Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.05.2011 06:00 - Методика за диагностика способностите на детето да копира сложен образец
Автор: kunchev Категория: Хоби   
Прочетен: 2372 Коментари: 0 Гласове:
1



Методика за диагностика способностите на детето да копира сложен образец



 

(1) Цел: Диагностика способностите на детето да копира сложен образец. Може да се използва за определяне готовността на детето за училищно обучение (училищна готовност). Прилага се спрямо деца на възраст 5-10 години.  Може да се прилага индивидуално и при неголеми групи.  Не се препоръчва прилагане на методиката спрямо деца с недобро зрение – резултатите ще бъдат необективни.

(2) Описание: Методиката  позволява да се установи умението на детето да се ориентира по образец и точно да го копира; да се определят особеностите в развитието на произволното внимание, пространственото възприятие, сензомоторната координация и сръчността на моториката на ръката.

Методиката използва: матрица (виж стимулния материал), лист хартия А4, обикновен черен молив

(3) Процедура

След като бъде дадена инструкцията и детето започне да работи, психологът следва да фиксира:

1. С коя ръка детето рисува (лява/дясна)?

2. Как то използва образеца: често ли гледа в него; прави ли въздушни линии над рисунката-образец, повтарящи контурите; сверява ли направеното с образеца или малко наблюдава матрицата и рисува по памет.

3. Бързо или бавно полага линиите.

4.  Разсейва ли се по време на работа.

5. Поставя ли въпроси, прави ли изказвания по време на работа.

6. Сравнява ли окончателната си рисунка с целия образец, след като приключи.

Когато детето съобщи, че е завършило работата си и е готово, психологът му предлага да направи още една проверка за това, дали всичко е вярно. Позволява му се, ако установи неточности или пропуски, да ги поправи, като това също се регистрира от изследващият.

(4) Инструкция:

Инструкция-1: „Пред теб съм поставил лист хартия и молив.  Ще те помоля, да нарисуваш точно такава картинка, каквато виждаш на този лист (показва се образеца). Не бързай, бъди внимателен, старай се, за да бъде твоята рисунка точно като образеца.  Ако това което рисуваш не бъде точно, не го изтривай, нито с гума, нито с пръсти (принципно детето не бива да разполага с гума, нито молива да е оборудван с гума).  Остави неправилното нарисувано така, както си е и до него нарисувай правилно.  Разбираш ли задачата? Имаш ли въпроси?  Тогава пристъпи към работа”.

Инструкция-2: (Дава се, след като детето е съобщило, че е завършило работата си): „Ако наистина си приключил с работата си, получаваш право да извършиш още една, последна проверка за това, дали наистина всичко е правилно и дали не си пропуснал нещо. Ако откриеш грешки или пропуски, имаш право да ги поправиш”.

(5) Оценка и анализ на резултатите

Обработката на крайните резултати се извършва посредством  сборуване на балове, получени от начислени грешки. За грешки се приемат:

1. Отсъствие на цели детайли от рисунката – 4 бала. От рисунката могат да отсъстват ограда (едната или двете половини), дим, ограда, покрив, щриховка на покрива, прозорец, линията, изобразяваща основата на дома.

2. Увеличение при отделни детайли на рисунката повече от два пъти, при относително  запазени размери на цялата рисунка (3 бала за всеки увеличен детайл).

3. Неправилно изобразен елемент от рисунката (3 бала). Неправилно могат да бъдат изобразени: кривата на дима, кривите на оградата, щриховките на покрива, прозореца, комина.

- Ако неправилно са нарисувани полукръгчетата на дясната (лявата) част на оградата, то 2 бала се начислява не за всяко неправилно полукръгче, а за цялата дясна (или лява) част на оградата.

-По същия начин се оценяват и кривите полукръгчета на дима и щриховките на покрива: 2 бала се начислява не за всяко неправилно полукръгче, а за целия неправилно копиран дим;  не за всяка неправилно копирана линия на покрива, а за всички линии на покрива.

