2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Приложение – пример за регистрация, обработка и интерпретация на
резултати от изследване на дете с помощта на методиката на Рене Жил
Александър, 7,9 г. – по думите на родителите: неуравновесен, нощни страхове, нежелание да посещава училище, конфликти със съученици и учители.
Резултати, анализ, заключение по примера „Александър“.
По думите на родителите, Александър (в момента на изследването 7,9г.) е постъпил в първи клас на 6,5 г. и първоначално е бил доста уверен, активно е участвал по време час, общувал е прекрасно със съучениците си. След около един месец е забелязано, че рязко се е влошил успехът му, появили са се случаи на инат и дори открита истерия, свързани с нежелание да посещава училището. Родителите преместили детето в частно училище, надявайки се, че индивидуалния подход и отделянето на повече внимание ще помогнат за промяна на отношението. В известен смисъл ситуацията се подобрила, но не станала нормална. В момента Александър посещава училището, но без желание, постоянно хленчи, оплаква се и моли родителите си да го вземат по-рано от училището, което е частно, платено, полупансионен тип – часовете са от 09.00 до 17.00 часа.
Освен това майката на детето споделя с тревога за появили се и изострящи се нощни сънища: детето непрекъснато се оплаква от нощни кошмари, „постоянно моли да му се купуват роботи с ужасен, плашещ външен вид и филми на ужасите“. Отношението на членовете на семейството към страховете на детето са различни: майката се стреми да го успокоява, бащата не забелязва случващото се, а по-голямата сестра нарича Александър „страхливец“.
Състав на семейството: баща – 40г. (бизнесмен); майка – 35г. (учител в музикално училище), сестра, Катя – 11г.
При проведените психологични изследвания е установено, че детето е с високо интелектуално развитие и изразена емоционална напрегнатост (виж скали № 11, 12 от методиката).
Агресивни сюжети и разкази, свързани със страхове се наблюдават също в приложените допълнителни проективни методики (например, в рисунка на свободна тема детето е изобразило гробище).
Приложената методика на Рене Жил установява:
По скала „Конфликтност и агресивност“ резултати над нормата. Сред поведенческите реакции (скала № XII – „Реакция на фрустрация“) се оказва, че доминираща е реакцията на активно-агресивен тип. Показателите за социална адаптираност са под нормата; наблюдава се ярка тенденция към изолация от съучениците (скала XIII – „Уединение“). Установена е слаба включеност във взаимодействие с връстниците (нисък показател по скала IX – „Общителност“), което при наличие на тенденция към доминиране и лидерство (повишен показател по скалите X – „Лидерство“ и XI – „Конфликтност, агресивност“), свидетелства, че сферата на взаимодействието „дете-дете“ за Александър се явява конфликтна. В основата на този конфликт вероятно стои противоречието между „Аз“ и „Ние“, когато детето иска, но не може да участва в референтната група от връстници, въпреки че във фантазиите си се вижда като лидер. В този смисъл, при детето се установява стремеж към взаимодействие с другите деца, желание да се утвърди в техните очи, но на практика се наблюдава неумение да изгради своето поведение в съответствие с нормите.
Независимо от факта, че Александър е социално ориентиран и любознателен (скали VII и VIII), стремежът му да доминира (скала X) и наличието на страхове, понижават неговата самоувереност, правят поведението му самозащитно и агресивно, създават трудности в общуването с възрастните, лишават го от пълноценно общуване с връстниците (по думите на майката, Александър има само двама приятели – един в училище и един в квартала).
В сферата на семейните отношение следва да се отбележи пълния отказ от контакти на детето с бащата, на фона на открити предпочитания към майката (показателят по скала № I е над нормата). Възможно е силната привързаност на детето към майката, на фона на периферният баща, да предизвиква нежеланието на детето да посещава училище, тъй като тоеа означава раздяла с майката, а раздялата Александър свързва със загуба на увереност в собствените сили.
