2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
интелектуални процеси
1. Интерпретация на съдържанието на сюжетни картинки (симулантни и серийни).
Разбиране на морални притчи (пословици, поговорки) и метафори
= „Желязото се кове, докато е топло”
= „Не всичко което блести е злато”
= „Не брой пилетата преди да са се излюпили”
= „Пилците се броят на есен”
= „Който се бои от мечки, не ходи в гората”
= „Сговорна дружина – планина повдига”
= „Не ходи с голяма кошница за гъби в гората”
= „Рибата е в морето, той тигана слага”
Изследователят може самостоятелно да увеличи набора.
2. „Четвъртото излишно” (предметен тест) – използва се стимулен материал от 8 картички (4 цветни и 4 черно-бели).
Инструкция: „Кой от тези предмети е излишен?” Изследователят показва отделно всяка една картичка. Ако детето отговори правилно, следва нов въпрос: „По какъв начин се свързват останалите три предмета?”
3. „Четвъртото излишно” (вербален тест) – Изследователят изброява на детето последователно седем групи от по четири думи, като преди всяко изброяване се повтаря инструкцията: „Сега ще ти изброя четири думи, една от тях е излишна. Помисли и ми кажи коя е тази излишна дума”. Ако детето отговори правилно, следва нов въпрос: „По какъв начин се свързват останалите три думи?”
Набор от думи:
= чанта, портфейл, куфар, книга;
= часовник, везна, очила, термометър;
= слана, прах, дъжд, роса;
= лодка, кола, мотоциклет, велосипед;
= самолет, пирон, пчела, вентилатор;
= мравка, пеперуда, бръмбар, очила;
= роза, дърво, книга, ябълка.
4. Аналогии – представени са прости и сложни аналогии.
а/ Прости и сложни аналогии (предметни)
Вариант 1. – Използват се 6 картички с животни и предмети.
Вариант 2 – Включва 4 картички, които съдържат картинки (животни и предмети). Картичката е разделена на две половини. В лявата част се намира еталона, който съдържа две фигури с определена зависимост между тях (напр. по цвят; големина, по някакъв детайл, по пространствено разположение и пр.) В дясната част са представени във вид на дроб, като в числителя е дадена една фигура, а в знаменателя 5 фигури. От детето се иска първо, да открие зависимостта в еталона (лявата част) и след това, да открие същата зависимост между фигурата в числителя и една от фигурите в знаменателя в дясната част. След като бъде направен избор, изследователят пита: „Защо избра точно тази двойка предмети (животни)?”
Невропсихологическа диагностика в детска...
Невропсихологическа диагностика в детска...