2. zahariada
3. kvg55
4. mt46
5. iw69
6. varg1
7. leonleonovpom2
8. planinitenabulgaria
9. wonder
10. rosiela
11. sekirata
12. missana
13. panazea
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. ambroziia
8. ka4ak
9. vidima
10. milena6
2. hadjito
3. lamb
4. siainia
5. iw69
6. kvg55
7. missana
8. metaloobrabotka
9. kunchev
10. iliaganchev
ТРЕНИНГ ЗА ФОРМИРАНЕ НА СЪПРУЖЕСКИ ОТНОШЕНИЯ
Осъзнаване на семейните роли
Упражнение „Жива картина на семейството“
Забележка: Това упражнение постига корекционно-терапевтичен ефект, ако се отиграе от реално семейство. В случай, че се прилага с обучителна цел, то процедурите и задачите могат да се ограничат до конструиране на семейна скулптора.
Уводна част. Структурата на семейството се различава в зависимост от това как са разпределени основните отговорности в него: по равно или основната част от тях е съсредоточена в ръцете на един човек. В българското семейство в повечето случаи съпрузите са насочени към равно разпределение на отговорностите и равно участие в решаването на семейните проблеми. На практика обаче това не винаги се прави. Дисбалансът в изпълнението на домакинската работа между съпрузите, характерен за някои семейства, води до претоварване на жените (особено работещите жени) и, като следствие, до невъзможност за възстановяване на физическа сила, културно и духовно обогатяване. Това упражнение дава доста реалистична представа за съществуващите взаимоотношения в семейството.
Основна част. Упражнението се провежда в няколко етапа.
Първи етап: Групата се разделя на подгрупи от 5-6 човека (оптимален състав на членовете на едно трипоколенческо семейство). Във всяка подгрупа се определя по един доброволец-консултант, а на останалите се присвояват конкретните роли (баща, майка, брат, сестра, баба, дядо и разбира се един от персонажите е самият Аз, наречен „режисьор“). Тези участници са включени в работата по конструиране на семейните скулптори, като по ред всеки участник преминава през ролята на „режисьор“. Последният има за задача да конструира семейната скулптора така, както я вижда в своето семейство.
Инструкция N1: „От вас се иска първо, да си представите в какъв състав искате да видите семейството си в скулптурата и да определите конкретните персонажи. След това да помислите какви пози, жестове, мимики да отразяват персонажите, както и да определите разположението им в пространството. Позите (мимики, жестове) и пространственото разположение трябва да характеризират отношението на тези хора към вас.
Втори етап:
Инструкция N2: „А сега нека пристъпим към конструиране на скулптурата от първия участник-режисьор. След като бъде създадена семейната скулптура, „режисьорът“ трябва да заеме своето място сред семейните персонажи. След това всеки от участниците се редува, като поема режисьорската функция в свои ръце и използва другарите си, за да изгради картини на семейството си, на членовете му в основни пози.“
Трети етап:
Инструкция N3: „Когато е готова семейната скулптора, от консултантът на групата се иска да направи снимка на скулптурата от няколко позиции. Тези снимки ще бъдат анализирани по-късно.
Освен това, същият се обръща към всеки от „членовете на семейството“ с въпроси защо е заел точно тази позиция, която се изразява в основната му поза спрямо главния герой и какви са чувствата и мислите им във връзка с дадените пози.
Четвърти етап:
Инструкция N4: „Нека накрая героят-режисьор да сподели с останалите в групата впечатленията си за скритите подтекстове в метафората на скулптурата, как самия той се чувства по отношение на другите участници в композицията и дали собствената му роля го удовлетворява.“
Пети етап:
На този етап „режисьорът“ предлага на треньора да оцени състоянието на конфигурацията и да изгради идеална или желана скулптура, в която „режисьорът“ отново трябва да намери своята позиция. Полученият резултат се обсъжда от гледна точка на „режисьора“. Той отново разглежда творението и ако желае, казва какво според него ще помогне за реализирането на този въображаем проект в действителност.
След това ролята на скулптора преминава към следващия член на подгрупата.
Обобщаване. Успяха ли участниците да покажат системата на взаимоотношенията в семейството в живи композиции? Как неравномерното разпределение на домакинските отговорности между съпрузите може да наруши семейните отношения? Как да решим този проблем? Какво е норма в едно семейство и какво нарушение? Как можете да създадете хармонично семейство?
Източник: Шапарь. Тренинг формирования супружеских отношений. Тренинг ведущих видов деятельности личности
ТРЕНИНГ ЗА ФОРМИРАНЕ НА СЪПРУЖЕСКИ ОТНОШ...
ТРЕНИНГ ЗА ФОРМИРАНЕ НА СЪПРУЖЕСКИ ОТНОШ...