Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.11.2022 07:10 - Тренинг с подрастващи и младежи за превенция на зависимости (първа част)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 528 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


Тренинг с подрастващи и младежи за превенция на зависимости (първа част)
image

ПРОГРАМА

„ПЪТУВАНЕ ВЪВ ВРЕМЕТО“

 

Работата по програма „Пътуване във времето“  включва цикъл от 10 групови занятия (20 часа) и е предназначена за обучаеми на възраст 13-18 години. Водещи цели на програмата:

1.Да помогне на обучаемите да осъзнаят времевата перспектива на живота, да осъзнаят емоционалната привлекателност на бъдещето без зависимости, да разберат своето настояще през призмата на бъдещето.

2.Създаване на условия, благоприятстващи придобиването от младежите на нов положителен социален опит за личностно развитие в процеса на групова съдържателна комуникация.

 

 

ЗАНЯТИЕ № 1

 

Цел: Да се идентифицират очакванията и идеите на участниците за бъдещето, тъй като те се преживяват в настоящето. Осъзнаване от участниците на концепцията за времевата перспектива.

В началото на работата на групата всеки участник изготвя визитка, където посочва истинското си име или псевдоним. Името трябва да бъде изписано четливо и достатъчно голямо. Визитките се закопчават с карфица на гърдите, за да може всеки да прочете името. Ако участниците не се познават, тогава водещият дава 3-5 минути за да се опознаят – обучаемите се движат свободно в помещението, спират един срещу друг, четат имената, написани на визитните картички и питат някакви въпроси.

След церемонията по запознаването водещият кани участниците да разработят правилата за групата:

-общуване на принципа „тук и сега“ (не обсъждаме събития, случили се на други хора, а говорим и обсъждаме случващото се в групата);

-персонифициране на твърденията (изразяват преценки само от собствено име: „Аз считам...“, „Аз мисля...“, „Аз чувствам...“);

-искреност в общуването (говорим само това, което чувстваме, само истината или мълчим);

-конфиденциалност на всичко, което се случва в групата (всичко, което се случва по време на занятията, не се изнася извън групата) и др.

Изпълнението на приетите правила за работа на групата да се следи на всеки урок.

Упражнение

imageНа дъската (флипчарт) се чертае времева скала от годината на раждане до днес и  продължавайки в бъдещето, като образец. След това всеки участник работи самостоятелно върху своята скала. Иска се всеки да отбележи на скалата значими са него събития от живота му. След това всеки съобщава данните от своята скала. При последващата дискусия се обръща особено внимание на бъдещето.
image

 
 раждане  детство  юноша   първа любов   сватба    раждане на дете

Въпроси за обсъждане:

-На каква възраст започва зрелостта?

-По какво зрелостта се различава от детството?

-Кога е разцветът на живота на възрастните и кога е на децата?

-Искате ли да станете възрастни?  

-Кога започнахте да се държите като възрастен?

-Имате ли респектиращ модел на човек за поведение на възрастен?

-Какви особености забелязвате в нагласите на младите хора във възрастта след 22-23 г., които са различни от тези при техните родители (баби и дядовци)?

 

Игра "Гости от бъдещето"

Ход на играта:

1.От групата се избират 2-3 души, които са се изявили в предишната дискусия – те ще бъдат „гости от бъдещето“.

2.Водещият прочита обща инструкция: „Неочаквано получихме съобщение за пристигането на представители от бъдещето. Спешно се организира пресконференция с участието на журналисти от различни медии. Поради технически затруднения престоят на "гостите" е ограничен до 15 минути. През това време трябва да научим колкото е възможно повече за обществото, в което предстои да живеем на нивото на неговото развитие през следващите 25 години".

3.Инструкция към „гостите“: „Сега ще излезете от класа и за 3-4 мин. ще подготвите разказ за вашето общество (за не повече от 5 минути). Разкажете ни какво правят, как живеят хората. Бъдете готови да отговорите всеки въпрос на нашите "журналисти" .

4. Докато „гостите“ се подготвят в коридора, на „журналистите“, т.е. останалата група получава следната инструкция: „Вие представлявате определени агенции, радио или телевизионни програми, списания или вестници – помислете какво точно представлява всеки от вас. Измислете 1-2 най-важни въпроса към „гостите“, които ще зададете след техния разказ. Когато задавате въпроси, вдигнете ръка и първо назовете медията, която представлявате. Въпросите трябва да са кратки и интересни.“

5.Водещият кани „гостите“ и им дава думата.

6.Водещият кани „журналистите“ да задават въпроси, а „гостите“ да отговарят накратко. Някои въпроси, водещият може да зададе сам, за да насочи играта в по-конструктивна посока. Отговорите се записват накратко на дъската.

7.На 15-ата минута водещият съобщава, че „гостите“ са изчезнали, като ги кани да заемат местата си в залата.

8.Групата е поканена да обсъди две точки:

а) да оцени нивото на развитие на обществото на „гостите от бъдещето“ и искаме ли да живеем в него (емоционално привличане).

б) да се обсъдят следните въпроси:

-Кой е основният показател за развитието на обществото?

-Ще бъде ли щастлив човек в това общество?

-Какво може да попречи на щастието?

-Какво може да направи всеки от нас лично, за да живеем в икономическо и духовно развито общество? и т.н.

Обобщение:

Идеята е в заключителната част на първо място, да се изведе на преден план разбирането, че в развито, щастливо общество човек може да реализира себе си, своите възможности в работата, семейството и др. и на второ място, да се идентифицират факторите, които пречат на пълноценния живот в обществото, включително алкохолизъм, наркомания и престъпност.

Водещият предлага на членовете на групата ритуално-символично упражнение, с което те ще завършат всеки урок. При избора на упражнение трябва да се обърне внимание на факта, че действия, подобни на тези, от които се състои упражнението, членовете на групата могат да използват в бъдеще, в ежедневието си. Например: участниците стоят в кръг, държат се за ръце и всеки от своя страна пожелава на съседа си отляво нещо хубаво, красиво и добро. На първото занятие може да започне водещия, на следващия някой от обучаемите може да поеме инициативата.

