Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.08.2019 09:00 - 1343# Тренинг за ефективно самопрезентиране. Примерен модел на програма за провеждане на тренинг „Успешна самопрезентация“ (приложение 3)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1490 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                                   1343# Тренинг за ефективно самопрезентиране.

                          Примерен модел на програма за провеждане на тренинг

                                                 „Успешна самопрезентация“

                                                           (приложение 3)
 

Цел: Формиране на навици за самопрезентиране и разкриване (осъзнаване, разбиране) причините за възникване на неувереност при самопрезентиране.

Задачи:

-формиране на навици за успешно самопрезентиране;

-усвояване на знания и практикуване създаването на позитивен имидж в сферата на общуването;

-развитие на самоувереност при самопрезентиране пред публика;

-осмисляне на основните бариери, възникващи при публичното и социалното взаимодействие.

Участници: Тренингът е предназначен за работещи в публичните сфери, намиращи се в ежедневен контакт с хората (млади специалисти, кадри на изпълнителско ниво).

Време за провеждане на тренинга: 7 часа.

Структура на  тренинга: включва три блока: въвеждаща част, основна част и заключение, като всяка от тях съдържа теоретичен и практичен дял.

 

ВЪВЕДЕНИЕ

Самопрезентация на треньора.

Цел: Премахване недоверието и скъсяване на дистанцията между водещ и участници; успокояване на обучаемите.

Време: 2 минути.

 

Въвеждане правила за взаимодействие в групата, обсъждане формите за обръщение един към друг (определяне на имена; поставяне на баджове и пр.)

Цел: Определяне на правила за ефективна работа на групата.   

Време: 5 минути.

Процедура за провеждане: Участниците сами формулират правила, които е необходимо да спазват за успешно провеждане на тренинга. Водещият записва правилата върху флип-чарт и стоят на видно място по време на целия тренинг.

 

Упражнение „Всичко, освен името“

Цел: Запознаване, запомняне имената на участниците.

Време: 15 минути.

Процедура проведения: Участниците се опознават по двойки (2-3 минути), след което всеки запознава съседа си с останалите. Той назовава истинското име на лицето, а всичко останало измисля, но така, че в крайна сметка другият да успее да запомни името на представяното лице.

 

Групова работа

Цел: Сплотяване на групата и разкриване очакванията на обучаемите за тренинга.

Време: 20 минути.

Процедура за провеждане: Участниците отговарят на следните въпроси:

-Какво е самопрезентация?

-Защо използваме самопрезентиране?

-Кога се използва самопрезентиране?

-Защо е необходимо да се развиват умения и навици за самопрезентиране?

 

Мини-лекция „За самопрезентирането и неговото място в живота“

Цел: Обобщаване на цялата информация, подготовка на групата за следващия етап на работа. 

Време: 5 минути.

Самопрезентацията е инструмент, чрез който всеки човек може да постигне значителен успех. Понякога самопрезентацията се разглежда като процес за управление на образа на друг човек, процес на управление на неговото възприятие чрез привличане на вниманието му върху определени желани елементи. Както  правило самопрезентацията намира широко приложение в деловото общуване. 

Самопрезентацията е средство за формиране на „Аз-образ“. Тя, сякаш произхожда от социалните стандарти, които се формират в обществото. Това е разграничение между реален и идеален образ, създаване на модел на поведение, който в момента съответства на изпълнявана роля, имидж, социално приемлив модел.

Има редица ключови мотиви, които са в основата на процеса на самопрезентиране:

-поддържане на усещане за лична уникалност;

-демонстрация на своята принадлежност към определена среда;

-утвърждаване на желаната „Аз-концепция“ и укрепване на самочувствието;

-получаване на социални, материални облаги;

-повишаване на привлекателността, получаване на одобрение и уважение;

-запазване и увеличаване на власт и влияние.

Повечето изследователи смятат, че необходимостта от социално одобрение е водещ мотив за самопрезентирането. Интересът към темата за самопрезентацията е свързан главно с промяна в ценностното ниво на обществото. От човекът се изисква да следва определен имидж, за ​​да бъде успешен. Успехът предполага лидерство в обществото, в групата. За да бъде такъв, човек трябва да знае и умее да направи първо впечатление, да може да влезе в контакт с доверие, да е в състояние да се покаже най-добрите си страни. Днес уменията за самопрезентация са особено полезни и нужни в бизнес средата, в деловото общуване. Тази среда е фокусирана върху избора на най-доброто – най-елементарен пример е процеса за кандидатстване за работа, независимо от това, дали самопрезентирането ще бъде пряко – чрез интервю или косвено – чрез обява за работа, автобиография и пр. Още повече, че в днешния дигитален динамичен свят кадровите служби на големите компании широко използват софтуер за обработка на автобиографиите, който в качеството си на първи филтър автоматично определя кои кандидати да продължат към следващ етап – лична среща и интервю.

