Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.02.2017 09:02 - Проективна методика „Слънце в стаята” за диагностика на универсални способности за деца на 4-5 години (Автори: В. Синельников, В. Кудрявцев)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 393 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 25.02.2017 09:03


 

Проективна методика „Слънце в стаята”

за диагностика на универсални способности за деца на 4-5 години

(Автори: В. Синельников, В. Кудрявцев)

 

 

 

Цел: Установяване способността на детето да преобразува „нереалното” в „реално”, в контекста на зададена ситуация по пътя на отстраняване на несъответствията.

Стимулен материал: Психологът предоставя на детето картинка, на която са изобразени стая, в която се намира човек  и слънце. На детето се дава черен молив и гумичка.

Картинката трябва да е нарисувана с молив, за да позволява манипулация върху нея (в случая изтриване; прерисуване и пр.). Осен това, при подготовката на картинката, психологът трябва да нарисува слънцето на такова място в стаята (например близо до средата на тавана или на масата, или близо до седящият на стола човек), че да позволи на детето евентуална асоциация на слънцето и лампа.

Инструкция: психологът показва на детето картинката: „Давам ти ето тази картинка. Разгледай я внимателно и ми кажи, какво е нарисувано на нея”. След изброяване на детайлите от картинката (маса; столове; човек; лампа; слънце и пр.), психологът дава следната задача: „Правилно. Както виждаш, тук слънцето е нарисувано в стаята. Според теб така ли трябва да бъде или художникът нещо е сгрешил? Опитай се да поправиш грешката така, че картинката да бъде действително истинска”

При поправяне на грешката детето може да нарисува слънцето извън къщата, макар че много по-често то реагира импулсивно и направо казва какво трябва да направи за да отстрани грешката.

Обработка на резултатите:

В процеса на изследването психологът оценява опитите на детето по поправяне на грешката.  Оценяването се извършва по 5-бална скала.

1-бал – отсъствие на отговор; неприемане на задачата; („Не зная как да я поправя”; „Картинката няма грешка”; „Не е нужно да я поправям” и пр.)

2-бал – формално отстраняване на несъответствието (изтриване, задраскване, защриховане на слънцето).

3-бал – съдържателен прост отговор преместване на слънцето („Грешката е в слънцето. Ще нарисувам на друго място слънцето. Слънцето е на улицата”).

4-бал – съдържателен сложен отговор – преустройство на слънцето („Грешката е в слънцето.Ще направя така, че слънцето да изглежда като слънчева лампа”). Тук детето оставя слънцето, като елемент от картината и не го отделя от останалите детайли. Няма сепарация на сгрешения обект, а само преустройство.

5-бал – конструктивен отговор (Тук детето сепарира обекта, отделя го като несъответстващ елемент на другите елемент, като го сравнява с контекста на ситуацията („Това не е слънце, а око”; Това не е слънце, а прозорец”; „Това не е слънце, а картина. Ще го сложа в рамка. Художникът е забравил рамката”).

Забележка: Детето може да даде най-различни отговори. За психологът-интерпретатор е важен подхода, който ще избере детето.

 




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1282633
Постинги: 1494
Коментари: 116
Гласове: 1098
Архив
Календар
«  Април, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30