След ритуала за сбогуване водещият кани учениците да оценят изминалото занятие чрез „гласуване“ с цветни карти (виж Приложение 1):

-сива карта - обсъжданите днес проблеми не ме интересуват;

-синя карта - обсъжданите днес проблеми не ме интересуват много;

-зелена карта - някои от обсъжданите днес въпроси ме интересуваха;

-жълта карта - всичко, което се случи днес в групата, ми беше много интересно.

Така водещия получава обратна връзка за изминалия урок. Препоръчително е да се провежда „гласуване“ след всяка сесия.

 

*   *   *

ЗАНЯТИЕ №2

 

Цели: Да се идентифицират и активират знания по темата за зависимостите, да се разработят методи за противодействие на външното влияние на връстници и възрастни.

Упражнение (загрявка)

Играта "Полет към бъдещето"

Ход на играта:

1.Водещият съобщава на групата името на играта и прочита се общата инструкция: "Представете си, че всички ние попаднахме в бъдещето с машина на времето. Преди да напуснем кораба, компютърът ни предупреждава за опасността: "Има заплаха за живота в обществото, в което се намирате.“ След това компютърът се поврежда, като само успяват да прозвучат три думи:  „изкушение, пристрастяване, лоши навици.“ Изправени сме пред две задачи: първо, да оцелеем и второ,  да определим характера и методите за справяне с опасността, така че когато се върнем, да предупредим човечеството за предстоящото бедствие."

2.Въпроси за дискусия:

-Какво означават думите „изкушение“ (съблазън), „пристрастяване“, „лоши навици“?

-Всички ли са еднакво опасни?

-Кога възниква изкушението и кога пристрастяването?

-Какви са зависимостите?

-Какво е общото между тях и какво е различното? и т.н.

3.На дъската се поставя табло формат А-3 (при ползване на мултимедия, стимулния материал се показва на екрана) с илюстрации на видове зависимости (виж Приложение N2):

Химични зависимости:

алкохол, чай, кафе, сладкиши, наркотици, тютюнопушене и др.

Емоционални зависимости (бягство от неприятна реалност, за да не изпитате по-късно чувство на вина, безсилие, самопрезрение):

• постоянно включен телевизионен приемник;

• влечение към риск, хазарт;

• отлагане на всичко за по-късно;

• компютърни игри;

• постоянно желание за разговор по телефона;

• постоянно желание за сън и др.

Водещ: Сега, след като разбрахме от какво трябва да се страхуваме, напускаме кораба.

 

Играта "В отвореното бъдеще"

Ход на играта:

1. Класът е разделен на екипи от 4-6 души.

Инструкции за екипите:

„Ето ни извън кораба, сега трябва да разберем на практика дали сме в състояние да устоим на опасността. Всеки отбор в рамките на 5 минути ще измисли ситуация, в която или чрез помощта на приятелско въздействие или чрез групов натиск ще се опита да съблазни един или всички членове на другия отбор да пият, пушат, инжектират, а членовете на отбора спрямо който се упражнява въздействие трябва безконфликтно, но твърдо да противостоят (имате право да изготвите план за въздействие, а самата интервенция да се изпълни от един от екипа). След това отборите ще си сменят местата.

2. Въпроси за дискусия:

-Как се чувствахте в двете роли?

-Кога разпознахте изкушението?

-Какви трудности изпитахте по време на противостоенето?

-Какво ви помогна да се справите успешно със ситуацията?

Водещ: „Намерихме начини да устоим на изкушението. Нека помогнем на хората и направим „Книга с големи идеи“ със списък на начините, които ни помогнаха.“

 

3. „Книга с големи идеи“

Често твърде бързо взимаме решения и се съгласяваме да направим едно или друго нещо, страхувайки се от неодобрението или гневът от другите, опасявайки се, че ще бъдем отхвърлени или ще разочароваме другите. Приемайки себе си за „добри“, „отзивчиви“, „помагащи“ и пр., ние поемаме ангажименти пред някого само за да му угодим, борейки се за обичта му (за приятелското му отношение). В тази своя емоционално наситена бързина, често самите ние влизаме в капан, който впоследствие се оказва, че ни е причинил или причинява щети. При подобни ситуации обикновено ние дълбоко в себе си разчитаме, че другият знае каква цена сме заплатили, но това не винаги е така, дори по-често не е така.

Ето някои инструменти за да избегнем „капанът на емоционалната манипулация“, свързана с привързаността към отделно лице или група хора:

1.Умейте да казвате "НЕ!" „Благодаря ти, че се обръщаш към мен, но за съжаление няма да мога да го направя.“

2.Направете почивка и кажете: „Ще помисля за това и утре ще ти кажа решението“.

3.Направете „пауза“ и я използвайте ефективно:

а) разберете как са действали другите в подобна ситуация (обадете се на приятели);

б) потърсете помощ от уважаван човек, използвайте услугата „Телефон на доверието“, допитайте се до специалист (психолог);

в) съставете план за по-нататъшни действия;

г) след като сте събрали информация, бъдете настойчиви в желанията си. Бъдете директни: „Не, благодаря, не искам цигара (вино, дрога). Искам...“.

4.Откажете по такъв начин, че другите да почувстват вашата решителност и вярата ви в постигането на успех във всяка ситуация.

5.Наградете се за победата си!

Водещ: „След като се справихме с опасни ситуации в бъдещето, ние се преместваме в настоящето, за да предупредим хората какво може да им се случи, ако не подобрят настоящето си.“

Оценка на урока "гласуване" с цветни карти.

Практика:

Техники „Вежлив отказ“ и „Развалена грамофонна плоча“

          Техника „Вежлив отказ“

Техниката дава отлични резултати в ситуации, при които човек е поставен в обстановка на външно въздействие – „молба“ от приятел, съученик, колега и пр. и трябва да направи избор, дали да се съгласи или не. Тя помага за „тихо“ и безболезнено измъкване от капана на зависимостта от другите.

Много често се случва така, че някои „молби“ на близки хора звучат като принуда, като изискване и задължение. „Молителят“ използва достатъчно твърда интонация, кратки фрази и подчертана вежливост. Именно тези три елемента различават молбата от принудата (искането на всяка цена). Когато чуваме думи от рода: Донеси, Подай, Вземи, Седни, Стани, Влез и пр.