Самопрезентирането се състои от три компонента:

-този, който се представя;

-този, на когото се представят;

-това, което се самопрезентира.

Тези три компонента са обединени от една цел, която субектът на самопрезентирането иска да постигне. Вторият участник (публика, аудитория) често се възприема като обект, върху който може да се въздейства. Допълнителен фактор може да бъде средата, която определя правилата за комуникация.

Овладяването на умения за самопрезентиране е път към саморазвитие. Собственият стил на самопрезентиране е ключ, който позволява на човек да получи признание. Усъвършенствайки личния си стил на общуване при установяване на контакт, проявяващ се в осанката на тялото, мимиката и жестовете, в начин на говорене, човек създава свой уникален имидж, а последният му позволява с по-голяма лекота да постига поставените си цели.  

 

ОСНОВНА ЧАСТ

Упражнение „Взаимни презентации“

Цел: ѝапознаване на участниците, загряващо упражнение за въвличане в динамиката на тренинга.

Време: 45 минути.

Инструкция: Сега ще се разделим на двойки. Имате 10 минути, за да си разкажете един на друг за себе си възможно най-подробно, тъй като след това всеки ще представи своя партньор пред групата. Опитайте се да получите възможно най-многостранна информация за партньора си.

Процедура за  провеждане:  След организиране работата по двойки, на участниците се предоставя възможност сами да изберат партньорите си.

Въпроси за обсъждане след завършване: Вашият партньор успя ли правилно да представи информацията за вас? Какви чувства и мисли възникнаха по време на представянето? Оценете успеха на вашата презентация.

 

Упражнение „Ръкостискане“ 

Цел: Отработване на навици за установяване на контакт.

Време: 15 минути

Процедура за  провеждане:  На участниците се предлага за време от 2 минути да се опитат да поздравят чрез ръкостискане колкото се може повече хора.

Въпроси за обсъждане след завършване: Как се почувствахте, когато се ръкувахте? Колко успешен беше контактът? Какво помогна, какво пречеше за осъществяването на контакт по този начин?

Упражнение „Приказна самопрезентация“ 

Цел: дД се постигне от участниците осъзнаване и разбиране на факта, че използвайки умения за самопрезентиране и способности за абстрахиране от собствените си модели на поведение, човек може да бъде много успешен при самопрезентацията си.

Време: 40 минути.

Материали: Картички (табелки) с наименования на персонажи от приказките.

Процедура за  провеждане:  Всеки участник получава лист хартия (бланка, табелка) с името на приказен герой, а от него се иска да подготви самопрезентирането си от името на този персонаж, като същевременно избира определена позиция, за която героят претендира (качества, умения, интереси, черти, действия и пр., характерни за този персонаж).  Време за подготовка – 5 минути. Останалите участници в процеса на самопрезентиране трябва да познаят кой е този персонаж.

Въпроси за обсъждане след завършване: Лесно ли беше да изберете позиции за героите? Лесно ли беше да ги представите?

 

Упражнение „Въртележка“

Цел: Усвояване умения за адекватна комуникация, отработване ефективни техники за общуване.

Време: 30 минути

Процедура за  провеждане:  Групата се разделя наполовина, образувайки два кръга: външен и вътрешен. Участниците във външния кръг се движат по посока на часовниковата стрелка, а вътрешният кръг обратно на часовниковата стрелка. По сигнал на водещия участниците спират и се обръщат с лице към съответния партньор в другия кръг. Във вътрешния кръг участниците играят ролята на продавачи, които се опитват да продадат нещо на бъдещите купувачи от външния кръг. По-нататък движението продължава. След три минути участниците спират играта и споделят своите впечатления.

Въпроси за обсъждане след завършване: Какви чувства изпитахте, когато действахте като продавач и купувач? Колко убедителни бяха продавачите? Какво попречи за успешната продажба?

 

След провеждане на това упражнение следва почивка (кафе-пауза).

 

Игра „Размяна на местата“

Цел: Създаване на условия, участниците да се опознаят по-добре, да разберат колко общо има между тях, да се усили интересът им един към друг.

