. Те не трябва да заемат повече място в нашето съзнание, отколкото заслужават.

Бих искал да цитирам думите на Уолтър Ръсел: „Ако правите това, което ненавиждате, то поради омразата в тялото ви започват да се произвеждат разрушителни токсини и в резултат започвате да страдате от хронична преумора и дори може да се разболявате. Необходимо е да харесвате, да обичате всичко, което правите или правете това, което можете да правите с любов.“

Така гласи древна мъдрост: „Направи всичко с радост, направи всичко по най-добрия начин, който познаваш."

4.Практически упражнения „Научаване на саморегулация“ (слайд №11).  

Саморегулацията е процес на управление на своето психоемоционално състояние и въздействие върху поведението и реакциите, посредством думи, мислени образи, управление на мускулния тонус и дишане.

Упражнение „Усмивка“ (cлайд №12)

Инструкция: Затворете очи и стойте така няколко минути, като опитайте да не мислите за нищо. Усмихнете се докато стоите така.

Ако успеете да удържите усмивката си в продължение на 10-15 мин., то вие веднага ще почувствате успокоение, а настроението ви ще се подобри.  Докато се усмихвате, мускулите на лицето създават импулси, които влияят благоприятно на нервната система. Въздействието е толкова впечатляващо и силно, че дори да полагате волево усилие при удържане на усмивката, то със сигурност ще почувствате положителни промени.

Упражнение „Мускулна енергия“ (слайд №13)

Релаксацията е способна да подобри състоянието на човек.  По време на дълбоко разпускане, в кръвоносната система на човек навлиза по-голямо количество ендорфин, който повишава настроението и снижава нивото на артериалното налягане. Този хормон е в състояние да нормализира работата на сърцето, нервната система, ритъма на мозъка.  За провеждане на релаксационни упражнения е необходимо да се запомнят три правила:

-Преди да постигнете състояние на отпускане и да почувствате успокоение, винаги трябва да напрегнете мускулите си.

-Напрягането на мускулатурата трябва да стане постепенно, плавно, а отпускането – бързо, за да постигнете търсения контраст, респ. ефект.

-Напрягането на мускулите трябва да се извърши когато вдишвате, а отпускането – когато издишвате.

Инструкция: Сгънете палеца на дясната си ръка и се опитайте с всичката си сила да напрегнете мускулите му. Докато правите това, проверете как се разпределя мускулната енергия, къде в тялото ви усещате напрежение? В съседните пръсти. А другаде? В китката на ръката? А по-нататък разпространява ли се напрежението – лакът, рамото, шията. А лявата ви ръка усещате ли я напрегната. Проверете. 

А сега се опитайте постепенно да отстраните излишното напрежение. Дръжте палеца си напрегнат, но освободете напрежението в шията. След това, освободете рамото, после – лакътя.  Важно е ръката ви да се движи свободно. Сега палецът напрегнат ли е както беше по-рано?  Сега освободете излишното напрежение от останалите пръсти последователно – палеца, безименния и останалите. Показалецът напрегнат ли е както по-рано? Освободете и него от мускулното напрежение.

Упражнение „Маска на гнева“ (слайд № 14)

Друг алгоритъм за релаксация може да бъде следния:

Инструкция: Седене или се изправете – всеки както желае. С бавно вдишване постепенно  намръщете веждите си, опитвайки се да ги сближите над носа възможно най-силно. Напрегнете лицевите си мускули. Задръжте въздуха си не повече от секунда и след това издишайте рязко, като освободите мускулите и отпуснете внезапно веждите си.

Упражнение „Почивка“

Инструкция: Изправете се, поставете краката си на ширината на раменете. Вземете дълбоко въздух. Докато издишвате, започнете да отпускате шията си и раменете така, че главата и ръцете ви да висят свободно надолу. Продължете да дишате в това положение дълбоко, като следите времето за дишане и издишване. Правете го бавно. Работете така в това положение в продължение на 1-2 минути . След това бавно се изправете, изправете главата и съберете краката си.

Упражнение „Мобилизиращи сили“ (слайд № 15).

Инструкция: Станете и се изправете. Издишайте постепенно и леко, а след това вдишайте, като задържите въздуха в белите си дробове за около 2 секунди. Продължете това упражнение, като внимавате времето за вдишване и издишване да е едно и също – издишвайте толкова дълго, колкото вдишвате. Постепенно увеличавайте времето вдишване. Първата цифра показва продължителността на вдишването, в скобите е посочено времето за задържане на въздуха (пауза), а след това фазата на издишване.

Упражнение „Звукова гимнастика“ (слайд № 16).

Инструкция: От позиция прав, изправете гърба, опънете раменете назад, но без напрежение. Останете така в отпуснато състояние.  Първоначално поемете дълбоко въздух през носа, а след това изпуснете въздуха силно и рязко през устата. При издишването произнасяйте звуците от таблото.

Упражнение “Похвално погалване“ (слайд № 17)

Инструкция: От седящо положение, с лявата ръка се погалете по задната част на главата и по гърба. След това сменете ръцете и повторете същото. При извършване на тази процедура казвайте фразата: „Аз съм забелязан, обичан и високо ценен”. След това, при погалване с лявата ръка, обръщайте главата си на дясно, а с дясната – на ляво, като изричате фразите: „Всичко върви добре“ и „Всичко е наред“. При погалването се стремете да достигате с пръстите си при всеки следващ опит все по-напред и по-напред.  Завършете упражнението с фразата: „В живота ми се случват само добри неща”.

