Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.01.2019 15:00 - 1175# Методика „Приемане – не приемане на себе си“ – IX-XII клас (Ана М. Прихожан)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 540 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                     1175# Методика „Приемане – не приемане на себе си“ – IX-XII клас

                                                                  (Ана М. Прихожан)

 

1.Кратка информация за методиката.

Методиката е предназначена основно за индивидуално прилагане в процеса на консултативна, психотерапевтична и други видове беседи в качеството на инструмент с диагностично-корекционно значение.  При наличие на достатъчно опит тя може да се прилага и групово в условия на общо интервю.

Методиката е създадена през 1988г., а тук е представен преработен вариант.

2.Описание на методиката и процедура за прилагане.

Експериментален материал:

-лист хартия А-4, на който са нарисувани две еднакви окръжности (А и Б), всяка с диаметър например – 6 см. (виж рис. №1).

-два листа хартия А-4, на всеки от  които  е нарисувана фигура, която по конфигурация наподобява пясъчен часовник. Горната и долната част на фигурата представляват незатворени окръжности, например с диаметър 6 см., като тези две фигури са съединени  с стълб („канал“) с ширина например от 5 см. Горната фигура е обозначена с наименованието „СЕГА“, а долната – с „ПРЕДИ“ (виж рис. №2).

-обикновен черен молив и гума.  

image

image

Инструкция:

Първи етап. Представете си, че в тези две кръгчета (рис.1) се намира Вашето отношение към себе си. Всеки човек обича нещо в себе си, но има и нещо, което не обича.  Всеки носи добри, лоши и неутрални черти.  Опитайте се с помощта на тези два кръга, да изразите Вашето отношение към себе си.

В кръг „А“ щриховайте  пространството, което отразява колко не харесвате себе си, като колкото повече е щрихованото пространство, толкова по-ярко ще е изразена Вашата неприязън към себе си.   В кръг „Б“, обратно – щриховайте пространството, което отразява колко много харесвате себе си. Тук колкото е по-обхватна щриховката, толкова повече тя показва любовта Ви към самите себе си. Преди да пристъпите към работа, в десния горен ъгъл нарисувайте два образеца (проби) на щриховане, които чрез честота на линиите, чрез преплитане на линиите или по друг свободно избран от Вас начин, да илюстрират силата на Вашето харесване/не харесване: а) силно и б) слабо.

Втори етап. Сега се опитайте да изпълните малко по-сложна задача. На тази фигура (рис.2) долният кръг обозначава вашето минало – това, което е било в миналото и по тази причина носи името „ПРЕДИ“. Горният кръг показва Вашето настояще и затова носи името „СЕГА“. Вашата задача е да покажете какво е съотношението между отношение към себе си преди и сега.

(Предлага се първи лист от рис. 2).

В долния кръг на фигурата щриховайте пространството, което отразява колко не сте се харесвали преди; след това щриховайте стълба („канала“) между двата кръга, като щриховката трябва да изобразява колко е свързано миналото с настоящето и накрая – в горния кръг покажете как стоят нещата сега. Както и преди, интензивността (честотата на линиите) трябва да илюстрира силата на Вашите чувства.

(Предлага се втори лист от рис. 2).

В долния кръг на фигурата щриховайте пространството, което отразява колко сте се харесвали преди; след това щриховайте канала между двата кръга, като щриховката трябва да изобразява колко е свързано миналото с настоящето и накрая – в горния кръг покажете как стоят нещата сега. Както и преди, интензивността (честотата на линиите) трябва да илюстрира силата на Вашите чувства.

С началото на работата психологът записва спонтанните реакции (вербални/невербални, времето за работа, използвано за изпълнение на всяка от задачите и особености на поведението, допуснати грешки, поправки (изтриване) и др.

3. Обработка и оценка на получените резултати.

Резултатът, представен в нагледен вид, обикновено е доста лесен за оценка и служи като добра основа за разговор с ученика. За по-точен анализ се прави количествена оценка. Както е  видно от инструкциите, за оценката са важни два параметъра.

1.Размер на щрихованата площ в съответния кръг или „канал“ се разделя на 5 степени:

-(1) липса на щриховка;

-(2) щриховка на1/4 от пространството;   

-(3) щриховка на 1/2 от пространството;  

-(4) щриховка на 3/4 от пространството;  

-(5) цялостна щриховка),

Всяка от степените се оценяват съответно в балове от 0 до 4 бала.

 

2.Интензивност на щриховката в 3 степени : – слаба, средна, силна – оценява се съответно от 0 до 2 бала.  

Нека разгледаме изчисленията на някои основни индекси.

По резултатите от първия етап се изчислява индекс „приемане-не приемане на себе си“, обозначен като „П“. За да се опрели „П“ трябва да се изчислят баловете по двата параметъра в кръг „А“ и кръг „Б“. Индексът „П“ се явява сума от баловете, получени по двата кръга и може да бъде в интервала от –6 до +6.

-бал, който е в рамките от –2 до +2, показа балансирано отношение към себе;

-бал, който е в рамките от –3 до –6, показва преобладаващо негативно отношение;

-бал, който е в рамките от +3 до +6, показва свръхположително отношение;

По резултатите от втория етап се изчисляват два индекса:

-индекс стабилност на отношението към себе си – „С“;

-индекс приемственост (непрекъснатост) – „Р“.

 

За определяне индекс на стабилност („С“):

-изчислява се сумата от балове за горния и долния кръг (за всяка фигура отделно);

-изчислява се разликата в балове между горния и долния кръг (за всяка фигура отделно), без да се отчита знака;

-сумират се (без да се отчита знака) баловете от двете фигури.

Диапазонът на индекса „С“ може да се намира от 0 до 12 бала, като:

-бал, който е в рамките от 0 до 3 бала, показа повишена статичност на отношението към себе си;

-бал, който е в рамките от 9 до 12 бала – повишена лабилност;

-бал, в рамките от 4 до 8 – балансираност в съотношението стабилност/променливост.

 

За определяне индекс на приемственост („Р“):

-изчислява се сумата по двата параметъра в „канала“ за всяка от фигурите;

-сумират се получените данни.

Диапазонът на индекса „Р“ може да се намира от 0 до 12 бала, като:

-бал, който е в рамките от 0 до 4 показва ниска приемственост;

-бал, който е в рамките от 8 до 12 – много висока приемственост;

-бал, който е в рамките от 5 до 7 – умерена приемственост (условно – норма).

За качествения анализ на данните, получени по тази методика имат важно значение допълнителните обозначения, направени от самите ученици (например, хоризонталната линия, разделяща горния от долния кръг често характеризира противопоставяне между минало и настояще).

 

Превод от руски, Кунчев.

 

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3875402
Постинги: 2192
Коментари: 116
Гласове: 1328
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930