Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.01.2019 09:00 - 1083# Методика за оценка развитието на нравствени норми при учениците в начален курс „Какво ценим в хората?“
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 646 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                  1083# Методика за оценка развитието на нравствени норми при

                               учениците
 
в начален курс „Какво ценим в хората?“

 

Предназначение: Оценка на нравствените ориентации на учениците в начален курс.

Описание теста: От детето се иска да избере двама свои познати: единият да е добър човек, на когото детето би искало да прилича, а другият да е лош. След това му се предлага да назове онези качества, които му харесват в добрия и тези, които не му  харесват в лошия, и да даде три примера за прояви на тези качества (да разкаже случаи, в които да обоснове избора на качества).

Изследването  се провежда индивидуално. Води се протокол, в който се записват емоционалните реакции на детето и неговите обяснения.

Детето трябва да даде морална оценка на постъпките, която разкрива отношението му към моралните норми. Специално внимание се отделя на оценката за адекватност на емоционалните реакции на детето към моралните норми: положителна емоционална реакция (усмивка, одобрение и т.н.) на нравствените постъпки и отрицателна емоционална реакция (осъждане, възмущение и т.н.) спрямо безнравствените. При обосноваването с пример, качествата задължително следва да присъстват в него. Ако не присъстват, дори да назове правилно нравствени норми (качества), то се прави извод, че детето няма устойчиви нравствени ориентири, не е способно само да направи избори и се приема вероятност тези качества да са му внушени от възрастните, но не са осъзнати, т.е. в живота то не би се съобразявало с нормите.

Обработка и интерпретация на резултатите.

За обработка на резултатите може да се използва следната ориентировъчна скала:

-0 бал – детето няма ясни морални ориентири. Отношението към моралните норми е неустойчиво. Неправилно обяснява постъпките (те не отговарят на качествата, които е посочило – не може да ги докаже), емоционалните реакции са неадекватни или липсват.

-1 бал – налични са нравствени ориентири, но детето не иска да се съобразява с тях или смята, че това е недостижима мечта. Адекватно оценява действията, но отношението му към нравствените норми е нестабилно или пасивно. Емоционалните реакции са неадекватни.

-2 бала – налични са нравствени ориентири, оценките на постъпките и емоционалните реакции са адекватни, но отношението към нравствените норми все още не е устойчиво.

-3 бала – детето правилно обосновава своя избор; емоционалните реакции са адекватни, отношението към нравствените норми е активно и устойчиво.

Източник:

Диагностика эмоционально-нравственного развития. Ред. и сост. И.Б.Дерманова. – СПб., 2002. С.113

Превод от руски, Кунчев.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3877540
Постинги: 2192
Коментари: 116
Гласове: 1329
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930