2. zahariada
3. kvg55
4. mt46
5. iw69
6. varg1
7. leonleonovpom2
8. planinitenabulgaria
9. wonder
10. rosiela
11. sekirata
12. missana
13. panazea
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. ambroziia
8. ka4ak
9. vidima
10. milena6
2. hadjito
3. lamb
4. siainia
5. iw69
6. kvg55
7. missana
8. metaloobrabotka
9. kunchev
10. iliaganchev
Тест за диагностика на училищна тревожност на Филипс
Цел: Установяване нивото на училищна тревожност при ученици от основния и среден курс на обучение.
Инструкция: Пред теб има списък с 58 въпроса, които се отнасят до теб, до твоите преживявания и мисли по време на образованието и обучението ти в училище. От теб се иска внимателно да прочетеш всеки един въпрос и да прецениш как да отговориш на него, ако отговора ти е положителен – „да”, запиши знак „плюс” (+) в колонката след въпроса, ако отговора ти е отрицателен – „не”, запиши знак минус (-) в същата колонка.
Въпросник
1/ Трудно ли ти е да поддържаш високо ниво на успехи, както някои от класа?
2/ Вълнуваш ли се, когато учителят влезе в класа и каже, че предстои проверка на знанията?
3/ Трудно ли ти е да работиш в класа така, както иска учителят?
4/ Имаш ли спомен за моменти, в които учителят е гневен от това, че не си научил урока?
5/ Случвало ли ти се е някой от твоя клас да те удари нарочно?
6/ Често ли ти се иска учителят да не бърза толкова с преподаването на новия материал, за да можеш да разбереш?
7/ Силно ли се вълнуваш при отговорите при изпит или изпълнението на учебна задача?
8/ Случвало ли ти се е, да се въздържаш да вдигнеш ръка и да кажеш мнение, поради страх да не направиш глупава грешка?
9/ Изпитвал ли си някога треперене в коленете, когато те вдигнат за отговор?
10/ Често ли твои съученици ти се смеят, шегуват с теб, а някои дори подиграват, когато си с тях?
11/Случвало ли ти се е да ти поставят по-ниска оценка от тази, която ти си очаквал?
12/Вълнувал ли си се някога от въпроса, дали няма да останеш в същия клас за втора година?
13/Стремиш ли се да избягваш игри, в които играчите трябва да изберат някого, защото по правило теб никога не те избират?
14/Имал ли си случаи, при които да си усещал треперене на тялото, преди да те посочат за отговор (преди да дойде твоя ред за отговор)?
15/Често ли си имал усещане, че съучениците ти не искат да направят това, което се иска на теб?
16/Силно ли се вълнуваш преди да започнеш да работиш по определена контролна или класна работа?
17/Трудно ли ти е да получаваш такива оценки, които очакват от теб родителите ти?
18/Страхувал ли си се понякога, че би могъл да се разболееш в класната стая (да се заразиш от друг)?
19/Считаш ли, че ако направиш грешка при отговор, твоите съученици биха ти се смели?
20/Имаш ли усещането, че често наблюдаваш съучениците си?
21/Когато изпълняваш определена училищна задача, изпитваш ли безпокойство от това дали ще се справиш успешно с нея?
22/Когато работиш в клас убеден ли си, че всичко ще запомниш?
23/Спомняш ли си понякога, че в училище не си могъл да отговориш на въпрос на учителя?
24/Вярно ли е, че повечето от съучениците ти се отнасят с теб като истински приятели?
25/Работиш ли много по-усърдно, ако знаеш, че резултатите от твоята работа ще бъдат сравнявани с тези на съучениците ти?
26/Често ли ти се иска да се вълнуваш по-малко, когато те изпитват?
27/Страхуваш ли се да влезеш в спор с друг ученик по определен въпрос по време на час, за да докажеш своята правота и знания?
28/Имал ли си усещане, че сърцето ти започва да бие по-силно, когато учителят каже, че ще започне да изпитва по ред?
29/Когато ти получаваш високи оценки, мисли ли някои от твоите съученици за теб, че си голям „зубър” (читанка)
30/Добре ли се чувстваш с тези свои съученици, към които другите се отнасят с особено внимание?
31/Имали ли си случай, при който да изпитваш безпокойство от това, че някои от твоите съученици може да те обиди и унижи?
32/Как мислиш, дали губят уважението на другите тези ученици, които не успяват да се справят с училищните задачи?
33/Имаш ли усещането, че повечето от съучениците не се обръщат към теб?
34/Често ли се боиш да не изглеждаш пред другите ученици глупаво?
35/Доволен ли си от отношението на учителите към теб?
36/Твоята майка /татко, други в семейството/ помага ли ти вечер при подготовката за следващия учебен ден?
37/Вълнуваш ли се от това, какво мислят за теб съучениците ти?
38/Надяваш ли се да започнеш да постигаш по-високи успехи в училище от преди?
39/Считаш ли, че се обличаш с дрехи и изглеждаш толкова добре, колкото и твоите съученици?
40/Когато те изпитват често ли се питаш, какво точно си мислят за мен съучениците ми?
41/Според теб, успешните ученици имат ли някакви особени права в сравнение другите?
42/Гневят ли се и завиждат ли ти някои твои съученици, когато ти имаш високи успехи?
43/Доволен ли си от отношението на съучениците ти към теб?
