2. varg1
3. zahariada
4. kvg55
5. mt46
6. iw69
7. leonleonovpom2
8. wonder
9. planinitenabulgaria
10. getmans1
11. hadjito
12. apollon
13. sekirata
14. grigorsimov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. ka4ak
7. donkatoneva
8. dobrota
9. bojil
10. ambroziia
2. penata555
3. hadjito
4. varg1
5. simonata
6. lamb
7. missana
8. iw69
9. newbeginning1973
10. kvg55

Упражнение „Дърво на проблемите“
Цел: да се научат участниците самостоятелно да идентифицират причините и последствията от проблема при подготовка на техниката „Форум-театър“.
Водещ: Във форум-театъра представленията показват някакъв проблем. За да подготвите добро представление, трябва добре да познавате проблема: каква е причината за този проблем, какви могат да бъдат последствията му?
За анализ на причинно-следствените връзки на проблемите в конфликтологията се прилага инструмент, наречен „Дърво на проблемите“.
(водещият окачва лист от флипчарт с нарисувано дърво на дъската).
- За анализ трябва да нарисуваме дърво. На ствола рисуваме проблем, на корените - причините за този проблем, а на листата – последствията.
Например, имаме проблем – темата за отхвърляне в класа или у дома.
Тук водещият обсъжда с участниците какви са причините за този проблем. Изявленията на участниците се записват на листчета и се залепват върху корените на нарисуваното дърво.
Корени/причини за проблема (примери):
-чувство за вина;
-комплекси;
-липса или неумения за живо общуване;
-замяна на реалното живо общуване с виртуално: децата седят в интернет или общуват чрез компютърни игри;
-и др.
Водещият обсъжда с участниците какви са последствията от този проблем. Изявленията на участниците се записват на листчета и се залепват върху листата на нарисуваното дърво.
Последици от проблема (примери):
-расте броят на агресивните, инфантилни, неуверени (комплексирани) деца;
-децата попадат в лоша компания, защото са извън училище и далеч от дома;
-безделие има сблъсъци между ученици;
-децата мамят родителите си;
-незаинтересованост на родители, учители, общество;
-и др.
След това водещият предлага да се назоват проблемите, които имат в общността (класа). Всички проблеми, посочени от учениците, се записват на флипчарт.
Например:
-битки между момичета;
-детско самоубийство;
-алкохолизъм сред подрастващите;
-увеличаване на младежката престъпност;
-и др.
Водещият разделя класа на 2-3 групи. Моли всяка група да идентифицира конкретен проблем и да го анализира с помощта на този инструмент.
След това водещият предлага всяка група да представи своето „Дърво на проблемите“.
Обсъждане:
-Какви бяха трудностите в работата?
-Имаше ли разногласия във вашите групи, когато идентифицирахте причините и последствията от проблемите?
-Как този инструмент за анализ на проблеми помага при решаването на проблеми?
Изводи: За да се реши проблемът, е необходимо да се премахне самата причина за проблема, т.е. трябва да работим с корена на нашето дърво (проблем).
Следователно, преди да започнем действия за решаване на проблема, трябва да се опитаме да анализираме този проблем с помощта на този инструмент.
Когато поставяме представление на форум-театъра, трябва ясно да покажем проблема: неговите причини и последствия. Колкото по-добре са показани причините и последствията от проблема, толкова по-бързо публиката ще намери по-конкретни решения.
Стефан Ем. Николов. ПОЛИТИЧЕСКИ СРЕДСТВА...
Бедата на съвременното обществото