Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.03.2017 18:00 - Методика за експресна диагностика за сплотеност на класа
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 355 Коментари: 0 Гласове:
0



 .

Методика за експресна диагностика за сплотеност на класа

 

Цел: Методиката е предназначена за определяне на груповата сплотеност в ученическия колектив.

Описание:  Методиката включва 7 психологически характеристики на класа (групата). Изследваното лице следва да направи по всяка характеристика само един избор, който е отбелязан с буквите:  a,b,c. Препоръчва се тестът да се приложи в началото на учебната година, а след това в рамките на сроковете учениците да се ретестират.

Обработка и интерпретация на резултатите

Получените отговори за всеки въпрос се въвеждат в таблица с балове.

                             №                           отговори

въпроси                      в балове
                        А                    B                   C
1                    10                    2                 -10
2                    10                    2                 -10
3                    10                  20                 -10
4                    10                    5                 -10
5                    20                  10                 -10
6                    10                    6                  -5
7                    30                  20                 -10

Изчислява се общия сумарен резултат в балове.  Максимална сума – 100, минимална – 65.

                Високо ниво на групова сплотеност – 76-100 бала.

Налице е сплотен колектив, в който всеки цени и уважава личността на другия ученик.  Учениците не само, че са удовлетворени от пребиваването си в класа, но и оказват взаимно подкрепа на всеки.  Родителите са сътрудничещи, а учителите са обърнати изцяло към успехите на класа.

Средно ниво на сплотеност – 45-75 бала.

В класа отсъства единство на колектива. Налице са отделни разчленени групи по интереси, симпатии и пр.,  които поддържат сигурността на членовете си и взаимно удовлетворяват потребностите си.  Позитивната активност на учениците е ограничена само в рамките на своя клас.

Ниско ниво на сплотеност – 30-45 бала

В класа липсва единна структура. Повечето ученици общуват по двойки и тройки. Никой не проявява интерес към другия, който е извън малките групи. Учениците не са удовлетворени от общуването. Спорадично се проявяват импулси на желание за обща дейност, но поради липса на сплотеност и лидер, опитите са неуспешни.

Критично ниво на сплотеност – под 30 бала

Класът не е единен, не е сплотен, липсва ярко изразен лидер и съпровождаща го лидерска група.  Учениците са почти неуправляеми. Отсъства авторитет сред учителите. Общата емоционална атмосфера в групата е негативна. Учениците имат песимистични ориентации за по-добро в бъдеще.  Педагогическият персонал не полага достатъчно усилия за промяна на статуквото, а родителите са незаинтересовани. Класът е инертен и непродуктивен.

 

 

ТЕСТОВА БЛАНКА

Име: ………………………………………………………….,
клас …….,
дата на изследването ……………………...

Инструкция: Предлагаме ви 7  характеристики на един учебен клас. Към всяка характеристика има посочени три отговора, обозначени с буквите:  a,b,c. От Вас се иска да изберете само един от тези три отговора.  Отбележете една от тези букви, като я обградите с кръгче.

 

1.Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

а) Всички ученици сме едно семейство, чувстваме сигурност, топлота и комфорт

b) Не се чувстваме в дружеска обстановка, липсва другарска поддръжка и единност.

c) В класа има ученици, които са самотни, а другите са разделени в групи.

 

2. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

а)  Учениците в нашия клас  са дружелюбни и са приятели.

b) Основната част от учениците не се замислят за значението на класа в своя живот в училище.

c) Мисля, че има деца, които биха искали други ученици да ги няма в класа или те самите да избягат от този клас.

 

3. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

а)  Чувства се, че в класа съучениците ми проявяват грижовност един към друг.

b)  Чувството за грижовност на учениците в класа не е насочено към самия клас, а извън него.

c) Може да се каже, че учениците от класа по-скоро се интересуват от външни неща, като дискотеки, общуване по групи навън, отколкото към вътрешните проблеми на класа, например, защитата на всеки ученик от агресорите-насилници. 

 

4. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

а) Може да се каже, че всичко са удовлетворени от възпитанието на всеки ученик и от възпитателната работа на учителите.

b) Мисля, че в класа има ученици, чийто родители не упражняват достатъчен контрол върху поведението им, не се интересуват какво правят в училище.

c) Мисля, че някои ученици трябва коренно да променят поведението си, защото създават нетърпима атмосфера за учене.

 

5. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

а)  Може положително да се оцени всичко онова, което учениците  и учителите правят съвместно, за  получим по-добро образование и възпитание.

b) Мисля, че е необходима помощ на класа от страна на учителите и родителите, за да се чувстваме ние учениците по-добре и за да имаме по-високи резултати в учението.

c)  Мисля, че в класа има ученици, които учителите и родителите им са безсилни да променят.

 

6. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

а)  Мисля, че в класа има основа за обща дружба.

b) В класа учениците дружат по групи и липсва обща задружност.

c)  Не е възможна дружба и приятелство на целия клас.

 

        7. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

            а)  Мисля, че повечето от учениците имат възможност да проявяват своите способности и да удовлетворяват своите интереси, чрез общуване в класа.

          b) В класа има ученици с ограничени способности да общуват и класът като цяло не е в състояние да удовлетворява своите   нужди от общуване в група.

        c)  В класа има ученици, които разполагат със способности за общуване и разностранни интереси, които все още не са разкрити. 




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1441119
Постинги: 1629
Коментари: 116
Гласове: 1130
Календар
«  Октомври, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031