2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
1292# Скала за степента на отхвърляне на детето от семейството.
(методика за родители)
Предназначение. Методиката измерва степента на отхвърляне на детето от семейството или иначе казано – депривацията или емоционалното сиротство. Тя дава косвен отговор на въпроса: „Какво означава да се приеме детето такова, каквото е и да се обича с безусловна любов“. Когато детето е отхвърлено от семейството, от единия или двамата родители, то се чувства и се държи като такова, а когато попадне в друга социална среда: детска градина или училище, то може да запази тази своя позиция и да продължи да я поддържа по-нататък в своя живот на възрастен. Именно отхвърлянето е способно да предизвика неизброим брой психопатологични проблеми в живота на възрастния човек, които да бъдат фино прикрити от различни маски: от депресия до агресия. Отхвърлянето може да се прояви и във вид на различни болести – от хипертония и стенокардия, до язва на стомаха, екземи, пристъпи на бронхиална астма и още много други психосоматични разстройства.
Процедура за прилагане. Изследването се провежда в два етапа. На родителите се предлагат последователно (една след друга) две идентични тестови бланки с напечатани на тях едни и същи черти на характера и особености на дето. Разликата е в това, че при първото изследване от тях се иска да подчертаят тези черти и особености, за които са мечтали да притежава тяхното дете още от деня на раждането му, а при второто – тези, които реално притежава в настоящия момент.
Инструкция: Уважаеми родители, предложената скала съдържа списък с черти на характера и особеностите на Вашето дете. От Вас се иска следното:
Инструкция – първи етап: Моля, да обградите с кръгче номера пред тези черти на характера и особености на детето, които сте мечтали да притежава още от деня на раждането му.
Инструкция – втори етап: А сега моля, обградите с кръгче номера пред тези черти, които реално притежава детето в настоящия момент.
Обработка на резултатите. Сумират се резултатите – отбелязаните (обградени) черти отделно по двата списъка (от I-ви и II-ри етап) и по всеки от тях резултата се изчислява в проценти. За изчисляване на процентите се съставя пропорция: при която общото количество черти на характера и особености на детето, отбелязани с „кръгче“ по I-ви етап на изследването (чертите, за които са мечтали да притежава детето още от деня на раждането му) се приема за 100%, а общото количество черти на характера и особености на детето, съвпадащи по от I-ви и II-ри етап за „х“.
Например: Ако общото количество черти и особености по I-ви етап е 50. От тези 50 само 30 съвпадат и при двата етапа на изследването. В такъв случай пропорцията има следния вид:
Резултатите свидетелстват за това, че в момента детето оправдава очакванията (надеждите) на родителите си в степен от 60%, т.е. те нямат причина да го отхвърлят и за него ситуацията в семейството е благоприятна.
Ключ и интерпретация.
Колкото е по-висок процента на съвпадащите черти и особености на детето, толкова е по-малко отхвърлянето от родителите.
-от 0 до 20% - детето е отхвърлено от родителите, а ситуацията в семейството е крайно неблагоприятна;
-от 21 до 40% - детето често се чувства отхвърлено и ситуацията в семейството е крайно неблагоприятна;
-от 41 до 70% - детето понякога (временно, периодично) се преживява като отхвърлено, а ситуацията е средно благоприятна;
-от 71 до 100% - детето се чувства любимо, нужно и необходимо; ситуацията е напълно благополучна.
Обработка на резултатите за детайлен анализ.
За по-подробна оценка степента на отхвърляне на дете в семейство се изчислява общият брой оградени черти от II етап на изследването, ако те са предшествани от следните поредни номера: 6, 7, 14, 15, 16, 17, 23, 24, 25, 26, 27, 33, 34, 35, 36, 37, 44, 45, 47, 54, 58, 59, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 81, 82, 83, 84, 95, 96.
Посочените по-горе номера съответстват на нежелани и отрицателни черти на детето. Ако някои от тези поредни номера съвпадат в I-ви и II-ри етап, те не трябва да се вземат предвид, т.е. отпадат или не се сумират).
След края на сумирането е необходимо да се изчисли % на отрицателните и нежелани черти на характера и особеностите на детето, които безпокоят родителите в настоящия момент. За тази цел се създава също пропорция, при която общото количество черти на детето обградени с кръгче (маркирани) през II етап е равно на 100%, а общия брой нежелани и отрицателни черти през II етап се отбелязва с „х“
Например: Изчислено е, че общия брой черти, които са маркирани през II етап е равен на 40. От тези 40 черти, по мнението на родителите са 35 са нежелани и отрицателни.
Резултатите от изчисленията показват, че детето в очите на родителя е доминирано от нежелани и негативни черти на характера, които постоянно дразнят и безпокоят родителите. Значително недоволство към детето води до това, че то започва да се чувства нелюбимо, ненужно, отхвърлено.
Ключ и интерпретация.
Колкото по-висок е процентът на нежелани и отрицателни черти на характера по мнение на родителя на детето, толкова по-отхвърлено ще се чувства в семейството.
Когато този процент варира от 0 до 20, детето в очите на родителя няма практически никакви нежелани и негативни характерни черти, които да го дразнят, а положението на детето в семейството е много благоприятно.
Когато този процент варира от 21 до 40, детето също не се чувства отхвърлено и ситуацията е благоприятна за него в семейството.
Когато този процент варира от 41 до 70, детето има редица нежелани за родителите качества, за които той често е критикуван, но въпреки това положението на детето в семейството е средно неблагоприятно.
И само когато този процент надхвърля 70, детето не само се чувства ненужно, но и наистина е отхвърлено от родителите. Най-често резултатите от данните за процента на съвпадащи черти на характера от двата етапа и процентът на нежелани и отрицателни характерни черти от II-ри етап са взаимно свързани.
Ако няма корелация, тогава за степента на отхвърляне на детето може да се съди по-точно по резултатите от втората пропорция (нежелани и отрицателни черти).
За да се изясни защо детето е отхвърлено, трябва да се съберат още няколко допълнителни сведения:
1.Било ли е желано и дългоочаквано детето? (да, не)
2.Било ли е нежелано и неочаквано детето? (да, не)
След като се получат отговори на тези въпроси, психологът трябва да събере допълнителна информация за I и II етапи по основната скала (въпроси за родителя):
1.Какво дете исках да имам?
-момче;
-момиче;
-да прилича на мама;
-да прилича на татко.
2.Какво е детето днес?
-момче;
-момиче;
-да прилича на мама;
Превод от руски, Кунчев.
Източник:
https://psycabi.net/testy/621-shkala-stepeni-otverzhennosti-rebenka-v-seme-metodiki-dlya-detej-i-roditelej
245# Методика „Лична професионална персп...
867# Въпросник за оценка на психологичес...