2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
1343# Тренинг за ефективно самопрезентиране.
Скала за измерване на тактиката при самопрезентация
(приложение 2-продължение)
56.Правя негативни изказвания за хора, които принадлежат към конкуренцията.
много рядко |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
много често |
57.Случва се самият аз да възпрепятствам собствените си успехи.
много рядко |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
много често |
58.Високата ми тревожност е пречка за моята действеност и активност.
много рядко |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
много често |
59.Постъпвам по такъв начин и с такива средства, че да внуша страх в другите, с цел да ги подтикна да направят нещо необходимо за мен.
много рядко |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
много често |
60.Когато постигна успех в работата си, аз не пропускам да отбележа неговата значимост.
много рядко |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
много често |
61.Мога да изложа сериозни аргументи за своето поведение, независимо от това, колко лошо може да се струва на другите.
много рядко |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
много често |
62.За да избегна обвинения и упреци, аз се старая да уверя обкръжаващите ме в това, че за тях няма никакви негативни последици.
много рядко |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
много често |
63.Умея да въздействам на хората с комплименти, за да ги предразположа към себе си.
много рядко |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
много често |
64.Когато извърша лоша постъпка, аз се опитвам да обясня на обкръжаващите, че ако те бяха на мое място биха направили същото.
много рядко |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
много често |
Ключ:
Изчисляването на баловете се извършва по деветбална скала (от „1“ – „рядко се проявява в поведението) до „9“ – „много често се проявява в поведението). Всички твърдения са разпределени в дванадесет групи тактики за самопрезентиране:
-от 1 до 5 група – защитен тип тактики;
-от 6 до 12 – асертивен тип тактики.
Всяка тактика за самопрезентиране е номерирана и включва определен брой твърдения (тактика №6 – „желание/стремеж за харесване“ включва 8 твърдения, а останалите – по 5).
1.Оправдание с отричане на отговорността – 35, 36, 39, 48, 62.
2.Оправдание с приемане на отговорността – 05, 44, 45, 61, 64.
3.Отричане – 04, 10, 17, 25, 49.
4.Възпрепятстване на самия себе си – 12, 42, 53, 57, 58.
5.Извинение – 03, 13, 18, 29, 50.
6.Желание/старание/стремеж за харесване – 09,11,28, 33, 38, 43, 52, 63.
7.Сплашване – 01, 02, 32, 51, 59.
8.Искане/жалба/молба – 07, 08, 14, 41, 54.
9.Приписване (самовменяване) на постижения – 22, 23, 40, 46, 55.
10.Преувеличаване на собствените постижения – 06, 19, 30, 41, 60.
11.Отрицателна оценка за другите – 20, 27, 34, 47, 56.
12.Пример за подражание – 15, 21, 24, 26, 37.
Стратегии за самопрезентиране:
I. Отклоняване.
№ 1 – „Оправдание с отричане на отговорността“
№ 3 – „Отричане“
№ 4 – „Възпрепятстване на самия себе си“
II.Атрактивно поведение.
№ 6 – „Желание/старание за харесване“
№ 5 – „Извинение“
№ 12 – „Пример за подражание“
III. Самовеличаене/самоизтъкване.
№ 9 – „Приписване (самовменяване) на постижения“
№ 10 – „Преувеличаване на собствените постижения“
№ 2 – „Оправдание с приемане на отговорността“
IV.Самокритичност /самопринизяване/самоунижение/самоподчинение
№ 8 – „Искане/молба“
V.Силово влияние.
№ 7 – „Сплашване“
№ 11 – „Отрицателна оценка за другите“
Забележка: Оценките за тактиките, включени в стратегиите се сумират и се разделят на броя на тактиките във всяка стратегия. В резултат се определя количеството бал за всяка стратегия.
При прилагане на компютърна версия за изчисляване на резултатите или при изчисляване на количествата бал, и при сравняване на съотношенията в проценти, са приети следните условни показатели за интерпретация:
-0% – 20% нисък тестови показател;
-21% – 40% понижен тестови показател;
-41% – 60% среден тестови показател;
-61% – 80% повишен тестови показател;
-81% – 100% висок тестови показател.
Пример за тестиране и интерпретация[1].
Тактики защитен тип:
1.Оправдание с отричане на отговорността – ОО = 39 85%
2.Оправдание с приемане на отговорността – ОП = 30 62%
3.Отричане – От = 32 68%
4.Възпрепятстване на самия себе си – ПС = 20 38%
5.Извинение – Из = 25 50%
Тактики асертивен тип:
6.Желание/старание/стремеж за харесване – СП = 43 55%
7.Сплашване – Зп = 14 22%
8.Искане/жалба/молба – ПМ = 16 28%
9.Приписване (самовменяване) на постижения – ПД = 34 72%
10.Преувеличаване на собствените постижения – УД = 33 70%
11.Отрицателна оценка за другите – НО = 35 75%
12.Пример за подражание – ПП = 23 45%
Стратегии за самопрезентиране:
I.Отклоняване – Ук = 30 63%
II.Атрактивно поведение – АП = 30 51%
III.Самовеличаене/самоизтъкване – Св = 32 68%
IV.Самокритичност /самопринизяване/самоунижение – Сп = 16 28%
V.Силово влияние – СВ = 24 49%
Интерпретация:
Тактики защитен тип:
1.Оправдание с отричане на отговорността – тестови показател: висок.
2.Оправдание с приемане на отговорността – тестови показател: повишен.
3.Отричане – тестови показател: повишен.
4.Възпрепятстване на самия себе си – тестови показател: понижен.
5.Извинение – тестови показател: среден.
Тактики асертивен тип:
6.Желание/старание/стремеж за харесване – тестови показател: среден.
7.Сплашване – тестови показател: понижен.
8.Искане/жалба/молба – тестови показател: понижен.
9.Приписване (самовменяване) на постижения – тестови показател: повишен.
10.Преувеличаване на собствените постижения – тестови показател: повишен.
11.Отрицателна оценка за другите – тестови показател: повишен.
12.Пример за подражание – тестови показател: среден.
Стратегии за самопрезентиране:
I.Отклоняване – повишен.
II.Атрактивно поведение – среден.
III.Самовеличаене/самоизтъкване – повишен.
IV.Самокритичност /самопринизяване/самоунижение – понижен.
V.Силово влияние – среден.
[1] Бел. прев. Абревиатурите на скалите са запазени така, както са в оригиналния материал на руски език. Виж диаграмите по-долу.
1343# Тренинг за ефективно самопрезентир...
1343# Тренинг за ефективно самопрезентир...
Нови "велики" изповеди на Наде...
Арт мениджмънт – специалност за ценители