Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kunchev Категория: Други
Прочетен: 3880343 Постинги: 2193 Коментари: 116
Постинги в блога от 20.01.2019 г.
 

                    1193# Комплексна методика за изучаване удовлетвореността на

                                         родителите от училището (I – IV клас)

 

Част I

Цел: Получаване на количествено изразена информация от оценки на родителите за ролята на училището по възпитание в техните деца на важни житейски компетентности, положителни поведенчески и морално-психологически качества.

Ред за прилагане: На родителите се предлага да попълнят анкетна карта, включваща инструкция и тестови материал.

Инструкция:  Моля, оценете в каква степен училището, което посещава Вашето дете, възпитава в него изброените по-долу 15 личностни качества. За да оцените степента, моля, използвайте предложената скала, като обградите с кръгче числото, което в най-голяма степен отразява мнението Ви:

-5 – в пълна степен;

-4 – в значителна степен;

-3 – на достатъчно ниво;

-2 – в незначителна степен;

-1 – практически не възпитава.

Въпросник:

image

Обработка на получените резултати.

При обработката на анкетата е необходимо посочените в текста личностни качества да се разделят на три групи:

а) блок поведенчески качества (1—5);

б) блок житейски компетентности (6—10);

в) блок морално-психологически качества на личността (11-15).

Изчислява се средния показател от оценките на родителите по всеки блок, а след това и общ среден показател по всичките 15 качества. Получените резултати следва да се отнесат за сравнение с резултатите на останалите класове в училището. Ако средният показател се окаже по-нисък от 3 бала, това показва, че родителите оценяват ролята на училището за развитие на изброените личностни качества в учениците за недостатъчна.

Част II

Цел: Получаване на количествено изразена информация от оценки на родителите, за ролята на училището по възпитание в техните деца на способности за решаване на основни житейски проблеми.

Ред за прилагане: На родителите се предлага да попълнят анкетна карта, включваща инструкция и тестови материал.

Инструкция:  Моля, обградете с кръгче този номер към всяко твърдение, който в най-голяма степен отразява мнението Ви  за училището, в което се обучава детето Ви.

 

Въпросник:

image

Обработка на получените резултати.

Изчислява се средния показател в балове от оценките по всички твърдения. Резултатът се съпоставя с резултатите на останалите класове.  Ако полученият резултат е по-малък от 3 бала, това свидетелства за ниска оценка на родителите, относно помощта на училището за възпитание в децата на способности за решаване на основни житейски проблеми.

Част III

Цел: Получаване на съдържателна информация за степента на съответствие на живота на детето в образователната институция с идеите за жизнените и житейските ценности на родителите.

Ред за прилагане: На родителите се предлага да попълнят анкетна карта. Възможно е провеждане на проучването и в устна форма, но задължително се документират отговорите.

Въпросник:

1.Кое е онова в живота, което най-много Ви радва?

2.Кое е онова в живота, което най-много радва Вашето дете?

3.Кои качества най-много цените в хората?

4.От какво преди всичко се страхувате в живота?

5.От какво най-много в живота се страхува Вашето дете?

6.Кои качества преди всичко цени Вашето дете в другите хора?

7.Как виждате жизнените перспективи на Вашето дете?

8.Според Вас, какво трябва да бъде доброто училище?

9.В каква степен училището, в което учи Вашето дете, отговаря на Вашите изисквания?

10.С какво и по какъв начин Вие помагате на училището по възпитанието на Вашето дете?

Обработка на получените резултати.

 

Извършва се качествен анализ на отговорите на конкретния родител. Възможно е също да се обобщят резултатите по въпроси и да се направят изводи за различните социално-демографски групи родители.

image 

Категория: Други
Прочетен: 1117 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                            1192# Анкета за родители „Моят възглед за училището“

 

Уважаеми родители, в училището и в класа, в който се обучава Вашето дете се провежда проучване  за учебно-възпитателния процес. Моля, да участвате в предложената Ви анкета, като отговорите на въпросите по-долу. Анкетирането е анонимно. Моля, запишете мнението си на празните полета под въпросите. Благодарим Ви за участието и искрените отговори.