- Дясната и лявата част на оградата се оценяват отделно:  Ако неправилно е нарисувана дясната част, а лявата е била копирана без грешка (или обратно), то изследваното лице получава за нарисуваната ограда 2 бала; ако са били допуснато грешки и в дясната и в лявата част на оградата, изследваното лице получава общо 4 бала (за всяка част по 2 бала).

- Ако само отделен елемент от едната част на оградата (дясната или лявата) е копирана неправилно, а останалата е вярна, то за тази ограда (дясната или лявата) се начислява 1 бал.  Същото правило се отнася и за дима и щриховката на покрива: ако само една част от дима или от щриховката е неправилна, а останалата е вярна – начислява се само 1 бал.

Забележка: Невярно възпроизведено количество от повтарящи се елементи в детайлите на рисунката  не се счита за грешка – игнорират се. Фактът колко на брой са полукръгчетата на дима, елементите на оградата, линиите на щриховката на покрива, не се вземат предвид. 

4. За неправилно разположение на детайлите в пространството се начислява 1 бал.  За грешки от този тип се приемат:

- разполагане на оградата не върху основата, на която се намира къщичката, а по-високо, сякаш виси във въздуха или по-ниско от тази линия;  

- сгъстяване на елементите на покрива (наклонените черти) в левия му край;  

- съществено преместване на прозореца в ляво или дясно от центъра;

- разположение на дима на повече от 30° от хоризонталната линия;

- основата на покрива по размер съвпада с размера на основата на къщичката (липсва стреха);

5. Отклоняване на правите линии на повече от 30° в дадено направление (1 бал). Същото правило се отнася и за пресечените хоризонтални и вертикални линии, оформящи къщичката и покрива

- наклоняване в повече от 30° на елементите на оградата;

- изменение в ъгъла на наклона на елементите на покрива (разполагане под тъп или прав ъгъл спрямо основата на покрива, вместо под остър);

- отклонение в линиите на оградата в ъгъл по-голям от 30 градуса спрямо хоризонтала;

6. Разминаване на линиите в онези места, в които следва да бъдат съединени (1 бал за всяко разминаване).  Например, ако линиите на щриховката не достигат до края на линията, очертаваща покрива, то 1 бал се начислява за цялата щриховка, а не за всяка  невярна линия.

7. Смесване (наслагване) на линии една върху друга (1 бал за всяко смесване). В случай, че линиите на щриховката на покрива се смесват с линиите на къщата, 1 бал се поставя за цялата щриховка, а не за всяка една невярно поставена линия.

Отлично изпълнената рисунка получава „0” бала.  Колкото по-зле е копирана рисунката, толкова е по-висок сумарния бал. 

При интерпретацията на резултатите обаче, следва да се отчита възрастта на изследваното лице.  Така например, деца на възраст 5 години почти не получават оценка „0” – те все още не са достигнали достатъчна зрялост на мозъчните структури, отговарящи за сензомоторната координация.  Ако детето е на възраст 10 години и получи повече от 1 бал, то се приема, че са налични неблагополучия при една или повече психични сфери, изследвани от методиката.

При анализа на детската рисунка е необходимо да се обърне внимание на характера на линиите: много дебелите или криви (лъкатушещи) линии могат да свидетелстват за повишена тревожност  (безпокойство, несигурност, емоционална лабилност, импулсивност) на детето.  Но изводи за повишена тревожност в никакъв случай не бива да се правят само на база резултатите от методиката. По-скоро този маркер трябва да се приема като признак, нуждаещ се от допълнителни аргументи.  Възникналото подозрение е необходимо да се провери  чрез специални експериментални методи за  определяне на тревожност.

Резултатите от прилагането на методиката „Дом” в балове осигурява възможност за сравняване състоянието (постиженията) на децата при групово изследване, а също така и определяне динамиката в развитието на едно и също дете в различна възраст.

(6) Стимулен материал
             
.................................................................

Забележка: Файлът може да получите на предоставен от Вас e-mail. 

 

 

април 2011г.

С о ф и я 
 




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3861571
Постинги: 2185
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930