Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.08.2019 09:00 - 1204# Методика за изследване на педагогическия колектив. Изучаване привлекателността на работата, като един от показателите на социално-психологическия климат в
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 479 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
                       
                       1204# Методика за изследване на педагогическия колектив.

           Изучаване привлекателността на работата, като един от показателите на

            социално-психологическия климат в педагогическия колектив
(Е.И.Рогов)

 

Както показват многобройните изследвания, една от значимите характеристики на социалната среда на човек, която по същество определя рамката и нормите на нейното поведение, е нивото на социалното и психологическото развитие на колектива. Ето защо психолозите на образователните институции се стремят да наблюдават динамиката на груповите показатели в учителските колективи.  Изследвания показват (А. С. Полякова[1]), че учителите на педагогически колективи с ниско ниво на развитие са склонни да се ориентират при установяване на значими за тях контакти към онези членове на колектива, в чиито личности екипът високо цени обществено-политическите, деловите, професионалните качества, с доминиращо господство лична естетическа изразителност.

В условията н педагогически колективи с високо ниво на развитие учителите, са склонни да се съсредоточават повече върху онези педагози, в личността на които високо се ценят личните, професионалните, социално-политическите качества, като в същото време доминират високи оценки на качествата, които разкриват техниката на реагиране на учителя. Резултатите от този тип изследвания могат да послужат като косвено доказателство за връзката на професионалната насоченост и нивото на развитие на социалната среда. Една от най-важните характеристики на колектива се явява е психологическият климат, който може да бъде оценен с помощта на специална скала, базирана на полярни профили.

Въпросникът се състои от две части. Първият оценява реалните условия и обстоятелства в работата. Във втората се оценяват същите условия и обстоятелства на работата, както в първата част, но по отношение на желанията (нуждите, претенциите) на респондента. Съотношението на тези две оценки е показател за субективната привлекателност за човек, да работи в този колектив.

Изследването може да се извърши както в група, така и индивидуално. Препоръчително е всички членове на колектива да бъдат обхванати в изследването или поне 75–80%. Само в този случай можем да говорим за колектив, а не за група от хора (малките групи се оценяват по други параметри).

За да се прогнозира текучеството на персонала, изследването се провежда индивидуално. За първи път, когато човек постъпи на работа, а вторият път е 2-3 месеца по-късно. Точността на прогнозата се увеличава значително, ако в този случай субективната оценка се сравнява с оценката на колектива.

Инструкция: Пред Вас е въпросник, който съдържа редица преценки за различни аспекти на работата в работните колективи. Сред предложените решения няма лоши или добри. Всички те са важни, но за всеки човек по свой начин.

В първата част на Ви молим да оцените по десетобална скала степента на истина на изброените твърдения за Вашата лична работа в този колектив. При оценяването имайте предвид, че 10 бала означава абсолютно (100%) съгласие с твърдението, т.е. оценяваното качество винаги присъства. Ако дори много рядко същото качеството не се наблюдава, тогава трябва да поставите 9 точки и така до оценка 0, което означава пълна липса на това качество, тоест това никога не се случва. За да отговорите, трябва да напишете в съответната колона на тестовата бланка оценката, която изразява Вашето мнение по тава твърдение.

Във втората част се използва същия въпросник. Но сега трябва да отговорите на въпроса: „Ако изведнъж имате възможността да смените тази работа с друга, ще изберете тази, в която ...“. Когато изпълнявате тази част, на първо място трябва да се ръководите от личните си желания и интереси, т.е. обърнете внимание на това, кое е най-важно за вас в работата и кое е най-малко важно. В отговорите бъдете себе си, опитайте се да изразите своето лично мнение за всяко твърдение, не пропускайте нищо. В самия въпросник не пишете нищо. Резултатите от отделните въпросници няма да бъдат обсъждани никъде и няма да бъдат обявявани.