Алгоритъм:

(винаги отговорът започва с „Да“)

-Да, аз чух (разбрах), че ти ме молиш да ……………, но по същото време аз не мога  да …  (тук се повтаря чутата „молба“)

          Пример-1:

А. Юлия, донеси ми кафе!

Б. Да, чух че ти искаш (молиш) да ти донеса кафе, но аз няма да донеса.

А. Юлия, докладвай!

Б. Аз разбрах, че ти ме молиш да направя доклад, но аз няма да го направя.

Забележка: От ключово значение е интонацията, темпът на речта и спокойния тон на отговора. Техниката работи само при запазено емоционално спокойствие, самообладание и логична сдържаност.

Техника „Развалена грамофонна плоча“

Техниката се прилага в комплицирани ситуации когато се касае за близки отношения. Често молбата е свързана с някаква изключителна ситуации  или самия вие сте задължен за нещо на молещия. В такива условия използваните форми за манипулация и въздействието на молещия и може да бъде особено настойчиво, продължително, дори досадно. Тогава обикновено молещият не чува вашата аргументация и настоява на своето. Именно тогава се прилага техниката „Развалена грамофонна плоча“, тъй като изисква множество повторения на отказа от ваша страна.

Пример-2: Да си представим, че сте купили детска играчка, но детето не проявява интерес към нея и  вие решавате още същия ден да я върнете в магазина и получите парите си обратно.

А. Пристигате в магазина и обяснявате ситуацията и намеренията си.

Б. Магазинерът обаче предлага да замените играчката с друга на същата цена.

А. Тогава вие: Да, аз разбрах, че вие не връщате пари, но в същото време аз искам да върна тази играчка и да получа парите си.

Б. Но вие не разбирате май. Говоря ви на български език. Ние нямаме практика да връщаме пари за закупена стока.

А. Тогава вие: Да, разбрах, че ми обяснихте на български език и нямате практика да връщате пари за закупена стока. Аз искам да върна тази играчка и да получа парите си.

Забележка: Обикновено 2-3 повторения на вашия отговор по описания алгоритъм ще са достатъчни вашата молба, искане или отказ да бъдат приети.

          Пример-3:

          А: Получавате предложение (молба) да прекарате с приятели уикенда в горска хижа: „Олга, моля те ела с нас през уикенда на вилата на Иван“.

          Б. Тогава вие: Да, разбрах, че ме молиш да дойда с вас на вилата на Иван през уикенда, но аз няма да дойда.

А. Ама ти не разбираш. Там ще бъде толкова хубаво. Ще си направим барбекю, ще танцуваме, ще дойдат всичките ни приятели.

Б. Тогава вие: Да, аз разбрах, че ще дойдат всичките ни приятели, ще си направим барбекю, ще танцуваме, но аз няма да дойда.

А. Олга, но моля те, моля те, без теб няма да е същото, за мен е много важно да бъда с теб.

Б. Тогава вие: Да, аз чух, че за теб е важно да дойда с теб. Аз няма да дойда.

Забележка: При усвояването на тази техника понякога обучаемите проявяват съпротива, като заявяват, че отговорите са твърде дълги и почти еднообразни. Именно в тази особеност се крие успеха на техниката – в многократното повторение на вашия отказ, повтаряйки всеки път казаното от другия и всичко това в състояние на емоционално спокойствие и бавен темп на речта.  В резултат се постига снижаване напрежението и възбудимостта (целеустремеността) на другия и той получава възможност да се вслуша във вашия отговор.

Самостоятелна работа: На обучаемите се предоставя текст с описание на приложената техника (виж Приложение 3), след което им се предлага да се разделят по двойки и подготвят отиграване на диалог, който е свързан с темата

Ритуал за сбогуване.

 

*   *   *

Занятие № 3

 

Цел: Запознаване с причините за зависимостите, осъзнаване на необходимостта от задоволяване на жизненоважни нужди, като средство за профилактика на зависимостите.

Упражнение 1 (загрявка)

Упражнение 2 – Списък на причините / списък на потребностите

Групова инструкция:

„В миналия час пътувахме към бъдещето. Намерихме добри начини да кажем „Не!“ на предложението да опитаме алкохол, цигари, наркотици. Успяваме да се справим със ситуацията, когато сме притиснати. Но огледайте се. Защо хората, които знаят за опасностите от наркотиците, алкохола и тютюна, изпитвайки разрушителното им въздействие, продължават да се увличат по тях?

Групата се разделя на 3-4 подгрупи в зависимост от общия брой и получават задача да подготвят списък с причините, които подтикват хората към употребата на ПАВ. След това се съставя общ списък.

Пример за съставяне на списък с причините:

-желанието да се съобразите с определен начин на живот (реклама по телевизията, в периода на подрастващата възраст детето вижда средно 75 000 сцени по телевизията, в които се появява пиене);

-подражание на родители;

-желанието да се счита за възрастен;

-да се отървете от болезнени проблеми;

-за отслабване на самоконтрола;

-да се отпуснете;

-да се осмелите да общувате;

2. Въпроси за дискусия:

-Какво лежи в основата на тези причини (общо за всички причини)?

-Какво се случва с човек, ако нуждите му не са задоволени (искам, но не мога)?

3. Водещ: „За да отговорим на тези въпроси, трябва да анализираме всяка причина.“

Водещият трябва да насочва дискусията и да води участниците към разбирането, че в основата на причините, водещи до зависимости, са желанията на хората, като най-предпочитани потребности, които човек по някаква причина не може да задоволи. Като изход от тази ситуация човек избира бягство от реалността в зависимост. В същото време една неудовлетворена нужда не изчезва, а сякаш е замръзнала в човек и докато човек не разбере какъв лед има в душата му и започне да търси начини да задоволи замръзнала нужда, той ще бъдете затворник на пристрастяването.

Водещ: „От какво се нуждаят хората? Нека направим списък с нуждите на хората."

Водещият фиксира списъка с нужди на дъската, а участниците в тетрадки-дневници.

