2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. bojil
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
1204# Методика за изследване на педагогическия колектив.
Изучаване привлекателността на работата, като един от показателите на
социално-психологическия климат в педагогическия колектив (Е.И.Рогов)
Както показват многобройните изследвания, една от значимите характеристики на социалната среда на човек, която по същество определя рамката и нормите на нейното поведение, е нивото на социалното и психологическото развитие на колектива. Ето защо психолозите на образователните институции се стремят да наблюдават динамиката на груповите показатели в учителските колективи. Изследвания показват (А. С. Полякова[1]), че учителите на педагогически колективи с ниско ниво на развитие са склонни да се ориентират при установяване на значими за тях контакти към онези членове на колектива, в чиито личности екипът високо цени обществено-политическите, деловите, професионалните качества, с доминиращо господство лична естетическа изразителност.
В условията н педагогически колективи с високо ниво на развитие учителите, са склонни да се съсредоточават повече върху онези педагози, в личността на които високо се ценят личните, професионалните, социално-политическите качества, като в същото време доминират високи оценки на качествата, които разкриват техниката на реагиране на учителя. Резултатите от този тип изследвания могат да послужат като косвено доказателство за връзката на професионалната насоченост и нивото на развитие на социалната среда. Една от най-важните характеристики на колектива се явява е психологическият климат, който може да бъде оценен с помощта на специална скала, базирана на полярни профили.
Въпросникът се състои от две части. Първият оценява реалните условия и обстоятелства в работата. Във втората се оценяват същите условия и обстоятелства на работата, както в първата част, но по отношение на желанията (нуждите, претенциите) на респондента. Съотношението на тези две оценки е показател за субективната привлекателност за човек, да работи в този колектив.
Изследването може да се извърши както в група, така и индивидуално. Препоръчително е всички членове на колектива да бъдат обхванати в изследването или поне 75–80%. Само в този случай можем да говорим за колектив, а не за група от хора (малките групи се оценяват по други параметри).
За да се прогнозира текучеството на персонала, изследването се провежда индивидуално. За първи път, когато човек постъпи на работа, а вторият път е 2-3 месеца по-късно. Точността на прогнозата се увеличава значително, ако в този случай субективната оценка се сравнява с оценката на колектива.
Инструкция: Пред Вас е въпросник, който съдържа редица преценки за различни аспекти на работата в работните колективи. Сред предложените решения няма лоши или добри. Всички те са важни, но за всеки човек по свой начин.
В първата част на Ви молим да оцените по десетобална скала степента на истина на изброените твърдения за Вашата лична работа в този колектив. При оценяването имайте предвид, че 10 бала означава абсолютно (100%) съгласие с твърдението, т.е. оценяваното качество винаги присъства. Ако дори много рядко същото качеството не се наблюдава, тогава трябва да поставите 9 точки и така до оценка 0, което означава пълна липса на това качество, тоест това никога не се случва. За да отговорите, трябва да напишете в съответната колона на тестовата бланка оценката, която изразява Вашето мнение по тава твърдение.
Във втората част се използва същия въпросник. Но сега трябва да отговорите на въпроса: „Ако изведнъж имате възможността да смените тази работа с друга, ще изберете тази, в която ...“. Когато изпълнявате тази част, на първо място трябва да се ръководите от личните си желания и интереси, т.е. обърнете внимание на това, кое е най-важно за вас в работата и кое е най-малко важно. В отговорите бъдете себе си, опитайте се да изразите своето лично мнение за всяко твърдение, не пропускайте нищо. В самия въпросник не пишете нищо. Резултатите от отделните въпросници няма да бъдат обсъждани никъде и няма да бъдат обявявани.
