2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Психологическа корекция на агресивното поведение при деца и ученици
(14 част)
Раздел 3. Работа психолога с родителите и педагозите
(Смирнова Т.П)
Упражнение за тренировка на Аз-послание“
УПРАЖНЕНИЕ 1
На участниците (родители, учители) се раздават картички с описание на проблемни ситуации и варианти на изказвания от вида „Ти-послания“ и „Аз-послания“. От тях се иска да изберат тези, които в най-голяма степен съответстват на „Аз-послание“. Например:
УПРАЖНЕНИЕ 2
На участниците се раздават картички с описани проблеми ситуации. Предлага им се да съставят „Ти-послание“ и „Аз-послание“ във връзка с описаната ситуация. В началото упражнението може да се проведе и по двойки (групи). Партньорите последователно прочитат един на друг посланията си. Задачата на партньора е да определи в какво емоционално състояние се намира лицето, което изпраща „Ти-послание“ и в какво при „Аз-послание“. В края на упражнението се провежда обсъждане (обмен на впечатления). Например:
УПРАЖНЕНИЕ 3
На участниците се предлага да помислят върху реални проблеми, свързани с нежелани действия на детето, които предизвикват в тях чувство на безпокойство. За тренировка на „Аз-посланията“, тези ситуации не трябва да бъдат повече от три. Задачата е да бъдат съставени няколко варианта на „Аз-послания“ за всяка ситуация.Например:
След като участниците усвоят знания и умения за съставяне на „Аз-послания“, е желателно за по-добро закрепване и осмисляне на навиците, да използват „Аз-послания“ в реални жизнени ситуации, чрез провеждане на ролеви игри по двойки (размяна на ролите по двойки). В края на занятието следва обсъждане и обмен на впечатления.
Понякога родители и учители се оплакват, че в отговор на техните „Аз-послания“, децата игнорират техните изказвания. Това се приема за особено обидно (За какво тогава трябва да се изразявам с „Аз-съобщения“? и те просто губят увереност и се дезориентират как да постъпят.
Детето може да игнорира „Аз-посланията“ обикновено по следните причини:
-Възможно е той (тя) все още да не е пораснал възрастово и социално за тези правила и изисквания, които сте или се опитвате да наложите като изисквания към него. Например, да си ляга да спи не по-късно от 22.00 часа, а синът е вече на 19г. и това изискване въобще не го устройва. В такива случаи следва да преразгледате собствените си изисквания и правила.
-Възможно е: „Навлезли сте в неговите териториални води, вторачили сте се в някакъв негов проблем, който той иска сам да разреши. Добре е в такъв случай да си зададете сам на себе си въпроса: „Касае ли това лично мен, какво ще направи той по този въпрос?“ Ако този проблем не ви засяга лично, то по-добре е да оставите момчето си само да се справи. Все едно, вашите вълнения тук няма да помогнат, по-скоро ще влошат положението.
-Възможно е детето да ви манипулира, да премерва сили с вас и да не отстъпва от позицията. В такъв случай, в контекста на „Аз-посланието“ е необходимо да включите предупреждение за възможни санкции (т. нар. ‚цивилизована конфронтация“ - Сидоренко, 2001; Байярд, 1995), за да започне детето да се съобразява с вас. Даденото „Аз-послание“ следва да се развие по следната схема:
Да напомним! Ако вие имате намерение и декларирате пред детето предупреждение за санкция и не настъпят промени, то вие задължително следва да я приведете в действие, иначе детето ще усвои този модел на мнима санкция и впоследствие ще ви манипулира отново и отново. Санкциите следва да са реални и изпълними и да не носят характер на мнима заплаха. Например: Млада майка в маршрутката казва на своята 4-годишна дъщеря: „Ако не прекратиш с капризите си, аз веднага те хвърлям от колата“. Прилагането на „Ти-послание както е в случая + мнима угроза водят задължително до продължаване на нежеланото поведение („капризите“) на детето.
Предупреждението за санкции се отправя, за да може ученикът да получи сигнал и възможност за собствен избор – сам да вземе решение и да носи отговорност.
Техниката на „цивилизованата конфронтация“ изисква тренировка и закрепване на навика чрез ролеви игри.
УПРАЖНЕНИЕ 4
-Помислете (спомнете си) за реална ситуация, която предизвиква във вас чувство на безпокойство (в дадения случай е добре да се тръгне от леки към по-тежки ситуации: в противен случай участниците ще бъдат буквално „залети“ от емоции, а това ще се отрази негативно върху формирането навици.
-Опитайте се да „чуете“ какви чувства и преживявания откликват във вас (възникват).
-Определете ясно позицията си: какво точно желаете („Бих желала…“, „Искам да …“, „Ще ми се да …“ и пр.)
-Определете какво точно ще правите, ако детето игнорира вашето пожелание: добре е да имате няколко варианта с различна тежест.
-Запишете всичко в следната форма:
След това постъпково от 1 до 5 в духа на „Аз-посланията“ запишете вашето „Аз-послание“ с предполагаемите отговори на детето.
-проиграйте по двойки в ролева игра дадените „Аз-послания“ с цел, закрепване на навика. Обменяйте впечатления.
Психологическа корекция на агресивното п...
Психологическа корекция на агресивното п...