Дата …

Клас …

Въпросник:

1.Какво според Вас е ценно в училището, в което учи Вашето дете?

2.Доколко сте удовлетворен от знанията, които получава детето Ви?

3.Доколко самите Вие сте удовлетворени от отношението на учителите към Вашето дете?

4.Какво считате, че оказва влияние върху настроението и работоспособността на Вашето дете в училището (класа)?

5.Ако Ви се наложи да потърсите педагогическа помощ, към кого от работещите в училището служители бихте се обърнал?

6.Сравнявайки нашето училище с други, имате ли желание да преместите детето си другаде. Ако – да, то запишете къде бихте желали да продължи да учи.

7.Какво в училището и в класа, в който учи детето, не Ви удовлетворява?

8.Кое е било най-трудно и най-неприятно за Вас за целия период на обучение на детето Ви в даден клас и в училището?

9.Моля, отразете Ваши пожелания и предложения …

 

Благодарим Ви за искрените отговори!

 

Забележка: Въпросите се печатат на бланка, като под всеки въпрос се оставя достатъчно място, в което родителите саморъчно да напишат отговорите.

 

image

Категория: Други
Прочетен: 589 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                    1191# Анкета за родители „Нашето училище в близките години“

                                                   (родителска заявка-прогноза)

 

1.Според Вас, какви допълнителни учебни предмети трябва да се включат в учебния план на училището?

2.Какво е Вашето мнение (оценка) за ролята на децата, учителите, родителите в  училищното самоуправление?

3.Според Вас какво може да се подобри в организацията и качеството при осигуряване на безплатна храна в училището?

4.Какви видове трудови дейности на децата могат да бъдат организирани в училището?

5.Какво е Вашето мнение за летния труд и отдих на децата?

6.Какво очаквате от училищната библиотека?

7.Какво според Вас може да се подобри във времето извън учебния процес (организация на отдих и друга дейност)?

8.Според Вас, за какво училището може да сключи писмен договор с родителите?

9.Какво е Вашето мнение за различните видове заплащания, свързани с пребиваването на детето в училището?

10.Вие лично можете ли да помогнете с нещо на училището в близките години?

 

Забележка: Въпросите се печатат на бланка, като под всеки въпрос се оставя достатъчно място, в което родителите саморъчно да напишат отговорите.

image

Категория: Други
Прочетен: 611 Коментари: 0 Гласове: 0
 

   784# Скрининг-тест за диагностика на алкохолна и/или наркотична зависимост

                                                                     (CAGE-AID)

  Предназначение: Скринингов тест за диагностика на алкохолна и / или наркотична зависимост. Описание: Наименованието е съставено от първите букви на английските ключови думи, свързани с четирите основни въпроса в теста  (Cut, Annoyed, Guilty, Eye-opener). От изследваното лице се иска да отговори с „да“ или „не“ на въпросите. Въпросник:

1.Мислили ли сте някога за намаляване (Cut down) на количеството консумиран алкохол (наркотични вещества)?

2.Изпитвате ли раздразнение (Annoyance), когато хората ви критикуват за употребата на алкохол (наркотици)?

3.Изпитвали ли сте някога чувство за вина (Guilt) по повод прекомерно пиене (приемане на наркотици)?

4.Използвали ли сте някога алкохол (наркотични вещества), за да повишите тонуса си сутрин или след махмурлук (Eye Opener)?

Ключ: За всеки положителен отговор се начислява по 1 бал.

Интерпретация: При 2 и повече бала е налична клинично значима злоупотреба с алкохол или наркотични вещества.

image
Категория: Други
Прочетен: 690 Коментари: 0 Гласове: 0
 

            1092# Анкета за диагностика на асоциално поведение при възрастни.

 

Предназначение: Анкетата се попълва от лица, които продължително време са наблюдавали поведението на възрастен човек (оценяваното лице). Включва 17 признака за асоциално поведение.

