2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. zaw12929
13. stela50
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Тестова батерия „Способност за обучение” на Вицлак - втора част
Четвърта задача: „Назоваване на предмети”
Пред детето се поставя табло с 9 цветни отделни картинки, подредени една под друга три във ред и четири в колонка: ябълка, морков, роза, круша, лале, зеле, слънчоглед, вишна, карамфил. След това на детето се предлага да назове всеки предмет. При отговор: „Това е цвете”, детето се моли да покаже кое точно. Ако детето посочи неправилен предмет, то психологът в края на задачата е длъжен да поправи тези грешки.
Оценяване на задачата: Всеки правилно посочен и назован предмет получава по 1 бал.
Пета задача: „Процес на смятане”
Използва се стимулния материал от четвъртата задача. Детето се пита: „Кажи сега, колко на брой предмета има на картинката”. Ако детето се затруднява в отговора или дава погрешен отговор, психологът му подсказва: „Можеш ли да броиш? Изброй ги едно по едно на глас”. След това, при необходимост може да се предложи още едно изброяване.
Оценяване на задачата:
· 5 бала – изчислява без моторни компоненти (например, смятане на пръсти);
· 4 бала – изчислява чрез беззвучно проговаряне (движение на устни);
· 3 бала – изчислява шепнешком, възможни са кимвания с глава;
· 2 бала – изчислява и показва с палец картинките, като не ги докосва;
· 1 бал – изчислява, като докосва с палец картинките или ги премества;
· 0 бал – отказва да отговори.
Шеста задача: „Ред за броене”
След справяне с петте задачи, изследователят предлага на детето: „А сега брой до колкото можеш”. Ако детето не разбере задачата, изследователят му помага: „1, 2, 3 …”. След това отново се предлага на детето да брои от самото начало. При прекъсване на броенето изследователят казва: „Правилно, а кое е следващото число?”. Не е необходимо броене повече от 22.
Оценяване на задачата: В качеството на оценка се записва числото, до което детето е стигнало.
Седма задача: „Класификация на предмети”
Използва се същото табло, както при четвърта и пета задача. Пред детето се поставя табло с три кошници и се дава следната инструкция: „Тук пред теб на листа има три кошници. Тази е за плодове (показва се), тази за зеленчуци (показва се), а тази за цветя (показва се). Събери моля те, тук всички плодове, тук всички зеленчуци, а тук всички цветя (съответните кошнички се посочват)”.
Оценяване на задачата: За всеки правилно класифициран предмет се поставя по 1 бал.
Осма задача: „Възприятие за количество”
Включва две части.
1 част: Материалите от седмата задача се намират на масата в последната позиция. Кошничката със цветя се закрива с бял лист и се пита: „Кажи сега, според теб колко предмета има тук?” Ако детето не отговори правилно, психологът му помага:
Първа помощ: Предметите се изваждат от кошничката (откриват се) и се разполагат в една редица, но между плодовете и зеленчуците се оставя разстояние. Пита се: „Колко са предметите?”
Втора помощ: Премахва се дистанцията между плодовете и зеленчуците, като се плъзгат по масата и се пита: „Колко са предметите?”. Ако детето се затруднява, психологът моли да ги изброи.
2 част: След това същото се прави по отношение на трите кошнички, т.е. пита се колко са всичките предмети в кошничките, при същата система за оказване на помощ.
Оценяване на задачата:
Правилните, самостоятелни отговори се оценяват с по 3 бала за всяка част от задачата, т.е. максималния бал е 6 бала. За всеки вид помощ се изважда по 1 бал, т.е. колкото повече се помага, толкова по-малка е сумата балове. Отсъствието на решение или неверен резултат получава 0 бал.
Тестова батерия „Способност за обучение”...
Тестова батерия „Способност за обучение”...