Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.03 12:00 - Тренинг емоционално лабилни, импулсивни и със затруднения в концентрацията на вниманието деца - първа част
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 185 Коментари: 0 Гласове:
0



 .

КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА

 

Психологически тренинг за ефективно взаимодействие с ученици.


РАЗДЕЛ „ЕМОЦИОНАЛНО ЛАБИЛНИ, ИМПУЛСИВНИ И СЪС ЗАТРУДНЕНИЯ В КОНЦЕНТРАЦИЯТА НА ВНИМАНИЕТО ДЕЦА”

 

1.„Вълшебно кълбо прежда”

Възраст: от 7 до 10 години

Цел: Преодоляване на вътрешни съпротиви и учене на децата да се саморазкриват и споделят желания и потребности.

Стимулен материал: кълбо прежда

Форма:  групова

Ход на играта: При групова форма децата стоят в кръг. Водещият подава кълбото на първото от тях и дава инструкция: „Това кълбо е вълшебно и всеки един от вас когато получи кълбото, като си го предавате един на друг, трябва да каже нещо на своите родители (може да бъде пожелание, молба, благодарност, оценка). Този, който е направил съобщението си подава кълбото на някой от групата, който той си избере. Получилият кълбото повтаря съобщението на този, от който го е получил и прави свое съобщение до родителите си. След това подава кълбото на трети и така, докато всички направят своите съобщения.

Забележка:  Играта може да се проведе като децата правят съобщения до учителя си.


2.„Бездомният заек”

Възраст: от 6 до 10 години

Цел: Играта способства за развитие на бързи реакции, усъвършенстване координацията на движенията, усвояване на способности за невербална комуникация.

Форма:  групова

Ход на играта: Групата се разполага в кръг, като всяко дете очертава около себе си кръг с диаметър 50 см., а разстоянието между тях трябва да е около 1-2 м., като обособяват свой дом. Един от участниците е без дом и застава в средата на големия кръг. По сигнал на водещият зайците започват да обменят информация за преместване на домовете си – кой къде ще се премести. Всеки заек невербално следва да се договори с други двама за: на кого в жилището ще се премести и кой ще се премести в неговото жилище. Докато траят уговорките бездомният заек трябва да разгадае плановете на някой от зайците, за да може при подаден сигнал за преместване да успее да си намери къща. Този, който остане без дом застава в средата на кръга. 

Забележка: Играта се провежда извън класната стая или в зала, осигуряваща достатъчно място. При липса на такива условия групата може да се раздели на подгрупи от 5 до 10 човека и се проведе в класната стая. 

3.„Какво ново?”

Възраст: от 6 до 10 години

Цел: Развитие на умения за продължителна концентрация на вниманието върху детайли.

Стимулен материал: Използва се чарт-лист или черната дъска при групово изпълнение или обикновен рисувателен  лист при индивидуално.


Форма:  групова или индивидуална

Ход на играта:  Водещият рисува на дъската някаква известна фигура (квадрат, триъгълник, кръг и др.). От децата се иска по ред едно по едно да излизат и добавят само по един детайл към фигурата, така че в крайна сметка да се оформи някаква смислена рисунка. Докато рисуващият е на дъската и добавя детайли към рисунката, останалите по команда на психолога са длъжни да затворят очи и да ги отворят също по команда. След това децата казват какво се е променило в рисунката. Колкото по-дълго продължава играта, толкова по-сложна става рисунката и по-трудно биват откривани новите детайли.

 

4.„Златната рибка”

Възраст: от 7 до 12 години

Цел: Тази подвижна игра развива бързината на реакции и способства за усъвършенстване координацията на движенията.

Форма:  групова

Ход на играта:  Предварително водещият чертае на пода кръг. Той трябва да е голям толкова, колкото може да образува групата деца, хванати с разперени ръце. Един от участниците е „златната рибка” и се намира в средата на кръга (рибарската мрежа). От него се иска да намери пролука и да излезе от кръга, а от другите участници – да не допуснат това да стане.  Задачата на „рибарската мрежа” е при опит рибката да излезе от кръга, да се сближават толкова, че нито да нарушат очертаната граница, нито да пропуснат рибката.

Забележка: Ако дълго време опитите на „рибката” са неуспешни, водещият може да помоли „рибарската мрежа” да я пропусне.

 

5.„Разговор с ръце”

Възраст: от 5 до 10 години

Цел: Усвояване на способности за контрол на реакциите.

Стимулен материал: бели листове за рисуване, черни и цветни моливи, гума за триене.

Форма:  групова или индивидуална

Ход на играта:  Децата се намират на чиновете си или в кръг.  Водещият предлага всеки един да постави едната си ръка на листа и да я очертае с молив.  След това на всеки пръст да нарисува лице с очи, нос, уста и коса.  След като цялата група е готова, водещият преминава към втората част на играта. Предлага на децата да съживят нарисуваните от тях герои и да ги представят на останалите.  Възможни са следните въпроси:

o   Как се наричат петте героя?

o   Какво обичат да прави всеки един от тях?

o   Какво не обичат да правят (не харесват)?

o   Какви са те помежду си?

o   Какво могат да правят тези герои?

o   Послушни ли са?

o   Каква молба има детето към тези герои (какви иска да бъдат те, да се научат, да могат)?

o   Какво според детето не бива да правят героите?

o   Какво според детето трябва да правят героите?

Забележка; Ако детето не може да започне диалога, водещият може да постави въпросите.  Играта може да се повтаря във времето и да се наблюдава дали пръстите са удържали договорката с детето.

6. „Разговор с тяло” (модификация на играта „Разговор с ръце”)

Възраст: от 5 до 10 години

Цел: Усвояване на способности за контрол на тялото

Стимулен материал: листове бял картон (или бял лист), на който са нарисувани контури на човешко тяло (глава, туловище и крайници); средства за чертане и рисуване;

Форма:  групова или индивидуална

Ход на играта:  Групата се разделя на подгрупи от по 5-6 деца. Всяка група работи самостоятелно, като целта им е да нарисуват приятел, достоен за уважение.  При инструктажа водещият обръща внимание на термините „приятел”, „уважение”, „достойнство” и дава напътствия на участниците по отношение на символиката, която трябва да изобразят на своите картини. След приключване на работата (20-30 мин.), всяка група излъчва говорител, който обяснява защо техния човек може да се нарече „Приятел, достоен за уважение”.




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1041658
Постинги: 1048
Коментари: 115
Гласове: 1030
Архив
Календар
«  Март, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031