Въпросник
1.В работата ми винаги има нещо ново, непознато и поради това е интересна.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
2.Добри, безвредни за човек санитарно-хигиенни условия за труд.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
3.В колектива са налични топли и дружески взаимоотношения между хората.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
4.Имам много приятели в работата си, които ме ценят и уважават.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
5.Налице е възможност за повишаване на своята квалификация и професионална грамотност.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
6.Висока средномесечна заплата.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
7.В колектива съществуват отношения на непримиримост безстопанствеността, лошото управление, небрежността и нечестността.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
8.В колектива повечето колеги са висококвалифицирани и образовани.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
9.Повечето от колегите имат отговорно отношение към задълженията си.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
10.Своевременно се извършва ремонт на техниката и оборудването.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11.В колектива непрекъснато расте ефективността на труда.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
12.Работата е елементарна и не изисква нито предварителна, нито допълнителна подготовка.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
13.Не изпитвам срам да споделям за моята работа пред колеги и приятели.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
14.В процеса на работа винаги има възможност за договаряне или за свободни разговори с колеги.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
15.За работата ми се изискват специални знания и умения.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
16.Работата ми е безопасна, не включва травматични и опасни ситуации.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
17.По-голямата част от колектива са приятни и симпатични хора, с които може не само да се работи, но и да се прекарва свободното време.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
18.Ползвам се с авторитет и доверие сред колегите.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
19.Има възможност да се работи с различни класове, с ученици в различна възраст, като предметите тематично са обвързани.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
20.Има възможност за получаване на големи премии.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
21.В колектива са възприети отношения на взаимопомощ и сътрудничество.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
22.Повечето от колегите имат средно, вкл. среднотехническо и незавършено висше образование.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
23.В колектива отсъстват каквито и да е нарушения на трудовата дисциплина: закъснения, неизпълнение на задачи, неспазване на безопасността на труда и др.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
24.В колектива напълно отсъстват извънкласни дейности или мероприятия, провеждани през почивните дни.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
25.В колектива непрекъснато се намалява нивото на напрежение на труда.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
26.Работата е лека, не води ди физическа преумора.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
27.Моята работа има съществено значение за дейността на целия колектив.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
28.Ръководителят ми често обсъжда с мен определени професионални въпроси.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
29.Работата е разнообразна, изисква творчество, кара те да мислиш.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
30.Налични са добра, съвременна техника и спомагателно оборудване.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
31.В колектива отсъстват каквито и да било явни и скрити конфликти, интриги и враждебност между колегите.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
32.Администрацията на училището ме цени като работник.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
33.Има възможности и са създадени всички условия за учебна дейност.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
34.Високо заплащане за извънкласна дейност и работа в почивните дни.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
35.Отношенията между колегите са изградени на основата високи изисквания и принципност.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
36.Повечето от колегите са преминали обучение или се обучават за повишаване на квалификацията.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
37. Повечето от колегите имат творческо отношение към работата.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
38.Работи се ритмично, спокойно и планирано, без напрежение и щурмовщина.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
39.В колектива не се наблюдават трайни неуспехи в работата.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
40.Условията на работа позволяват на всеки да избира свой темп.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
41.Дейностите, която извършвам е особено важна и значима.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
42.Ръководството винаги проявява интерес към моята работа.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
43.Работата изисква висока квалификация.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
44.Има на разположение и функционално са разположени местата за общо ползване: столова, физкултурен салон, зали за работа с родители и деца, клубове, училищно радио места за отдих и др.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
45.В колектива е налична атмосфера на доверие и взаимно разбиране.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
46.Ръководството ме цени и уважава.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
47.Има възможност непрекъснато да повишавам своята икономическа и правна грамотност.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
48.Членовете на колектива са осигурени с допълнителни бонуси: ваучери, безплатни билети (карта) за пътуване, квартири за настаняване, преференциално приемане на децата в детска градина и др.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
49.Колективът се характеризира с висока организираност и сплотеност.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
50.По-голямата част от колегите се включва и активно участва в обществения живот на колектива.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
51.В колектива всеки приема за дълг да полага усилия за повишаване качеството на работата си.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
52.Удобно разпределение и гъвкавост на работното време.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
53.В колектива строго се изпълняват всички планирани сели и показатели.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
54.Работата не налага голяма отговорност на човек.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
55.Нащият педагогически колектив играе важна роля в живота на целия район (квартал, град, община и пр.).
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
56.Членовете на колектива често организират и заедно провеждат мероприятия извън работното време.
Източник: Рогов Е.И. Учитель как объект психологического исследования: Пособие для школьных психологов по работе с учителем и педагогическим коллективом. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1998. - 496 с. ISBN 5-691-00076-4.
[1] Полякова А. С. Влияние ценностных ориентаций педагогов на эффективность функционирования педагогического коллектива. Гродно, 1980. – С. 45.
Психодиагностика в училище. Диагностика ...
Психодиагностика в училище. Диагностика ...