Забележка: Първоначално фразите могат да се тренират индивидуално, но  е добре на финала водещият да организира общо групово звучене на посланията.

Упражнение „Делфинотерапия“ Презентация № 2.ppt.

Линк за сваляне: https://www.youtube.com/watch?v=gt0VpC7tHbw&feature=youtu.be

 

III ЧАСТ

Цел: Установяване на обратна връзка, анализ на опита, получен в групата.

Упражнение: “Телеграма” (слайд № 18).

Инструкция: Запишете върху листа, който имате прилагателни имена, които впоследствие да вмъкнете на мястото на многоточията в изреченията. Прочетете телеграмата на глас.

Упражнение “Самоанализ” (слайд № 19).

Инструкция: В дясната половина на листа нарисувайте една от трите геометрични фигури  (кръг, квадрат, триъгълник) и украсете фигурата с цвят по ваш избор, който отразява моментното ви настроение.

Ако сега сте избрали  друга геометрична фигура в сравнение първоначалната и сте я украсили с друг цвят, то това означава, че проведения тренинг ви е повлиял . Това въздействие може да се приеме за положително, ако цветовете син, черен или кафяв са били променени с червен, зелен или жълт.

Ако сте изобразили кръг, това означава че изпитвате подем в сферата на общуването и с лекота можете да общувате с обкръжаващите.

Ако сте изобразили квадрат – вие изпитвате подем в интелектуалната сфера и можете ефективно да се занимавате със самообразование.

Ако сте изобразили триъгълник – изпитвате подем в сферата на преподаването и възпитанието.

Обсъждане: Оправдаха ли се очакванията ви днес?

Анкетиране „обратна връзка“ Приложение №2

 

Като подарък, всеки участник в тренинга получава буклет „Психотехнически методи за саморегулация“ Приложение №3


Приложение №1

Първа група: Психофизически симптоми.

-Чувство за постоянна умора не само вечерта, а и сутрин, веднага след събуждане от сън (синдром на физическа умора).

-Усещане за емоционално и физическо изтощение.

-Намаляване на възприемчивостта и реактивност към промените във външната среда (отсъствие на реакция за любопитство и интерес, като реакция за търсене на новини или реакция на страх към опасни ситуации).

-Общо снижаване на чувствителността (слабост, намалена активност и енергичност, влошаване биохимията на кръвта и хормоналните показатели).

-Често безпричинно главоболие, постоянно разстройство на стомашно-чревния тракт.

-Рязка загуба или рязко увеличаване на телесното тегло.

-Пълно или частично безсъние.

-Постоянна ленивост, сънливо състояние и желание да се спи през целия ден.

-Задух или нарушение на дишането при физическо или емоционално натоварване.

-Забележимо намаляване на външната и вътрешна сензорна чувствителност: влошаване на зрението, слуха, обонянието, загуба на вътрешни телесни усещания.                                    

 

Втора група: Социално-психични симптоми.

-Безразличие, скука, пасивност и депресия (понижен емоционален тонус, чувство за потиснатост).

-Повишена раздразнителност към незначителни събития.

-Чести нервни сривове (нервни избухвания на немотивиран гняв, отказ от общуване, самоизолация, бягство в себе си).

-Постоянно преживяване на негативни емоции, за които няма външни причини (чувство за вина, обида, срам, подозрителност, скованост, предпазливост, безинициативност, неувереност).

-Чувство за несъзнавано безпокойство и повишена тревожност (усещане, че „това което правя не е както трябва“).

Чувство за хиперотговорност и постоянно чувство на страх, че „няма да успея“, „няма да се справя“. 

-Обща негативна нагласа на житейските и  професионални перспективи (песимизъм), от типа „колкото и да се старая, нищо няма да се получи“.

 

Трета група: Поведенчески  симптоми.

-Усещане, че работата става все по-тежка и по-тежка, а изпълнението й – все по-трудно и по-трудно.

-Чести промени на своя режим на работа (една и съща задача един път отнема много кратко време, а друг път – много продължително).

-Постоянно, без необходимост се взима работа за вкъщи, но там не се занимава с нея.

-Педагогът среща трудности при вземане на решения.

-Чувство за безполезност, липса на оптимистична  увереност, спад в ентусиазма по отношение на работата, безразличие към резултатите.

-Неизпълнение на важни, приоритетни задачи и зацикляне в незначителни детайли, не спазване на служебните изисквания за работното време, ниско ниво на осъзнаване или пълна липса на осъзнаване на извършвани автоматични и елементарни действия.

-Дистанцираност от колегите, повишена неадекватна критичност.

 

-Злоупотреба с алкохол, увеличаване броя изпушени цигари, прием на наркотични вещества (опити за бягство от реалността).


Приложение №2

Анкетиране „Обратна връзка“

Степен на включеност:  0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Какво ми хареса, защо:

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

Какво не ми хареса, защо:

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

Твоите мисли след занятието.

За себе си:

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

За групата:

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

 

Твоите забележки и пожелания към водещия:

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………..

 
Приложение №3
image

image

Приложение №4

image

Следва снимков материал - основна презентация. (част 2).




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3817368
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1309
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031