2. varg1
3. wonder
4. planinitenabulgaria
5. zahariada
6. iw69
7. mt46
8. djani
9. grigorsimov
10. kvg55
11. reporter
12. zaw12929
13. sekirata
14. hadjito
2. sarang
3. radostinalassa
4. djani
5. wrappedinflames
6. metaloobrabotka
7. iw69
8. savaarhimandrit
9. mimogarcia
10. hadjito

Упражнения за представяне и запознаване при организиране на тренинг
Прилагането на качествени упражнения за представяне и запознанство на участниците в групата, е основата на успешно начало на всеки тренинг.
Упражненията за опознаване създават доверие в групата, което е крайно необходимо, за да бъдат участниците в обучението отворени, готови да учат. Упражненията за опознаване помагат да се стопи „леда“, който винаги се появява в началото на работата на всяка група, облекчават напрежението от първите минути на занятието и настройват участниците за работа.
Принцип: Колкото повече откритост се изисква от участниците в обучението, толкова повече опознавателни упражнения трябва да бъдат включени в началото на тренинга.
Упражненията за запознаване обикновено се провеждат по двойки, по тройки или в общ кръг. Повечето допринасят за създаването на доверието на двойката. И ако работите с много затворена група, в която е трудно да се изгради доверие, тогава е по-добре да изберете упражнение за запознанства по двойки.
По-долу ви предлагаме няколко качествени упражнения, които позволяват въвличане на групата в тренировъчния процес още в първите минути на тренинга.
* * *
1.Упражнение за запознаване "Корпоративен стандарт"
Треньорът предлага на участниците да продължат с 2 изречения.
„Много хора знаят, че аз… но малко хора знаят, че аз…“.
Вариант на това упражнение:
Треньорът разделя участниците на двойки или тройки. Участниците разказват на групата за себе си. След това всеки въвежда съсед за всички участници в обучението по принципа:
„Много хора знаят, че той (тя)….
Но малко хора знаят какъв е той (тя).
Презентациите могат да бъдат кратки или дълги.
Това упражнение за познаване е чудесно за вътрешноведомствен тренинг.
2.Упражнение за запознаване "Визитна картичка"
Първи вариант: Обучителят предлага да се създаде чернова на "Лична визитка". Групата се разделя на 2-3 подгрупи със задача да подготвят бланка с позиции, които според тях ще бъдат важни за по-доброто опознаване по време на тренинга и ще спомогнат сближаването на участниците. Препоръчително е позициите да не са повече от 5-6.
Време:10 мин.
Възможни позиции:
-име или прозвище (или така, както иска да бъде наричан/а)
-хоби, характеристика, интересно занимание;
-лично лого;
-мото; девиз;
Работа на подгрупите: 5-6 мин.
След подготовката на проекта, същият се представя и се дава възможност всеки да подготви своята визитна картичка.
Забележка: Упражнението е идеално за малки групи до 15 човека, за големи групи може да доведе до голяма загуба на време и загуба на групов тонус.
Втори вариант: „Визитка“ – самопрезентация
Време: 15 мин.
Материално осигуряване: формализирани бланки
Описание: Всеки участник записва на формализирана бланка с карета:
-в центъра - вашето име;
-в горния ляв ъгъл - любимото ви ястие (животно, цвете и др.);
-в долния ляв ъгъл - любим композитор (група), писател, актьор;
-в горния десен ъгъл – жизнена цел (занимание в свободното време);
-в долния десен ъгъл - любим филм (предмет в училище).
Когато всеки приключи с изработването на визитка, всеки се представя поотделно.
Въпроси към цялата група след самопрезентирането:
-Кое беше най-трудното нещо да напишете за себе си?
-Намерили ли сте съмишленици?
-Научихте ли нещо ново един за друг?
3.Упражнение за запознаване "Взаимни презентации"
а) Първи вариант: Работа по двойки. Дават се 10 минути, за да разкажат един на друг за себе си възможно най-подробно.
Предложени въпроси:
1. Какво очаквам от работата си в обучението.
2. Това, което ценя в себе си (с какво се гордея).
3. Предметът на моята гордост.
4. Какво мога да правя най-добре.
5. Какво ме обединява с партньора ми.
След това всеки участник представя партньора си в групата.
Забележка: За ускоряване на процеса, водещият може да подготви стандартни формализирани бланки с определени от него позиции, които участниците да попълнят един за друг по време на обмяната на мнения.
б) Втори вариант: Единият от членовете на двойката сяда на стол, вторият застава зад него прав, поставяйки ръце на раменете му. Правият говори от името на седящия, наричайки себе си с името на партньора. В продължение на 1 минута той говори от името на седналия партньор. След това всеки член на групата може да зададе въпроси, отправени към седящия, но този, който е направил презентацията, ще отговори на тях вместо своя партньор. Например:
-Какви качества най-много цените в хората?
-Кое според вас е най-отвратителното в човешките отношения?
-Има ли човек, който е оказал силно влияние върху живота ви?
-Назовете своето съкровено желание.
-Какво бихте искали да постигнете в живота?
Забележка: Категорията на въпросите може да бъде зададена от треньора в зависимост от темата на обучението.
Упражнението завършва с обсъждане на чувствата и мислите на участниците. Важно е да се обърне внимание на 3 аспекта:
-способност за отчитане на времето при представяне;
-способност за правилно и кратко предаване на получената информация;
-способността да се „усеща“ в друг човек достатъчно, за да компенсира липсващата информация.
