2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Прочетен: 1308 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 25.02.2017 09:03
Проективна методика „Слънце в стаята”
за диагностика на универсални способности за деца на 4-5 години
(Автори: В. Синельников, В. Кудрявцев)
Цел: Установяване способността на детето да преобразува „нереалното” в „реално”, в контекста на зададена ситуация по пътя на отстраняване на несъответствията.
Стимулен материал: Психологът предоставя на детето картинка, на която са изобразени стая, в която се намира човек и слънце. На детето се дава черен молив и гумичка.
Картинката трябва да е нарисувана с молив, за да позволява манипулация върху нея (в случая изтриване; прерисуване и пр.). Осен това, при подготовката на картинката, психологът трябва да нарисува слънцето на такова място в стаята (например близо до средата на тавана или на масата, или близо до седящият на стола човек), че да позволи на детето евентуална асоциация на слънцето и лампа.
Инструкция: психологът показва на детето картинката: „Давам ти ето тази картинка. Разгледай я внимателно и ми кажи, какво е нарисувано на нея”. След изброяване на детайлите от картинката (маса; столове; човек; лампа; слънце и пр.), психологът дава следната задача: „Правилно. Както виждаш, тук слънцето е нарисувано в стаята. Според теб така ли трябва да бъде или художникът нещо е сгрешил? Опитай се да поправиш грешката така, че картинката да бъде действително истинска”
При поправяне на грешката детето може да нарисува слънцето извън къщата, макар че много по-често то реагира импулсивно и направо казва какво трябва да направи за да отстрани грешката.
Обработка на резултатите:
В процеса на изследването психологът оценява опитите на детето по поправяне на грешката. Оценяването се извършва по 5-бална скала.
1-бал – отсъствие на отговор; неприемане на задачата; („Не зная как да я поправя”; „Картинката няма грешка”; „Не е нужно да я поправям” и пр.)
2-бал – формално отстраняване на несъответствието (изтриване, задраскване, защриховане на слънцето).
3-бал – съдържателен прост отговор – преместване на слънцето („Грешката е в слънцето. Ще нарисувам на друго място слънцето. Слънцето е на улицата”).
4-бал – съдържателен сложен отговор – преустройство на слънцето („Грешката е в слънцето.Ще направя така, че слънцето да изглежда като слънчева лампа”). Тук детето оставя слънцето, като елемент от картината и не го отделя от останалите детайли. Няма сепарация на сгрешения обект, а само преустройство.
5-бал – конструктивен отговор (Тук детето сепарира обекта, отделя го като несъответстващ елемент на другите елемент, като го сравнява с контекста на ситуацията („Това не е слънце, а око”; Това не е слънце, а прозорец”; „Това не е слънце, а картина. Ще го сложа в рамка. Художникът е забравил рамката”).
Забележка: Детето може да даде най-различни отговори. За психологът-интерпретатор е важен подхода, който ще избере детето.
Тагове:
Социометрична методика „Маски“ за деца ...
Наративен подход в училище. Техника „Ра...