Време: 15 минути.

Процедура за  провеждане:  Участниците седят на столове в кръг. Водещият застава в средата на кръга и казва фразата: „Да разменят местата си тези, които ... (например, „Знаят как се пържат яйца“).“ В края на упражнението водещият започва да включва в командите си определени умения, интереси, качества, като по този начин обучаемите се опознават по-добре и разбират общото между тях. След като участниците усвоят алгоритъма, задача на водещият е да търси възможност и да се опита да заеме някое от свободните места, а този, който остане без място започва да играе неговата роля.

Въпроси за обсъждане: Какво ново разбрахте един за друг?

 

Упражнение „Комплимент“

Цел: Създаване на дружеска атмосфера и скъсяване на дистанцията в общуването.

Време: 5  минути.

Материали: топка.

Процедура за  провеждане:  Водещият хвърля топката към някой от участниците, като преди това е назовал името му и е казал за него комплимент. Поемащият топката отговаря на комплимента с думата „благодаря“, гледайки в очите на хвърлилия топката, а след това я подава на друг участник.

 

Упражнение „Двойник“

Цел: Разкриване на неповторимото, оригиналното и уникалното в жизнения опит на участниците и описване на вътрешните  психологически ресурси, стоящи в основата на този опит.

Време: 25 минути.

Инструкция: Всички сте гледали сериите на филма „Терминатор“. В една от тях, героят има способност да приема формата (външния вид) на друг човек, ставайки негов двойник. Сега си представете, че той е приел вашия външен вид. Пита се, по какъв начин и как хората могат да разпознаят кой е пред тях – вие или двойникът?  Отговаряйки на този въпрос, не се опитвайте да го „разглобявате на части – парче по парче“, а просто помислете. Кое е онова нещо у вас, което е толкова уникално, толкова неповторимо и толкова скрито, че „двойникът“ не би успял да го копира? Какви въпроси бихте искали да чуете от хората, от отговорите на които би станало очевидно, че Вие сте именно Вие, а не друг?  Кое е онова нещо, което не може да се повтори?

Процедура за  провеждане: В продължение на 5 минути участниците самостоятелно работят върху търсене на своята уникалност, а след това споделят с групата.

 

Упражнение „Лозунг на живота“  (девиз)

Цел: Развитие на творческото мислене, разкриване на основните жизнени стратегии.

Време: 40 минути.

Материали: лист хартия, молив.

Инструкция: Направете списък с хора, живи или мъртви, на които сте се възхищавали за това, как са преживели живота си. С други думи, към кой екип бихте искали да се присъедините? Това могат да бъдат известни писатели, герои от филмите, ваши познати или родственици.  Запишете най-харесваното нещо за този човек с една дума или напишете едно изречение, което най-точно характеризира главното, което е направил този човек. Запишете името (фамилията) и срещу него една дума (изречение). След като подготвите своя списък, разгледайте внимателно съдържанието и се опитайте да откриете какво обединява всичките тези хора? Коя е ключовата дума или словосъчетание, което ги обобщава? По този начин Вие ще откриете това, което все още не осъзнавате или на което не придавате особено значение. Това обединение по общ критерий (показател) не е случайно. Тази мисъл или идея принадлежи лично на вас и тя разкрива именно вас. От тук нататък следвайте този показател, например, ако сте открили, че за лицата от списъка са обобщаващи термините: „пари“, „власт“, „кариера“ или „милосърдие“, „себераздаване“, „хуманност“, то вече спокойно можете да формулирате свой принцип, който прилагате реално в живота си (осъзнато или не). Накрая от вас се иска, използвайки кодовите обобщаващи думи, да създадете ваш лозунг (девиз), който ще обявите публично.

Процедура за  провеждане: В продължение на 10 минути участниците съставят списъци и обмислят лозунг, а след това го обявяват.

Въпроси за обсъждане: В каква степен вашият лозунг има реално отношение към вашия живот? Научихте ли нещо ново за себе си по време на това упражнение и ако – да, то бихте ли споделили?

 

Групова работа: Обсъждане – какви допълнителни лични ресурси могат да помогнат, за да бъде успешна самопрезентацията.  

Цел: Повишаване нивото на енергизиране на групата, активизиране творческото мислене, обсъждане на следващи стъпки за промяна в модела на поведение.

Време: 20 минути.