Възрастова категория: 18+

Ред за провеждане:

На лицето, което е наблюдавало достатъчно дълго време поведението на възрастния човек (оценяваното лице), се предлага да се запознае с изведените 17 признака.  Попълващият анкетата трябва просто да укаже (да маркира, подчертае или по друг начин) онези признаци, които според него се отнасят за този, който е оценяван.  В зависимост от целите на изследването, попълващият анкетата може да добави коментари, да приведе примери. Желателно е след попълване на анкетата психологът да проведе уточняваща беседа с цел, обективизиране на данните. Има случаи, при които попълващият анкетата вменява определени качества или поведение на оценяваното лице.

Въпросник:

1.Не се занимава със съзидателен труд, дори да има достъп до достатъчно привлекателна и лека работа.

2.Често необосновано отсъства от работа.

3.Често се отказва от възложени (поети) дейности или напуска местоработата си, без да има реални планове, свързани с по-нататъшна трудова заетост.

4.Налице е ярко изразено несъответствие на поведението му със социалните норми; налични са асоциални действия, носещи криминално-наказателен характер.

5.Раздразнителност и агресивност, проявяващи се както по отношение членовете на семейството (нанасяне побой на собствените деца и други близки), така и към лица от външното обкръжение.

6.Неизпълнение на свои финансови задължения (не плащане на такси, данъци, глоби, актове, дългове) и  нежелание да оказва финансова помощ на свои родственици.

7.Отсъствие на каквото и да е дългосрочно планиране на живота.

8.Импулсивност, изразяваща се в спонтанно движение (пътувания) от едно на друго място без ясни цели.

9.Лъжливост (нечестност) и склонност към измами във взаимоотношенията,

10.Отсъствие на лоялност към обкръжаващите го и стремеж за прехвърляне вината на другите.

11.Нагласа да поставя и въвлича другите в ситуация на риск.

12.Не желание да спазва правилата за безопасност при дейности, които са свързани с риск за живота.

13.Стремеж към рисковано управление на МПС и подлагане на риск живота на другите.

14.Отсъствие на активност, свързана с грижите за собствените деца.

15.Склонност към многобройни интимни връзки и лекомислени разводи.

16.Отсъствие на чувство за вина и съвестност по повод нанесени щети на други.

17.Отсъствие на тревожност и страх от последиците на своите действия.

 

Обработка и оценка на резултатите

При наличието на 5 и повече признаци, може да се съди за наличие на устойчиво асоциално поведение.

image

Категория: Други
Прочетен: 590 Коментари: 0 Гласове: 0
 

              1187# Методика за диагностика на мотивация за учене и емоционално

                                          отношение
към обучението – VIII-XII клас.

                                                                    (А.Прихожан)

 

 

1.Кратка информация за методиката.

Предложената методика за диагностика на мотивацията за учебна дейност и емоционално отношение към обучението, е разработена през 2005г. на база въпросникът на Ч. Д. Спилбергер и има за цел, изучаване познавателната активност, тревожността и гневът, като актуални състояния и като свойства на личността (State Trait Personality Inventory).  Предложеният тук вариант е допълнен с една скала за преживяване на успех (мотивация за постижение) и нов вариант за обработка на данните.

2.Описание на методиката и процедура за прилагане.

Методиката използва стандартизирана тестова бланка, която включва необходимата за изследваните лица информация – инструкция и стимулен материал (въпросник), които са поместени на първата страница. Тук могат да бъдат публикувани също резултатите от изследването и заключението на психолога. На следващите страници се намират инструкцията и въпросника.

