Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kunchev Категория: Други
Прочетен: 3878043 Постинги: 2193 Коментари: 116
Постинги в блога от Декември, 2018 г.
2 3 4 5  >  >>
 


                            1129# Проективно интервю „Вълшебен свят“ (6-10г.)

 

Тази техника се използва за запознаване с основните проблеми на детето (ученик в начално училище). В сценария на интервюто детето трябва да се идентифицира с всемогъщ магьосник, който може да направи всичко което иска, намирайки се  в магическа страна и в реалния свят: да се превърне във всяко създание, всяко животно, да стане малък или възрастен, да бъде момче или момиче и т.н. В процеса на интервюто, идентификацията с всемогъщия магьосник постепенно отслабва и в неговия край психологът извежда детето от магьосническата му роля.

Тази методика е удобно средство за установяване на контакт с детето, позволявайки му да преживее значими за него моменти под формата на игра. В това се изразява и психотерапевтичният ефект на тази техника.  След всеки отговор на детето, психологът трябва да попита защо би направило едно или друго нещо, би се превърнало в някого и т.н. Тези обяснения са основа за съдържателна интерпретация на резултатите.

Препоръчва се изследването да се проведе самостоятелно с детето. Отговорите на въпросите от интервюто трябва да бъдат записани дословно (протоколират се). Може да се използва звукозаписващо средство, но само скрито. Откритото използване на магнетофон може да внесе напрежение в общуването, да предизвика скованост, да отвлече вниманието от разговора. От друга страна, емоционалният контакт с детето по време на интервюто е необходим за прехода към по-нататъшен етап от диагностичната работа или психокорекция.

Текст на методиката

1.Харесват ли ти приказките? Малките деца винаги обичат приказки. Ти разбира се, вече не си малък (малка), но мисля, че ще ти хареса една не много дълга приказна игра.  

2.Представи си, че имаш магическа ракета, с която можеш да се пренесеш в страната на приказките.  Там всичко е като в приказка: хората са приказни, а и ти също. Можеш ли да си представиш това?

3.Сега ми кажи какъв би искал да си в тази приказна страна? Защо?

4.А какъв не би искал да си в тази приказна страна? Защо? Нека да останем тук за минутка. Сега си представи, че си вълшебник (фея): Ти си много силен, с помощта на вълшебства можеш да направиш всичко, което искаш. Можеш да създаваш, променяш, преувеличаваш, да правиш нещата да изчезнат напълно.

5.Кажи ми сега вълшебнико, какво ще направиш? И защо? Ти все още си вълшебник (фея). Влизаш в ракета и се връщаш в познатия свят. Нека първо, да отидем в твоя дом – представи си, че влизаш вкъщи.

6.Сега си у дома. Ти, всемогъщи вълшебнико, какво ще направиш за …? (допълнителни въпроси: за баща, за майка и т.н.)

7 След това вълшебникът попада в училището.  Сега ти имаш силата да правиш нещо: да промениш, да унищожиш, да правиш каквото искаш. Какво би направили в училището за … ? (допълнителни въпроси: за учители, съученици?) Защо?

8.Сега се пренасяш навън при децата, играеш с момчетата (момичетата). Какво ще направиш за тях? Защо?

9.Почти забравих за теб! Какво би направил лично за себе си? Защо?

10.Какво ще промениш или унищожиш? Защо?

11.А за мен вълшебнико, какво ще направиш? Защо?

12.Благодаря ти, ти си истински вълшебник!

13.Да не забравяме, че ти като вълшебник имаш силата да се превръщаш в това, в което искаш. Кажи ми, на кого или на какво би искал да се превърнеш? Защо?

14.А в какво в никакъв случай не би искал да се превърнеш? Защо?

15.Ти можеш да се превърнеш във всяко животно. Какво би избрал да бъдеш?

а) котка

б) лъв

в) малко козленце; еленче (сърна)

г) змия

д) орел

е) мишка

ж) маймуна

з) тигър 

и) заек

к) куче

л) птичка

16.Браво справяш се отлично. Сега си представи, че като истински вълшебник можеш да избереш едно от три неща: да бъдеш малко дете; да станеш възрастен; да останеш такъв, какъвто си в момента.

-Кажи ми, какъв искаш да бъдеш – малък, възрастен или такъв какъвто си? Защо?

-А защо не искаш да станеш ... (първи неизбран отговор)?

-А защо не искаш да станеш ... (втори неизбран отговор)?

 -Искаш ли да станеш момиче (момче)? Защо?

17.Ти се справи добре със задачата, но всяка игра завършва и нашата е към своя край. И сега отново не си вълшебник, а си …  (име, фамилно име на детето).

18.Между другото, ти харесваш ли името си? Не ти харесва? Защо? А фамилното име? Не ти харесва? Защо? Искаш ли да те наричат по различен начин? Защо? А как се обръщат към теб родители ти, а приятели в класа, а момчетата (момичетата)?

19.Много добре, нека сега си представим (но това вече не е приказна игра), че всички твои желания са изпълнени, всички, но само три не са.

а.Какъв вид животно би искали да бъдеш? Защо?

б.А какво животно не би искал да бъдеш? Защо?

-Разбира се, ти  знаеш имената на много животни. Аз ще ти казвам имената на различни животни, а ти  ще ми кажеш дали искаш или не искаш  да станеш като тях и защо – a, б, в …?

-Защо a, б, в?

-Страхотно.

20.А сега помисли:

а.От какво най-много се страхуват децата? Защо?  

б.Какво доставя на децата най-голяма радост. Защо?  

в.А кое най-много ги натъжава? Защо?  

21.Браво! Кое най-много ти хареса от тази игра?

 

Интерпретация на резултатите

Интерпретацията на данните до голяма степен се основава на отговорите на детето на въпросите „Защо?“ и „За какво?“,  защото в тях детето говори за своите потребности и значими преживявания. Друга основа за интерпретация е съдържателния анализ на отговорите, който позволява задълбочаване на разбирането за преживяванията на детето и за реалната житейска ситуация.

Невербалните прояви също предоставят много информация за практикуващия психолог. От тях може да се прецени дълбочината на преживяванията на детето, субективното значение на едни или други проблеми, които той споменава. Накрая, интересни резултати предоставя и формалният анализ на изказванията: тяхната дължина, обхват, лексика, граматическо конструиране, всички те могат да потвърдят или да оспорят хипотези, възникващи в процеса на интерпретацията.