 

Упражнение „Експедиция“ 

Цел: Изследване стратегиите за самопрезентиране при изпитни ситуации на оценяване; развиване на способности за преодоляване на „страха от изпита“; намиране на нови начини за убеждаване, влияние, отключване на скрит естествен потенциал.

Време: 1 час.

Инструкция: Организира се научно-изследователска експедиция. Вие всички искате да сте сред членовете и желаете да участвате: едни искат да изпитат себе си, други имат професионален интерес, трети са водени от любопитството на откриватели, а някои искат просто да припечелят малко пари. Не е важно  съдържанието на вашата мотивация и цели – важно е, че желанието ви е особено силно. За да бъдете приети в групата обаче, трябва да преминете през интервю (събеседване). Решението за включване в екипа се взима от директорът, в случая този ще бъда аз. Веднага след като първият участник бъде приет, той автоматично придобива правото на глас. По този начин, решението за включване на последния член ще бъде взето от всички вас. Задължително условие – ако все пак някой от Вас не бъде приет, вие имате шанс и трябва да се опитате отново до тогава, докато бъдете включен в експедицията.

Процедура за  провеждане:  Работи се в кръг. В средата е поставен стол. Треньорът седи срещу стола, който по сюжет ще бъде заеман от всеки участник, който е кандидат. Ако бъде приет, той преминава на страната на треньора, а ако – не, връща се при останалите. По време на интервюто се задават следните въпроси:

-В какво качество кандидатствате?

-Какво умеете да правите?

-Защо искате да попаднете сред състава на експедицията?

-Какви черти на характера притежавате?

Могат да бъдат поставяни и други въпроси, като важното е беседата да помогне за разкриване на деловите и личните качества на кандидата. След всяка беседа се провежда „гласуване“ – „за“ и „против“ и се излагат мотивите за вота от всеки. Тези обяснения могат да имат напълно рационален характер, например: „Такъв специалист не ни е нужен“ или да имат силно емоционална окраска: „Хареса ми неговата самонадеяност“.  Тези обяснения (аргументите на гласуващите) не се коментират, обсъждат или оспорват, те просто се назовават за да се чуят и толкова.

Въпроси за обсъждане след завършване: Как оценявате своята самопрезентация? В какво се изразяват нейните силни и слаби страни? Какво чувствахте по време на упражнението? Какво ви помогна да се справите със своите преживявания?  Какво беше съдържанието на предложението ви и какво общо има това с вашия живот? Успяхте ли да игнорирате реалността и да си позволите просто да играете? Как се отразява това на живота ви?

 

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Упражнение „Припомняне на първото впечатление“.

Цел: Припомняне на първото впечатление за участниците в групата.

Време: 20 минути.

Процедура за  провеждане:  На участниците се предлага да си припомнят момента, в който за първи път са видели своя съсед; да си припомнят първото впечатление, възникнало при първия контакт с него. След това от всички се иска да споделят помежду си.

Въпроси за обсъждане след завършване: Настъпила ли е промяна в създаденото първоначално впечатление в процеса на тренинга? Ако е настъпила, какво точно и в каква посока – положителна или отрицателна, оправдаха ли се очакванията Ви?

 

Групова работа: обсъждане резултатите от тренинга.  

На участниците се предлага да отговорят на следните въпроси:

-Какво бихте искали да си пожелаете един на друг?

-Какво Ви направи най-силно впечатление, какво запомнихте?

-Променихте ли нещо в себе си по време на тренинга?

-Какво още бихте искали да промените?

 

АНКЕТА ЗА ОБРАТНА ВРЪЗКА

 

Моля, отговорете на следните въпроси:

 

Какво е самопрезентация?

………………………………………………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………………………………………………..

За какви цели и какви мотиви се използва самопрезентирането?

………………………………………………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………………………………………………..

 

При какви случаи се прилага самопрезентиране?

………………………………………………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………………………………………………..

 

Защо лично на мен е важно да притежавам умения за самопрезентиране?

………………………………………………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………………………………………………..

 

Анкета за обратна връзка

 

Моля, отговорете на следните въпроси:

 

Какво е самопрезентацията?

………………………………………………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………………………………………………..

За какви цели и какви мотиви се използва самопрезентирането?

………………………………………………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………………………………………………..

 

При какви случаи се прилага самопрезентиране?

………………………………………………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………………………………………………..

 

Защо лично на мен е важно да притежавам умения за самопрезентиране?

………………………………………………………………………………………………………..

 

 

………………………………………………………………………………………………………..

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3875467
Постинги: 2192
Коментари: 116
Гласове: 1328
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930