2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Прочетен: 971 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 03.12.2017 04:31
Метод 3 „Групи убеждения“.
Техника 2 „Определяне на жизнените ориентири“
(когнитивно-поведенческа терапия)
Упражнение 1 „Списък на критичните събития и жизнените ориентири“
Съставете списък на 30 най-критични събития, случили се в живота на клиента. Изберете както негативни (смърт на любим човек; раздяла и пр.) събития, така и други – позитивни. Включете в списъка и случаи, които нямат значение от гледна точка на външния наблюдател, но са важни за клиента. Необходими са ви 3 списъка: 10 случая от детската възраст, 10 – като подрастващ и 10 – като възрастен.
След това определете за всяко събитие елементите „А“ (ситуация) и „Се“ (емоционална реакция), т.е., какво се е случило и как се е чувствал клиента?
След като съберете всичките 30 броя „АС“-събития, се опитайте да намерите последващото централно „В“ (убеждение) на всяко от тях. Става дума не за това, какво мисли за тях в момента клиентът, а неговите мисли по онова време. До какви изводи за себе си, за другите хора и за света като цяло е довело това събитие?
След това се върнете в началото на списъка и го прегледайте отново целия, обръщайки внимание на повторенията на едно или друго „В“. Имайте предвид, че през годините думите (конкретното название) могат и да са променени. В заключение съставете списък на тези убеждения.
Упражнение 2 „Главен списък на идеите“
Като последно упражнение, съберете убежденията на клиента си и направете основен списък с неговите идеи. Този списък трябва да включва главните „B“ на клиента, които сте събрали по време на цялата работа. Той трябва да съдържа най-малко 30 пункта и да бъде колкото е възможно по-изчерпателен.
Всяка мисъл се номерира и записва отделно. Не се притеснявайте за точната формулировка, можете да я коригирате след това. Единствената грешка, която можете да направите тук, е да не включвате всичко в списъка на клиента си. Запишете всичко: ако повтаряте, по-късно можете да зачертаете тези мисли.
Източник:
Метод 6 „Обективни техники за опровержен...
Метод 6 „Обективни техники за опровержен...