2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. sparotok
9. planinitenabulgaria
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Прочетен: 671 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 03.12.2017 04:15
Метод 7 „Ресинтез на миналото“
Техника 3 „Ресинтез на ранни спомени“
(когнитивно-поведенческа терапия)
Упражнение 1 „Поправка (промяна) на миналото“
Помолете клиента да си представи по-раншна ситуация, в която е изпитал силни емоции. Задръжте го известно време в тази ситуация, като му помогнете да включи всички сетива, за да си я представи реалистично. Когато сцената стане ясна, предложете да се съсредоточи върху централното си убеждение (гещалт; забележителност).
Поискайте от клиента да се съсредоточи върху изходната ситуация, когато е възникнала тази емоция, да се концентрира върху първите или най-ранни спомени, в които е възникнало и формирало деструктивното убеждение. Нека ясно да си представи сцената и да я визуализира. Визуализацията следва да се вербализира и всяко погрешно убеждение да се произнесе – нека детето или подрастващият в него да говори.
Задайте въпросите:
-Какви грешки съдържа вашата интерпретация на събитията?
-Какво е способствало появата на невярното възприятие?
-Какво неправдоподобно си е казал тогава клиентът?
-Защо тази негова интерпретация тогава е погрешна?
-Какво и кой са го подтикнали към тази невярна интерпретация?
Обсъдете с клиента този факт, като докажете, че той оценява сегашната ситуация толкова невярно, както е оценявал ситуацията в миналото.
Заедно коригирайте погрешното убеждение.
Помолете клиента да си представи как променя ситуацията, като се придържа към полезните реалистични убеждения вместо към тези, в които е вярвал първоначално. Помолете го да си представи как се държи и се чувства различно, опирайки се на новия начин на мислене.
И накрая, помолете клиента да си представи какви са трудностите в настоящето по новия начин. Коригирайте грешното убеждение в настоящето по същия начин, по който беше коригирано убеждението от миналото.
Упражнение 2 „Работна бланка за ресинтез“
Този формуляр може да ви бъде от полза при работата по ресинтеза.
-Ситуацията в този момент ________
-Емоционална реакция ________
-Убеждение в настоящия момент ________
-Раннен спомен (предшестващи събития) ________
-Емоционална реакция ________
-Погрешно ранно убеждение ________
-Коригирано ранно убеждение ________
-Коригирано настоящо убеждение ________
Използвайте основния списък на вярванията на клиента и го помолете да обвърже убежденията със ситуациите, в които се проявяват. Всяка от тези ситуации трябва да бъде написана в реда „Ситуацията в този момент“ на работната бланка. Убежденията, свързани с всяка ситуация, трябва да бъдат изброени в реда „Убеждение в настоящия момент“.
Заемете се с търсенето на критичното преживяване на клиента преди или по време на ранен тийнейджърски период. Първо, идентифицирайте събитията. Обикновено най-ранните събития, които клиенът може да запомни са доста смътни, но дори и ако имат само фрагментирани чувства и впечатления, помолете клиента да ги визуализира възможно най-ярко. Фиксирайте ги на работната бланка.
Формулирайте предположение (хипотеза) за погрешното убеждение, която в е резултат на всяко от тези събития. Въведете тези предложения в бланката.
След подробна дискусия с клиента, коригирайте всяка от първите мисли. Запишете тази информация в работния лист. Предишните погрешни интерпретации на ранните събития трябва да бъдат зачертани, когато клиентът намери правилната интерпретация. Заменете всички предишни грешни когниции, свързани с събитията.
След като предишните ирационалности са вече коригирани, помогнете на клиента да поправи ирационалния си начин на мислене в момента.
Помолете клиента редовно да използва работния формуляр - да открива погрешни вярвания, да идентифицира техния източник, да коригира предишните погрешни интерпретации и след това да приеме по-функционално убеждение, като основа за неговото поведение в настоящето.
Източник:
Метод 6 „Обективни техники за опровержен...
Метод 6 „Обективни техники за опровержен...