В заключение следва да се отбележи, че идентифицирането на детето с вълшебник е дадено от инструкцията и следователно е осъзнато, в резултат на което изявленията на детето могат да бъдат обект на тенденция към социално одобрени отговори, т.е. желание да се представи в най-добрата светлина.

 

Превод от руски, Кунчев.

 

Източници:

http://azps.ru/tests/3/test4.html

http://childpsy.ru/lib/metodics/17481/

image
Категория: Други
Прочетен: 1875 Коментари: 0 Гласове: 1
 

                  141# Методика за диагностика на емоционалното отношение към

                              нравствените норми при деца
„Сюжетни картинки”

 

Цел: Изучаване емоционалното отношение към нравствените норми при деца.

Възрастов диапазон: 5-8г. и по преценка на психолога деца със СОП в по-висока възрастност.

Описание и процедура: Методиката използва стимулен материал (10 картинки, изобразяващи различни дейности и взаимоотношения (положително или отрицателно) между деца. Ситуациите са добре познати на детето. Изследването се провежда индивидуално.

Психологът показва на детето последователно една по една рисунките. За всяка една от тях се дава инструкция. От детето се иска да разгледа рисунката да опише изобразената ситуация (местонахождение, време, обкръжение, персонажи, действия и взаимоотношения), като по този начин се следи за отношението на детето към нравствените норми.  Особено внимание се обръща на оценката за адекватност на емоционалните реакции (вербални и невербални) спрямо моралните норми: положителна емоционална реакция (усмивка, одобрение и пр.) на нравствената постъпка или отрицателна реакция (осъждане, негодувание, гняв, страх и пр.).

Инструкция: „Пред теб съм поставил (а) 10 различни картинки, на които художникът е нарисувал ситуации, случващи се между деца. От теб се иска следното, разгледай внимателно картинките и ги раздели в две групи: едната група да бъде с картинки, на които виждаш добри постъпки, а другата група – лоши постъпки. Всеки път, когато решиш да поставиш една картинка в някоя група трябва да кажеш къде ще поставиш тази картинка и защо.”

Обработка на резултатите.

Оценяват се:

-правилно ли са разпределени по групи картинките;

-адекватност и степен на проява на емоционални реакции.

Резултатите се превръщат в балове, като са определени четири степени за оценка:

-0 бал – детето неправилно е разпределило картинките (в една група се оказват картинки както с положително, така и с отрицателно съдържание), а емоционалните реакции са неадекватни или отсъстват;

-1 бал – детето правилно е разпределило картинките, но не може да обоснове своите действия; емоционалните реакции са неадекватни.

-2 бала – детето правилно е разпределило картинките по групи, обосновава своите действия – обяснява защо е направило такива избори; емоционалните реакции са адекватни, но слабо изразени.

-3 бала – детето е правилно е подредило картинките; обосновава своя избор (възможно е да назове дори самите морални норми); емоционалните му реакции са адекватни, ярки, проявяват се в мимика и активна жестикулация.

 

Стимулен материал

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image
 Източник: Диагностика эмоционально-нравственного развития. Ред. и сост. Дерманова И.Б. – СПб., 2002. С.35.

Превод от руски, Кунчев.





image

Категория: Други
Прочетен: 1096 Коментари: 0 Гласове: 0
 


        143# Тест за диагностика отношението на детето към нравствените норми

                                                         „Завърши изреченията”

 

Цел: Установяване отношението на детето към нравствените норми.

Възрастов диапазон: подрастващи, тийнейджъри.

Описание: Тестът е вербален и включва 6 ситуации, представени във вид на незавършени изречения. От детето се иска да довърши тези ситуации, т.е. да посочи как би реагирало. За оценка нивото на нравствено ориентиране, социализация и социална адаптация, психологът използва скала с ориентировъчни критерии. Отношението на детето към нравствените норми с определя от това, доколко детето покрива или се отклонява от тези критерии. След като детето приключи работата по теста, с него се провежда допълнителен разговор с цел, детайлизиране на мотивите за поведението му.  За децата, които не могат да четат, психологът чете ситуацията, а на останалите се предоставя тестова бланка, на която сами записват отговорите си.  Изследването се протоколира.

Инструкция: „Пред теб е поставен лист с 6 изречения, които представят някаква ситуация. Тези изречения не са завършени. От теб се иска, да се запознаеш внимателно със ситуацията и да отговориш, т.е. да завършиш изреченията, като посочиш какво би направил (а) ти самият (самата). Отговорите си запиши на листа. Работи толкова време, колкото ти е необходимо”.

Въпросник

1.Когато разбера, че съм постъпил (а) неправилно, аз …

2.Когато се затруднявам да взема сам някакво решение, аз …

3.Избирайки между интересни, но незадължителни и необходими, но скучни занимания, аз обикновено …

4.Когато в мое присъствие обидят някого, аз …..

5.Ако лъжата е единствения начин да запазя приятелството си с някой, аз ….

6.Ако бях на мястото на учителя, аз …

(5) Обработка на резултатите

За обработка на резултатите се използва следната ориентировъчна скала:

-0 бал – Детето няма ясни нравствени ориентири. Отношението към нравствените норми е неустойчиво. Неправилно обяснява постъпките  (те не съответстват на тези качества, които то назовава), емоционалните реакции са неадекватни или отсъстват.

-1 бал – Притежава нравствени ориентири, но не се стреми към тях или ги счита за недостижими или ненужни.  Адекватно оценява постъпките, но отношението му към нравствените норми е неустойчиво, пасивно. Емоционалните реакции са неадекватни.

-2 бал – Детето притежава нравствени ориентири, оценките за постъпките и емоционалните реакции са адекватни, но отношението му към нравствените норми все още не е достатъчно устойчиво.

-3 бал – Детето обосновава своя избор със стабилни нравствени нагласи, емоционалните реакции са адекватни, а отношението към нравствените норми е активно и устойчиво.

