2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. hadjito
10. sparotok
11. zaw12929
12. getmans1
13. bosia
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Прочетен: 1770 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 24.05.2011 06:18
Стратегическия подход в семейната психотерапия
Проследяване на случай от психотерапевтичната практика
- част 1 -
Първа сесия
I. Състав на семейството: съпруг, съпруга, дъщеря (6г.) и баба
II. Представяне на проблема:
В продължение на месеци дъщерята приема храна, като постепенно намалява нейното количество, през последните три дни, преди да бъде потърсена психотерапевтична помощ, момичето е престанала да приема и вода, като ден преди срещата започнала да гълта слюнката си. Бабата определила проблема така: „Само преди един месец ние се учихме как да поглъщаме”.
III. Цели на пациентите:
= „Детето да започне да яде и да пие”
IV. Патологична последователност:
(Когато психотерапевтът поискал, възрастните със съвместни усилия да накарат детето на пие и яде, той наблюдавал следната последователност):
(1) Внучката отказва да яде и пие.
(2) Бащата некомпетентно се опитва да накара детето.
(3) Внучката отказва да яде и пие.
(4) Бабата се намесва, пренебрегва бащата и се опитва да се договори с внучката за да приеме храна.
(5) Майката е некомпетентна, пасивна, стои в периферията, започва да плаче.
(6) Бабата умолява детето – за да спре майката да плаче, внучката трябва да приеме храна.
(7) Бащата продължава да е некомпетентен (замълчава и се оттегля).
(8) Майката се включва и се старае да се договори с детето, като се опитва да я накара да пие.
(9) Внучката отказва да яде и да пие.
(10) Бащата изглежда безпомощен, разстроен и още повече се отдалечава от семейството.
(11) Бабата има изгледи да се договори с внучката, заявявайки, че те днес ще ядат и ще пият, но не казва как.
(12) Внучката отказва да яде и да пие.
V. Коалиции: Между бабата и внучката – това е най-силната коалиция; възможна е коалиция и между майката и бабата.
VI. Стадий на жизнен цикъл: Съпружество в среден период.
VII. Необходима допълнителна информация:
Бащата, майката и тяхната дъщеря живеят заедно в едно жилище. Във връзка с появилите се проблеми детето, бабата практически живее със семейството от около един месец Всяка седмица бащата прекарва по 3-4 дни в командировка в други градове. На първата сесия в кабинета е пристигнала бабата, водеща за ръка внучката си, а след това влиза майката на момиченцето. Те заемат места по следния начин (от ляво на дясно): бабата, внучката, майката. На въпроса на психотерапевта: „Къде е бащата?”, отговаря бабата, като казва, че чака в колата навън. Психотерапевтът настоял да бъде извикан и бащата. След като това искане било изпълнено, конфигурацията изглеждала така: бабата, внучката, майката, бащата. Бащата е безпомощен, без авторитет в семейството. На всеки въпрос на психотерапевта се е стараела да отговаря бабата. Преди да се обърнат към психотерапевта, рано сутринта семейството е посетило психиатрично болнично заведение, където детето е било хоспитализирано, но за да присъства на самата среща бабата е отишла и е взела от там.
VIII. Цели на психотерапевта
а/ Разрушаване на коалицията между бабата и внучката и по този начин прекъсване на патологичната последователност.
б/ Възстановяване на йерархията.
в/ Извеждане на бабата от статуса и на консултант на семейството.
г/ Сближаване на бащата и майката, обединяването им около общата цел – спасението на детето и заставяне родителите да общуват конструктивно по този въпрос.
д/ Оказване помощ на родителите за установяване на нова граница с детето, за да може то да заеме подходящо място в йерархията на семейството (по-долна позиция).
IX. Предписания:
Предписанията на бабата и родителите са били дадени по време на сеанса:
= Всички заедно да кажат на детето: „Ние искаме и настояваме ти да ядеш, да пиеш и да преглъщаш слюнката си”. Когато възрастните изпълнили предписанието, психотерапевтът се обърнал към момиченцето и направил следния коментар: „Виждаш ли?. Те всички имат пълно съгласие по този въпрос”
Към родителите било дадено следното предписание (изпълнено по време на сеанса):
= Да се договорят и да достигнат до единодушие, че детето още същата вечер трябва да яде и пие, както и да определят какво ще бъде поощрението, ако изпълни искането и какво ще бъде наказанието, ако не бъде изпълнено. За да се изпълни това предписание, психотерапевтът поискал двамата да се обърнат един към друг и да започнат договарянето. Тази процедура те изпълнили не без трудности, но в крайна сметка уточнили вечерното меню за храна и определили поощрението – „киндерсюрприз”, както и наказанието – 5 минути права в ъгъла.
След това психотерапевтът поискал от бабата, да разкаже какво е мнението й за решението на съпрузите, както и да изтъкне преди всичко своите критични бележки. Бабата е заявила, че напълно е съгласна с родителите.
= Към бабата било дадено следното предписание:
Психотерапевтът изтъкнал, че тъй като бабата повече от всички изглежда обезпокоена и измъчена, а силите и са значително по-ограничени от тези на родителите, е нужно да извърши следното: Веднага след сеанса да се прибере в къщи и да посвети свободното си време на проучване на въпроса, като първо, позвъни на всички познати лекари за да събере информация относно подходящи медикаменти („меки” лекарствени средства), полезни за апетита на детето и второ, да събере допълнителна научна и обоснована информация за подобни случаи, която впоследствие да предостави на родителите.
Бабата може да посети родителите (да отиде на гости) само в случай, че внучката изцяло изпълнява инструкциите на родителите си, свързани с храненето.
= Към родителите било дадено следното предписание:
Общо предписание към майката и бащата: Същата вече между 22.00 и 23.00 часа, само те, отделно от дъщерята, да подготвят меню-порцион за следващия ден, с указания за точното време за хранене. По този начин да се постъпва всеки следващ ден.
Всеки ден детето да се храни само три пъти (бащата е длъжен да промени графика си от командировки, като при всяко хранене следва да е у дома), като майката и бащата стоят срещу детето по време на храненето и осъществяват контрол: да казват на дъщеря си колко е важно тя да се храни; да подсещат детето за часовия график за хранене и пр.
- Ако детето се храни през целия този период, то и двамата родители, всеки самостоятелно следва да го похвали и двамата заедно да направят подарък.
- Ако детето не изпълни инструкциите – бащата от едната страна, майката от другата, да го хванат за ръце и отведат в ъгъла, където и тримата заедно да престоят 5 мин. прави.
- Родителите да позвънят на психотерапевта на следващия ден точно в 12.0о0ч. и съобщят резултата.
= Към детето е било дадено следното предписание:
Да проверява родителите, дали могат двамата да установяват с нея приемливи граници, като правят това „меко”, а не както до сега.
X. Резултати (след сеанса):
Бабата хванала внучката за ръка и заедно напуснали кабинета. След тях излезли майката и бащата на момичето. Майката започнала да плаче и се опитала да влезе в разговор с психотерапевта, като казала, че детето не е пило и яло вече 3 дни и може да получи увреждания. Жената получила кратък съвет: „Именно поради това вие всички трябва да изпълните стриктно инструкциите”.
* * *
Следва продължение - част 2
Стратегическия подход в семейната психот...
Стратегическия подход в семейната психот...