Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.04.2017 06:00 - Скала за изследване потребността от търсене на силни преживявания и усещания (М.Цукерман)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1704 Коментари: 0 Гласове:
0



 .  

Скала за изследване потребността от търсене на силни преживявания и усещания (М.Цукерман)

            Методиката е предложена от М. Цукерман през 1964г. използва се за изследване нивото на потребности при търсене на силни преживявания, неочаквани ситуации и нови усещания при подрастващи и възрастни хора. Тя е един от инструментите, който често се прилага при ученици с девиантно поведение. Скалата е известна с популярния въпрос „Как бихте искали да живеете?“ Скалата съдържа 16 въпроса.

Инструкция: Предлагаме Ви списък с твърдения, които са обединени в двойки. От всяка двойка Вие трябва да изберете само един отговор – този, който най-точно съвпада с Вашето мнение и да отбележите номера му с кръгче.“

Стимулен материал

1. а) Предпочитам работа, която е свързана с пътувания и пътешествия.

    б) Предпочитам работа, която бих могъл да върша в офис и на едно място.

2. а) Обикновено прохладен, свеж и дори с лек студен дъждец ден се ободрявам.

    б) В прохладни дни не мога да дочакам момента за да се прибера вкъщи.

3. а) Не харесвам и не мога да търпя каквито и да е миризми на човешко тяло.

    б) Някои миризми на човешкото тяло определено ми харесват.

4. а) Не бих изпробвал какъвто и да е наркотик, който би оказал върху мен непознато въздействие.

    б) Всъщност, бих опитал еднократно някакъв наркотик, който би ми предоставил приятни халюцинации.

5. а) Бих предпочел живот в идеално общество, в което всичко е безопасно, щастлив и надежден човек.

    б) Бих предпочел да живея в неопределено, динамично променящо се, смутно и наситено на неочаквани обрати общество.

6. а) Не бих могъл да пътувам в едно превозно средство с човек, който обича високите скорости.

    б) Понякога обичам да управлявам превозно средство с висока скорост – тогава усещам приятна възбуда и удоволствие.

7. а) Ако работя като продавач за някой търговец, то аз бих предпочел постоянна и твърда заплата, която не е обвързана с това колко съм успял да продам и спечеля.

   б) Ако работя като продавач за някой търговец, то аз бих предпочел да ми се заплаща за свършена работа, тъй като тогава ще имам възможност да спечеля повече, отколкото ако съм на твърда заплата.

8. а) Не обичам да споря с хора, чийто мнение коренно се различава от моето, защото такива спорове винаги са неразрешими.

   б) За мен хората, които не са съгласни с моето мнение ме стимулират повече, по-интересни са, отколкото тези, които са съгласни с мен.

9. а) Повечето хора губят безсмислено много пари за различни застраховки.

    б) Застраховката  е нещо, което може и трябва да направи всеки един човек, защото тя би му осигурила по-малка загуба или пълна компенсация при инцидент.

10. а) Ако имам предложение, не бих се съгласил някой да ме хипнотизира.   

     б) Бих си пробвал, ако някой ми предложи да ме хипнотизира.

11. а) Най-важната цел и смисъл в живота е, да живееш като на въртележка и да вземеш от него всичко което можеш с пълни шепи.

     б) Най-важната цел и смисъл на живота е да постигнеш щастие и да получиш спокойствие и сигурност.

12. а) В студена вода аз винаги влизам бавно, позволявайки на тялото да се адаптира към нея.

      б) Харесва ми и не се страхувам веднага да се потопя или хвърля в морето и хладен басейна.

13. а) В повечето видове съвременна музика не ми харесва дисхармонията и хаоса на звуците.

     б) Обичам да слушам нови и непознати видове музика.

14. а) Най-лошия социален недостатък е да бъдеш груб и невъзпитан човек.

      б) Най-лошия социален недостатък е да бъдеш скучен и досаден човек.

15. а) Предпочитам експресивните, емоционално-изразителните хора, дори те да са неуравновесени и непоследователни.

      б) Предпочитам повече хората, които са спокойни, улегнали, предвидими и последователни.

16. а) Според мен, мотоциклетистите са хора, които имат неосъзната потребност да си причинят болка и страдание.

      б) Мисля, че би ми харесало да покарам мотоциклет или да се повозя на него.

 

 

Ред за обработка на резултатите:

Всеки отговор, съвпадащ с ключа получава 1 бал. Получения бал се сумира. Получената сума, съвпадаща с ключа е показател за нивото на потребности от силни преживявания.

Ключ.: 1а, 2а, 3б, 4б, 5б, 6б, 7б, 8б, 9а, 10б, 11а, 12б, 13б, 14б, 15а, 16б.

Интерпретация:

Търсенето на нови усещания и преживявания играе важна роля в живота на човек, тъй като те стимулират въображението, развиват творческия потенциал и разбира се в крайна сметка водят до личностно развитие.

11-16 бала –  високото ниво на потребности показва наличие на силни влечения, дори безконтролна насоченост към новото и непознатото; това ниво показва склонност към рискови увлечения, към авантюри и приключения; хората с това високо ниво на потребности могат лесно да бъдат провокирани от неизвестното и неочакваното.

6 - 10 бала средното ниво на потребности свидетелства за умение за контролиране  на тези потребности  и за умереност при тяхното удовлетворяване, т.е. от една страна  - откритост към новото, а от друга - сдържаност и разсъдителност в необходимите моменти на живота.

0 - 5 бала ниското ниво на потребностите показва повишено внимание, бдителност, преценка и колебливост при вземане на решения за участие в дейности, свързани с придобиването на нови впечатления, преживявания и усещания, от гледна точка на рисковете и евентуални негативни последици.  Такива лица предпочитат стабилност, сигурност, спокойствие, отколкото неочакваност, неизвестност или промяна, натоварвайки бъдещето с негативни и опасни предвиждания.

 

Източник: Шкала поиска ощущений (М.Цукерман) / Альманах психологических тестов. М., 1995, С.187-189.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3881376
Постинги: 2194
Коментари: 116
Гласове: 1330
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930