 

Източник: Диагностика эмоционально-нравственного развития. Ред. и сост. И.Б.Дерманова. – СПб., 2002. С.114

 

Превод от руски, Кунчев.

image
Категория: Други
Прочетен: 1114 Коментари: 0 Гласове: 0
 


       1074# Методика за диагностика състояние на фрустрация (В.В. Бойко)

 

Инструкция. Предлагаме Ви списък с 12 твърдения. Ако сте съгласен с тях, поставете знак „+“ пред номера, а ако не сте съгласен – знак „-„

Текст на въпросника:

1.Изпитвате завист към благополучието на своите познати.

2.Недоволен сте от отношенията в семейството.

3.На мнение сте, че сте достоен за по-добра съдба.

4.Считате, че бихте могли да постигнете много повече в личния живот, ако не бяха различни обстоятелства.  

5.Чувствате се потиснат от факта, че не се реализират плановете си, не се сбъдват надеждите ви.

6.Често изпивате яд или силно раздразнен към някого или нещо.

7.Ядосвате се от факта че на други в живота им върви повече отколкото на вас.

8.Чувствате се огорчен, когато не ви се отдаде да прекарате свободното си време така, както сте планирали.

9.Такова е материалното ви състояние, че се чувствате угнетен и потиснат.

10.Считате, че животът преминава покрай вас, а вие живеете напрано.

11.Считате, че все  така се случва, че някой или нещо все ви унижава и потиска.

12.Нерешените битови ежедневни проблеми са способни да нарушат равновесието ви.

 

Обработка на резултатите.

За всеки положителен отговор се начислява по 1 бал. 

Интерпретация.

-0-3 бала  –  липсва на фрустрация;

-4-5 бала – незначителна, но изразена фрустрация;  

-6-8  бала – изразено състояние на фрустрация;

-9-12 бала – силно изразено състояние на фрустрация.

 

Превод от руски, Кунчев.

image

Категория: Други
Прочетен: 659 Коментари: 0 Гласове: 0
 

     1075# Методика за диагностика способностите за емпатия (В.В. Бойко)

 

Инструкция: Предлагаме Ви списък с 9  твърдения. Ако сте съгласен с тях, поставете знак „+“ пред номера, а ако не сте съгласен – знак „-„

Въпросник:

1.Ако хората около мен проявяват признаци на нервност, аз обикновено оставам спокоен.

2.Когато хората около мен са подтиснати и угнетени,  губя душевното си спокойствие.

3.Рядко взимам при сърце проблемите на своите познати и приятели.

4.Обикновено чуждият смях ме заразява бързо.

5.В състояние съм да остана спокоен, ако всички около мен се вълнуват за нещо.

6.Разстройвам се когато видя плачещ човек.

7.Когато приятелите ми започнат да говорят за своите неприятности, предпочитам да прехвърля разговора на друга тема.

8.Трудно ми е да разбера защо дреболиите могат да разстроят хората толкова много.

9.Ако видя, че някой от близките ми страда, то обикновено не нарушавам душевното му състояние и се въздържам да го разпитвам.

 

Обработка на резултатите.

По 1 бал се начислява за отговор „да“ на твърдения: 2,4,6 и за отговор „не“ на твърдения: 1,3,5,7,8,9. Баловете по ключа се сумират.

Интерпретация.

-от 6 до 9 бала – изразена емоционална отзивчивост към преживяванията на другите хора;

-от 0 до 2 бала – ниска или неизразена емоционална емпатия.

 

Превод от руски, Кунчев.

image

Категория: Други
Прочетен: 741 Коментари: 0 Гласове: 0
 

              1073#-Методика „Скала за избухливост“ (Е. П. Ильин и П. А. Ковалев)

 

Цел: Определяне нивото на емоционална възбудимост.

Инструкция: Моля, прочетете предложените 10 твърдения и дайте отговор – ако сте съгласен с тях, запишете знак „+“ пред номера, а ако не сте съгласен – знак „_“

Текст на въпросника:
1.Лесно се ядосвам, но също така бързо се успокоявам.
2.Ако някой се опитва да ме извади от кожата, обикновено не му обръщам внимание.
3.Мисля, че съм много по-раздразнителен, отколкото изглеждам на другите.
4.Винаги реагирам със спокойствие на критики, дори да ми се струва несправедливо. 5.Обхваща ме ярост, когато ми се присмиват.
6.Ъолкова съм спокоен, че никога не се е случвало да избухна.
7.Възмущавам се, когато хората ме бутат в транспорта или на улицата.
8.При конфликта ситуация винаги запазвам самообладание – напълно съм спокоен. 9.Често казано, не умея да се сдържам, когато някой несправедливо ме упреква. 10.Обикновено много трудно се ядосвам.  

Обработка на данните и изводи.

За отговор „да“ на твърдения: 1, 3, 5, 7, 9 и за отговор „не“ на твърдения:  2,4,6,8,10 се начислява по 1 бал. Баловете по ключа се сумират.

-от 8 до 10 бала – висока емоционална възбудимост;

-от 5 до 7 бала – средно ниво;

-4 и по-малко – ниско ниво.

 

Превод от руски, Кунчев.

image

Категория: Други
Прочетен: 973 Коментари: 0 Гласове: 0
 


             1076# Тест за изследване нивото на обидчивост, отмъстителност и

                                                              враждебност

                                                  (Е.П. Ильин, П.А. Ковалев)

 

Инструкция: Предлагаме Ви списък с 20 твърдения. Ако сте съгласен с тях, поставете знак „+“ пред номера, а ако не сте съгласен – знак „-„

Текст на въпросника:

1.Често не получавам от другите това, което заслужават делата и работата ми.

2.Ако по отношение на мен някой постъпва несправедливо, бих измислил за него всякакви нещастия.

3.Обстоятелствата почти винаги се подреждат благоприятно за другите, но не и за мен.

4.Приемам за справедлива фразата „Око за око – зъб за зъб“.

5.Често се обиждам на забележките на другите, дори да разбирам че те са справедливи.

6.Често си представям наказанията, които биха могли да навредят на неприятелите ми.

7.Обиждам се, когато не получавам вниманието на другите.

8.Нито едно оскърбление не трябва да остава безнаказано. 

9.Винаги се обиждам, ако сред наградените за някаква работа, в която съм участвал, не бъда награден.

10.Обикновено не мога да се успокоя до тогава, докато не си отмъстя на този, който ме е обидил и унижил.

11.Имам усещането, че животът постъпва с мен несправедливо.

