2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Диагностика на семейните взаимоотношения при криза.
Системен семеен тест на Херинг – „FAST-тест” – трета част
Интервю, провеждано след репрезентацията на идеална ситуация:
1. Показва ли репрезентацията ситуация, която реално някога е съществувала, ако – да, то каква е била тази ситуация?
2. Колко често е възниквала такава ситуация (честота) и колко дълго е продължавала?
3. Кога подобна ситуация е възникнала за първи път и кога за последен път?
4. Какво трябва да се случи, за да може типичните отношения да станат такива, каквито ИЛ вижда в идеала си?
5. Колко важно е това за Вас и за останалите членове на семейството (значимост, емоционална натовареност)?
6. Какъв е очния контакт (лицата как са обърнати, на къде са насочени, към кого) между фигурите и какво означават техните погледи?
7. Защо някои от фигурите (или определена фигура) са цветни?
8. Какви персонални характеристики изразяват цветовете, които е избрало ИЛ?
9. До каква степен тези характеристики влияят върху семейните взаимоотношения?
Следват коментари: …….
2.3. Конфликтна репрезентация
Инструкция: „Във всяко семейство възникват някакви конфликти. Помислете върху това, какъв конфликт във Вашето семейство се явява най-сериозен (важен). Покажете какви са отношенията във Вашето семейство по време на конфликта. Първо разположете фигурите на дъската, а след това регулирайте с блокчетата тяхната височина.”
Създадената от ИЛ конфигурация се записва от експериментаторът в тестова бланка под названието „Конфликтна репрезентация” (бланката е същата, но носи заглавие „Конфликтна репрезентация”).
Интервю, провеждано след репрезентацията на конфликтна ситуация:
1. Кой е въвлечен в този конфликт (тип на конфликта)?
2. По какъв повод е този конфликт (ситуация)?
3. Колко често възниква този конфликт (честота) и колко дълго продължава?
4. Кога за първи път е възникнала конфликтната ситуация и кога за последен път се е случило това?
5. Колко важен е този конфликт за Вас и за останалите членове на семейството (как реагират – кой най-много и кой-най-малко е емоционално натоварен)?
6. Какви роли играят различните членове на семейството за разрешаване на конфликта?
7. Какъв е очния контакт (лицата как са обърнати, на къде са насочени, към кого) между фигурите и какво означават техните погледи?
8. Защо някои от фигурите (или определена фигура) са цветни?
9. Какви персонални характеристики изразяват цветовете, които е избрало ИЛ?
10. До каква степен тези характеристики влияят върху семейните взаимоотношения?
Следват коментари: …….
3. Групов тест
При груповия вариант на ССТ всички членове на семейството (цялото семейство) се поканват да направят подреждането на фигурите. Инструкциите са същите, както при индивидуалния вариант, но акцентът пада върху изискването членовете на семейството да работят съвместно и всички да вземат участие. Различията в мненията на членовете на семейството следва да се обсъдят. Ако е възможно, е добре да се стигне до съгласие по отношение на определени елементи от репрезентацията.
По време на работата на семейството психологът води наблюдение върху поведението на всеки един член на семейството – как той общува с другите. Възниква ситуация, която е много богата на информация. Изследваните лица твърде бързо са погълнати от тестовата „игра” и влизат в роли, които са типични за всеки един в семейните отношения. Не са редки случаите, при които започват да спорят и да се налагат; на помощ идва типичния домашен речник; изразяват се емоции; играят се роли и пр. Общо взето възниква интересна информационна ситуация.
Процедурата по провеждането на интервютата по трите репрезентации съдържа същите въпроси, както индивидуалния тест.
Източник: Психология семейных кризисов. Олифирович Н. И., Зинкевич-Куземкина Т. А., Велента Т. Ф.
Диагностика на семейните взаимоотношения...
Диагностика на семейните взаимоотношения...