Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.03.2011 15:00 - Невропсихологическа диагностика в детска възраст.Изследване на интелектуални процеси
Автор: kunchev Категория: Хоби   
Прочетен: 8555 Коментари: 2 Гласове:
1



Невропсихологическа диагностика в детска възраст

Изследване на интелектуални процеси


1. Интерпретация на съдържанието на сюжетни картинки (симулантни и серийни).
.......................

Разбиране на морални притчи (пословици, поговорки) и метафори

= „Желязото се кове, докато е топло”

= „Не всичко което блести е злато”

= „Не брой пилетата преди да са се излюпили”

= „Пилците се броят на есен”

= „Който се бои от мечки, не ходи в гората”

= „Сговорна дружина – планина повдига”

= „Не ходи с голяма кошница за гъби в гората”

= „Рибата е в морето, той тигана слага”

Изследователят може самостоятелно да увеличи набора.

 

            2. „Четвъртото излишно” (предметен тест) – използва се стимулен материал от 8 картички (4 цветни и 4 черно-бели). 

Инструкция: „Кой от тези предмети е излишен?” Изследователят показва отделно всяка една картичка. Ако детето отговори правилно, следва нов въпрос: „По какъв начин се свързват останалите три предмета?”
.................................
 

3. „Четвъртото излишно” (вербален тест) – Изследователят изброява на детето последователно седем групи от по четири думи, като преди всяко изброяване се повтаря инструкцията: „Сега ще ти изброя четири думи, една от тях е излишна. Помисли и ми кажи коя е тази излишна дума”. Ако детето отговори правилно, следва нов въпрос: „По какъв начин се свързват останалите три думи?”

Набор от думи:

= чанта, портфейл, куфар, книга;

= часовник, везна, очила, термометър;

= слана, прах, дъжд, роса;

= лодка, кола, мотоциклет, велосипед;

= самолет, пирон, пчела, вентилатор;

= мравка, пеперуда, бръмбар, очила;

= роза, дърво, книга, ябълка.

 

4. Аналогии – представени са прости и сложни аналогии.

а/ Прости и сложни аналогии (предметни)

Вариант 1. – Използват се 6 картички с животни и предмети.
...................................

Вариант 2 – Включва 4 картички, които съдържат картинки (животни и предмети). Картичката е разделена на две половини. В лявата част се намира еталона, който съдържа две фигури с определена зависимост между тях (напр. по цвят; големина, по някакъв детайл, по пространствено разположение и пр.) В дясната част са представени  във вид на дроб, като в числителя е дадена една фигура, а в знаменателя 5 фигури. От детето се иска първо, да открие зависимостта в еталона (лявата част) и след това, да открие същата зависимост между фигурата в числителя и една от фигурите в знаменателя в дясната част.  След като бъде направен избор, изследователят пита: „Защо избра точно тази двойка предмети (животни)?”
.........................

 

Вариант 3 – включва същите описания и изисквания като вариант 2
........................

а/ Прости и сложни аналогии (вербални)

= Прости аналогии – На детето се представя списък с 13 с думи, който е разделен на две части. В лявата част се намира една двойка думи (еталон), между които има определена зависимост, а в дясната част само една дума, а от детето се иска да посочи втората дума, която да е в аналогична зависимост с първата двойка (еталона).

= Училище-ученик – Болница- ……………

= Задача-решение – Въпрос-……………

= Час-време – Градуси-……………

= Поляна-трева – Гора-……………

= Работник-град – Селянин-……………

= Море-вода – Небе-……………

= Художник-картина – Писател-……………

= Отрова-заболяване – Лекарство-……………

= Юли-лято – Февруари-……………

= Ловец-оръжие – Рибар-……………

= Ден-обед –  Вечер-……………

= Автомобил-шосе – Самолет-……………

= Хулиган-наказание – Подвиг-……………

 

= Сложни аналогии – На детето се представя списък с 18 двойки думи, който е разделен на две части. В лявата част се намира една двойка думи (еталон), между които има определена зависимост, а в дясната част са представени  във вид на дроб, като в числителя е дадена една дума, а в знаменателя 5 думи. От детето се иска първо, да открие зависимостта в еталона (лявата част) и след това, да открие същата зависимост между думата в числителя и една от умите в знаменателя в дясната част.  След като бъде направен избор, изследователят пита: „Защо избра точно тази двойка предмети (животни)?”