12.Мисля, че да направиш добро е по-ефективно от отмъщението.

13.Не се обиждам на подигравките на другите, дори да са много жестоки.

14.Уважавам хората, които не са злопаметни.

15.Не се засягам, ако при похвала за някаква екипна работа не са ме споменали.

16.Вярвам, че на злото може да се отговори с добро и живея в съответствие с това.

17.Прекалено обидчивите и чувствителни хора обикновено предизвикват у мен съжаление.

18.Имам отрицателно отношение към отмъстителните и злобни хора.

19.Не виждам нищо обидно в това, другите да говорят за моите недостатъци.

20.Справедливо е мнението, че ако са те ударили по едната буза, тогава трябва да се обърнеш и да подадеш другата.

Ключ към въпросника:

-Скала обидчивост: твърдения 1,3,5,7,9,11 (за всеки положителен отговор се начислява 1 бал) и твърдения 13,15,17,19 (по 1 бал се начислява за всеки отрицателен отговор).

-Скала отмъстителност: твърдения 2,4,6,8,10,  (за всеки положителен отговор се начислява 1 бал) и твърдения 12,14,16,18,20 (по 1 бал се начислява за всеки отрицателен отговор).

-Общата сума балове определя нивото на враждебност на изследваното лице. Степента на враждебност може да се изчисли в проценти.

 

Източник: Шувалов Ю.Н. Патопсихология/Учебное пособие (Для студентов факультета психологии) ТГПУ им. Л.Н.Толстого.

Превод от руски: Кунчев

image

Категория: Други
Прочетен: 1047 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                      1048# Заключение по резултати от психологическо изследване

                                               (за предоставяне по месторабота)

 

Всяко заключение се пише така, че за всяка дума психологът да може да отговори, ако се намира в съда. Тук е предложена кратка схема.

 

1.Анкетни данни, оплаквания, заявка.

Лично, бащино, фамилно име; дата на раждане; образование; място на обучение или работа; възраст в момента на изследването; кратко описание на семейството; адрес; телефон. 

Заявката за изследване е постъпила от (кого) …, във връзка с оплакване на …

Лични оплаквания на клиента (ако има): …

Заявката е постъпила за ….. (описва се психологическата задача: „диагностика  на/за … и получаване препоръки за оптимизация на …“; „корекция на …“; „получаване на консултация за …“ и т.н.).

Кратко описание на работата на психолога. Лицето беше изследвано с помощта на методиките … (списък). Ако в изследването е включено нещо друго (наблюдение на реални дейности; консултации с членове на семейството; разговори с учители и т.н. – всичко се описва тук).

2.Анамнеза и данни от наблюдението за поведението и дейността.

Вижте схемата за съставяне на анамнези. Тук се описва всичко, което е узнато за клиента, плюс данните от наблюденията му, плюс особеностите на поведението в ситуация на изследване (всичко това е описано в „Схемата за съставяне на анамнеза“).

3.Резултати от изследването.

В експерименталното психологическо изследване при  NN е наблюдавано (установено) – изброяват се симптомите и се дава основанието, като например: „конкретно мислене с намалена способност да абстрахира и обобщава, с преимуществено използване на ситуативни връзки между предмети и понятия, проявяващи се поради трудностите: неспособност да се разграничат съществени признаци, недостатъчно развитие на речта и слабост при вербализация на мислите. Така например при вербална  методиката „Четвърто излишно“, при поредицата „стенен часовник, ръчен часовник, будилник, монета“, изследваното лице избира един от часовниците (стенен часовник с кукувичка), като изброява изобразените предмети: „часовник, часовник, пари, кукувичка – ето това  трябва да е (излишното) – кукувичката – както у баба ми; и при нея има къщичка и от там ку-ку, ку-ку; там някой е пробил дупка и птицата от там излиза; тя се удари се в стената, а дядо я поправи.“

Описва се всичко открито (установено) по време на изследването, но не хаотично, а спазвайки определена системата при представяне на резултатите. Например: интелигентност; запас от знания и сведения за себе си и за света; волеви качества и самоконтрол; спецификата на емоционалното състояние; особености на личността (черти); взаимоотношения в семейството; лични отношения; критичност към своето състояние; самоотношение и т.н.

4.Заключение (отговор на психолога за получената заявка).

Тук е необходимо да се формулира много конкретно общата картина на развитието на клиента. Този раздел е известен още като „диагноза“. Трябва да се подходи много внимателно; може да се използва МКБ-10, но тогава трябва да е много ясно на основание кои критерии е съставена (поставена) диагнозата.

На преден план в клиничната картина се поставят признаците … (изброяват се). За това свидетелстват … (описват се симптомите). Ярко изразените …, …, и … (няколко основни симптома, синдрома, особености в развитието), свидетелстват в полза на … (диагноза: умерена степен на умствено изоставане; дидактоневроза, психопатия мозъчен тип; депресивна невроза …). Генезисът на отклонението, вероятно е … (причината за възникналото явление).

5. Прогноза.

Във връзка с гореизложеното, … - дава се вариативна (променлива) прогноза:

-при запазване на съществуващата ситуация, най-вероятно ще (очаква се) ...

-за усложняване на ситуацията могат да повлияят такива фактори като ...

-за оптимизиране на ситуацията е необходимо да бъдат изпълнени следните условия: ... (тук се посочват основните стратегически принципи за коригиране на състоянието на конкретния клиент).

6.Препоръки.

Конкретни, изпълними, психологически разгърнати, на езика на клиента.

Ако се използват психологически и медицински термини в този раздел и като цяло в заключението (а те трябва да се използват, защото това е професионален документ), задължително следва да бъдат обяснени на „човешки език“.

Единствената ситуация, в която не е нужно да се прави такова обяснение е тогава, когато се пише заключение за друг психолог (този, който ще поеме за по-нататъшна работа клиента, за психологическа комисия и пр.)

Ако трябва да се прикачи нещо към заключението, то в края му се пише: „Към настоящото заключение прилагам  (копия от изпълнени тестове; протоколи от изследвания и др.)

