Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.08.2019 06:54 - 1343# Тренинг за ефективно самопрезентиране. Скала за измерване на тактиката при самопрезентация (приложение 2)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 564 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                                    1343# Тренинг за ефективно самопрезентиране.

                            Скала за измерване на тактиката при самопрезентация 

                                                             (приложение 2)

 

Самопрезентацията на личността може да е разглежда като средство за управление на впечатленията, които човек създава в другите хора в процеса на взаимодействие.

Терминът „самопрезентация“  (от  англ.  self-presentation –  „Аз  сам“  и  „представяне, показване") в тесния смисъл на думата е специфична дейност на човек в определени ситуации, носеща съзнателен и целенасочен манипулативен характер.

Тактиката на самопрезентирането се явява краткосрочен поведенчески акт на субекта, включваща съвкупност от способи на вербално и невербално поведение, насочени към формиране в обекта на самопрезентирането на желаното впечатление на субекта, като целият акт има определени краткосрочни цели.

Стратегията на самопрезентирането е в различна степен осъзнато и планирано поведение от субекта на самопрезентирането, насочено кум формиране у обекта на самопрезентацията на желано субективно впечатление, като се вземат предвид една дългосрочна идентичност, основана на определените тактики за самопрезентиране.

Авторите (Lee et al., 1999) предлагат класификация, в която отделят 12 тактики на самопрезентация:

Защитен тип:

1.Оправдание с отричане на отговорността (excuse) – вербални твърдения (заявления), отричащи отговорността за негативни постъпки или събития (Tedeschi,  Lindskold, 1976).                                                       

2.Оправдание с приемане на отговорността (justification) – предоставяне на оправдания за обясняване на отрицателното поведение като оправдано и поемане отговорността за него (Scott, Lyman, 1968).                            

3.Отричане (disclaimer) – изрази, предлагащи обяснение на причините за поведението преди да настъпи затруднение или неприятна ситуация (Hewitt,  Stokes, 1975).                                                                                                     

4.Възпрепятстване на самия себе си (self-handicapping)посочване на пречки (външни препятствия) като причина за своите неуспехи, с намерение да попречи на наблюдателите да правят конкретни заключения относно неговите (на субекта) недостатъци (Berglas,  Jones,  1978).                                                                                  

5.Извинение (apologies) – признаване на отговорност за всяка обида (вреда, щета или действие), причинена на другите или за отрицателни постъпки, изразяване на разкаяние и вина (Tedeschi, Lindskold, 1976).                                                                             

Асертивен тип:

6.Желание (старание, стремеж) да се хареса (ingratiation)  –  действия и постъпки, насочени към предизвикване на симпатия към „актьора“  (субекта) от страна на обкръжаващата го среда, за да може „актьорът“ да получи определена изгода (да се възползва) от тях (Jones, Pittman, 1982). „Старанието за харесване“ може да приеме форма на ласкателство, комформност, готовност за оказване на услуги, правене на подаръци, поемане на обещания (Jones, Wortman, 1973).                          

7.Сплашване (intimidation) –  действия, които имат за цел да проектират (отъждествят, да поставят равенство) „актьора“ като човек, който е силен и опасен.  Тактиката за сплашване се прилага за да възбуди страх в аудиторията и да усили ефекта на условната заплаха (Jones, Pittman, 1982).                                                                     

8.Жалба/молба (supplication) – „актьорът“ проектира себе си като слаб (безпомощен, уязвим) и показва зависимост с цел, да помоли за помощ обкръжението (Jones,  Pittman,  1982).                                                                                        

9.Приписване (самовменяване) на постижения (entitlement) – изявления на „актьора“ за отговорността и доверието към постигнати от него положителни резултати (постижения) (Tedeschi, Lindskold, 1976).                            

10.Преувеличаване на собствените постижения (enhancement) – „актьорът“ убеждава другите, че резултатите от неговото поведение (действия, решения) са много по-позитивни (ефиктивни), отколкото реално те могат да бъдат определени (Schlenker, 1980).                                                  

11.Отрицателна оценка за другите (blasting) – поведение, предназначено да заяви (оповести, предяви, покаже) или директно да даде негативни оценки на други хора или групи, с които „актьорът“ е свързан (Cialdini, Richardson, 1980).                     

12.Пример за подражание (exemplification) поведение, представено от „актьора“ като морално и привлекателно. Използвайки тази тактика, „актьорът“ може да предизвика уважение, подражание или възхищение у другите [Jones, Pittman, 1982].

Авторите на класификацията считат, че защитния тип самопрезентиране има място, когато събитието застрашава съществуващата желана идентичност. В такива случаи самопрезентацията ще бъде насочена към възстановяване и запазване на идентичността или към намаляване на негативните последици от заплашителна ситуация. Асертивната самопрезентация е свързана с проактивно поведение, насочено към създаване на определена идентичност. Според авторите, и за управление на впечатленията и за самопрезентиране, личността прилага едни и същи тактики. Разлика има единствено в това, че при управление на впечатленията, изборът на самопрезентационна тактика е много по-осъзнат и целенасочен.

Теоретичното и практическо значение на класификацията, предложена от С.-Ж. Ли и съавторите [Lee et al., 1999] се състои в това, че те разработват методика за измерване на самопрезентационното поведение на индивида – скала за тактиките на самопрезентация, създадена въз основа на съществуващите концептуални определения на други изследователи, които преди това са изучавали процеса на самопрезентация.

Въпросникът включва 64 въпроса.     

Ориентировъчно време за тестиране – 10-15 минути.                                