Списък с потребности: нужда от внимание, любов, емпатия, хранене, защита, сигурност, себеутвърждаване, комуникация, творчество и др.

 

Упражнение 3

Водещ: „От списъка изберете няколко потребности. Припомнете си ситуации от живота ви, когато задоволяването на тези нужди е било блокирано (работете по двойки). Разиграйте ситуацията. Останалите участници трябва да познаят кои нужди не са били удовлетворени и дали са могат да се превърнат в замразени с течение на времето. През следващите няколко занятия ще се научим да задоволяваме (размразяваме) потребности, за да не даваме шанс на зависимостите, а да намерим способи и да ги впишем  в Голямата книга на идеите, в полза на нас и потомството ни“.

Забележка: По време на упражнението може да се случи така, че  повечето разкази на участниците да касаят ситуации на незадоволени хранителни нужди. В този случай водещият трябва да покани всяка двойка допълнително да изиграе ситуация, в която не е била удовлетворена друга потребност.

Ритуал за сбогуване.

*   *   *

Занятие № 4

 

Цели: Запознаване с емоциите, емоционалните състояния и начините за емоционално удовлетворение; научете се да изразявате свободно негативните емоции.

Упражнение 1 (загрявка)

Инструкция към групата: „Днес ще говорим за емоциите. В крайна сметка емоциите са тези, които мотивират човек да задоволи нуждите си. Веднага щом почувстваме недостиг в системата за поддържане на живота, емоциите веднага се притичват на помощ. Моля, кажете ми какви емоции познавате? Могат ли да се разделят на добри и лоши? От какви замразени (незадоволени) емоции могат да възникнат зависимости? Правим списък с емоции и емоционални състояния: гняв, ярост, страх, скука, удоволствие, радост, ревност, завист и др.

Сега ще се опитаме да изразим някои емоции и емоционални състояния и да намерим начини да ги задоволим.“

 

Упражнение 2. "Изразяване на гняв, ярост"

Водещият кани желаещите да разиграят ситуацията:

Водещият кани двама доброволци на „сцената“ в центъра на кръга и ги въвежда в емоционална ситуация.

Инструкция: „Влезте в ролята на двама млади хора (момичета/момчета), които са се скарали.  Те са много ядосани, свиват вежди, размахват ръце, стискат юмруци, настъпват един срещу друг Те са на път да се бият. Опитайте се да демонстрирате това поведение невербално, но без да се докосвате“.

Останалите членове наблюдават.

След приключване на упражнението следва дискусия по следните въпроси:

-Трудно ли ви беше да влезете в ролята?

-Как се почувствахте в ролята?

-Убедително ли представихте ролята?

-Каква поза заехте, за да изразите емоциите си?

-Какво почувствахте?

-Как се справяхте с емоциите?

-Преживявали ли сте подобни ситуации?

Водещият предлага социално приемливи форми на изразяване на тези емоции.

Начините за задоволяване на емоциите се записват в „Голямата книга за идеи“, а най-харесваните участници се записват в тетрадка-дневник.

В „Голямата книга на идеите“:

-изразявайте гняв в движение: удряйте възглавницата на дивана с вик "А-А-А", разхвърляйте малоценни неща из апартамента, късайте хартия, танцувайте, играйте спортни игри с много енергия, подредете килера и т.н. .

-викайте силно под железопътния мост, когато влакът идва;

-крещете със собствените си първоначално измислени ругатни;

-обадете се по телефона и говорете с приятел;

-вдишвайте и бавно издишвайте;

-успокойте се, поговорете с виновния и се помирете и т.н.

 

Упражнение 3. "Изразяване на страх"

Ситуация: „Минавате покрай компания от непознати и ви се струва, че това са заплашително настроени момчета и момичета. Страхувате се, че ще дойдат при вас със заплаха или подигравка. Вашата поза: главата ви е отметната назад и прибрана в раменете, очите ви са широко отворени, устата ви е отворена, дланите ви сякаш блокират ужасна гледка от лицето ви“.

Доброволци разиграват тази ситуация, след което се провежда дискусия. Въпросите за обсъждане са същите (виж упражнение 2).

В „Голямата книга на идеите“:

-идентифицирайте признаците на своя страх и го изпитайте предварително;

-слушайте вицове, хумор, смейте се;

-показват страх;

-гледане на филми на ужасите;

-трябва да се разклащате, да треперите, да се смеете, да викате, за да се освободите открито от страха;

-нарисувайте страха си и т.н.

Водещ: „Изберете методите, които ви харесват най-много, запишете ги в тетрадка, опитайте ги у дома.“

 

 

Упражнение 4. „Израз на ревност и завист“

Ситуация: „Момичето (гаджето), което харесвате, изведнъж спира да ви обръща внимание и обръща внимание на друг. Изразете ревност и завист към опонента“.

В „Голямата книга на идеите“:

-покажете чувства с думи, кажете какво искате да направите с обекта на вашето желание и как се наслаждавате на идеята за отмъщение;

-напишете писмо, но не го изпращайте, след известно време прочетете и разберете какво наистина сте искали и очаквали;

-спортувайте и др.

Водещ: „Изберете методите, които ви харесват най-много, запишете ги в тетрадка, опитайте ги у дома.“

 

Упражнение 5. „Израз на скука“

Ситуация: „Вие сте сами и се мотаете из апартамента. Няма на кого да се обадите, нищо по телевизията, нищо за правене... Скука“.

В „Голямата книга на идеите“:

-показват отегчението чрез ярост, плач, тропане с крака;

-опитайте се да разберете какво е в основата му – тъга, гняв, липса на контрол;

-нарисувайте скука и др.

 

Упражнение 6

Водещ: „По командата „Тишина!“ опитайте се да определите сами емоционалното състояние, в което се намирате сега. Затворете очи и се опитайте да чуете телесните си усещания, да разберете къде е концентрирано това състояние в тялото ви. Как се усеща в тялото? Неговият „размер“? „форма“? „цвят“? Кажете на съседа си за чувствата си („Чувствам се ...), а след това съседът на вас. Не се допуска прекъсване и задаване на въпроси по време на разказа.

