Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.11.2022 07:10 - Упражнения за представяне и запознаване при организиране на тренинг
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 7727 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

Упражнения за представяне и запознаване при организиране на тренинг

 

Прилагането на качествени  упражнения за представяне и запознанство на участниците в групата, е основата на успешно начало на всеки тренинг. 

Упражненията за опознаване създават доверие в групата, което е крайно необходимо, за да бъдат участниците в обучението отворени, готови да учат. Упражненията за опознаване помагат да се стопи „леда“, който винаги се появява в началото на работата на всяка група, облекчават напрежението от първите минути на занятието и настройват участниците за работа.

Принцип: Колкото повече откритост се изисква от участниците в обучението, толкова повече опознавателни упражнения трябва да бъдат включени в началото на тренинга.

Упражненията за запознаване обикновено се провеждат по двойки, по тройки или в общ кръг. Повечето допринасят за създаването на доверието на двойката. И ако работите с много затворена група, в която е трудно да се изгради доверие, тогава е по-добре да изберете упражнение за запознанства по двойки.

По-долу ви предлагаме няколко качествени упражнения, които позволяват въвличане на групата в тренировъчния процес още в първите минути на тренинга.

*   *   *

1.Упражнение за запознаване "Корпоративен стандарт"

Треньорът предлага на участниците да продължат с 2 изречения.

„Много хора знаят, че аз… но малко хора знаят, че аз…“.

Вариант на това упражнение:

Треньорът разделя участниците на двойки или тройки. Участниците разказват на групата за себе си. След това всеки въвежда съсед за всички участници в обучението по принципа:

„Много хора знаят, че той (тя)….

Но малко хора знаят какъв е той (тя).

Презентациите могат да бъдат кратки или дълги.

Това упражнение за познаване е чудесно за вътрешноведомствен тренинг.

2.Упражнение за запознаване "Визитна картичка"

Първи вариант: Обучителят предлага да се създаде чернова на "Лична визитка". Групата се разделя на 2-3 подгрупи със задача да подготвят бланка с позиции, които според тях ще бъдат важни за по-доброто опознаване по време на тренинга и ще спомогнат сближаването на участниците. Препоръчително е позициите да не са повече от 5-6.

Време:10 мин.

Възможни позиции:

-име или прозвище (или така, както иска да бъде наричан/а)

-хоби, характеристика, интересно занимание;

-лично лого;

-мото; девиз;

Работа на подгрупите: 5-6 мин.

След подготовката на проекта, същият се представя и се дава възможност всеки да подготви своята визитна картичка.

Забележка: Упражнението е идеално за малки групи до 15 човека, за големи групи може да доведе до голяма загуба на време и загуба на групов тонус.

Втори вариант: „Визитка“ – самопрезентация

Време: 15 мин.

Материално осигуряване: формализирани бланки

Описание: Всеки участник записва на формализирана бланка с карета:

-в центъра - вашето име;

-в горния ляв ъгъл - любимото ви ястие (животно, цвете и др.);

-в долния ляв ъгъл - любим композитор (група), писател, актьор;

-в горния десен ъгъл – жизнена цел (занимание в свободното време);

-в долния десен ъгъл - любим филм (предмет в училище).

Когато всеки приключи с изработването на визитка, всеки се представя поотделно.

Въпроси към цялата група след самопрезентирането:

-Кое беше най-трудното нещо да напишете за себе си?

-Намерили ли сте съмишленици?

-Научихте ли нещо ново един за друг?

3.Упражнение за запознаване "Взаимни презентации"

а) Първи вариант: Работа по двойки. Дават се 10 минути, за да разкажат един на друг за себе си възможно най-подробно.

Предложени въпроси:

1. Какво очаквам от работата си в обучението.

2. Това, което ценя в себе си (с какво се гордея).

3. Предметът на моята гордост.

4. Какво мога да правя най-добре.

5. Какво ме обединява с партньора ми.

След това всеки участник представя партньора си в групата.

Забележка: За ускоряване на процеса, водещият може да подготви стандартни формализирани бланки с определени от него позиции, които участниците да попълнят един за друг по време на обмяната на мнения.

б) Втори вариант: Единият от членовете на двойката сяда на стол, вторият застава зад него прав, поставяйки ръце на раменете му. Правият говори от името на седящия, наричайки себе си с името на партньора. В продължение на 1 минута той говори от името на седналия партньор. След това всеки член на групата може да зададе въпроси, отправени към седящия, но този, който е направил презентацията, ще отговори на тях вместо своя партньор. Например:

-Какви качества най-много цените в хората?

-Кое според вас е най-отвратителното в човешките отношения?

-Има ли човек, който е оказал силно влияние върху живота ви?

-Назовете своето съкровено желание.

-Какво бихте искали да постигнете в живота?

Забележка: Категорията на въпросите може да бъде зададена от треньора в зависимост от темата на обучението.

Упражнението завършва с обсъждане на чувствата и мислите на участниците. Важно е да се обърне внимание на 3 аспекта:

-способност за отчитане на времето при представяне;

-способност за правилно и кратко предаване на получената информация;

-способността да се „усеща“ в друг човек достатъчно, за да компенсира липсващата информация.

Въпроси към седналия партньор:

-Как се почувствахте, когато партньорът ви говори от ваше име?