Превод от руски, Кунчев.
Литература:
1.Альманах психологических тестов – М.: Изд-во КСП, 1996. – 400с
2.Андреева Г.М. Социальная психология. – М.: Аспект Пресс, 1997. – 376с
3.Блейхер В.М., Крук И.В., Боков С.Н. Практическая патопсихология: Руководство для врачей и медицинских психологов. – Ростов-н/Д.: Феникс, 1996. – 448с
4.Бодалев А.А. О взаимосвязи общения и отношения // Вопр. психоло- гии. 1994. № 1. – С. 122–126.
5.Бодалев А.А. Психология межличностных отношений (к 100-летию со дня рождения В. Н. Мясищева) // Вопр. психологии. 1993. № 2. – С. 89–91.
6.Баранова О.М. Дополнительные возможности методики «Рисунок семьи» // Школьный психолог. 2001. № 29. – С. 3–7.
7.Бурлачук Л.Ф., Морозов С.М. Словарь-справочник по психодиагно- стике. – СПб.: Питер, 2000. – 528с
8.Венгер А.Л., Цукерман Г.А. Схема индивидуального обследования детей младшего школьного возраста. – Томск: Пеленг, 1993. – 69с
9.Гильяшева И. П., Игнатьева Н.Д. Методика исследования межличностных отношений ребенка: Метод. пособие. Вып. 7. – М.: Фолиум, 1994. – 64с
10.Каган М.С. Мир общения: Проблема межсубъектных отношений. – М.: Политиздат, 1988. – 319с
11.Левитов В.Н. Фрустрация как один из видов психических состояний // Вопр. психологии. 1967. №6. – С. 118–129
12.Лисина М.И. Общение со взрослыми детей первых семи лет жизни // Хрестоматия по возрастной психологии. – М.: Мысль, 1994. – 367с
13.Лубовский Д.В. О применении теста рисуночной фрустрации С. Розенцвейга в школьной психодиагностике // Вопр. психологии 1990. № 3. – С. 151–154
14.Макарец А.А. Возможности применения методики «Фильм-тест» Р. Жиля для детей младшего школьного возраста: Дипломная работа. – Владивосток, 2001.
15.Мясищев В.Н. Психология отношений. – М.: Изд-во «Институт практической психологии», 1995. – 356с
16.Общая психодиагностика / Под ред. А.А. Бодалева, В.В. Столина. – М.: Изд-во МГУ, 1987. – 305с
17.Осницкий А.К. Выявление проблем ребенка и родителей с помощью «Фильм-теста» Р. Жиля // Вопр. психологии. 1997. № 1.– С. 18–19c
18.Парыгин Б.Д. Основы социально-психологической теории. – М.: Мысль, 1971. – 347 с.
19.Психологический словарь / Под ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. – 2-е изд. – М.: Политиздат, 1990. – 494с
20.Романова Е.С., Потемкина О.Ф. Графические методы в психологической диагностике. – М.: Дидакт, 1992. – 256с
21.Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: В 2 т. Т. II. – М.: Пе- дагогика, 1989. – 327с
22. Смирнова Е.О. Становление межличностных отношений в раннем онтогенезе // Вопр. психологии. 1994. № 6. – С. 5–15
23.Словарь практического психолога / Сост. С.Ю. Головин. – Минск.: Харвест, 1997. – 800с
24.Современная психология: Справочное руководство. – М.: ИНФРА– М, 1999. – 668с
25.Эльконин Д.Б. Психическое развитие в детских возрастах. – М.: Изд-во «Институт практической психологии», 1995. – 416с
26.Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие.-Самара:
Издательский Дом «БАХРАХ», 1998-672 с
27.С. Касьянов. Психологические тесты. М. : Эксмо, 2006. - 608 с. (c. 500-514)
996# Методика „Профил“ – карта на профес...
519# Методика за определяне на основни м...