Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.08.2019 18:00 - 1351# Съвременни роли на учениците в регулиране взаимоотношенията с връстници
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 472 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


                                 1351# Съвременни роли на учениците в регулиране

                                                   взаимоотношенията с връстници

 

Традиционното разбиране за управление на индивидуалните, междуличностните, груповите и организационните процеси в училище е, че те следва да се извършват изключително или предимно от възрастни – училищно ръководство, учители, друг педагогически персонал (педагогически съветници и др.)

Съвременното и постмодерното разбиране за тези процеси е, че те, в не малка степен, се извършват и следва да се извършват от самите ученици – както по-големите, така и по-малките. Това и в момента става независимо от дали възрастните го осъзнават и желаят, затова е добре тези процеси да бъдат в по-голяма степен осъзнати, подкрепени, овластени и издигнати на по-високо качествено ниво.

Последното може да стане чрез създаване, внедряване и регламентиране на училищна система от подкрепящи връстници.

Кои са възможните форми на позитивни взаимоотношения и подкрепа между връстници в училище?

По-долу са дадени по-важните от тях, така както те се срещат основно в англосаксонските страни:

1.Медиатор (mediator)      

2.Ментор (mentor)   

3.Лидер (leader)                     

4.Бъди /приятел/ (buddy)  

5.Слушател (listener)           

6.Помагач (helper)   

7.Съветник (counselor)        

8.Тютор /обучител/(tutor) 

9.Коуч /треньор/ (coach)      

10.Други, като напр. формално избран координатор на класа или член на ученическия съвет, ученик с изявени способности в дадена област и др. под.

Някои от тези форми и роли на подкрепящи взаимоотношения между връстници в училище са

-хоризонтални (от гледна точка на статуса, възрастта, опита и др. характеристики на двете страни в процеса на взаимодействието), като напр. „бъди и „слушател”;  някои са:

-диагонални – като напр. „помагач”, „съветник”, „медиатор”, „коуч”;  а други са:

-вертикални  като напр. „ментор”, „лидер”, „тютор”,

Въпрос на обща „философия”; специфична/и стратегия/и на работа; наличната или възможната подготвеност на педагогическия персонал и конкретните нужди и специфика на даденото училище, е кои от тези форми са подходящи, възможни и ефективни за използване в конкретното училище.

По-специално, за целите на превенцията на насилието и тормоза в училище, подходящи форми за създаване и внедряване на системата от подкрепящи връстници в училище са основно: „медиатор”, „ментор” и „лидер”, но е възможно и използването на „бъди”, „слушател”, „помагач” и „съветник”.

Първите 3 са по функционални роли, а вторите 4 са по-консултативни роли.

В какви случаи, ситуации, проблеми могат и следва да се използват тези форми ?

1.„Медиаторът” е подходящо и ефективно да се използва в случаите, когато имаме насилие, тормоз, конфликт, неразбирателство и т.н. между двама относително равни по статус връстника (напр. конфликт между две момчета от 8 клас, по повод на емоционалните им отношения с тяхна съученичка).

В случая медиаторът е съученик, който се ползва с уважението и на двете страни в конфликта и има уменията да ги убеди да се сдобрят, или най-малкото да не използват повече насилие в отношенията си.

2.„Менторът” е удачно да се използва в ситуациите, когато едната страна на конфликта – жертвата на насилието е в значително по-нисък статус и позиция (възрастов, физически, социален, учебен и др.). Например менторът може да е популярен и влиятелен ученик от 10 клас, който защитава и подпомага непопулярен ученик от 5 или 6 клас, който е систематична жертва на насилие от страна на свои и по-възрастни съученици. Връзката Ментор-Протеже може да трае от няколко месеца до няколко години докато менторът подпомогне протежето да стане социално по-зрял и успешен в училище.

3.„Лидерът” е ученик, който освен, че е популярен сред своите връстници, има и уменията и възможността да увлича и води своите съученици в избрана от него посока, която може да има, както позитивни, така и негативни последствия за участниците и за училищния живот. Задачата на училището е да идентифицира, подпомогне развитието и позитивира естествените лидери в училището от всички възрастови групи (от 1 до 12 клас), така, че техните умения да водят другите след себе си да работят в полза, а не във вреда на училището. По-конкретно, лидерът би могъл да бъде полезен в няколко посоки, но, в случаите на насилие и тормоз в училище, най-важната от тях, според нас, е да включи, ангажира и пренасочи негативната енергия и мотиви на насилника в позитивна посока, като го включи в дейности и свои проекти, които не нарушават дисциплината и добрия стил на взаимоотношения в училище, т.е. да му откъсне вниманието от проявяване на насилие и пренасочи усилията му към постигане на реализация в по-приемлива форма и посока.

4. В отделни случаи, ситуации, и с отделни ученици могат и следва да се използват и другите споменти по-горе форми и роли: бъди”, „слушател”, „помагач”, „съветник”, както и „тютор” и „коуч”.

Макар, на пръв поглед, изброените по-горе форми и роли за подкрепа на връстниците, да са сходни, те предполагат и изискват различни личностни профили от качества, умения и поведения, поради което трудно могат да се съвместяват и изпълняват от едни и същи ученици.

Затова, важна задача на педагогическият съветник в училище (ако то има такъв, а ако няма - на помощник директора) е да идентифицира, мотивира, обучи, координира, контролира и развива ученици с предразположености към някоя от изброените форми и роли и организира постъпково, в рамките на 1-2 години училищна система от подкрепящи връстници, която да съчетава и, преплита изброените по-горе от 3 до 10 различни форми и роли на подкрепящи връстници. Тази система, освен, че ще бъде много ефективно средство за сплотяване и развитие на ученическата общност, и на тази основа – за превенция и минимизиране на насилието и тормоза в даденото училище, ще облекчи значително и намали работата на педагогическия съветник и класните с проблемните ученици в училището (примерно наполовина).

Така педагогическият съветник от „сервизен работник на проблемни ученици” и „самотен войн” ще се превърне в ефективен координатор на училищна мрежа (достигаща в разгърнатият си вид в по-големите училища до няколко десетки подкрепящи връстници), което значително, в пъти, ще повиши неговата ефективност и ще пренасочи работата му от преимуществена работа с индивидуални случаи към преимуществена работа с групи и дори мрежи от ученици, какъвто е и международно утвърдения и доказал се от доста години модел на работа на тези специалисти.

image




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 2540301
Постинги: 1922
Коментари: 115
Гласове: 1216
Календар
«  Април, 2021  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930