Домашна работа:

Инструкция: „Погледнете позите, жестовете, израженията на лицата на хората около вас. Опитайте се сами да определите каква емоционална атмосфера създават. Как се задоволяват техните емоционални нужди? Възползвайте се от положителния опит. Изразете собствените си чувства, не ги замразявайте."

Ритуал за сбогуване

 

 

 

*   *   *

Занятие № 5

 

Цел: Запознаване с физическите потребности на човека и начините за тяхното задоволяване.

Упражнение 1. (загрявка)

Упражнение 2. Обсъждане на темата "Физически възможности"

Въпроси за обсъждане:

-Какви са физическите потребности?

-Какви физически нужди задоволявате в хода на живота си?

-Могат ли да възникнат зависимости от „замразени“ физически нужди и какви?

 Списък с физически нужди:

-нуждата от хранене;

-нуждата от сън, почивка;

-потребност от движение и релаксация.

Списък на зависимостите:

-склонност към преяждане;

-постоянно желание за сън;

-необуздана физическа активност.

 

Упражнение 3

Всяка игра на открито. Водещият предлага няколко динамични и весели игри.

Следва обсъждане. Въпроси за обсъждане:

Какво беше настроението ви преди и какво е сега след играта? Какви чувства изпитахте по време на играта? Получихте ли удовлетворение от играта? Какво стана с тялото ви?

 

Упражнение 4. Упражнение за релаксация (изпълнява се с музика)

Инструкцията може да бъде обявена на аудиозапис на фона на релаксираша музика.

Водещ: „Заемете удобна позиция, изправете гърба си, затворете очи. Съсредоточете се върху дишането си. Въздухът първо изпълва коремната кухина, а след това гърдите и белите дробове. Поемете пълен дъх, след това няколко леки, спокойни издишвания. Сега, спокойно, без специални усилия, поемете отново въздух. Забележете кои части от тялото ви са в контакт със стола, пода. В тези части на тялото, където повърхността ви поддържа, опитайте се да почувствате тази опора малко повече. Представете си че столът (подът) се повдига, за да ви поддържа. Отпуснете тези мускули, с които се поддържате.“

След приключване на упражнението, водещият предлага да се запишат в „Голямата книга за идеи” и в тетрадки-дневници начини за задоволяване на нуждата от движение и релаксация.

В "Голямата книга на идеите":

-запишете се за група по някакъв вид спорт, вземете топка през уикенда и отидете в гората да играете футбол;

-тренирайте по-малки деца и сами участвайте в игрите;

-просто се разходете из града;

-потанцувайте;

-за релакс: вземете топъл душ, потопете се във ваната със спокойна музика, масажирайте с кърпа, хапнете леко.

Ритуал за сбогуване

*   *   *

Занятие № 6

 

Цел: Запознаване със социалните потребности и начините за тяхното задоволяване. Препоръчително е да обсъдите поставената цел с участниците в урока.

Упражнение (загрявка)

Беседа

 Въпроси за обсъждане:

Как се свързвате с другите? Кое предпочитате: личен контекст или дигитална комуникация? Какво ви свързва с другите хора? Как се свързвате с другите? Какъв вид общуване ви харесва? Доволни ли сте от живота си в училище, на двора? Ако не, как бихте искали да го промените? Какво трябва да направите? Каква трябва да бъде първата стъпка? На колко души имате доверие? Ако се чувствате самотни и изгубени, поемате ли инициативата да се свържете с други хора или се оставяте по течението? Какви зависимости могат да възникнат от неудовлетворени социални потребности?

Правим списък със социални потребности:

-потребност от общуване (всеки разговор, включително кратки разговори, обмен на идеи и информация, дискусии и дебати);

-любов, чувство за ценност и грижа;

-чувство на принадлежност –семейство, съседи, приятели, съученици;

-осмислена/съдържателна дейност – например, дейност в полза на обществото;

-декорация на дома и градината, грижа за хората.

Списък на зависимостите:

злоупотреба с компютър, алкохол, наркотици, тютюнопушене и др.

 

Игра "Вечерна среща“

Водещ: „Днес планираме грандиозно парти по повод ... (обучаемите измислят повод).

Задача: Организирайте парти, така че никой от гостите да не прибягва до опасни стимули. Сега ще бъдете разделени на групи. Всяка група ще подготви поздравления, изненади за всеки или само за един човек. Нека направим списък със забавни игри, които ще ни помогнат да се забавляваме. Време за подготовка 10 минути, след това ще играем"

 

Списък с игри:

• „Търсене на съкровище" (Наградата трябва да бъде открита от участниците в играта възможно най-бързо. Този, който спечели, взема „съкровището" за себе си).

• "Танц". (Избира се водещ, останалите копират движенията му, движейки се в кръг под музиката, водещият влиза и променяйки движенията, трябва да познае лидера).

• „Песен“. (Избираме песен, която всички знаят. При първото пляскане на домакина всички започват да пеят високо. При второто пеенето продължава, но само мислено, на себе си. При третото пляскане всички пеят пак на глас. И така няколко пъти дотогава, докато някой сгреши, този, който сгреши, излиза напред и предлага друга позната песен.

• „Пътека“. (Играчите се подреждат в тила зад водещия и го следват като змия, докато водещият пресича въображаеми препятствия, прескача въображаеми ровове, а останалите повтарят движенията. Всеки от групата поетапно става водач. В края на играта се сумира резултата и се избира се най-оригиналния лидер ).

 

Игри могат да се предлагат от самите обучаеми. По време на играта няколко участници, предварително предупредени от водещия, се приближават до останалите и предлагат пушене, алкохол и наркотици. Домакинът, без да прекъсва хода на играта, следи реакциите на участниците.

Партито завършва успешно, всички са доволни. В заключение обучаемите сами измислят ритуал за сбогуване.

Водещият дава на участниците домашна работа за следващия урок (играта „Покажете се в благоприятна светлина“).

Ритуал за сбогуване

 

 

 

 

 

*   *   *

Занятие № 7

 

Цел: Да се запознаят с начините за задоволяване на творческите потребности.

