Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.02.2017 15:56 - Психодиагностика. Методика за диагностика на взаимодействието „Родител-дете” - втора част
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 210 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 24.02.2017 15:59


  Психодиагностика. Методика за диагностика на взаимодействието
„Родител-дете” /втора част/

Въпросник „Взаимодействие на родител с дете”

(Вариант за деца в предучилищна възраст и начално училище.
Форма за родители)

 

Ред за прилагане: Въпросника се попълва от всеки родител, по отделно, като твърденията в него се отнасят за всяко едно дете в семейството по отделно. За целта психологът предоставя на изследваните лица толкова бланки за попълване колкото деца включва семейството.

Инструкция: Отбележете степента на съгласие със следващите твърдения по 5-степенна система. Оценете твърденията отделно за всяко свое дете – в бланка маркирана с буква „М” – за майката, а в бланка, маркирана с буква „Б” – за бащата, както следва: 5-несъмнено, да (много силно съгласие); 4-като цяло, да; 3-и да и не; 2-по-скоро не, отколкото – да; 1-не (абсолютно несъгласие);

Въпросник:

1. Ако искам нещо от него (нея), то със сигурност ще го получа.

2. Винаги го (я) наказвам за лошите постъпки.

3. Той (тя) обикновено сам (сама) решава какви дрехи да носи.

4. Спокойно мога да го (я) оставя без надзор.

5. Синът (дъщеря) ми може да споделя с мен всичко, което се случва с него (нея).

6.Мисля, че той (тя) няма да постигне нищо в живота.

7. Аз често му (и) казвам, какво ми харесва и какво не ми харесва в него (нея).

8. Често ние заедно се справяме с домашните задължения.

9. Аз постоянно се безпокоя за здравето на детето.

10. Чувствам, че не съм достатъчно последователен (а) в своите искания към детето.

11. В семейството ни често възникват конфликти.

12. Бих искал (а) той (тя) да възпита своите деца така, както аз него (нея).

13. Той (тя) рядко прави нещо когато го помоля от първия път.

14. Много рядко му (и) се карам.

15. Старая се да контролирам всички негови (нейни) действия и постъпки.

16.Считам, че за него е много важно да ме слуша.

17. Ако му (и) се случи беда, първият на който ще го сподели съм аз.

18. Аз не споделям с него (нея) увлеченията си.

19. Не го (я) считам за толкова умен и способен, колкото ми се иска да бъде.

20. Мога да призная своите грешки и да му (и) се извиня.

21. Често си мисля, че може да се случи нещо ужасно с детето ми.

22. Трудно бих предсказал поведението и реакцията си спрямо него (нея)

23. Възпитанието на моето дете би било много по-добро, ако други не се месеха.

24. Харесват ми отношенията с него (нея)

25. В къщи той (тя) има много повече отговорности, отколкото повечето негови (нейни) приятели.

26. Налага ми се да прилагам спрямо него (нея) физически наказания.

27. Налага му се да постъпва така, както аз искам, дори когато той не желае.

28. Мисля, че аз по-добре от него (нея) зная какво му е нужно.

29. Винаги съчувствам на детето си.

30. Струва ми се, че добре го (я) разбирам.

31. Бих искал много да го (я) променя.

32. При вземане на семейни решения винаги отчитам й неговото мнение.

33. Мисля, че съм тревожен баща (тревожна майка).

34. Поведението ми често е неочаквано за него.

35. Случва се, когато наказвам детето си, майка му (баща му, баба му и пр.) да ме упрекват в излишна строгост.

36. Считам, че като цяло правилно възпитавам сина си (дъщеря си).

37. Аз му (и) поставям много изисквания и претенции.

38. По характер съм мек човек.

39. Позволявам му (и) да се разхожда и отпочива сама в двора на къщата.

40. Стремя се да го (я) предпазя от трудностите и неприятностите в живота.

41. Не допускам, че той би забелязал моите слабости и недостатъци.

42. Харесва ми характера ми).

43. Често го (я) критикувам по принцип.

44. Винаги съм готов (а) да го изслушам.

45. Считам за мой дълг постоянно да го (я) предпазвам от всякакви опасности.

46. Наказвам го (я) за постъпки, които аз самия (самата) извършвам.

47. Понякога аз неволно настройвам детето срещу другите в семейството.

48.Уморен съм от непрекъснатото си общуване с него (нея).

49. Налага ми се да го (я) заставям да прави неща, които той (тя) самия не желае,

50. Прощавам му (и) за неща, за които другите родители наказват децата си.

51. иска ми се да зная за него (нея) всичко: за какво мисли, как се отнася към своите приятели и пр.

52. Той (тя) сам избира с какво да се занимава в къщи през свободното време.

53. Мисля, че за него (нея) аз съм най-близкия му човек.

54. Приветствам и подкрепям поведението му.

55. Аз често изразявам недоволство към него (нея).

56. Взимам участие в дейности, които са измислени от него (нея).

57. Често мисля, че някой може да го е обидил, наранил, унижил и пр.

58. Понякога мога да го (я) хваля и да го (я) упреквам за едно и също.

59. Случвало се е, ако аз говоря за нещо с него (нея), съпругът ми да му говори точно обратното.

60. Мисля, че моите отношения с детето ми са по-добри от тези в семействата на моите познати.

Обработка на резултатите на въпросник за подрастващи и техните родители

Резултатите и трите форми на въпросника (детския и двата за възрастни) се обработват по сходна схема. Изчислява се общото количество балове по всяка скала, при това се отчита – съгласие (правилни) или несъгласие (обратни) с твърдението. 

При обратните твърдения трансформацията от отговори към бал се изчислява по следния начин:

= отговори: 1   2   3   4   5

= бал:          5   4   3   2   1

Кои въпроси са обратни, т.е. изчисляват (носят точки) се в обратен ред: 3, 4, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 18, 19, 22, 31, 34, 38, 39, 41, 43, 46, 48, 50, 52, 54, 57 и 58 (общо 24 айтема).

Ключ на въпросника за подрастващи и техните родители:

1.Невзискателност – взискателност: 1, 13, 25, 37, 49. (максимален бал – 25).

2.Мекост – строгост: 2, 14, 26, 38, 50. (максимален бал – 25).

3.Автономност – контрол: 3, 4, 15, 16, 27, 28, 39, 40, 51, 52. (максимален бал – 50).

4.Емоционална дистанция – близост: 5, 17, 29, 41, 53. (максимален бал – 25).

5.Отхвърляне – приемане: 6, 7, 18, 19, 30, 31, 42, 43, 54, 55. (максимален бал – 50).

6.Отсъствие на сътрудничество – сътрудничество: 8, 20, 32, 44, 56. (максимален бал – 25).

7.Несъгласие – съгласие: 9, 21, 33, 45, 57. (максимален бал – 25)

8.Непоследователност – последователност: 10, 22, 34, 46, 58. (максимален бал – 25).

9.Авторитетност на родителя: 11, 23, 35, 47, 59. (максимален бал – 25)

10.Удовлетвореност от отношенията с детето (с родителя):12, 24, 36,48, 60. (максимален бал – 25).

Източник: Марковская И.М. Опросник для изучения взаимодействия родителей с детьми // Семейная психология и семейная терапия. 1999. № 2. 




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1212248
Постинги: 1460
Коментари: 116
Гласове: 1084
Архив
Календар
«  Януари, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031