Дата …

Длъжност, име и фамилия на психолога, подпис

Печат (ако заключението се предава на друг специалист или институция).   

image

Категория: Други
Прочетен: 1336 Коментари: 0 Гласове: 0
 

      202# Методика за оценка нивото на формирана толерантност при учениците

                                                                    (IX-XII клас)

 

Инструкция: Предлагаме Ви бланка с 45 твърдения. Моля, прочетете ги внимателно и определете доколко сте съгласен или несъгласен с тях. Оценете степента на Вашето съгласие или несъгласие, като използвате следния образец:

image
 

Постарайте се да сте искрен. Оценките си можете да запишете срещу номера на всяко твърдение. Благодаря!

Стимулен материал:

1.Група хора, в която има различни мнения не може да просъществува дълго време.

2.Напредналите държави не са длъжни да подпомагат населението в изостаналите (например в Африка) – нека сами решават проблемите си.  

3.Подкрепям възможността малцинството да критикува решенията на мнозинството.

4.Децата от богати семейства не трябва да имат право да учат в специални училища, дори срещу заплащане.

5.Считам за правилно имигрантите от други държави да бъдат настанени в отделни райони (зони, населени места, квартали) и да се образоват в отделни училища, за да се ограничат контактите им с останалите хора.

6.Видът на млад човек с дълга невчесана брада и дълги коси е неприятен за всички.

7.Малцинствата в една държава, трябва да имат право без да уведомяват и искат разрешение от държавните органи, да установяват в тяхната общност свои правила, свързани с техните обичаи и традиции.

8.На мнение съм, че всички бездомници и просяци трябва да бъдат накарани да работят.

9.Хората не са създадени и никога не могат да бъдат еднакви: едните винаги са по-добри от другите.

10.Не е справедливо хора с тъмен цвят на кожата да бъдат ръководители на хора с бял цвят на кожата.

11.Мисля, че външния вид на хората, които не са от бялата раса е някакво отклонение от нормата.  

12.Източниците на съвременния тероризъм трябва да се търсят в ислямската култура.

13.Мисля, че подобряването на живота в райони, в които живее бедно население е безполезна загуба на пари.

14.Циганите са точно толкова полезни за обществото, колкото и другите малцинства.

15.Дори най-странните хора с най-необичайни увлечения и интереси, трябва да имат право да защитават себе си и своите възгледи.

16. Въпреки че някои от тъмнокожите хора изостават от белокожите в икономическото си развитие и финансово състояние, аз съм уверен, че между двете раси не съществуват никакви различия в умствените им способности.

17.На мнение съм, че хората, които показват чувства на преклонение, възхищение, обич към друга държава или работят за нея повече отколкото за своята, трябва да бъдат наказвани.

18.Считам, че трябва да се ограничава влизането и настаняването на хора от други държави в нашата страна.  

19.На мнение съм, че е несправедливо имигрантите от арабски, азиатски или африкански страни, дори когато станат граждани на България, да не могат да си намерят добра работа или да заемат високи държавни позиции на равна основа с останалите.

20.Всички цигани по своята природа са еднакви.

21.Ако се вземат предвид всички „за“  и „против“, то между представителите на различните раси съществуват сериозни различия в способностите и талантите.

22.Честно казано, когато срещам нечистоплътни и занемарени хора, въобще не реагирам – това си е тяхна лична работа.

23.Има нации и народи, които не заслужават добро отношение.

24.Трудно ми е да си представя, че човек с друго вероизповедание може да ми бъде приятел.

25.Считам факта, че в нашата страна хората имат различни, дори понякога противоположни възгледи за благо и ценност за самата държава.

26.Дразня се от текстове, които изобилстват от чужди и непознати думи.

27.Един човек трябва да се оценява по неговите морални и делови качества, а не по неговата националност (народност).

28За мен истинска религия може да бъде само една религия.

29.Според мен, човек, който е извършил престъпление никога не може да се промени към по-добро.

30.Фактът, че в България живеят различни малцинства (цигани, евреи, арменци, власи и др.) обогатява нашата национална култура.

31.Хората, които не са съгласни с моето мнение, обикновено предизвикват раздразнение в мен.

32.Наясно съм кое е добро и кое е лошо за всички нас и мисля, че другите трябва да знаят същото.

33.Най-добре е човек (мъж или жена), да се ожени (омъжи) за човек от своята националност.

34.С удоволствие бих поживял малко в чужда страна.

35.Всички, които просят са мързеливи и измамници.

36.Хората от други култури, с други навици, обичаи и привички, обикновено предизвикват страх или поне тревожат местните.

37.Всички форми на нарушаване на права, основаващи се на националност, следва да бъдат строго наказани.

38.Особено важно е за една държава да се защитават правата на тези, които са малцинство и имат различни възгледи, интереси и поведение.

39.В нашата страна е необходима по-голяма търпимост към хората, които търсят съгласие и са готови на отстъпки в името на мира и добрите отношения.

40.Убеден съм, че всеки междунационален конфликт може да се разреши по пътя на преговорите и взаимните отстъпки.

41.Човекът от друга раса или националност е като мен, но все пак за приятел не бих го предпочел.

42.Повечето от престъпленията в нашия град (село) се извършват от приходящи хора.

43.В държавата ни ще бъде много по-сигурно, ако се избавим от психично болните хора.

44.Според мен, отстъпката е проява на слабост.

45.Властта е длъжна да забрани достъпът на бежанци от икономически изостанали държави, тъй като увеличаването им води до ръст на престъпността.  

 

Обработка и интерпретация на резултатите

За оценката на всяко твърдение респондентът получава определен бал. Ако той оценява:

- с (2), то получава 2 бала;

- с (1) – получава 1 бал;

- с (0) – получава 0 бал;

- с (-1) – получава -1 бал;

- с (-2) – получава -2 бала.

 

Резултатите се получават чрез събиране на баловете, като се отчита вида на знака:

Така при въпроси:

а) -3, 7, 14, 15, 16, 18, 19, 22, 25, 27, 30, 34, 37, 38, 39, 40 – знакът не се променя;

При въпроси:

б) -1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17, 20, 21, 23, 24, 26, 28, 29, 31, 32, 33, 35, 36, 41, 42, 43, 44, 45 – знакът се променя с противоположен.

