Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.03.2019 06:00 - 1292# Скала за степента на отхвърляне на детето от семейството. (методика за родители)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1082 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                       1292# Скала за степента  на отхвърляне на детето от семейството.

                                                         (методика за родители)

 

Предназначение. Методиката измерва степента на отхвърляне на детето от семейството или иначе казано – депривацията или емоционалното сиротство. Тя дава косвен отговор на въпроса: „Какво означава да се приеме детето такова, каквото е и да се обича с безусловна любов“. Когато детето е отхвърлено от семейството, от единия или двамата родители, то се чувства и се държи като такова, а когато попадне в друга социална среда: детска градина или училище, то може да запази тази своя позиция и да продължи да я поддържа по-нататък в своя живот на възрастен.  Именно отхвърлянето е способно да предизвика неизброим брой психопатологични проблеми в живота на възрастния човек, които да бъдат фино прикрити от различни маски: от депресия до агресия.  Отхвърлянето може да се прояви и във вид на различни болести – от хипертония и стенокардия, до язва на стомаха, екземи, пристъпи на бронхиална астма и още много други психосоматични разстройства.

Процедура за прилагане. Изследването се провежда в два етапа. На родителите се предлагат последователно (една след друга) две идентични тестови бланки с напечатани на тях едни и същи черти на характера и особености на дето. Разликата е в това, че при първото изследване от тях се иска да подчертаят тези черти и особености, за които са мечтали да притежава тяхното дете още от деня на раждането му, а при второто – тези, които реално притежава в настоящия момент. 

Инструкция: Уважаеми родители, предложената скала съдържа списък с черти на характера и особеностите на  Вашето дете. От Вас се иска следното:

Инструкция – първи етап: Моля, да обградите с кръгче номера пред тези черти на характера и особености на детето, които сте мечтали да притежава още от деня на раждането му.

Инструкция – втори етап: А сега моля, обградите с кръгче номера пред тези черти, които реално притежава детето в настоящия момент. 

Обработка на резултатите. Сумират се резултатите – отбелязаните (обградени) черти отделно по двата списъка (от I-ви и II-ри етап) и по всеки от тях резултата се изчислява в проценти. За изчисляване на процентите се съставя пропорция: при която общото количество черти на характера и особености на детето, отбелязани с „кръгче“ по I-ви етап на изследването (чертите, за които са мечтали да притежава детето още от деня на раждането му) се приема за 100%, а  общото количество черти на характера и особености на детето, съвпадащи по от I-ви и II-ри етап за „х“.
Например: Ако общото количество черти и особености по I-ви етап е 50. От тези 50 само 30 съвпадат и при двата етапа на изследването. В такъв случай пропорцията има следния вид: 

image

Резултатите свидетелстват за това, че в момента детето оправдава очакванията (надеждите) на родителите си в степен от 60%, т.е. те нямат причина да го отхвърлят и за него ситуацията в семейството е благоприятна.

Ключ и интерпретация.

Колкото е по-висок процента на съвпадащите черти и особености на детето, толкова е по-малко отхвърлянето от родителите.

-от 0 до 20% - детето е отхвърлено от родителите, а ситуацията в семейството е крайно неблагоприятна;

-от 21 до 40% - детето често се чувства отхвърлено и ситуацията в семейството е крайно неблагоприятна;

-от 41 до 70% - детето понякога (временно, периодично) се преживява като отхвърлено, а ситуацията е средно благоприятна;

-от 71 до 100% - детето се чувства любимо, нужно и необходимо; ситуацията е напълно благополучна.

Обработка на резултатите за детайлен анализ.  

За по-подробна оценка степента на отхвърляне на дете в семейство се изчислява общият брой оградени черти от II етап на изследването, ако те са предшествани от следните поредни номера: 6, 7, 14, 15, 16, 17, 23, 24, 25, 26, 27, 33, 34, 35, 36, 37, 44, 45, 47, 54, 58, 59, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 81, 82, 83, 84, 95, 96.

Посочените по-горе номера съответстват на нежелани и отрицателни черти на детето. Ако някои от тези поредни номера съвпадат в I-ви и II-ри етап, те не трябва да се вземат предвид, т.е. отпадат или не се сумират).

След края на сумирането е необходимо да се изчисли % на отрицателните и нежелани черти на характера и особеностите на детето, които безпокоят родителите в настоящия момент. За тази цел се създава също пропорция, при която общото количество черти на детето обградени с кръгче (маркирани) през II етап е равно на 100%, а общия брой нежелани и отрицателни черти през II етап се отбелязва с „х“

Например: Изчислено е, че общия брой черти, които са маркирани през II етап е равен на 40. От тези 40 черти, по мнението на родителите са 35 са нежелани и отрицателни.

Пропорцията има следния вид:

image

Резултатите от изчисленията показват, че детето в очите на родителя е доминирано от нежелани и негативни черти на характера, които постоянно дразнят и безпокоят родителите. Значително недоволство към детето води до това, че то започва да се чувства нелюбимо, ненужно, отхвърлено.

Ключ и интерпретация.

Колкото по-висок е процентът на нежелани и отрицателни черти на характера по мнение на родителя на детето, толкова по-отхвърлено ще се чувства в семейството.

Когато този процент варира от 0 до 20, детето в очите на родителя няма практически никакви нежелани и негативни характерни черти, които да го дразнят, а положението на детето в семейството е много благоприятно.

Когато този процент варира от 21 до 40, детето също не се чувства отхвърлено и ситуацията е благоприятна за него в семейството.

Когато този процент варира от 41 до 70, детето има редица нежелани за родителите качества, за които той често е критикуван, но въпреки това положението на детето в семейството е средно неблагоприятно.

И само когато този процент надхвърля 70, детето не само се чувства ненужно, но и наистина е отхвърлено от родителите. Най-често резултатите от данните за процента на съвпадащи черти на характера от двата етапа и процентът на нежелани и отрицателни характерни черти от II-ри етап са взаимно свързани.

Ако няма корелация, тогава за степента на отхвърляне на детето може да се съди по-точно по резултатите от втората пропорция (нежелани и отрицателни черти).

За да се изясни защо детето е отхвърлено, трябва да се съберат още няколко допълнителни сведения:

1.Било ли е желано и дългоочаквано детето? (да, не)

2.Било ли е нежелано и неочаквано  детето? (да, не)

След като се получат отговори на тези въпроси, психологът трябва да събере допълнителна информация за I и II етапи по основната скала (въпроси за родителя):

1.Какво дете исках да имам?  

-момче; 

-момиче; 

-да прилича на мама; 

-да прилича на татко.

2.Какво е детето днес?  

-момче; 

-момиче; 

-да прилича на мама; 

-да прилича на татко.

image

Превод от руски, Кунчев.

Източник:

https://psycabi.net/testy/621-shkala-stepeni-otverzhennosti-rebenka-v-seme-metodiki-dlya-detej-i-roditelej

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3875128
Постинги: 2192
Коментари: 116
Гласове: 1328
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930