Упражнение (загрявка)

Играта „Покажете се в добра светлина“

(участниците се подготвят предварително за тази игра у дома).

Участниците демонстрират уменията си: пеят, танцуват, правят смешни физиономии, рисуват, разказват вицове, стоят на ръце и др.

Групата трябва да представя добронамерена и благодарна публика.

 

Игра „Инсценирана песен“

Участниците се разделят на групи, на всяка се предлага песен, дава се време да я изпълни, след което останалите трябва да отгатнат по тиха пантомима за каква песен става дума.

Въпрос за дискусия:

Как можете да бъдете креативни всеки ден?

В "Голямата книга на идеите"

-готвейки храна;

-създаване на нещо;

-градинарство, цветарство;

-общуване с деца, организиране на игри;

-пеене, танци;

-рисуване на ярки картини върху оградите;

-писане на писма, дневници, бележки, пощенски картички, стихове, разкази.

Групова инструкция:

„Изберете вариантите, които харесвате, запишете го в тетрадка, опитайте го у дома.“

Ритуал за сбогуване

 

*   *   *

Занятие № 8

 

Цел: запознаване с интелектуалните потребности и начините за тяхното задоволяване.

Упражнение (загрявка)

Тематичен разговор

Въпроси за обсъждане:

 Какво представляват интелектуалните потребности? Какво мислите за вашите интелектуални нужди? Как ги задоволявате днес? Как бихте искали да ги развиете в бъдеще?

 

Игра "Кой е по-бърз?"

Водещ: „Сега ще бъдете разделени на групи. Ще ви бъде предложен набор от логически задачи. Групата, която правилно реши повече задачи, печели. Времето за решаване е 20 минути. Това са задачите“.

1. Задача "Вълк, коза и зеле"

Някой трябваше да превози вълк, коза и зеле с лодка през реката. Само един човек можеше да се побере в лодката, а с него или вълк или коза или зеле. Но ако оставите вълка с козата без човек, тогава вълкът ще изяде козата. Ако оставите козата със зелето, козата ще изяде зелето. А в присъствието на човек никой няма да изяде нищо. Мъжът все пак е пренесъл товара си през реката. Как го е направил?

Отговор:

Фермерът пренася козата, като оставя на брега вълка и зелката.

Връща се сам и пренася вълка, след което се връща заедно с козата.

Оставя козата сама и пренася зелката.

Връща се сам и взима козата.

 

2. Задача "Живот или смърт"

В една държава имало такъв обичай. Всеки престъпник, осъден на смърт преди екзекуцията теглил жребий, който му давал възможност да бъде спасен. В кутия били пускани две хартийки: едната с надпис „смърт“, другата – „живот“. Ако осъденият извади лист с надпис "живот", той бивал освобождаван; ако извади "смърт" – екзекутиран.

Един човек, който живеел в тази страна, имал врагове, които го наклеветили и направили така, че съдът да го осъдил на смърт. Не искайки да оставят на невинно осъдените и най-малката възможност за бягство, в нощта преди екзекуцията те влезли в стаята, където стояла кутията и извадиха листа с надпис „живот“, заменяйки го с лист с надпис „смърт". Така на другия ден, какъвто и лист да извадел осъденият, смъртта го очаквала.

Приятелите на осъдения, като научили за този трик, дошли в затвора, където бил осъденият и му казали за това. Те настояли преди да изтегли жребия, да разкаже на съдиите за интригите на враговете и да поиска кутията да бъде отворена.

Но за удивление на приятелите си, осъденият ги помоли да пазят хитростта на враговете в дълбока тайна, като ги уверил, че тогава ще бъде спасен. Приятелите го мислили за луд.

На следващата сутрин осъденият не казал нищо на съдиите за заговора на враговете си, тегли жребия и бил освободен. Как осъденият се е измъкнал от привидно безнадеждното си положение?

Всички били шокирани – и приятелите, и враговете му. Знаейки за измамата, те недоумявали как е могъл да се спаси от тази безизходна ситуация.

Отговор: Ето какво се случило в съда. Когато изтеглил своя жребий, осъденият, без да погледне какво пише на листчето, веднага го сложил в устата си и го погълнал. На съда не оставало да направи нищо друго, освен да види другото листче в купата. А там разбира се, останал надписът „Смърт". Така те установили, че човекът е изтеглил „Живот" и го освободили.

 

Групова дискусия

Въпрос за дискусия: Как можете да задоволите вашите интелектуални потребности?

„Голямата книга на идеите“:

-четене на книги (разговор за прочетеното с приятели, възрастни);

-решаване на логически задачи, пъзели, ребуси, кръстословици;

-игра на игри с думи

-помислете какъв вид допълнително образование и къде можете да получите (курсове по чужд език, компютърни курсове и др.);

-отделете време да седнете и да помислите за нещо (проблемите на света, вашето училище, клас, семейство, вашите собствени и т.н.);

-задавайте въпроси на себе си и на другите.

Групова инструкция: „Изберете методите, които харесвате, запишете ги в тетрадка, опитайте ги у дома.“

Ритуал за сбогуване

 

*   *   *

Занятие № 9

 

Цел: Запознаване с духовните потребности и начините за задоволяването им.

Въпроси за обсъждане:

Знаете ли вашите духовни нужди? Ако да, какви са те? Как ги задоволявате в момента?

В „Голямата книга на идеите“:

-научете се да оставате насаме със себе си, оставайки напълно сам всеки ден за поне 5 минути, използвайки тишината, за да почувствате вътрешна връзка със света;

-посещавайте религиозни паметници и паметни места на града;

-наслаждавайте се на общуването с природата (изгрев, съзерцание на цвете и др.);

-общувайте с животни и ги наблюдавайте;

-поддържайте връзка с други хора в техните моменти на радост и скръб;

-проявете солидарност (емпатия) към чувствата на другите;.

Групова инструкция: „Изберете методите, които харесвате, запишете ги в тетрадка, опитайте ги у дома.“

Екскурзия

По желание на учениците се избира място за провеждане на екскурзията (гора, паметник или мемориално място и др.). Цялата група отива на избраното място.