 

 Крайният сбор балове определя нивото на толерантност/интолерантност:

-от -90 до -45 бала – високо ниво на интолерантност; 

-от -45 до 0 бала – средно ниво на интолерантност;

-от 0 до 45 бала – средно ниво на толерантност;

-от 45 до 90 бала – високо ниво на толерантност; 

 

image

image 

Категория: Други
Прочетен: 897 Коментари: 0 Гласове: 0
 


                         1070# Кинотренинг и кинотерапия – тематични програми

                     (Филми Изход от сложни житейски ситуации, преодоляване)

 

Забележка: Наименованията на филмите са на руски и английски език.

 

Тематични филми – (Изход от сложни житейски ситуации, преодоляване)

1.Ангел-А (Angel-A), реж. Люк Бессон, 2005.

2.Бессонница (Insomnia), реж. Кристофер Нолан, 2002.

3.Болеро (Bolero), реж. К.Лелуш, 1982.

4.Бьютифул (Biutiful), реж. Алехандро Гонсалес Иньярриту, 2009.

5.Гравитация (Gravity), реж. Альфонсо Куарон, 2013.

6.В Америке (In America), реж. Джим Шеридан, 2002.

7.Васька, реж. Елена Погребижская, 2015.

8.В погоне за счастьем (The Pursuit of Happyness), реж. Габриэле Муччино, 2006.

9.Время (In Time), реж. Э.Никкол, 2011.

10.Выжить (Alive), реж. Фрэнк Маршалл, 1992.

11.Грязные прелести (Dirty Pretty Things), реж. Стивен Фрирз, 2002.

12.Далеко-далеко (Far and Away), реж. Рон Ховард, 1992.

13.Детский час (The Children’s Hour), реж. Уильям Уайлер, 1961.

14.Дикая (Wild), реж. Жан-Марк Валле, 2014.

15.Дитя Человеческое (Children Of Men), реж. Альфонсо Куарон, 2006.

16.Джой (Joy), реж. Дэвид О. Расселл, 2015.

17.Джон Кью (John Q), реж. Ник Кассаветис, 2002.

18.Дом из песка и тумана (House of Sand and Fog), реж. В.Перельман, 2003.

19.Дорога (The Road), реж. Дж.Хиллкоут, 2009.

20.Дрейф (Open Water 2: Adrift), реж. Ганс Хорн, 2006.

21.Жить, реж. Василий Сигарев, 2011.

22.Заговорщица (The Conspirator), реж. Роберт Редфорд, 2010.

23.Заклинатель лошадей (The Horse Whisperer), реж. Р.Редфорд, 1998.

24.Заложница (Taken), реж. Пьер Морель, 2007.

25.Запах женщины (Scent of a Woman), реж. Мартин Брест, 1992.

26.Игрок (The Gambler), реж. Руперт Уайатт, 2014.

27.Игры разума (A Beautiful Mind), реж. Рон Ховард, 2001.

28.Идентификация Борна (The Bourne Identity), реж. Д.Лайман, 2002.

29.Изгой (Cast Away), реж. Роберт Земекис, 2000.

30.Империя Солнца (Empire of The Sun), реж. С.Спилберг, 1987.

31.Интерстеллар (Interstellar), реж. Кристофер Нолан, 2014.

32.Колония Дигнидад (Colonia), реж. Флориан Галленбергер, 2015.

33.Кон-Тики (Kon-Tiki), реж. Хоаким Роннинг, Эспен Сандберг, 2012.

34.Король говорит! (The King’s Speech), реж. Том Хупер, 2010.

35.Куб (Cube), реж. Венченцо Натали, 1997.

36.Марсианин (The Martian), реж. Ридли Скотт, 2015.

37.Место в сердце (Places in the Heart), реж. Роберт Бентон, 1984.

38.Мечтая об Аргентине (Imagining Argentina), реж. Кристофер Хэмптон, 2003.

39.Мирный воин (Peaceful Warrior), реж. Виктор Сальва, 2006.

40.Мотылек (Papillon), реж. Ф.Дж.Шаффнер, 1973.

41.Мы — одна команда (We Are Marshall), реж. МакДжи, 2006.

42.Невезучие (La chиvre), реж. Франсис Вебер, 1981.

43.Невозможное (Lo imposible), реж. Хуан Антонио Байона, 2012.

44.Несломленный (Unbroken), реж. Анджелина Джоли, 2014.

45.Нобл (Noble), реж. Стивен Брэдли, 2014.

46.Нокдаун (Cinderella Man), реж. Рон Ховард, 2005.

47.Отель Руанда (Hotel Rwanda), реж. Терри Джордж, 2004.

48.Охота (Jagten), реж. Томас Винтерберг, 2012.

49.Переговорщик (The Negotiator), реж. Ф. Гэри Грей, 1998.

50.Песня (The Song), реж. Ричард Рамси, 2014.

51.Побег из Шоушенка (The Shawshank Redemption), реж. Фрэнк Дарабонт, 1994.

52.Полуночный экспресс (Midnight Express), реж. А.Паркер, 1978.

53.Посетитель (The Visitor), реж. Том МакКарти, 2007.

54.Последний дюйм, реж. Никита Курихин, Теодор Вульфович, 1958.

55.Приговор (Conviction), реж. Тони Голдуин, 2010.

56.Приговор (Winslow Boy), реж. Д.Мамет, 1999.

57.Проблеск гениальности (Flash of Genius), реж. Марк Абрахам, 2008.

58.Рожденный четвертого июля (Born on the Fourth of July), реж. Оливер Стоун, 1989.

59.Скандальный дневник (Notes on a Scandal), реж. Ричард Эйр, 2006.

60.Скафандр и бабочка (Le scaphandre et le papillon), реж. Джулиан Шнабель, 2007.

61.Скорость (Speed), реж. Ян де Бонт, 1994.

62.Сомнение (Doubt), реж. Джон Патрик Шенли, 2008.

63.Только представь (Imagine), реж. Анджей Якимовский, 2012.

64.Триумф: история Рона Кларка (The Ron Clark Story), реж. Рэнда Хейнс, 2006.

65.Тэмпл Грандин (Temple Grandin), реж. Мик Джексон, 2010.

66.Уличный кот по кличке Боб (A Street Cat Named Bob), реж. Роджер Споттисвуд, 2016.

67.Ураган (The Hurricane), реж. Норман Джуисон, 1999.

68.Чудесный пробег (Miracle Run), реж. Грегг Чемпион, 2004.

69.Экзамен (Exam), реж. Стюарт Хэзелдайн, 2009.

