2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
Методика за експресна диагностика за сплотеност на класа
Цел: Методиката е предназначена за определяне на груповата сплотеност в ученическия колектив.
Описание: Методиката включва 7 психологически характеристики на класа (групата). Изследваното лице следва да направи по всяка характеристика само един избор, който е отбелязан с буквите: a,b,c. Препоръчва се тестът да се приложи в началото на учебната година, а след това в рамките на сроковете учениците да се ретестират.
Обработка и интерпретация на резултатите
Получените отговори за всеки въпрос се въвеждат в таблица с балове.
№ отговори
въпроси в балове
А B C
1 10 2 -10
2 10 2 -10
3 10 20 -10
4 10 5 -10
5 20 10 -10
6 10 6 -5
7 30 20 -10
Изчислява се общия сумарен резултат в балове. Максимална сума – 100, минимална – 65.
Високо ниво на групова сплотеност – 76-100 бала.
Налице е сплотен колектив, в който всеки цени и уважава личността на другия ученик. Учениците не само, че са удовлетворени от пребиваването си в класа, но и оказват взаимно подкрепа на всеки. Родителите са сътрудничещи, а учителите са обърнати изцяло към успехите на класа.
Средно ниво на сплотеност – 45-75 бала.
В класа отсъства единство на колектива. Налице са отделни разчленени групи по интереси, симпатии и пр., които поддържат сигурността на членовете си и взаимно удовлетворяват потребностите си. Позитивната активност на учениците е ограничена само в рамките на своя клас.
Ниско ниво на сплотеност – 30-45 бала
В класа липсва единна структура. Повечето ученици общуват по двойки и тройки. Никой не проявява интерес към другия, който е извън малките групи. Учениците не са удовлетворени от общуването. Спорадично се проявяват импулси на желание за обща дейност, но поради липса на сплотеност и лидер, опитите са неуспешни.
Критично ниво на сплотеност – под 30 бала
Класът не е единен, не е сплотен, липсва ярко изразен лидер и съпровождаща го лидерска група. Учениците са почти неуправляеми. Отсъства авторитет сред учителите. Общата емоционална атмосфера в групата е негативна. Учениците имат песимистични ориентации за по-добро в бъдеще. Педагогическият персонал не полага достатъчно усилия за промяна на статуквото, а родителите са незаинтересовани. Класът е инертен и непродуктивен.
ТЕСТОВА БЛАНКА
Име: ………………………………………………………….,
клас …….,
дата на изследването ……………………...
Инструкция: Предлагаме ви 7 характеристики на един учебен клас. Към всяка характеристика има посочени три отговора, обозначени с буквите: a,b,c. От Вас се иска да изберете само един от тези три отговора. Отбележете една от тези букви, като я обградите с кръгче.
1.Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.
а) Всички ученици сме едно семейство, чувстваме сигурност, топлота и комфорт
b) Не се чувстваме в дружеска обстановка, липсва другарска поддръжка и единност.
c) В класа има ученици, които са самотни, а другите са разделени в групи.
2. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.
а) Учениците в нашия клас са дружелюбни и са приятели.
b) Основната част от учениците не се замислят за значението на класа в своя живот в училище.
c) Мисля, че има деца, които биха искали други ученици да ги няма в класа или те самите да избягат от този клас.
3. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.
а) Чувства се, че в класа съучениците ми проявяват грижовност един към друг.
b) Чувството за грижовност на учениците в класа не е насочено към самия клас, а извън него.
c) Може да се каже, че учениците от класа по-скоро се интересуват от външни неща, като дискотеки, общуване по групи навън, отколкото към вътрешните проблеми на класа, например, защитата на всеки ученик от агресорите-насилници.
4. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.
а) Може да се каже, че всичко са удовлетворени от възпитанието на всеки ученик и от възпитателната работа на учителите.
b) Мисля, че в класа има ученици, чийто родители не упражняват достатъчен контрол върху поведението им, не се интересуват какво правят в училище.
c) Мисля, че някои ученици трябва коренно да променят поведението си, защото създават нетърпима атмосфера за учене.
5. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.
а) Може положително да се оцени всичко онова, което учениците и учителите правят съвместно, за получим по-добро образование и възпитание.
b) Мисля, че е необходима помощ на класа от страна на учителите и родителите, за да се чувстваме ние учениците по-добре и за да имаме по-високи резултати в учението.
c) Мисля, че в класа има ученици, които учителите и родителите им са безсилни да променят.
6. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.
а) Мисля, че в класа има основа за обща дружба.
b) В класа учениците дружат по групи и липсва обща задружност.
c) Не е възможна дружба и приятелство на целия клас.
7. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.
а) Мисля, че повечето от учениците имат възможност да проявяват своите способности и да удовлетворяват своите интереси, чрез общуване в класа.
b) В класа има ученици с ограничени способности да общуват и класът като цяло не е в състояние да удовлетворява своите нужди от общуване в група.
c) В класа има ученици, които разполагат със способности за общуване и разностранни интереси, които все още не са разкрити.
Методика „Есе”
Въпросник“Моят клас“ (междуличностни отн...