Въпроси за обсъждане след обиколката:

Какви чувства изпитахте? Те също ли са важни за вас? Има ли желание да продължите да получавате духовен опит?

 

*   *   *

Занятие № 10

 

Цел: Осъзнаване на житейските цели и начините за постигането им.

Упражнение (загрявка)

Дискусия

Водещ: „В хода на няколко занятия научихме за потребностите, които хората имат и способите за да ги задоволим. Оказа се, че човек има много такива начини и ако се опитаме да ги задоволим наведнъж, едва ли ще успеем. Затова днес ще определим житейските цели и начините за постигането им. Житейските цели са изброени на листовете. Изберете от тях тези, които са за предпочитане за вас. Отговорете на въпроса „Какво искам?“. Работете в тетрадките си“.

Списък на основните житейски цели:

-Семейство.

-Спокоен живот.

-Добри приятели.

-Риск. Вълнение. „Дом с вълнуващи събития“.

-Здраве.

-Любима работа.

-Житейски провали.

-Успех (слава, кариера, власт...).

-Интересни увлечения.

-Красив живот. Скъпи удоволствия.

-Независимост. Самостоятелност.

-Любими деца.

-Престижна работа.

-Велики цели. Идея, кауза.

-Живот по съвест и морал.

Групова инструкция: „Вдигнете ръцете си, който избра първата цел.“

Броят на избралите първата цел се записва на дъската. Второ, …  и т.н. (данните могат да се представят в таблица).

Въпроси за обсъждане:

Кои цели получиха най-много гласове? Защо? Кои цели не получиха подкрепа? Защо?

Групова инструкция:

„Изберете основните пътища, водещи до постигането на житейските цели."

Списък на основните пътища:

-Успех в училище.

-Професионално образование (професионално-техническо образование)

-Техникум (средно специално образование)

-Университет (висше образование)

-Дисертация (следдипломно обучение, аспирантура)

-Временна работа (по време на обучение или трудности при намиране на работа)

-Основна работа

-Печелете пари (честно).

-Нарушете закона (но все още не ви хващат...).

-„Продай съвестта“ (без да нарушаваш закона).

-Платена подготовка за саморазвитие (платени курсове...)

-Кръжоци, секции, курсове.

-Военна служба.

-Сватба.

-Раждане на дете.

-Развод.

-Уединение, бягство в себе си („боготърсене“, философски прозрения, катарзис).

-Промяна на местоживеенето (живот на друго място, в хостел).

-Работа върху себе си (строг дневен режим, систематични занятия, диети, спорт и др.)

-Купони, възторг, еуфория, бръмчене, веселба (докато е млад човек).

-Консултации със специалист (медицински, психофизиологични, правни).

-Затвор (търпи, работи, мисли...).

-Запознаване с условията за прием и обучение (позвънете, отидете на място, разгледайте справочници, попитайте ученици и студенти).

-Обществени дейности (включително неформална организация)

-Няма да учите или работите (официално).

-„Активирате“ роднини и приятели (за помощ при подбора, подготовката и приема в образователни институции).

-Културен живот (посещение на театри, музеи, изложби...)

-Самостоятелно творчество (рисуване, композиране, проектиране, отглеждане на нещо и т.н.).

-Безкористна помощ на някого. Попечителство на слабите. Филантропия.

-Уволнение за лоша работа.

-Скъпа покупка (кола, вила, апартамент, техника ...).

-Задгранична командировка, стаж (работа с чужденци).

Въпроси за обсъждане:

Кои са най-ефективните начини за постигане на житейски цели според вас? Защо?

Групова инструкция: „Определете това, което можем да направим днес за бъдещето. Подгответе план за утрешния ден (бъдещето).“

Домашна работа:

Изпълнете плана за деня и го анализирайте. Схема за анализ:

1.Какво научих днес?

2.Какво или кой ми донесе радост днес?

3.Този ден доближи ли ме до постигането на целите ми?

4.Кое е най-доброто нещо, което направих днес?

 

Ритуал за сбогуване

image 

image
image




Приложение 3

Пример за прилагане на техника за отказ от въздействие и манипулация

„Развалена грамофонна плоча“

Освен директния отказ да изпълнят молбата ви, другите имат и други възможности, които не бива да забравяте. Те могат веднага да се съгласят (и това е след много усилия да настоявате на своето). Те могат да възразяват, да се оправдават, да проявяват агресия или да измислят извинения защо не са отговорили на молбата ви.

Как да постъпите когато сте обект на въздействие и манипулация?

Имате няколко възможности. Можете да откажете намеренията си (това не може да се счита за самоутвърждаване). Ако ситуацията изисква нещо, можете да използвате вербални и невербални средства, за да покажете сила или можете да използвате техниката на „развалена грамофонна плоча“, която се изразява в многократно повторение на съобщението, докато другият приеме вашата гледна точка. Това също може да изисква много „мускулна“ сила от вас, ако наистина искате да продължите напред в диалога, но на теория можете да поддържате приятелски, спокоен тон, сдържана сила на гласа си, ако упорствате на позициите си.

ПРИМЕР:

Джина предупреди Анджела, ръководител на машинното бюро, че има нужда важният доклад да бъде отпечатан като чернова до четвъртък (а беше понеделник), за да може да бъде изпратен по факс до ръководителите на регионалните клонове, които да изразят своите коментари и пожелания, предложения и изменения. Тя даде написаната на ръка чернова на Анджела. Между тях имаше диалог.

Джина: Анджела, ето доклада за алтернативните ресурси, за който ти казах. Трябва ми утре следобед.

Анджела: Ще дам всичко от себе си, Джина, но тук имаме много спешна работа. Всички машинописки са ужасно заети. Съмнявам се, че ще мога да отпечатам доклада ви преди сряда.

Джина: Окончателният доклад трябва да бъде отпечатан и разпространен преди срещата в петък. Трябва ми готов проект утре около 13 часа, за да го изпратя на ръководителите на регионалните клонове и да им дам възможност да коментират текста, преди да бъде одобрен.

Анджела: Защо не им изпратиш по факса ръкописната чернова? Хората ми наистина са много заети, не мога да обещая, че ще свършим работата навреме.