Методиката се прилага фронтално – спрямо цял клас или група ученици. След раздаването на бланките, на учениците се предлага да прочетат инструкцията, като обърнат внимание на дадения пример, след това психологът отговаря на всички възникнали въпроси или дава по негово решение допълнителни указания.  Към работа се пристъпва едва тогава, когато психологът се е убедил, че всички изследвани лица са разбрали правилно инструкцията и отново може да отговори на въпроси.  След тази встъпителна част учениците започват самостоятелна работа, а психологът преустановява да дава обяснения и да отговаря на въпроси. Времето за работа по въпросника заедно с прочитането на инструкцията е около 10-15 мин. В горната част на бланката учениците попълват своите данни: име и фамилия, възраст, клас, пол, дата и време на изследването.

Инструкция: На следващите страници са представени твърдения, които хората използват, за да разказват за себе си. Прочетете внимателно всяко изречение и обградете с кръгче едно от посочените под изречението числа, в зависимост от това какво обикновено е Вашето състояние по време на час в училище, как се чувствате обикновено в тази ситуация. Няма правилни или неправилни отговори.  Не губете време да разсъждавате върху едно или друго изречение, а се старайте колкото се може по-точно да отговорите как най-често се чувствате, Числата под изреченията означават следното: 1 – почти никога; 2 – понякога; 3 – често; 4 – почти винаги.

А сега вижте дадения пример.

Пример: Весело ми е. Отговорете, като използвате един от четирите възможни отговора.

Тестови материал (въпросник):

1.Спокоен съм.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

2.Стремя се да науча, да разбера, да вникна в съдържанието.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

3.Разярен съм.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

4.Старая се да не допускам грешки.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

5.Напрегнат съм.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

7.Иска ми се да ударя с юмрук по чина (масата).

Отговори: 1, 2, 3, 4.

8.Стремя се да получа само много добри и отлични оценки.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

9.Несигурен съм.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

10.Интересно ми е.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

11.Сърдит съм.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

12.Полагам всички сили, за да не изоставам от другите.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

13.Безпокоя се от евентуален неуспех.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

14.Струва ми се, че този час никога няма да свърши.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

15.Иска ми се да изкрещя на някой.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

16.Харесва ми да получавам и решавам трудни задачи.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

17.Чувствам се като неудачник.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

18.Имам усещането, че съм изследовател.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

19.Имам желание да счупя нещо.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

20.Избягвам задачи, с които не мога да се справя.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

21.Възбуден съм (разгорещен).

Отговори: 1, 2, 3, 4.

22.Енергичен съм.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

23.Вбесен съм.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

24.Стремя се да постигна успех.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

25.Чувствам се напълно свободно.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

26.Усещам, че главата ми работи пълноценно.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

27.Раздразнен съм.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

28.Недоволен съм.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

29.Не ми достига увереност.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

30.Скучно ми е.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

31.Ядосан съм.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

32.Старая се да не получа двойка (лоша оценка).

Отговори: 1, 2, 3, 4.

33.Напълно уравновесен съм.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

34.Харесва ми да разсъждавам, да разрешавам нещо.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

35.Чувствам се като излъган.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

36.Правя всичко, за да бъда сред добрите и отлични ученици.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

37.Изпитвам страх.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

38.Чувствам се отчаян и потиснат.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

39.Много неща ме правят яростен.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

40.Стремя се да покажа своите способности и ум.

Отговори: 1, 2, 3, 4.

 

3.Обработка и оценка на получените резултати.

Скалите за познавателна активност, стремеж за успех (мотивация за постижение), тревожност и гняв, включени във въпросника, се състоят от 10 пункта всяка, както следва (виж таблица 1):

image

Някои от твърденията във въпросника са формулирани по такъв начин, че оценка „4“ отразява високо ниво на познавателна активност, тревожност или гняв (например, „Сърдит съм“. При други, (например “Спокоен съм“, „Скучно ми е“) високата оценка показва отсъствие на тревожност или познавателна активност.

Баловата стойност за пунктовете от скалите, в които високата оценка свидетелства за наличието на високо емоционално ниво, се изчислява в зависимост от дадените отговори в бланката:

-на бланката са обградени: 1, 2, 3 или 4.

-стойностите са съответно: 1, 2, 3 или 4 бала.