1. Кон              Крава

жребче            пасбище, рога, мляко, теле, бик

2.Тънък           Чист

дебел              красив, грозен, весел, смел, мръсен

3. Олово          Пух

тежък              труден, пернат, перо, лек, хвърчащ

4. Лъжица       Вилица

каша               масло, нож, чиния, месо, прибори

5. Яйце            Картоф

черупка           пиле, градина, зеле, супа, обвивка

6. Кънки          Лодка

 зима               лед, весло, лято, река, пързалка

7. Ухо             Зъби

слуша              вижда, лекува, дъвчи, четка, уста

8. Куче           Риба

козина             вода, перки, плува, въздица, люспи

9. Корк           Камък

плува               плувец, гранит, потъва, носи, строи

10.Чай             Супа

захар               вода, чиния, купа, сол, лъжица

11. Дърво        Ръка

клон                брадва, крак, пръст, работа, ръкавица

12. Дъжд         Мраз

чадър              хлад, зима, палто, пръчка, печка

13. Училище   Болница

обучение         доктор, ученик, линейка, лечение,болен

14. Песен        Картина

глух                 сляп, художник, боя, рисунка,куц,

15. Нож           Маса

стомана          стол, покривка, реже, дърво, храна

16. Риба          Муха

мрежа             решето, комар, стая, паяжина, лети

17. Птица        Човек

Гнездо            хора, работник, строител, дом, завод

18. Хляб          Къща

хлебарница      вагон, град, жилище, строител, врата


          5. Сравняване на понятия
 Представя се бланка с 12 думи (еталони), към всяка от които в скоби са дадени още 5 думи, които имат връзка с еталона. От изследваното лице се иска да открие тези две думи, без които еталонът не може да съществува.

Инструкция: „Какво е общото и какво е различното между ябълката и вишната? или „По какво си приличат и по какво се различават автобуса и трамвая?”

 

6. Изолиране на съществени признаци: Инструкция: „Избери от скобите тези две думи, без която основната дума не може да съществува?” – представя се списък с думи:

= Градина (растения, градинар, куче, ограда, земя)

= Река (бряг, риба, риболов, тиня, вода)

= Град (автомобил, здания, тълпа, улица, велосипед)

= Плевня (сеновал, кон, покрив, добитък, стени)

= Куб (ъгли, чертеж, страна, камък, дърво)

= Разделяне (клас, делимо, молив, делител, хартия)

= Кръг (диаметър, диамант, проба, закръгленост, злато)

= Четене (очи, книга, текст, очила, дума)

= Вестник (истина, произшествие, кръстословица, хартия, редактор)

= Игра (карти, играчки, чипове, наказания, правила)

= Война (самолет, пушки, сражения, оръжие, войници)

= Книга (рисунки, разказ, хартия, заглавие, текст)

            След като бъде направен избор, изследователят пита: „Защо избра точно тази две думи?”

 

7. Тест на Кетъл – Представя се бланка с фигури, всяка от които е разделена на две половини. В лявата част е даден образец (квадрат с поместени в него 3 фигури и празно място за четвъртата фигура, между две от тях, разположени една под друга има определена зависимост, а под третата мястото е празно). В дясната част са представени 5 други фигури, една от които следва да бъде избрана и поставена на празното място в еталона.  Тестът включва 14 бланки с фигури.

Инструкция: „Избери от представените 5 фигури (показва се от кои) онази, която би следвало да стои в празното място (посочва се кое) на квадрата”. (Фигурите са с различна сложност, за различните възрастови групи)
...............................
 

Забележка: В материала са поместени схеми и рисунки, които може да получите на e-mail.

 

 

08.03.2011

С о ф и я

 




Гласувай:
1



1. ozeto - Здр
11.06.2011 22:40
Можете ли да ми пратите и снимковият материал? Благодаря предварително!
цитирай
2. marrgoo - Бих искала да получа схемите и ри...
01.07.2013 10:37
Бих искала да получа схемите и рисунките на e-mail marrgoo@abv.bg Благодаря Ви предварително!Страхотни сте!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3814663
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1307
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031