Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.11.2017 11:00 - Видове негативен вътрешен монолог (тревожност/паника) при четири типа индивидуалности – обучение на клиента (когнитивно-поведенческа терапия)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 101 Коментари: 0 Гласове:
0



 

                      Видове негативен вътрешен монолог (тревожност/паника) при
                              четири типа индивидуалности –
обучение на клиента

                                             (когнитивно-поведенческа терапия)

 

Не всички негативни вътрешни монолози са еднакви. Хората са не само различ­ни, но и сложни същества с многостранна индивидуалност. Понякога наричат тези страни „подиндивидуалности". Всяка от нашите подиндивидуалности играе своя ха­рактерна роля и притежава собствен глас в сложната работа на съзнанието, паметта и сънищата ни.

Ето няколко от по-често срещаните подиндивидуал­ности, изразени при склонните към тревожност хора: Воина, Критика, Жертвата и Перфекциониста. Тъй като силата на тези вътрешни гласове варира при различните хора, нека да ги разгледаме според изразеността им.

Воинът (предизвиква тревожност)

Характеристики: Обикновено това е най-силната подиндивидуалност при хора, склонни към тревожност. Воинът поражда тревожност като си представя възможно най-лошия сценарий. Когато си представите изправянето пред страха си, той ви пла­ши с фантазии за бедствие или катастрофа. Освен това, той влошава паниката като реагира на първите й физически симптоми. Воинът предизвиква страха, че случващо­то се е опасно или смущаващо ("Ами ако получа инфаркт?!", „Какво ще си помислят другите, ако ме видят?!")

Основните тенденции на Воина са:

1) очаква най-лошото;

2) надценява вероятността да се случи нещо лошо или смущаващо;

3) създава грандиозни карти­ни на потенциален провал или катастрофа.

Воинът винаги е нащрек и следи неспокой­но и за най-дребните симптоми или признаци за беда.

Любим израз: Най-любимият израз на Воина е „ами ако..."

Примери: Типичният монолог на Воина може да бъде:

-„О, не, пулсът ми се ус­корява!

-Ами ако изпадна в паника и напълно загубя контрол над себе си?

-„Ами ако започна да пелтеча по средата на изказването си?

-„Ами ако ме видят да треперя?"

-„Ами ако съм сам и няма на кого да се обадя?"

-„Ами ако просто не успея да прео­долея тази фобия?"

„Ами ако не съм в състояние да ходя на работа до края на живота си?"

Критикът (поражда ниско самочувствие)

Характеристики: Критикът е онази част от вас, която постоянно критикува и оценява поведението ви (и в този смисъл може да изглежда „по-встрани“ от вас в сравнение с останалите подиндивидуалности). Той е склонен при всяка възможност да посочва недостатъците и ограниченията ви. Хваща се за всяка ваша грешка, за да ви напомни, че сте неудачник. Критикът поражда тревожност като ви обвинява, че не сте в състояние да се справите с паническите симптоми, че не можете да ходите на места, където по-рано сте ходели, че не сте успели да се представите по най-добрия начин или че сте зависими от друг човек. Освен това, той обича да ви сравнява с другите и обикновено ги вижда в по-благоприятна светлина. Склонен е да игнорира положителните ви качества и да подчертава слабостите и несъвършенствата ви. В собствения ви диалог Критикът може да бъде персонифициран като гласа на майка ви или на баща ви, вдъхващ страх учител или някой, който ви е наранявал в миналото с критичността си.

Любими изрази: „Ти си истинско разочарование!“, „Това беше глупаво!“

Примери: Следното е типично за вътрешния монолог на Критикът:

-„Ама че си глу­пак..." (Критикът обожава негативни етикети).

-„Не можеш ли да го свършиш, както трябва?"

-„Защо вечно си такъв?"

-„Виж колко способен е …”  

-„Можеше да се справиш и по-добре”

Критикът храни негативни убеждения като:

-„Аз съм по-долу от другите"

-„Нищо не струвам"

-„Нещо изобщо не ми е наред"  

-„Аз съм слаб - би трябвало да бъда по-силен".

Жертвата (предизвиква депресия)

Характеристики: Жертвата е онази част от вас, която изпитва безпомощност или безнадеждност. Тя поражда тревожност като ви казва, че не постигате никакъв напредък, че състоянието ви е нелечимо или че пътят е твърде дълъг и стръмен, за да имате реален шанс да се възстановите. Жертвата играе основна роля за пораждането на депресия. Жертвата вярва, че нещо по принцип не ви е наред: по някакъв начин сте онеправдани, дефектни или малоценни. Жертвата винаги вижда непреодолими препятствия между вас и вашите цели. По принцип тя се оплаква, жал­ва и съжалява за настоящото положение. Тя вярва, че нищо няма да се промени.

Любими изрази: „Аз не мога", „Аз никога няма да мога".

Примери: Жертвата казва неща от рода на:

-„Никога няма да мога да направя това, така че какъв е смисълът да опитвам?"

-„Днес се чувствам физически изцеден - защо да се мъча да правя каквото и да било?"

-„Може би щях да мога да го направя, ако бях по-инициативен преди десет години - но сега е твърде късно".

Жертвата храни негативни убеждения като „Безнадеждно е".

-„Имам този проблем от твърде дълго - положението никога няма да се подобри"

-„Опитал съм всичко - нищо няма да подейства".

 

Перфекционистът (поражда хроничен стрес и изтощение)

Характеристики: Перфекционистът е близък роднина на Критика, но цели не толкова да ви засрами, колкото да ви пришпорва и подтиква да се представяте по-добре. Той поражда тревожност като постоянно ви казва, че усилията ви не са доста­тъчни, че би трябвало да се стараете повече, че би трябвало винаги да контролирате всичко, че би трябвало винаги да сте компетентни, винаги да сте мили, винаги да сте ............” (каквото и да си казвате, че би трябвало да направите или да бъдете).

Перфекционистът е напористата част от вас, която иска да сте най-добрият и не търпи грешки и неуспехи. Той ви убеждава, че стойността ви зависи от външни неща като професионални постижения, пари и статут, мнението и обичта на другите или способността ви да бъдете мили и добри с околните независимо какво правят. Нищо не може да убеди Перфекциониста в стойността ви и той ви тласка към стрес, преумора и изтощение чрез преследването на целите си. Той обича да пренебрегва предупредителните сигнали на тялото ви.

Любими изрази: „Аз би трябвало", „Аз трябва", „Аз съм длъжен".

Примери: Перфекционистът може да ви даде инструкции като:  

-„Винаги трябва да бъда на върха"

-„Винаги трябва да бъда съобразителен и самопожертвователен"

-„Винаги трябва да бъда мил и добър"

-„Трябва да (получа тази работа, да изкарам тази сума пари, да получа одобрението на … и т.н.), иначе нищо не струвам".  

image




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1282572
Постинги: 1494
Коментари: 116
Гласове: 1098
Архив
Календар
«  Април, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30