2. planinitenabulgaria
3. wonder
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. iw69
8. zahariada
9. reporter
10. getmans1
11. zaw12929
12. kordon
13. kunchev
14. patriciq1111
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. donkatoneva
8. dobrota
9. milena6
10. vidima
2. radostinalassa
3. sarang
4. mimogarcia
5. hadjito
6. iw69
7. savaarhimandrit
8. rosiela
9. varg1
10. metaloobrabotka

Детето-цар
Не толкова отдавна в нашето общество се формира доста противоречив стил на възпитание. При този стил родителите издигат и поставят детето си в царствен трон, а в училището детето е поставено в центъра на учебно-възпитателния процес. Явлението е известно под името детецентризъм. Днес родителите насочват цялата си енергия към това, да осигурят на детето най-доброто – от дрехи, храна, забавления, образование, играчки до най-съвременни електронни средства. Днес, да си на 17-18 г. и вече да притежаваш лек автомобил се приема за норма. При това, акцентът е поставен главно върху задоволяване на материално-финансовите желания, нужди и капризи на децата, като много често този процес е в ущърб на останалите членове на семейството, нерядко превръщайки родителите в слуги на детето.
Каква е причината за появата на този стил на възпитание и каква заплаха представлява той за възрастните и децата?
В основата на детецентризмът стои концепцията за концентрация на вниманието на възрастните върху интересите и желанията на детето. Всичко се прави в името на децата, в угода на децата, както на индивидуално, така и на държавно ниво с лозунгът: „Децата са свещени, цветята на живота, всичко най-добро за децата“. Дори такива важни решения, като ценностни ориентации или избор на училищни извънкласни занимания, и професионален път, са оставени в ръцете на все още незрялото дете.
Детецентризмът е доста интересно и многостранно явление. Ако го разгледаме в еволюционно-биологичен аспект, тогава трябва да помним, че всяко животно се стреми да възпроизвежда потомство, а грижата за децата се определя от биологичната необходимост за оцеляване на вида. И ние като всяко друго живо същество се грижим за потомството си и това е напълно естествено.
Ако погледнем векове назад, самото понятие за детство, като отделен и уникален период от формирането на личността е сравнително скорошно изобретение на човека. Детството започва систематично да се изучава едва през XVIII век, дотогава няма специално отношение към детето, то се възприема като малък възрастен. Известно е, че в изкуството до XII век детето е изобразявано като умалено копие на възрастен. В онези времена детската смъртност е била огромна, което също говори за отсъствие на правилно разбиране и внимание към децата.
В средата на XX век обществото постепенно започва да се отдалечава от класическия патриархален стил на възпитание, който предполага върховенството на възрастните, строго и безпрекословно подчинение на родителите. В съвременното общество ролята и мястото на детето са коренно променени. Сега говорим за това, че детето само по себе си е ценност, че детството е особено важен период от живота на човека, който е необходим за неговото успешното развитие, формиране и социализация.
Настъпилите изменения се дължат преди всичко на усложняването на социалния живот, на подобряването на социално-икономическите условия спрямо предходните векове, включително по отношение на медицинско обслужване, качество на живот и т.н. Сега тактиката на еволюционно-биологичната необходимост човек да се грижи за потомството е променена. Това можем да се проследи по броя на децата в семейството: ако преди 200-300 години е имало голям брой деца, сега са едно или две, семейство с три деца вече се счита за голямо семейство. От една страна, поради факта, че социално-икономическите условия са се подобрили, детската смъртност е намаляла и сега човечеството в световен мащаб няма нужда да ражда голям брой деца. И тъй като броят им в семействата е намалял, те получават цялото внимание, което преди е трябвало да бъде разпределено към по-голям брой деца.
Опасността детецентризъм
Съвременната концепция на отношение към детето постулира, че „детето трябва да бъде опазвано и обгрижвано, уважавано и обичано, гледано като индивид със собствени нужди, емоции и преживявания, и в никакъв случай не може да бъде поставено на по-заден план от възрастните“. Преди никой родител не е считал за необходимо да полага специални грижи за децата си. Например, децата на равно с възрастните са били включвани в трудовите дейности за оцеляване на семейството, други родители са ги изпращали за цяло лято при бабите и дядовците на село, трети – още от сутринта са бягали навън да играят и са се връщали чак вечерта и въпреки това са израствали като нормални хора. Сега, поради промените в системата от ценности и норми, такова отношение към децата се счита за неприемливо, тъй като вече на детето се гледа преди всичко като личност със собствените си желания, потребности и мотиви.
