2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
(модификация на „Скала за социално-ситуативна тревожност“ на Кондаш)
Препоръчва се за изследване на ученици във възрастов диапазон 12-18 г. Методиката е разработена на принципа на „Скала за социално-ситуативна тревожност“ на Кондаш. Особеното при тези скали е, че изследваното лице не оценява собственото си ниво на тревожност, а ситуации, които предизвикват тревожност.
Методика включва оценяване на три типа ситуации:
1. Ситуации, свързани с училището, общуването с учителите, проверка на знанията (училищна тревожност).
2. Ситуации, актуализиращи представата за себе си (самооценъчна тревожност).
3. Ситуации на общуване (междуличностна тревожност).
Инструкция: Предлагаме ти списък със ситуации, които са често срещани в живота. Някои от тях могат да бъдат за теб неприятни, могат да предизвикат вълнение, безпокойство, страх и други емоции. Внимателно прочети всяка ситуация и оцени доколко тя е приятна или неприятна за теб, като използваш следната схема за оценки:
0 – ако ситуацията не се явява неприятна за теб;
1 – ако ситуацията малко те вълнува и безпокои;
2 – ако ситуацията, е доста неприятна и предизвиква в теб безпокойство, като би предпочел да я избегнеш;
3 – ако ситуацията е много неприятна и предизвиква в теб силно безпокойство, страх;
4 – ако ситуацията е крайно неприятна, непоносима е и предизвиква в теб силно безпокойство, много силен страх.
Отбележи своя избор, като обградиш с кръгче числото след текста, отговарящо на твоята оценка.
Списък със ситуации:
1.Отговор (изпитване) пред дъската. 0 1 2 3 4
2.Да посетя къща на непознати хора. 0 1 2 3 4
3.Участие в конкурс, олимпиада, викторина, състезание. 0 1 2 3 4
4.Разговор с директора на училището. 0 1 2 3 4
5.Да мисля за своето бъдеще. 0 1 2 3 4
6.Учителят преглежда дневника и обмисля кого да изпита. 0 1 2 3 4
7.Критикуват те, упрекват те в нещо. 0 1 2 3 4
8.Други хора (някой) те наблюдават как правиш нещо. 0 1 2 3 4
9.Пишеш контролна работа (тест) в училище. 0 1 2 3 4
10.След проведен тест, учителят обявява оценките. 0 1 2 3 4
11.Другите не ти обръщат внимание. 0 1 2 3 4
12.Не ти върви, нищо не се получава, не успяваш да се справиш. 0 1 2 3 4
13.Чакаш родителите ти да се завърнат от родителска среща. 0 1 2 3 4
14.Заплашва те явен провал, неуспех. 0 1 2 3 4
15.Чуваш зад гърба си присмех (смях), иронични подигравки. 0 1 2 3 4
16.Явяваш се на изпит. 0 1 2 3 4
17.Не можеш да си обясниш защо другите ти се сърдя т. 0 1 2 3 4
18.Излизаш да говориш пред голяма аудитория. 0 1 2 3 4
19.Предстои ти важна, решаваща дейност (работа, задача). 0 1 2 3 4
20.Не разбираш обясненията на учителя. 0 1 2 3 4
21.С теб бе са съгласни, противоречат ти. 0 1 2 3 4
22.Сравняваш себе си с другите. 0 1 2 3 4
23.Проверяват твоите способности. 0 1 2 3 4
24.Отнасят се с теб като с по-малък. 0 1 2 3 4
25.По време на час учителят внезапно ти задава въпрос. 0 1 2 3 4
26.Другите изведнъж млъкват, когато преминаваш край тях. 0 1 2 3 4
27.Оценяват твоя работа. 0 1 2 3 4
28.Мислиш върху своите неща (училище, задачи, работа). 0 1 2 3 4
29.Налага ти се да вземеш сам важно решение за себе си. 0 1 2 3 4
30.Не можеш да се справиш с домашните ди задачи. 0 1 2 3 4
Обработка
На трите типа ситуации съответстват определени въпроси, представени в таблица №1:
Необходимо е да се изчисли общата сума в балове по всяка скала и общо по трите скали, като оценките на отговорите носят съответния бал.
Получените резултати се интерпретират като качествени показатели за нивото, съответстващо на определения вид тревожност. Общия бал показва общото ниво на тревожност.
В таблица № 2 са представени стандартни данни, позволяващи да се сравнят показателите за нивото на тревожност по различни възрастови и полови групи. Стандартизацията е проведена с ученици в градски училища и по тази причина характеристиките в таблицата не са приложими към училища в по-малки населени места.
1082# Невропсихологични изследвания на д...
1009# Методика за оценка на мисленето „Т...