Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.07 12:00 - Упражнение „Дърво на проблемите“
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 2086 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


Упражнение „Дърво на проблемите“

 

Цел: да се научат участниците самостоятелно да идентифицират причините и последствията от проблема при подготовка на техниката „Форум-театър“.

Водещ: Във форум-театъра представленията показват някакъв проблем. За да подготвите добро представление, трябва добре да познавате проблема: каква е причината за този проблем, какви могат да бъдат последствията му?

За анализ на причинно-следствените връзки на проблемите в конфликтологията се прилага инструмент, наречен „Дърво на проблемите“.

(водещият окачва лист от флипчарт с нарисувано дърво на дъската).

- За анализ трябва да нарисуваме дърво. На ствола рисуваме проблем, на корените - причините за този проблем, а на листата – последствията.

Например, имаме проблем – темата за отхвърляне в класа или у дома.

Тук водещият обсъжда с участниците какви са причините за този проблем. Изявленията на участниците се записват на листчета и се залепват върху корените на нарисуваното дърво.

Корени/причини за проблема (примери):

-чувство за вина;

-комплекси;

-липса или неумения за живо общуване;

-замяна на реалното живо общуване с виртуално: децата седят в интернет или общуват чрез компютърни игри;

-и др.

Водещият обсъжда с участниците какви са последствията от този проблем. Изявленията на участниците се записват на листчета и се залепват върху листата на нарисуваното дърво.

Последици от проблема (примери):

-расте броят на агресивните, инфантилни, неуверени (комплексирани) деца;

-децата попадат в лоша компания, защото са извън училище и далеч от дома;

-безделие има сблъсъци между ученици;

-децата мамят родителите си;

-незаинтересованост на родители, учители, общество;

-и др.

След това водещият предлага да се назоват проблемите, които имат в общността (класа). Всички проблеми, посочени от учениците, се записват на флипчарт.

Например:

-битки между момичета;

-детско самоубийство;

-алкохолизъм сред подрастващите;

-увеличаване на младежката престъпност;

-и др.

Водещият разделя класа на 2-3 групи. Моли всяка група да идентифицира конкретен проблем и да го анализира с помощта на този инструмент.

След това водещият предлага всяка група да представи своето „Дърво на проблемите“.

Обсъждане:

-Какви бяха трудностите в работата?

-Имаше ли разногласия във вашите групи, когато идентифицирахте причините и последствията от проблемите?

-Как този инструмент за анализ на проблеми помага при решаването на проблеми?

Изводи: За да се реши проблемът, е необходимо да се премахне самата причина за проблема, т.е. трябва да работим с корена на нашето дърво (проблем).

Следователно, преди да започнем действия за решаване на проблема, трябва да се опитаме да анализираме този проблем с помощта на този инструмент.

Когато поставяме представление на форум-театъра, трябва ясно да покажем проблема: неговите причини и последствия. Колкото по-добре са показани причините и последствията от проблема, толкова по-бързо публиката ще намери по-конкретни решения.
image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3484816
Постинги: 2037
Коментари: 115
Гласове: 1267
Календар
«  Септември, 2023  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930