2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Скала на Екриксон за оценка на комуникационно-речеви навици и адаптация (модифициран вариант В.А.Калягиным и Л.Н.Мацько)
Описание:Скалата позволява формулирането на детайлна оценка за фиксацията на детето върху речевите дефекти. Ценността й се заключава в това, че тя описва симптоматически психични компоненти на разстройство на речта и гласа и има прогностичен потенциал. Скалата е създадена от М.Ериксон специално за оценка на комуникативните възможности на заекващи на основата на разбирането, че основните трудности са свързани с междуличностните реакции и отношения. Твърденията са формулирани в позитивен и негативен план по отношение на тревожността („На мен ми е трудно да говоря пред аудитория“, „Моята реч предизвиква добро впечатление сред другите“). Скалата съдържа 24 твърдения, като при съвпадение на отговорите с ключа, изследваното лице получава 1 бал. Максималния бал е 24. Скалата е ценна за училищните психолози с това, че помага да се получи ориентация за вида психологическа помощ на ученика или вземане решение за подпомагане на учителите по време на обучението и особено при изпитните ситуации с определени ученици, които имат високи нива на училищна тревожност, затрудняваща адаптацията им. Тук е представен модифициран вариант на скалата (адаптация на В.А.Калягиным и Л.Н.Мацько от 1986г.).
Инструкция: Отбележете на бланката твърденията с които сте съгласни със знак „+“, а тези, с които не сте съгласни със знак "–".
Въпросник:
№ |
Списък на твърденията |
Ключ |
1 |
Моята реч предизвиква добро впечатление сред другите. |
– |
2 |
Лесно ми е да разговарям почти в всеки. |
– |
3 |
Лесно ми е да гледам слушателите (публиката), когато говоря (разговарям) пред тях. |
– |
4 |
Трудно ми е да разговарям с моите учители. |
+ |
5 |
Мисълта, че трябва да кажа дори една дума на обществено място ме плаши. |
+ |
6 |
Някои думи са ми по-трудни да произнеса, отколкото други. |
+ |
7 |
Когато говоря определено не мисля, че се получава това което искам. |
– |
8 |
С лекота мога да поддържам и водя разговор. |
– |
9 |
Речта ми понякога смущава моите събеседници. |
+ |
10 |
Не обичам да запознавам един човек с друг човек. |
+ |
11 |
При обсъждане на някакви въпроси в група, аз често задавам въпроси. |
– |
12 |
Лесно ми е да контролирам гласа си когато разговарям. |
– |
13 |
Трудно ми е да говоря пред група хора. |
– |
14 |
Речта ми не ми позволява да кажа и изразя това което трябва и по начин, който ми харесва. |
+ |
15 |
Когато говоря ми е лесно и дори приятно да слушам гласа си. |
– |
16 |
Понякога не харесвам говора си. |
+ |
17 |
Винаги когато говоря съм съвършено уверен и спокоен. |
– |
18 |
Аз говоря с удоволствие само с определени хора. |
+ |
19 |
Говоря по-добре, отколкото пиша. |
– |
20 |
Често нервнича когато говоря. |
+ |
21 |
Трудно ми е да разговарям при среща с нови (непознати) хора. |
+ |
22 |
Съвършено съм уверен в речта ми. |
– |
23 |
Бих искал речта ми (говора ми) да бъде такава каквато е на другите. |
+ |
24 |
Често не мога да отговоря, дори когато зная правилния отговор, тъй като се страхувам да започна. |
+ |
Анализ на резултатите
Сумарния бал се изчислява в съответствие с ключа. За 1 бал се приема отговор, съвпадащ с ключа.
Пунктовете по скалата са разпределени в 3 субскали, съответстващи на насочеността към тревожност.
1. реч – 1 8 9 14 15 16 19 23;
2. общуване – 2 3 4 5 10 13 18 21;
3. увереност – 6 7 11 12 17 20 22 24.
Получената информация по скалите позволява ориентировка на специалистите за вида на психотерапевтичната помощ.
Източник: http://psylist.net/praktikum/hkalar.htm
141# Методика за диагностика на емоциона...
1064# Методика за определяне агресивност...