70.Эксперимент (The Experiment), реж. Пол Шойринг, 2010.

71.Эмигранты (Utvandrarna), реж. Ян Труэль, 1971.

72.Эта замечательная жизнь (It’s a Wonderful Life), реж. Ф.Капра, 1946.

73.Это очень забавная история (It’s Kind of a Funny Story), реж. Анна Боден, Райан Флек, 2010.

74.Юнайтед. Мюнхенская трагедия (United), реж. Джеймс Стронг, 2011.

75.42, реж. Брайан Хелгеленд, 2013.

76.33 (The 33), реж. Патрисия Ригген, 2014.

77.127 часов (127 Hours), реж. Дэнни Бойл, 2010.

image

Категория: Други
Прочетен: 525 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                              1069# Кинотренинг и кинотерапия – тематични програми

                                                                    (Филми Избор)

 

Забележка: Наименованията на филмите са на руски и английски език.

Тематични филми – (Избор)

1.Адвокат дьявола (The Devil’s Advocate), реж. Тейлор Хэкфорд, 1997.

2.Апокалипсис. Откровения Иоанна Богослова (San Giovanni — L’apocalisse), реж. Раффаэле Мертес, 2000.

3.Бруклин (Brooklyn), реж. Джон Краули, 2015.

4.Вердикт за деньги (Runaway Jury), реж. Г.Фледер, 2003.

5.Выбор (The Choice), реж. Росс Кац, 2016.

6.Выбор игры (Searching for Bobby Fischer), реж. Стивен Зеллиан, 1993.

7.Выбор Софи (Sophie’s Choice), Алан Дж.Пакула, 1982.

8.Двадцатый век (Novecento), реж. Бернардо Бертолуччи, 1976.

9.Джон Кью (John Q), реж. Ник Кассаветис, 2002.

10.Донни Браско (Donnie Brasco), реж. Майк Ньюэлл, 1997.

11.Дориан Грей (Dorian Gray), реж. Оливер Паркер, 2009.

12.Елена, реж. Андрей Звягинцев, 2011.

13.Жизнь Дэвида Гейла (The Life of David Gale), реж. Алан Паркер, 2003.

14.Запах женщины (Scent of a Woman), реж. Мартин Брест, 1992.

15.Интерстеллар (Interstellar), реж. Кристофер Нолан, 2014.

16.Исходный код (Source Code), реж. Дункан Джонс, 2011.

17.Львы для ягнят (Lions for Lambs), реж. Роберт Редфорд, 2007.

18.Любите ли вы Брамса? (Goodbye Again), реж. Анатоль Литвак, 1961.

19.Майкл Клейтон (Michael Clayton), реж. Т.Гилрой, 2007.

20.Майор, реж. Юрий Быков, 2013.

21.Мнения сторон (Taking Sides), реж. И.Сабо, 2001.

22.Молчание Лорны (Le silence de Lorna), реж. Жан-Пьер Дарденн, Люк Дарденн, 2008.

23.Москва слезам не верит, реж. Владимир Меньшов, 1979.

24.Небесный суд, реж. А.Званцова, 2012.

25.Невезучие (La chиvre), реж. Франсис Вебер, 1981.

26.Несколько хороших парней (A Few Good Men), реж. Роб Райнер, 1992.

27.Охотник за головами (Headhunter), реж. Румле Хаммерих, 2009.

28.Паранойя (Paranoia), реж. Роберт Лукетич, 2013.

29.Первопроходец (Pionйr), реж. Эрик Шёлдбьерг, 2013.

30.Поиск (The Retrieval), реж. Крис Эска, 2013.

31.Правила виноделов (The Cider House Rules), реж. Лассе Халльстрём, 1999.

32.Правосудие для всех (…And Justice for All), реж. Норман Джуисон, 1979.

33.Предел риска (Margin Call), реж. Джей Си Чендор, 2011.

34.Проблеск гениальности (Flash of Genius), реж. Марк Абрахам, 2008.

35.Пятая печать (Az цtцdik pecsйt), реж. Золтан Фабри, 1976.

36.Свой человек (Insider), реж. М.Манн.

37.Скандальный дневник (Notes on a Scandal), реж. Ричард Эйр, 2006.

38.Страсти Христовы (The Passion of the Christ), реж. Мэл Гибсон, 2004.

39.Титаник (Titanic), реж. Дж.Камерон, 1997.

40.Трасса 60 (Interstate 60), реж. Боб Гейл, 2002.

41.Убить дракона, реж. Марк Захаров, 1988.

42.Убить пересмешника (To Kill a Mockingbird), реж. Роберт Маллиган, 1962.

43.Шпионский мост (Bridge of Spies), реж. Стивен Спилберг, 2015.

44.Экзамен (Exam), реж. Стюарт Хэзелдайн, 2009.

45.12, реж. Н.Михалков, 2007.

46.12 разгневанных мужчин (12 Angry Men), реж. Сидни Люмет, 1957.

47.13 грехов (13 Sins), реж. Даниэль Штамм, 2013.

48.16 кварталов (16 Blocks), реж. Ричард Доннер, 2006.

49.21 грамм (21 Grams), реж. Алехандро Гонсалес Иньярриту, 2003.

50.25-й час, реж. Спайк Ли, 2002.

image

Категория: Други
Прочетен: 802 Коментари: 0 Гласове: 1
 


                         1068# Кинотренинг и кинотерапия – тематични програми

                          (Филми Вяра, религия, религиозни конфликти, секти)

 

Забележка: Наименованията на филмите са на руски и английски език.

 

Тематични филми – (Вяра, религия, религиозни конфликти, секти)

1.Агора (Agora), реж. Алехандро Аменабар, 2009.

2.Амадей (Amadeus), реж. Милош Форман, 1984.

3.Андрей Рублев, реж. Андрей Тарковский, 1966.

4.Апокалипсис. Откровения Иоанна Богослова (San Giovanni — L’apocalisse), реж. Раффаэле Мертес, 2000.

5.Бьютифул (Biutiful), реж. Алехандро Гонсалес Иньярриту, 2009.

6.Водолей (Aquarius), реж. Джонас Пейт, Майкл Цинберг, Джон Эмиел, … , 2015.

7.Восток есть Восток (East Is East), реж. Дэмьен О’Доннелл, 1999.

