2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Изследване на възприятие „Еталони” – тест за 5 - 5,5 г. (Л.А. Венгер)
Стимулен материал.
Таблица с 16 различни рисунки и таблица с 4 еталона. Еталоните трябва да бъдат изрязани от картон, за да се използват както от детето при нужда, така и от психолога – при обучение.
Инструкция: „Разгледай тази фигурка (показва се еталон). Тя е решила да се скрие сред другите фигурки, като е поставила върху себе си допълнителни украшения, за да се маскира, но нейната форма е същата, каквато я виждаш тук (показва се отново еталона). От теб се иска да намериш тази фигура сред другите в таблицата.“ (показава се втората таблица с 16-те фигури).
Провеждане.
След подаване на инструкцията на детето се предоставя възможност да разгледа еталона и дори да го подържи в ръка. След това се предоставя таблицата с фигурите, в която трябва да намери еталона. Ако детето не може да намери нито една, дори най-простата фигурка, чрез наблюдение – търсене и сравняване, тогава му се предлага да вземе еталона (предварително изрязан по контъра), който да постави (наложи) върху различните фигури, за да намери пълното съвпадение. Този втори опит фактически не се приема за диагностика, а като корекция на нарушението във възприятието. При диагностика еталоните се поставят в един ред под таблицата с рисунките, а при корекция – еталоните се изрязват и предоставят на детето, като му се показва и дава възможност да прокара пръсти по контура.
Анализ на резултатите.
При интерпретацията следва да се обърне внимание както на количеството грешки, така и на характера на действие на детето. Така децата, които се затрудняват и не могат да намерят правилния отговор, трябва да се предложи да прекарат показалец по контура на фигурката (рисунката) и да сравнят извивката с контура на еталона. Ако този опит е успешен, то може да се направи извод за лоша сформираност на възприятието (което за 5-годишно дете е недостатък), но и за адекватна ориентировка. Този резултат свидетелства, че при диагностика на мислене детето също ще срещне трудности. По тази причина е важно да се окаже помощ за обучение за постепенно формиране на ефективно възприятие.
Стимулен материал:
Методика „Недостигащи детайли“
Методика за диагностика на зрително възп...