Инструкция: Представяме Ви твърдения, свързани с това, как възприемате себе си. Моля, прочетете внимателно всяко твърдение и се опитайте да дадете максимално точни и искрени отговори. Няма верни и неверни отговори. Когато отговаряте на въпросите, моля, обградете с кръгче тази цифра от скалата, която най-точно съответства на честотата, която се проявява във Вашето поведение, като имате предвид, че с „1“ се обозначава „много рядко, а с „9“ – „много често“.

                                                                                                                                                                

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

Въпросник:

1.Държа се така, че другите да се боят от мен.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

2.Използвам възможностите и силата си, за да влияя на хората, когато ми е нужно.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

3.Когато засегна някого, обикновено се извинявам и обещавам, че няма да се повтори.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

4.Стремя се предварително да обяснявам това, което другите може би няма да харесат.

много рядко

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

5.Умея да оправдавам и аргументирам своите действия, за да неутрализирам отрицателните реакции на обкръжението ми.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

6.Склонен съм да разказвам за успехите си в дейности, които другите обикновено намират за трудни.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

7.Използвам своите слабости, за да получа благоразположението на другите към себе си.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

8.Обикновено моля другите за помощ.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

9.Съгласявам се с мнението на другите, за да  се отнасят добре с мен.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

10.Когато усетя, че ще претърпя неуспех, аз своевременно започвам да се оправдавам и извинявам.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

11.Способен съм да използвам ласкателство, за да предразположа другите.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

12.Поболявам се под товара на отговорността: „Направи всичко перфектно!“.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

13.Моля за извинение, когато направя (кажа) нещо неправилно.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

14.Карам другите да мислят, че не мога да направя нещо, за да получа помощ.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

15.Старая се да служа за пример за това, как трябва да се държи човек.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

16.След лоша постъпка се опитвам да накарам другите да разберат, че ако бяха на мое място, те щяха да направят същото.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

17.Опитвам се да привлека подкрепата на другите, преди да направя нещо, което може да бъде възприето негативно.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

18.Старая се да изкупя и неутрализирам последиците от всяка обида или вреда, които съм причинил на някой.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

19.Когато разказвам на другите за нещата, които притежавам, обикновено споменавам колко струват.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

20.Имам социално активна позиция – обикновено реагирам на неправилни решения, изявления, постъпки и т.н., извършени от представителите на политическите партии.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

21.Старая се да събудя желание в другите да ме подражават, като съм положителен пример.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

22.Когато разказвам на някого за минали събития, в които съм участвал, аз често претендирам и изтъквам по-голям принос, отколкото имам в действителност.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

23.Споделям открито с хората своите достойнства.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

24.Старая се да бъда пример за подражание.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

25.Предварително се извинявам за действията си, които могат да не се харесат на другите.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

26.Старая се да убедя другите хора да се държат толкова позитивно, както аз.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

27.Потискам хората около мен само и само да изглеждам по-добре от тях.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

28.Правя различни услуги или отстъпки на хората около мен, за да ги предразположа към себе си – обикновено казвам „да“.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

29.Поемам отговорност за извършена негативна постъпка,  когато вината ми е очевидна.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

30.Преувеличавам значимостта на моите достойнства.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

31.Нерешителен (а) съм и се надявам другите да поемат отговорност за общата ни работа.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

32.Упражнявам натиск, дори мога да заплаша някого,  когато вярвам, че това ще ми помогне да получа това което искам.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

33.Изразявам мнения, които зная, че  другите ще харесат.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

34.Изразявам критичното си отношение спрямо непопулярни хора и групи.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

35.Стремя се да убедя другите, че не съм отговорен за неуспехите или провалите.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

36.Когато нещата не се случват, аз се опитвам да обясня на хората, че вината не е моя.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

37.Държа се по начин, който съответства на представите за това, как  другите трябва да се държат (общоприетите норми).

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

38.С удоволствие разказвам на обкръжението си за моите положителни качества.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

39.Когато някой ме упрекне в нещо, аз съм способен да се извиня.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

40.Поставям акцент и обръщам внимание на положителните неща, които правя, тъй като мисля, че другите хора могат да не ги забележат.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

41.Правя забележка на хора, които недооценяват ценността на моите подаръци или приноси.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

42.Крехкото ми физическо здраве е причината за моите посредствени резултати в училище.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

43.Помагам на другите хора, знаейки че и те ще ми помогнат.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

44.Изразявам неодобрение към този, който е причина да бъде харесано поведение, което определено зная, че няма да се хареса на другите хора.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

45.Когато поведението ми изглежда погрешно за другите, привеждам всякакви доводи и основателни причини за да го оправдая.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

46.Когато извършвам някаква работа съвместно с някой, аз се старая да подчертая, моя принос да бъде по-значителен (отколкото е всъщност).

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

47.Преувеличавам негативните качества на хора, които са ми конкуренция.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

48.Внимателно обмислям извиненията си, когато имам лошо поведение.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

49.Внимателно обмислям причините за да оправдая възможни неуспехи. 

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

50.Разкайвам се дълбоко и имам угризения на съвестта, когато направя нещо неправилно.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

51.В състояние съм да тормозя другите.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

52.Когато се нуждая от нещо, аз се старая да изглеждам добре.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

53.Не се подготвям добре за изпити (за педагози – преподавателска дейност), защото съм прекалено ангажиран (а) с обществена работа.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

54.Казвам на другите, че са добри, компетентни, изглеждащи добре и пр., за да ги склоня да направят нещо за мен.

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 

55.Стремя се да убеждавам другите хора да вярват в неща, които в миналото не съм правил (а).

много рядко

1

2

3

4

5

6

7

8

9

много често

 Следва продължение




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3862302
Постинги: 2186
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930