Джина: Разбирам, че сте претоварени с работа, но имам нужда от разпечатан доклад и трябва да е на бюрото ми утре в 13 часа, както сме се договорили.

Анджела: Защо не повикаш машинописка за тази работа от главния офис? Или може би ще поканите допълнителна машинописка от агенцията?

Джина: Ако можете да го уредите, моля. Но само ми предоставете спретнато и компетентно напечатано копие от доклада до един часа утре и всичко ще бъде наред.

Анджела (въздиша): Добре, Джин, остави го на мен. Ще видя какво мога да направя.

Джина: И така, ще ми предоставиш ли разпечатано копие утре следобед?

Анджела: Да, добре.

Джина: Благодаря ти, Анджела.

Този диалог не е напълно чист пример за развалена грамофонна плоча, когато повтаряте основното си твърдение, без да обръщате внимание на думите на другия, повтаряйки изискването отново и отново, докато не бъде разбрано и прието като основа за действие. Този разговор вероятно отразява по-точно метода, който много хора биха използвали с удоволствие, тъй като допуска наличието на причини и основания за вашето искане, а също така споменава подробности, които могат да помогнат за постигане на желания резултат. Тук също се признава валидността на позицията на опонента - Джина показва, че взема предвид и разбира думите на Анджела - но всички ненужни въпроси, които имат за цел да ви накарат да се откажете от набелязаната цел, последователно се игнорират. Можете да блокирате подобни опити, като повторите основното твърдение и потърсите съгласие.

Всичко, свързано с горния диалог, може да се случи само ако се поддържа спокоен, приятен, но твърд тон на гласа. В потенциално стресови ситуации като тази е достатъчно лесно да загубите контрол над емоциите си, да получите обвинения, да поискате разяснения, коя работа другият смята за по-спешна от вашата и т.н.

„Счупената грамофонна плоча“ е техника, която обикновено се свързва с думата „не“. Принципът е същият като в горния пример. Първо се уверете какво наистина искате и какво не.

Формулирайте позицията си ясно и обмислено, така че вашето „не“ да е напълно категорично и да не оставя у събеседника никакво съмнение относно смисъла на казаното. Използвайте възможно най-малко „декорации“ и ненужни подробности в изявлението си - посочете накратко причината за отказа си или се извинете, ако искрено съжалявате, че не можете да отговорите на молба или да се съгласите с искане. Тайната е да бъдете приятелски настроени, но да отстоявате позицията си.

Върнете на човека всичко, което сте чули и разбрали от него (повторете неговите аргументи, молба, искане и пр. – той трябва да чуе отново това което е казал, т.е. дайте му да разбере, че сте чули всичко, което е казал) и въпреки това му кажете ясно, че възнамерявате да отстоявате позицията си. Събеседникът ще изложи причини защо трябва да правите това, което той иска, ще се опита да покаже защо вашата позиция е нелогична, ще използва оплаквания, упреци и други средства за емоционален натиск и шантаж, така че да се почувствате виновни, че сте му отказали, за да ви принуди да промените вашите намерения и се поддавайте на желанията му. Трябва да вземете решение: да бъдете гъвкави по този въпрос и да работите заедно, за да намерите взаимно приемлив компромис или да кръстосате шпаги, без значение колко положителен и добронамерен е отказът.

          …

Втори вариант на диалога с прилагане на техниката „Развалена грамофонна плоча“

Нека се върнем към диалога по-горе и си представете, че този път Анджела реши да използва техниката на счупената плоча.

Джина: Анджела, ето доклада за алтернативните ресурси, за който ти казах. Трябва ми утре следобед.

Анджела: Ситуацията се промени, откакто ти казах, че тези условия са възможни - съжалявам, Джина. Тъкмо щях да ви се обадя, но спешната работа за изпълнителния директор на компанията е наш абсолютен приоритет. Не, няма да мога да отпечатам доклада ви до утре на обяд.

Джина: Какво? Защо главният изпълнителен директор установява такава система от приоритети? Казах ви за доклада предварително и вие ме уверихте, че работата ще бъде свършена!

Анджела: Разбирам, че си възмутена. Все пак аз вземам решението за разпределението на работата в моя отдел и задачата на изпълнителния директор е по-важна за нас. Така че не, няма да можем да отпечатаме отчета ви до утре.

Джина: Какво да правя сега? Знаете много добре защо ми трябва утре: трябва да се изпрати по факс до началниците на регионалните клонове. Разочарован съм от теб. Как можа да ме разочароваш така!

Анджела: Бих могла да повикам машинописка чрез агенция, която да свърши работата. Ще се обадя и ще видя дали могат да го направят за вас в този период от време.

Джина: Всички знаем колко добра е работата им! Предпочитам сама да напиша доклада! Не, ти каза, че ще свършиш работата - няма да стане!

Анджела: Джина, съжалявам, че се чувстваш сякаш съм те разочаровала, но ще го кажа отново: не, моят екип не може да отпечата доклада ти до обяд утре.

Нека за момент забравим кой е прав и кой крив в тази ситуация (да, предполагам, че симпатизирате на Джина), но има моменти, когато старша работа или нещо наистина важно и спешно може да има предимство пред работата ви. Анджела учтиво отстоява позицията си, извинява се по подходящ начин, разбира чувствата на Джина - но все още настоява да откаже да се съобрази с нейните искания. Тя предлага приемливо решение – бизнес компромис – който Джина решава да не приеме, така че Анджела се връща към избраната от нея тактика „счупена грамофонна плоча“ като начин за отказ.

Едно нещо, което трябва да запомните: ако сте казали „не“ на молба, това не означава, че отхвърляте самия човек. Имайте това предвид, поддържайте разговора така, че човекът да усеща уважението ви, но не пренебрегвайте правата си и в крайна сметка няма да изпитвате прекалено голяма вина за отказа си. Имайте предвид, че и вие сте били отхвърлени. Друг човек в подобна ситуация ви каза „не“, но това също не означаваше, че ви отрича като личност

 

(следва втора част)




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3881623
Постинги: 2194
Коментари: 116
Гласове: 1330
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930