Заедно с позитивните промени обаче, възниква и проблемът с детецентризма.
Динамичните промени в ценностната система са толкова стремителни, че на обществото не достига време да се реорганизира, да изработи правилни методи и тактики на поведение. В резултат на това, грижата за детето отива толкова далече, че родителите започват самоцелно да се грижат за него в своя вреда.
И какъв е резултатът, който получаваме – разглезени деца, чиито родители не виждат себе си извън живота на своите деца. А това не е нищо повече от размиване на личните граници и обръщане на йерархията в семейството. Интересите на детето са поставени на първо място, а родителите са изместени на заден план, и са подчинени на детето. Всъщност възрастният живее в името на децата, а такава система от взаимоотношения се нарича съзависима – личността на единия се поглъща от личността на другия и границите между тях се размиват. Родителят не може ясно да очертае границата между себе си и обекта на своята зависимост – друг човек. Най-често съзависимите хора казват не „аз“, а „ние“. Човек не вижда къде свършва собствения му „Аз“ и започва „Аз-ът“ на другия. В резултат на това съзависимият започва да носи отговорност за поведението на другия.
Освен съзависимостта, на семейно ниво детецентризмът е свързан с нарушаване на личните граници, което всъщност не е нищо повече от патологичен стил на родителство. Това е или класическа хиперопека или снизходителна хиперопека. От една страна детецентризмът води до дисхармонично развитие на личността на детето, а от друга е изпълнен с големи психологически проблеми за самия родител, тъй като разрушава неговия социален живот и спъва реализацията му като личност.
В резултат на това, когато детето порасне, се оказва, че вече не се нуждае от родителите си и животът им се оказва свършил – те не са наясно какво да правят с него. Поради това родителите започват отново активно да се намесват в живота на своето вече възрастно дете, като по този начин нарушават вътрешните му граници. Тъй като вече са се формирали съзависими отношения, родителите продължават да живеят не своя живот, а живота на детето.
Мисията на нашето поколение
Разбира се, ако говорим за по-широко социално-икономическо ниво, пазарът и търговията играят съществена роля за формирането на детецентризма и за нарушаването на личните граници. Появата на нови социални изисквания за обгрижване и постоянното попечителство над децата, се явяват добър ресурс за популяризиране на различни стоки и услуги. Рекламните и маркетингови изображения създават нереалистични представи за това какво трябва да прави едно съвременно дете, какво да играе, какво да яде и как да се облича и т.н. с една цел – да бъдат продавани повече стоки и услуги.
Можем да кажем, че днес детоцентризмът е сериозен проблем, тъй като той е резултат от противоречие между, от една страна на промените в ценностите на личността още в периода на детството и недостатъчно развитите умения за поддържане личните граници, които ограничават зоната на отговорност и ясно определят ролята си в системата на отношенията, от друга.
Много често казваме, че родителят трябва да бъде приятел на детето си. Но това не е съвсем вярно. Родителят е преди всичко родител, той може да стане приятел едва когато детето е достатъчно голямо (оформена, зряла личност), за да може да бъде приятел с възрастен. Но все пак първо трябва да бъде научено на това. И ако сте приятел с дете от ранна детска възраст, тогава родителските роли се губят и нивелират. Тогава родителят се оказва връстник, приятел, на когото можеш да не се подчиняваш, да го манипулираш, да се отнасяш така, както се отнасяш с връстниците си.
Как да намерим баланса между здравословната загриженост за детето и пламенния детецентризъм?
Днес в публичното пространство, в дискусии, много се говори за необходимостта от връщане към предишните роли на деца и родители, към домостроителство, патриархалност. Трябва обаче да бъдем реалисти – не можем да върнем историята назад. Връщането към миналото винаги е деградация, така че е необходимо да не се връщаме към миналото, а да усвояваме опита на предишните поколения и да се научим да се държим в нови условия по нов начин. Придобийте други начини на поведение, които нашите родители и баби и дядовци не са притежавали. Това е, което трябва да направим. Това е мисията на нашето поколение.
Създаване на мащабна социална промяна
Ново социално образование: Социални умен...