-Успя ли той да представи правилно информацията за вас?

-Успя ли да станете ваш двойник?

-Правилни ли са отговорите, които даде от ваше име?

 Забележка:

-Вариант А е класическо въвеждащо упражнение, което може да се използва по всяка тема на обучение.

-Вариант Б е по-приложим за личностни обучения и е много подходящ за ученически, тийнейджърски обучения.

4.Упражнение за запознанства "Затворен клуб"

Обучителят кани участниците да се представят като кандидати за Затворен частен клуб – с традиция, само за избраните. Не всички ще бъдат приети.

Участниците са разделени на групи от 2-3 души, като около 10 мин. по групи обменят информация всеки за себе си.  След това съставят кратка реч „Препоръка” за партньора за да го приеме в Клуба. В рамките на групата взаимно се разбират кой кого ще представя.

Вариант на формат за представяне:

„Име - (характеристики, особености ...) ...

В живота ми……

Горещо препоръчвам да го приемете в нашия клуб!”

5.Упражнение за запознанства "Пощенски картички"

Предварително се подготвят „пощенски картички“ – обикновено тематично са ориентирани в зависимост от въпросите залегнали в тренинга, но във всички случаи на тях трябва да има изобразен човек или група хора, намиращи се в някаква среда и дейност. 

Пощенската картичка може да бъде или асоциация, или визуална опора, или подходящ пример.

Материално осигуряване: подготвени и тематично ориентирани пощенски картички. При наличие на мултимедия се препоръчва всяка картичка да е номерирана и водещият да я презентира на екрана докато участника говори по нея.

Ход на упражнението: Картичките се поставят на масата и се канят участниците всеки да избере по една. След това водещият предлага един по един всеки от играчите да си представи, че е човекът (един от хората на картичката) 

Участниците се редуват, като говорят за себе си: „На пощенската картичка…. както аз……”

Забележка: Упражнение е много подходящо за запознанство в групи с високо ниво на съпротива.

Това упражнение за познаване е добро, защото използва „изкуствен език“ под формата на пощенски картички. Това винаги помага на групата да разтопи „леда“ и по-бързо да се отвори.

 

6.Упражнение „Слепци и водачи“

Това е класическо упражнение за разтопяване на „ледовете“, като премахва първичното напрежение и недоверие в тренировъчната група, допринася за установяването на топли, доверителни отношения между участниците в обучението.

Упражнението „Слепци и водачи“ е отличен начин участниците да изследват и обсъждат темата за доверието в други хора. Помага на участниците в обучението да повишат нивото на доверие в живота си, да започнат да се доверяват повече на хората, да видят, че в живота често „не вярваме“ в началото.

7. Упражнение „Самооценяване“

Упражнението изисква работа по двойки, като на участниците се предоставя формализирана бланка с таблица с три колонки.  Участниците взаимно обменят мисли по поставените въпроси и всеки записва информация за другия в своята бланка.

Инструкция: Работете по двойки, като всеки сподели за себе си информация по поставените в таблицата три въпроса: „Аз съм …“, „Аз мога …“ и „Аз обичам …“  На всеки въпрос дайте по 6-7 отговора. От вас се иска да довършите изреченията.

След изтичане на времето (около 10-15 мин), участниците представят своите партньори пред останалата група. 
image

Упражнение за загряване и настроение “Уестсайдска история“

 

Цел: Това е игра за загряване и сплотяване на групата, за концентрация на вниманието, преодоляване на вътрешните съпротиви и включване в груповата динамика.

Описание: Работи се в две групи (група „А“ и група „Б“), които се подготвят отделно една от друга, като създават свой сценарий.

Инструкция: От вас се иска да работите като група и да подготвите хореографска композиция от няколко последователни и задължително настъпателни групови движения с придвижване напред до 3-4 крачки + съпровождаща фраза, която всеки път в определен момент трябва да изричате силно, на висок глас, но съгласувано.

Няма ограничения в сложността на комплекса от последователни движения.

Фразата изберете сами от списъка по-долу.

Изберете си водач на групата. Той има специална задача – при представянето на „сцена“ ще застане отпред в средата на групата на разстояние 1-2 крачки и ще даде старт.

След като измислите хореографията, репетирайте до постигане на съгласуваност.

Тренирайте в рамките на групата до тогава, докато се убедите, че всички са запомнили движението и фразата и можете да ги изпълнявате съгласувано.

След като сте готови, двете групи ще се съберат и всяка ще се представи. 

Забележка: Можете да приложите музикален съпровод от телефоните си.
image

Игра на „сцена“

1.Групите се изправят в две редици с лице една срещу друга с дистанция 2-3 метра.

2.Водачът от група „А“ излиза отпред на 1-2 крачки пред своите и застава в средата с лице към група „Б“. 

3.Водачът брои до три и с това дава началото на изпълнението на комплекса от движения и фраза, а останалите от групата зад него изпълняват съгласувано.

4.При всяка крачка напред на група „А“, другите – група „Б“ отстъпват с крачка назад.

5.Изпълнението се повтаря най-малко 10 пъти напред-назад.

6.След група „А“ „сцената“ се заема от група „Б“.
image
image

image
 





Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 4729269
Постинги: 2413
Коментари: 116
Гласове: 1576
Календар
«  Юни, 2025  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30