44/Добре ли се чувстваш когато останеш сам с учителя – очи в очи?
45/Имал ли си случаи, при които съучениците да ти се присмиват на твоето облекло или поведение?
46/Считаш ли, че ти се безпокоиш повече за училищните си дейности, отколкото съучениците ти?
47/Ако по време на изпит не можеш да отговориш, искало ли ти се е да се разплачеш?
48/Когато вечер лежиш в леглото си, мислиш ли с безпокойство за утрешния училищен ден?
49/Работейки усърдно върху определена задача продължително време (дори някое твое умствено увлечение), имаш ли си усещането, че по-лесно забравяш неща, които си знаел добре преди време?
50/ Усещал ли си леко треперене на ръката си, когато работиш с молив (химикал, четка и др.) върху определен проект (рисунка, графика, чертеж, надпис)?
51/Усещал ли си, че започваш да нервничиш, когато учителят заяви, че този час ще даде контролна работа?
52/Плашат ли те изпитванията в училище?
53/ Когато учителят каже, да се подготвите за контролна работа, изпитвал ли си страх, че няма да се справиш?
54/Имаш ли спомен за усещане, че съучениците ти могат да се справят с нещо, с което ти не можеш?
55/ Когато учителят преподава материала, имаш ли усещането, че твоите съученици го разбират по-добре отколкото ти?
56/Когато отиваш на училище имал ли си случай да се безпокоиш от това, че учителят би могъл да даде контролна работа?
57/Когато не успееш да се справиш добре с определена училищна задача, напр. контролно (тест), изпитвал ли си чувство на срам и обида от самия себе си?
58/Усещал ли си треперене на ръцете или тялото, когато учителят пита, кой ще излезе да отговори на въпроса на дъската, пред всички?
Обработка и интерпретация на резултатите
За обработка на резултатите се използва ключ (виж таблицата). Отговорите на въпроси, които не съвпадат с ключа получават 1 бал. Пример: Детето е отговорило на въпрос № 58 с „да”. Това означава, че отговорът е „+”, а той не съвпада с ключа и получава 1 бал, т.е. това се счита за проява на тревожност.
Въпросите в ключа са разделени в 8 скали., като във всяка скала са включени различен брой въпроси.
При обработката се събират всички балове на несъвпадащите с ключа въпроси. Ако общия бал надвишава 50%, т.е. повечето от половината отговори са с „да”, то може да се говори за повишена тревожност на ученика. Ако те са над 75% - за висока тревожност.
След определяне на общото ниво на тревожност, се изчисляват баловете на несъвпадащите с ключа отговори на въпросите, по отделните скали, както следва:
1. Обща училищна тревожност - 2, 3, 7, 12, 16, 21, 23, 26, 28, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58; сума = 22 (един айтем = 4,5%)
2. Преживяване на социален стрес - 5, 10, 15, 20, 24, 30, 33, 36, 39, 42, 44; сума = 11 (един айтем = 9%)
3. Фрустрация на потребности от успех - 1, 3, 6, 11, 17, 19, 25, 29, 32, 35, 38, 41, 43; сума = 13 (един айтем = 7,6%)
4. Страх от самоизява (инициатива) - 27, 31, 34, 37, 40, 45; сума = 6 (един айтем = 16%)
5. Страх от ситуации за проверка на знанията - 2, 7, 12, 16, 21, 26; сума = 6 (един айтем = 16%)
6. Страх от несъответствие с очакванията на другите - 3, 8, 13, 17, 22; сума = 5 (един айтем = 20%)
7. Ниска физиологична съпротива на стрес - 9, 14, 18, 23, 28; сума = 5 (един айтем = 20%)
8. Проблеми и страх в отношенията с учителите - 2, 6, 11, 32, 35, 41, 44, 47; сума = 8 (един айтем = 12,5%)
Съдържателна характеристика на факторите (скалите):
Обща училищна тревожност – отразява общото емоционално състояние на детето, свързано с различни форми за изява в училищния живот. Това са преживявания на социален стрес, емоционалното състояние на детето в развиващите се социални контакти в рамките на училището и учебната дейност като цяло (преди всичко с неговите съученици).
Фрустрация на потребности от успех – отразява неблагоприятния психологичен фон, който не позволява на детето да развие своите потребности за успех и достигане на високи резултати.
Страх от самоизява (инициатива) – негативно емоционално преживяване на ситуации, съпроводени с необходимост от саморазкриване, представяне на себе си пред другите, демонстрация на своите възможности.
Страх от ситуации за проверка на знанията – негативно отношение и преживяване на тревога в ситуации на проверка (особено публична) на знанията, постиженията, възможностите.
Страх от несъответствие с очакванията на другите – ориентация към значимите други на оценките от своите резултати, постъпки, мисли; тревога по повод на оценки, които обкръжението поставя на ученика; наличие на очаквания за негативни оценки;
Ниска физиологична съпротива на стрес – особености на психофизиологичната организация, ниска приспособяемост на детето към ситуации със стресогенен характер, повишена вероятност от неадекватно, деструктивно реагиране на тревожни фактори от средата.
Проблеми и страх в отношенията с учителите – общ негативен емоционален фон по отношение на възрастните в училище, водещи до снижение на успеваемостта в обучението на детето.
Тагове:
Социометрична методика „Маски“ за деца ...
Наративен подход в училище. Техника „Ра...