8.Догма (Dogma), реж. К.Смит, 1999.

9.Еретик (The Heretic), реж. Найджел Годфри, 2010.

10.Имя Розы (Der Name der Rose), реж. Жан-Жак Анно, 1986.

11.Золотые руки (Gifted Hands: The Ben Carson Story), реж. Томас Картер, 2009.

12.Ключ от всех дверей (The Skeleton Key), реж. Иэн Софтли, 2005.

13.Колония Дигнидад (Colonia), реж. Флориан Галленбергер, 2015.

14.Марта Марси Мэй Марлен (Martha Marcy May Marlene), реж. Шон Даркин, 2011.

15.Мастер (The Master), реж. Пол Томас Андерсон, 2012.

16.Миссия (The Mission), реж.Р.Жоффе, 1986.

17.Монах и бес, реж. Николай Досталь, 2016.

18.Мученицы (Martyrs), реж. Паскаль Ложье, 2008.

19.Невероятное / сериал «Обмани меня» 3 сезон, 6 серия, реж. Эмиль Левисетти.

20.Нобл (Noble), реж. Стивен Брэдли, 2014.

21.Обыкновенный фашизм, реж. М.Ромм, 1965.

22.Остров, реж. П.Лунгин, 2006.

23.Песня (The Song), реж. Ричард Рамси, 2014.

24.Пи-Кей (PK), реж. Раджкумар Хирани, 2014.

25.Подмена (Changeling), реж. Клинт Иствуд, 2008.

26.Последнее искушение Христа (The Last Temptation of Christ), реж. М.Скорцезе.

27.Страсти Христовы (The Passion of the Christ), реж. Мэл Гибсон, 2004.

28.Фауст, реж. Александр Сокуров, 2011.

29.Цена страсти (The Ledge), реж. Мэтью Чэпмен, 2011.

30.Человек на все времена (A Man for All Seasons), реж. Фред Циннеман, 1966.

31.1984 (Nineteen Eighty-Four), реж. М.Рэдфорд, 1984.

image

Категория: Други
Прочетен: 723 Коментари: 0 Гласове: 0
 


                          1067# Кинотренинг и кинотерапия – тематични програми

                                                (Филми Бизнес и управление)

 

Забележка: Наименованията на филмите са на руски и английски език.

 

Тематични филми – (Бизнес и управление)

1.Адвокат дьявола (The Devil’s Advocate), реж. Тейлор Хэкфорд, 1997.

2.Джой (Joy), реж. Дэвид О. Расселл, 2015.

3.Игра на понижение (The Big Short), реж. Адам МакКей, 2015.

4.Кокаин (Blow), реж. Тед Демме, 2001.

5.Марсианин (The Martian), реж. Ридли Скотт, 2015.

6.Миллиарды (Billions), реж. Колин Бакси, Джон Дал, Анна Боден, …, 2016-…

7.Мы купили зоопарк (We Bought a Zoo), реж. Кэмерон Кроу, 2011.

8.Отель «Мэриголд»: Лучший из экзотических (The Best Exotic Marigold Hotel), реж. Джон Мэдден, 2011.

9.Отель «Мэриголд»: заселение продолжается (The Second Best Exotic Marigold Hotel), реж. Джон Мэдден, 2015.

10.Паранойя (Paranoia), реж. Роберт Лукетич, 2013.

11.Первопроходец (Pionйr), реж. Эрик Шёлдбьерг, 2013.

12.Переговорщик (The Negotiator), реж. Ф. Гэри Грей, 1998.

13.Побег из Шоушенка (The Shawshank Redemption), реж. Фрэнк Дарабонт, 1994.

14.Поцелуй у озера (Kiss at Pine Lake), реж. Майкл Скотт, 2012.

15.Проблеск гениальности (Flash of Genius), реж. Марк Абрахам, 2008.

16.Стажер (The Intern), реж. Нэнси Майерс, 2015.

17.Убить дракона, реж. Марк Захаров, 1988.

18.Человек на все времена (A Man for All Seasons), реж. Фред Циннеман, 1966.

19.42, реж. Брайан Хелгеленд, 2013.

 

image

Категория: Други
Прочетен: 543 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                       1066# Кинотренинг и кинотерапия – тематични програми

                                 (Филми Бременност и следродова депресия)

 

Забележка: Наименованията на филмите са на руски и английски език.

 

Тематични филми – Бременност и следродова депресия)

1.Ангел-хранитель (Delivering Milo), реж. Ник Касл, 2001.

2.Высокая цена жизни (The High Cost of Living), реж. Дебора Чоу, 2010.

3.Правила виноделов (The Cider House Rules), реж. Лассе Халльстрём, 1999.

4.Сильная женщина (Riding in Cars with Boys), реж. Пенни Маршалл, 2001.

image

Категория: Други
Прочетен: 527 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                             1065# Кинотренинг и кинотерапия – тематични програми

                                                         (Филми Бездетство)

 

Забележка: Наименованията на филмите са на руски и английски език.

 

Тематични филми – Бездетство)

1.Год литературы, реж. Ольга Столповская, 2015.

2.Дом из песка и тумана (House of Sand and Fog), реж. Вадим Перельман, 2003.

3.Как стать мамой (Lapsia ja aikuisia — Kuinka niitд tehdддn?), реж. Алекси Салменперя, 2004.

4.Когда деревья были большими, реж. Лев Кулиджанов, 1961.

5.Кто боится Вирджинии Вульф? (Who’s Afraid of Virginia Woolf?), реж. Майк Николс, 1966.

6.Кто боится Вирджинии Вульф? реж. Роман Балаян, Валерий Фокин, 1992.

7.Мыс доброй надежды (Cape of Good Hope), реж. Марк Бэмфорд, 2004.

8.Под песком (Sous le sable), реж. Франсуа Озон, 2000.

9.Пути и путы (Rails & Ties), реж. Элисон Иствуд, 2007.

10.Рожденный дважды (Venuto al mondo), реж. Серджио Кастеллитто, 2012.

11.Тени счастья (Onnen varjot), реж. Клаэс Олссон, 2005.

image

Категория: Други
Прочетен: 518 Коментари: 0 Гласове: 0
2 3 4 5  >  >>
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3878043
Постинги: 2193
Коментари: 116
Гласове: 1329
Календар
«  Декември, 2018  >>
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31