Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.08.2019 08:00 - 1312# Методика „Личностна агресивност и конфликтност“ (Е.П. Ильин, П.А. Ковалев)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 706 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


                            1312# Методика „Личностна агресивност и конфликтност“

                                                       (Е.П. Ильин, П.А. Ковалев)

 

Методиката е предназначена за изследване на конфликтността и агресивността на изследваното лице в качеството на личностни черти.  

Инструкция. Предлагаме Ви списък с твърдения. Ако сте съгласни с твърдението, в  бланката за отговори (тя е дадена по-долу), поставете знак "+" („да“) в съответното поле, ако не сте съгласни, отбележете знак "-" („не“).

Въпросник

1.Лесно се ядосвам, но и бързо се успокоявам (минава ми).  

2.Когато споря с някой, винаги се стремя да овладея инициативата (да съм настъпателен и водещ). 

3.Обикновено другите не зачитат моите приноси и не получавам заслужено признание.   

4.Ако не ме помолят с добро, никога не отстъпвам.  

5.Старая се да направя всичко възможно, за да избегна напрежение в отношенията с другите. 

6.Ако се отнасят несправедливо към мен, то аз мълчаливо пожелавам на лицето всякакви нещастия.

7.Често се ядосвам истински, когато ми възразяват.  

8.Считам, че другите говорят лоши неща зад гърба ми.  

9.Мисля, че съм много по-раздразнителен, отколкото трябва.  

10.Мнението, че нападението е най-добрата защита е чиста истина.  

11.Мисля, че ситуациите (обстоятелствата), в които попадам винаги са по-благоприятни за другите, отколкото за мен.  

12.Ако някакво правило не ми харесва, аз гледам да не го изпълнявам.  

13.При спор се опитвам да намеря такова решение, което да удовлетвори всички.

14.На мнение съм, че е по-добре човек да си отмъсти.

15.Всеки човек има право на свое мнение.  

16.Вярвам в честните намерения на повечето хора.  

17.Обхваща ме ярост и се ядосвам, когато ми се присмиват.  

18.При спор често прекъсвам събеседника, налагайки му своята гледна точка.

19.Обиждам се от коментари и забележки на другите, дори да разбирам, че са справедливи.

20.Когато някой се самоизтъква и представя за важна персона, аз винаги действам срещу него.

21.Обикновено при спорове вземам някаква средна позиция.  

22.Мисля, че фразата „Зъб за зъб – око за око“ е справедлива.  

23.Когато обмисля нещо добре, аз не се нуждая от съветите на другите.

24.С хората, които не са достатъчно любезни към мен, аз обикновено съм бдителен.  

25.Когато някой ме ядоса, аз обикновено не му обръщам внимание.  

26.Считам, че не тактично да не позволяваме на другата страна да изрази мнението си при спор.  

27.Обижда ме отсъствието на внимание от страна на другите.  

28.Не обичам да се предавам или нарочно да губя при игра, дори тогава, когато играя с деца.  

29.В споровете се стремя да открия това, което би удовлетворило всички страни.

30.Уважавам хората, които не са злопаметни.

31.Твърдението „Един мислеща глава е добре, но две – много по-добре“, е вярно.  

32.Твърдението „Не мамиш ли другите – няма да оцелееш“ е справедливо.  

33.Никога не избухвам, обхванат от гняв и яд.

34.Способен съм внимателно да изслушам всякакви аргументи на спорещия с мен.  

35.Винаги се чувствам обиден, ако се окаже, че не съм сред наградените за нещо, в която съм участвал.  

36.Ако някой от опашката се опита да докаже, че стои пред мен, няма да му отстъпя.

37.Старая се да избягвам сблъсъци и изостряне на отношенията с другите.  

38.Често си представям различни наказания, които бих искал да получат тези, които ме обиждат.  

39.Не мисля, че съм по-глупав (а) от другите и за това мнението им не ми е нужно.  

40.Не харесвам недоверчивите хора.  

41.Винаги приемам спокойно критиката на другите, дори ако мисля, че е несправедлива.  

42.В състояние съм винаги убедително да отстоявам своята истина.  

43.Не се обиждам дори за злобните шеги на другите.  

44.Понякога давам възможност на другите да поемат отговорност за решаването на важен за всички въпрос.

45.При спорове се старая да убедя другите да направят компромис.  

46.Вярвам, че на злото може да се отговори с добро и се придържам към този принцип.  

47.Често се обръщам към хората около мен, за да разбера тяхното мнение.  

48.Ако някой ме хвали, за мен това означава, че нещо ще поиска от мен.  

49.Мога да контролирам себе си при конфликтни ситуации.  

50.Близките често ми се сърдят, че когато говоря с тях „не им позволявам да отворят устата си“.

51.Не се засягам, ако при похвала за общата работа името ми не се споменава.

52.Когато разговарям с някой по-възрастен или по-висш по длъжност, аз се старая да не възразявам.  

