2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
Техника за диагностициране на негативните автоматични мисли или
негативен вътрешен монолог - “Насочена надолу стрелка“.
Често в училищната среда училищните психолози се сблъскват с проблема за училищната (изпитната) тревожност на децата и учениците. Има случаи, при които ученици с висока мотивация за учене, старателни и с примерно поведение, изпадат в състояния на несъстоятелност в условията на изпитна ситуация (устни или писмени отговори) и не могат да постигнат полагащия им се успех. Тези ситуации на висока тревожност обикновено са съпроводени с изразени соматични симптоми и неадекватни поведенчески реакции. Най-чести жертви на висока тревожност за деца, чийто родители имат високи претенции, които обикновено вменяват на децата си, а последните от своя страна надценяват възможностите си.
Техниката се прилага с цел конкретизиране на проблема.
Ред за прилагане:
След като психологът получи ориентация по въпросите:
-Колко е вероятно (според ученика/детето) да се случи нещо лошо – изяснява се т.нар. натрапливост на проблема.
-Колко страшно за ученика/детето би било, ако лошото нещо наистина се случи (т.е., нещата са малко вероятни, но лично за лицето те са твърде ужасни и то в никакъв случай не би желало те да му се случат;
-Доколко всъщност ученика/детето е наистина тревожен.
Преди да се приложи техниката, психологът изяснява два въпроса:
Първо, да постави фокус върху конкретния случай (иска подробен разказ от страна на ученика).
Второ, да постави фокус върху обстоятелствата около събитието и върху тези около конкретния момент (подробно описание от страна на ученика).
Поставя фокус върху момента, в който детето е било особено тревожено, върху това, което си е мислело точно в този момент, върху това, което е било за него възможно най-лошото, което би могло да се случи и доколко това "нещо" е било наистина ужасно. Този трети фокус се постига най-добре и най-пълно, ако се използва техниката "насочената надолу стрелка" по приблизително следния начин:
По-нататък следва оценка на смисъла на ситуацията, за това доколко реална и голяма е била заплахата за клиента, мислел ли е, че ако всичко това се случи, ще може да се справи по някакъв начин (и доколко), имало ли е фактори, които все пак биха могли да го спасят (т.е., реализира се третия фокус).
Когато задава всичките тези въпроси, психологът преследва две основни цели.
Първата цел е да се ориентира доколко клиентът е тревожен въобще и конкретно - в момента на консултирането. Втората цел е да си отговори на въпроса: „Ако всичко това се беше случило на мен – щях ли да имам същите тези емоции?”
Отговорът на този въпрос, който психологът трябва да си зададе е много важен, защото ако този отговор е "Да!", това значи, че е уловена същността на нещата, ако отговорът е "Не!", това значи, че му липсва още нещо в информацията. Ако психологът не може да приложи схемата към себе си, тъй като не е получил достатъчно информация относно проблема на клиента си, че зад тревогата на този човек стои нещо друго, което за момента остава неясно за психолога, той не само че няма да може да помогне достатъчно ефективно, но и няма да може да постигне така необходимата емпатия.
Пример :
Клиентът разказва, че изпитва страх когато е сам в затворено пространство, например сам вкъщи. Посочва, че го е страх от шумове. Притеснява се, ослушва се.
Психолог: Да предположим, че това от което се страхуваш, че когато останеш сам в къщи ще чуеш странни шумове се случи. Кое ще е най-лошото за теб, ако това се случи?
Клиент: Опасявам се да не изпадна в състояние на шокираш страх.
Психолог: Да предположим, че това от което се страхуваш, че когато останеш сам в къщи ще изпаднеш в шокираш страх се случи. Кое ще е най-лошото за теб, ако това се случи?
Клиент: Не мисля, че това може да ми навреди, а ме е страх от самия страх.
Психолог: Може да ти се стори странно, но аз все пак ще попитам, да предположим, че чуеш, видиш нещо необичайно. Кое ще е най-лошото за теб ?
Клиент: Паническия ужас от страха.
Психолог: Може да ти се стори странно, но аз все пак ще попитам, да предположим, че чуеш, видиш нещо необичайно. Кое ще е най-лошото за теб ?
Клиент: Това ще е най-лошото – паническия ужас.
Финал: Става дума за страх от страха. Клиентът не обича да го е страх. Имаме наличие на страх от емоцията страх.
Източник:
Техника „Разсейване“ за редукция на симп...
Техника “Тетрадка (дневник) на предимств...