Въпросник

1.В работата ми винаги има нещо ново, непознато и поради това е интересна.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

2.Добри, безвредни за човек санитарно-хигиенни условия за труд.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

3.В колектива са налични топли и дружески взаимоотношения между хората.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

4.Имам много приятели в работата си, които ме ценят и уважават.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

5.Налице е възможност за повишаване на своята квалификация и професионална грамотност.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

6.Висока средномесечна заплата.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

7.В колектива съществуват отношения на непримиримост безстопанствеността, лошото управление, небрежността и нечестността.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

8.В колектива повечето колеги са висококвалифицирани и образовани.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

9.Повечето от колегите имат отговорно отношение към задълженията си.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

10.Своевременно се извършва ремонт на техниката и оборудването.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11.В колектива непрекъснато расте ефективността на труда.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

12.Работата е елементарна и не изисква нито предварителна, нито допълнителна подготовка.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

13.Не изпитвам срам да споделям за моята работа пред колеги и приятели.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

14.В процеса на работа винаги има възможност за договаряне или за свободни разговори с колеги.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

15.За работата ми се изискват специални знания и умения.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

16.Работата ми е безопасна, не включва травматични и опасни ситуации.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

17.По-голямата част от колектива са приятни и симпатични хора, с които може не само да се работи, но и да се прекарва свободното време.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

18.Ползвам се с авторитет и доверие сред колегите.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

19.Има възможност да се работи с различни класове, с ученици в различна възраст, като предметите тематично са обвързани.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

20.Има възможност за получаване на големи премии.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

21.В колектива са възприети отношения на взаимопомощ и сътрудничество.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

22.Повечето от колегите имат средно, вкл. среднотехническо и незавършено висше образование.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

23.В колектива отсъстват каквито и да е нарушения на трудовата дисциплина: закъснения, неизпълнение на задачи, неспазване на безопасността на труда и др.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

24.В колектива напълно отсъстват извънкласни дейности или мероприятия, провеждани през почивните дни.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

25.В колектива непрекъснато се намалява нивото на напрежение на труда.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

26.Работата е лека, не води ди физическа преумора.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

27.Моята работа има съществено значение за дейността на целия колектив.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

28.Ръководителят ми често обсъжда с мен определени професионални въпроси.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

29.Работата е разнообразна, изисква творчество, кара те да мислиш.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

30.Налични са добра, съвременна техника и спомагателно оборудване.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

31.В колектива отсъстват каквито и да било явни и скрити конфликти, интриги и враждебност между колегите.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

32.Администрацията на училището ме цени като работник.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

33.Има възможности и са създадени всички условия за учебна дейност.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

34.Високо заплащане за извънкласна дейност и работа в почивните дни.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

35.Отношенията между колегите са изградени на основата високи изисквания и принципност.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

36.Повечето от колегите са преминали обучение или се обучават за повишаване на квалификацията.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

37. Повечето от колегите имат творческо отношение към работата.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

38.Работи се ритмично, спокойно и планирано, без напрежение и щурмовщина.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

39.В колектива не се наблюдават трайни неуспехи в работата.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

40.Условията на работа позволяват на всеки да избира свой темп.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

41.Дейностите, която извършвам е особено важна и значима.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

42.Ръководството винаги проявява интерес към моята работа.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

43.Работата изисква висока квалификация.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

44.Има на разположение и  функционално са разположени местата за общо ползване: столова, физкултурен салон, зали за работа с родители и деца, клубове, училищно радио места за отдих и др.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

45.В колектива е налична атмосфера на доверие и взаимно разбиране.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

46.Ръководството ме цени и уважава.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

47.Има възможност непрекъснато да повишавам своята икономическа и правна грамотност.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

48.Членовете на колектива са осигурени с допълнителни бонуси:  ваучери, безплатни билети (карта) за пътуване, квартири за настаняване, преференциално приемане на децата в детска градина и др.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

49.Колективът се характеризира с висока организираност и сплотеност.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

50.По-голямата част от колегите се включва и активно участва в обществения живот на колектива.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

51.В колектива всеки приема за дълг да полага усилия за повишаване качеството на работата си.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

52.Удобно разпределение и гъвкавост на работното време.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

53.В колектива строго се изпълняват всички планирани сели и показатели.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

54.Работата не налага голяма отговорност на човек.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

55.Нащият педагогически колектив играе важна роля в живота на целия район (квартал, град, община и пр.).

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

56.Членовете на колектива често организират и заедно провеждат мероприятия извън работното време.

 

Източник: Рогов Е.И. Учитель как объект психологического исследования: Пособие для школьных психологов по работе с учителем и педагогическим коллективом. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1998. - 496 с. ISBN 5-691-00076-4.


[1] Полякова А. С. Влияние ценностных ориентаций педагогов на эффективность функционирования педагогического коллектива. Гродно, 1980. – С. 45.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3870328
Постинги: 2190
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930