Въпроси към седналия партньор:
-Как се почувствахте, когато партньорът ви говори от ваше име?
-Успя ли той да представи правилно информацията за вас?
-Успя ли да станете ваш двойник?
-Правилни ли са отговорите, които даде от ваше име?
Забележка:
-Вариант А е класическо въвеждащо упражнение, което може да се използва по всяка тема на обучение.
-Вариант Б е по-приложим за личностни обучения и е много подходящ за ученически, тийнейджърски обучения.
4.Упражнение за запознанства "Затворен клуб"
Обучителят кани участниците да се представят като кандидати за Затворен частен клуб – с традиция, само за избраните. Не всички ще бъдат приети.
Участниците са разделени на групи от 2-3 души, като около 10 мин. по групи обменят информация всеки за себе си. След това съставят кратка реч „Препоръка” за партньора за да го приеме в Клуба. В рамките на групата взаимно се разбират кой кого ще представя.
Вариант на формат за представяне:
„Име - (характеристики, особености ...) ...
В живота ми……
Горещо препоръчвам да го приемете в нашия клуб!”
5.Упражнение за запознанства "Пощенски картички"
Предварително се подготвят „пощенски картички“ – обикновено тематично са ориентирани в зависимост от въпросите залегнали в тренинга, но във всички случаи на тях трябва да има изобразен човек или група хора, намиращи се в някаква среда и дейност.
Пощенската картичка може да бъде или асоциация, или визуална опора, или подходящ пример.
Материално осигуряване: подготвени и тематично ориентирани пощенски картички. При наличие на мултимедия се препоръчва всяка картичка да е номерирана и водещият да я презентира на екрана докато участника говори по нея.
Ход на упражнението: Картичките се поставят на масата и се канят участниците всеки да избере по една. След това водещият предлага един по един всеки от играчите да си представи, че е човекът (един от хората на картичката)
Участниците се редуват, като говорят за себе си: „На пощенската картичка…. както аз……”
Забележка: Упражнение е много подходящо за запознанство в групи с високо ниво на съпротива.
Това упражнение за познаване е добро, защото използва „изкуствен език“ под формата на пощенски картички. Това винаги помага на групата да разтопи „леда“ и по-бързо да се отвори.
6.Упражнение „Слепци и водачи“
Това е класическо упражнение за разтопяване на „ледовете“, като премахва първичното напрежение и недоверие в тренировъчната група, допринася за установяването на топли, доверителни отношения между участниците в обучението.
Упражнението „Слепци и водачи“ е отличен начин участниците да изследват и обсъждат темата за доверието в други хора. Помага на участниците в обучението да повишат нивото на доверие в живота си, да започнат да се доверяват повече на хората, да видят, че в живота често „не вярваме“ в началото.
7. Упражнение „Самооценяване“
Упражнението изисква работа по двойки, като на участниците се предоставя формализирана бланка с таблица с три колонки. Участниците взаимно обменят мисли по поставените въпроси и всеки записва информация за другия в своята бланка.
Инструкция: Работете по двойки, като всеки сподели за себе си информация по поставените в таблицата три въпроса: „Аз съм …“, „Аз мога …“ и „Аз обичам …“ На всеки въпрос дайте по 6-7 отговора. От вас се иска да довършите изреченията.
След изтичане на времето (около 10-15 мин), участниците представят своите партньори пред останалата група.
Упражнение за загряване и настроение “Уестсайдска история“
Цел: Това е игра за загряване и сплотяване на групата, за концентрация на вниманието, преодоляване на вътрешните съпротиви и включване в груповата динамика.
Описание: Работи се в две групи (група „А“ и група „Б“), които се подготвят отделно една от друга, като създават свой сценарий.
Инструкция: От вас се иска да работите като група и да подготвите хореографска композиция от няколко последователни и задължително настъпателни групови движения с придвижване напред до 3-4 крачки + съпровождаща фраза, която всеки път в определен момент трябва да изричате силно, на висок глас, но съгласувано.
Няма ограничения в сложността на комплекса от последователни движения.
Фразата изберете сами от списъка по-долу.
Изберете си водач на групата. Той има специална задача – при представянето на „сцена“ ще застане отпред в средата на групата на разстояние 1-2 крачки и ще даде старт.
След като измислите хореографията, репетирайте до постигане на съгласуваност.
Тренирайте в рамките на групата до тогава, докато се убедите, че всички са запомнили движението и фразата и можете да ги изпълнявате съгласувано.
След като сте готови, двете групи ще се съберат и всяка ще се представи.
Забележка: Можете да приложите музикален съпровод от телефоните си.
Игра на „сцена“
1.Групите се изправят в две редици с лице една срещу друга с дистанция 2-3 метра.
2.Водачът от група „А“ излиза отпред на 1-2 крачки пред своите и застава в средата с лице към група „Б“.
3.Водачът брои до три и с това дава началото на изпълнението на комплекса от движения и фраза, а останалите от групата зад него изпълняват съгласувано.
4.При всяка крачка напред на група „А“, другите – група „Б“ отстъпват с крачка назад.
5.Изпълнението се повтаря най-малко 10 пъти напред-назад.
6.След група „А“ „сцената“ се заема от група „Б“.
Интегриране на неформалното образование ...
Интегриране на неформалното образование ...
Програма за тренинг за учениците от общо...
Озирис vs Дионис или стълбата на боговет...