Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.11.2022 06:30 - Интегриране на неформалното образование и интерактивни методи на преподаване за работа в мултикултурна среда . Ролева игра "Емигранти"
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 693 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


Интегриране на неформалното образование и интерактивни методи  на преподаване за работа в мултикултурна среда

 

Ролева игра „Емигранти“

Цел: Чрез отиграване на различни роли да се стигне до осъзнаване и назоваване на съпровождащите персонажите емоции и до разбиране за необходимостта от подкрепа на всеки, който е станал жертва на социална несправедливост.

Въвеждане: Водещият въвежда с кратко описание, засягащо въпроси, свързани с глобализацията, с ЕС, с емиграционните процеси, с проблемите на мигрантите.  Акцентира се върху проблемите, произтичащи от националния шовинизъм, верски фанатизъм, липсата на взаимно уважение и толерантност.

Време: около 30 мин.

Възрастова група: 14-18 г.

Описание: Участниците се разделят на две групи: „емигранти“ и „местни жители“.  Участниците се подреждат прави в две успоредни редици едни срещу други – по двойки „емигранти“ срещу „местни“.

Обща инструкция: Инструкциите за двете групи се дават отделно, т.е. участниците имат само обща информация:

-за персонажите си: едните са „мигранти“, а другите „местни“;

-предстои им среща и работа по двойки;

-всеки ще демонстрира без думи (с мимики, жестове, пози) определено поведение, което трябва да се разпознае от другата страна и да реагира по определен начин;

Инструкция на „емигрантите“: Вие сте от отбора на „емигрантите“. Представете си следната ситуация. Независещи от вас обстоятелства са станали причина да напуснете своята страна и сте пристигнали в непозната на вас държава. Намирате се в окаяно състояние: нямате средства за живот, изпитвате безпокойство, страх, неувереност, бъдещето е непредсказуемо. Всичко ценно за вас – дом, близки и приятели е останало зад гърба ви. Очевидно е, че вие се нуждаете от подкрепа – материална и духовна. В този порядък от вас се иска да влезете в ролята си, да се „потопите“ в нея и да демонстрирате вашите нужди и състояние, влизайки в контакт с местните жители. Трябва да се опитате да отправите молба за съдействие.  Сигналите за тези потребности трябва да отправите без да говорите, а само като използвате жестове, мимики, пози на тялото. Постарайте се да играете така своите роли, че „местните“ не само да ви разберат от какво се нуждаете, но и да ги накарате да ви съчувстват. Ще имате време за работа 5 мин.

Инструкция на „местните“: Вие сте от отбора на „домакините“. Представете си следната ситуация. Живеете в собствената си страна . Водите спокоен и безметежен живот. Събития, които не зависят от вас обаче водят до масово нахлуване на мигранти от друга държава. Тяхното състояние като на всеки човек, напуснал мястото, където се намира неговия дом, близки и приятели е окаяно. Очевидно е, че те се нуждаят от помощ – материална и духовна. Пристигащите ще отправят към вас молба за съдействие. Вашата доминираща общност на страната домакин обаче реагира различно: веднъж с отхвърляне, защото пристигащите са нарушили комфорта ви, а друг път с разбиране и състрадание. В този порядък от вас се иска да влезете в две роли. Задачата ви е, първият път да демонстрирате отхвърлящо (отрицателно) поведение, а когато подам сигнал ще покажете обратното – приемащо (положително).

Задачата изисква да покажете двата вида поведения без да говорите – само с жестове, мимики, позиция на тялото. При първия път: враждебност, високомерие, надменност, пренебрежение, презрение, омраза. При втория път: съпричастност, уважение, разбиране, търпимост, толерантност, одобрение, подкрепа. Ще имате време за работа 5 мин.

Дискусия: Както при други ролеви игри водещият отваря дискусията през емоциите и при двете групи:

1.Лесно ли разпознахте сигналите на другата група? Какво ви казваха те?

2.Удобно ли ви беше в ролите? (при „местните“ – в дете роли).

3.Назовете чувствата, които преживяхте? Колко силни бяха те?

4.В коя роля се чувствахте по-добре? (за „местните“)

5.Усетихте ли преживяванията на хората в ролята си на „мигранти“?

6.Какво преживяхте, назовете чувствата си, колко силни бяха те?

7.Сравнете преживяванията в двата случая – на отхвърляне и на приемане?

4.Коя беше първата мисъл, която мина през главата ви, когато влязохте в ролите?

5.Споделете състоянието си в дете роли (при „местните“).

Анализ: Упражнението е насочено към осъзнаване на проблема, произтичащ от опозицията „свое“ – „чуждо“.  Водещият насърчава участниците към активност, откровеност, саморазкриване при заявяване на позиции и се стреми да доведе участниците до самостоятелно обобщение и изводи за необходимостта от търпение, разбиране и взаимно уважение при общуването с хора от друга етническа или религиозна принадлежност. 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3879829
Постинги: 2193
Коментари: 116
Гласове: 1330
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930