53.Каквито и проблеми да решавам, винаги се придържам към „златната“ среда.  

54.Имам отрицателно мнение за отмъстителните хора.  

55.Не мисля, че един ръководител трябва да се съобразява с мнението на своите подчинени, защото той е отговорен за всичко.

56.Често се страхувам от комбинациите и хитрите трикове на другите. 

57.Не се възмущавам и не реагирам отрицателно, ако някой на улицата или в автобуса ме бутне (настъпи, блъсне).  

58.Когато говоря с някого, аз се изкушавам по-скоро да изразя мнението си.

59.Понякога имам чувството, че животът е несправедлив с мен.  

60.Винаги гледам да напусна автобуса (вагона, колата) преди другите.  

61.Не мисля, че е възможно да се намери решение, което да удовлетвори  всички.

62.Мисля, че нито една обида не трябва да бъде безнаказана.  

63.Не харесвам, когато другите ме обсипват със съвети.  

64.Мисля, че повечето хора поддържат с мен отношения просто заради някакъв користен интерес. 

65.Не съм способен (а) да се въздържам, когато някой ме упреква.

66.Обичам да съм атакуващ (а), отколкото защитаващ (а) се.

67.Извънредно обидчивите хора предизвикват съжаление у мен.  

68.За мен не е от голямо значение, чиято гледна точка в един спор се оказва вярна – моята или на някой друг.

69.Не винаги компромисът е най-доброто решение при спор.

70.Не мога да се успокоя, докато не отмъстя (не сложа на мястото му) този, който ме е обидил.  

71.Считам, че е по-добре да се посъветвам с другите, отколкото да взимам сам решение.  

72.Съмнявам се в искреността на думите на повечето хора.

73.Обикновено трудно губя контрол над себе си.  

74.Когато видя недостатъци в някой, аз не се притеснявам да му ги посоча.

75.Не виждам нищо обидно в това, другите да говорят за моите недостатъци.  

76.Ако съм продавач на свободен пазар, в никакъв случай не бих отстъпил от цената на стоката.  

77.Да направя компромис, означава да призна своята слабост.  

78.Считаш ли за справедливо мнението: „Ако те ударят по едната буза, обърни се да те ударят и по другата“?

79.Не се чувствам потиснат, ако мнението на другите се окаже по-правилно от моето.

80.Никога не подозирам хората в нечестност.  

 

Обработка на резултатите

За удобство при обработката на резултатите, е целесъобразно да се използва регистрационна бланка, в която изследваното лице да запише отговорите си с „да“ или „не“.

image

Отговорите на въпросите съответстват на осем скали:  

1.избухливост (раздразнителност);

2.настъпателност;

3.обидчивост;

4.неотстъпчивост (упорство);

5.компромисност;

6.отмъстителност (ненавист, омраза);

7.нетърпимост към мнението на другите;

8.подозрителност (недоверие).

 

За всеки отговор „да“ или „не“, съвпадащ с ключа по всяка скала се начислява по 1 бал. По всяка скала максималния бал е 10.

Ключ:

-отговори „да“ по позиции: 1, 9, 17, 65 и отговори „не“ по позиции: 25, 33, 41, 49, 57, 73 свидетелстват за склонност към избухливост;  

-отговори „да“ по позиции: 2, 10, 18, 42, 50, 58, 66, 74 и отговори „не“ по позиции: 26, 34 свидетелстват за склонност към настъпателност, напоритост;

-отговори „да“ по позиции: 3, 11, 19, 27, 35, 59 и отговори „не“ по позиции: 43, 51, 67, 75 – склонност към обидчивост;

-отговори „да“ по позиции: 4, 12, 20, 28, 36, 60, 76 и отговори „не“ по позиции: 44, 52, 68 – склонност към неотстъпчивост;

-отговори „да“ по позиции: 5, 13, 21, 29, 37, 45, 53 и отговори „не“ по позиции: 61, 69, 77 – склонност към компромисност;

-отговори „да“ по позиции: 6, 22, 38, 62, 70 и отговори „не“ по позиции: 14, 30, 46, 54, 78 – склонност към отмъстителност (злопаметност);

-отговори „да“ по позиции: 7, 23, 39, 55, 63 и отговори „не“ по позиции: 15, 31, 47, 71, 79 – склонност за нетърпимост към мнението на другите;

-отговори „да“ по позиции: 8, 24, 32, 48, 56, 64, 72 и отговори „не“ по позиции: 16, 40, 80 – склонност към подозрителност.

 

Сумата от балове по скалите „Настъпателност“ (напоритост) и „Неотстъпчивост“ показва сумарен показател за позитивната агресивност на субекта.

Сумата от балове по скалите „Нетърпимост към мнението на другите“ и „Отмъстителност“ е показател за негативна агресивност на изследваното лице.

Сумата от балове по скалите „Компромисност“, „Избухливост“, „Обидчивост“ и „Подозрителност“ – обобщен показател за конфликтност.

image
 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3869818
Постинги: 2189
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930