За пунктовете, при които високата оценка отразява отсъствие на емоции, стойността на отговорите се изчислява в обратен ред:

-на бланката са обградени: 1, 2, 3 или 4.

-стойностите са съответно: 4, 3, 2, или 1 бал.

„Обратните“ пунктове (твърдения) се разпределят по скалите както следва:

-за скала познавателна активност: 14, 30, 38;

-за скала тревожност: 1, 9, 25, 33;

-за скала гняв – няма;

-за скала мотивация за постижения: 4, 12, 20, 28, 32 (по тази скала обратните пунктове показват тенденция за избягване на неуспехи, а  „правите“ – тенденция към постигане на успех).

За изчисляване баловете по скалите се събира сумата от всичките 10 твърдения на всяка скала. Минималната оценка по всяка скала е 10, а максималната – 40 бала.

Ако изследваното лице е пропуснало да даде отговор на един пункт от десетте по скалата, се прави следното: изчислява се средната оценка по деветте пункта, на които е даден отговор, след това полученото число се умножава по 10. Общият резултат по скалата трябва да бъде цяло число. Например, ако средния бал по скалата е 2,73 х 10 = 27,3, то резултатът се закръгля на 28 бала.

Ако изследваното лице е пропуснало два пункта, изчисления не се правят.

Непосредствена оценка и интерпретация на резултатите се извършват по следния начин:

1.Изчислява се сумарния бал по целия въпросник по формулата:

image

-ПА – бал по скала познавателна активност;

-МД – бал по скала мотивация за постижение;

-Т – бал по скала тревожност;

-Г – бал по скала гняв.

Сумарният бал може да бъде в интервала от – 60 до +60.

Диференцирани са следните нива на мотивация за учене:

(по тази скала липсват норми за полово-възрастовите различия)

-I-ниво – продуктивна мотивация с преобладаване на познавателните мотиви за учене и положително емоционално отношение към обучението;

-II-ниво – продуктивна мотивация, позитивно отношение към обучението в съответствие със социалните норми;

-III-ниво – средно ниво с известно намаляване на познавателната мотивация;

-IV-ниво – ниска мотивация, преживяване на „училищна скука“, отрицателно емоционално отношение към обучението;

 

-V-ниво – изключително отрицателно отношение към обучението.

image

2.Идентифицират се данни по отделните показатели за емоционално отношение към ученето и училището. За тази цел данните на изследваното лице по всяка скала се сравняват с нормативното им значение (виж таблица 3):

image

Превод от руски, Кунчев.

Източник: Прихожан А.М., Психология тревожности. Дошкольный и школьный возраст.

image
 

Категория: Други
Прочетен: 1516 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                                1186# Симптоми за тревожност в рисунките на деца.

                                                                      (А.Прихожан)

 

Тук в превод от руски език е представен текст от монографията на Ана Михайловна Прихожан, „Психология тревожности: дошкольный и младший школьный возраст“.  Авторът е доктор на психологическите науки, професор е катедра Проектираща психология, завеждащ Психологическа лаборатория на емоциите в Центъра за практична психология към Института по психология Л.С.Виготски / Руски държавен хуманитарен университет.

За анализ на детските рисунки (проективни методики) е необходимо следното:

I. Убедете се, че липсват органични нарушения:  

-голям наклон на нарисуваната фигура (повече от 95 градуса вдясно или повече от 20 вляво от долната ос – при условие, че детето рисува с дясната ръка;

-двойни линии;

-прекъснати линии;

-несвързани линии;

-вълнообразни линии („треперещи“ линии);

-рисунка на човек – много голяма с непропорционално на тялото глава;

Диагностицирането на симптоми на тревожност може да бъдат установени само при отсъствие на посочените признаци.

II. По възможност оценете  съответствието на рисунката с възрастовите норми (нормите са най-добре представени при оценка с методиката „Рисунка на човек“).

III. Проективно ниво на анализа.  

Признаци за тревожност в характеристиките на рисунката са:

1.Технически особености на рисунката (графика, маниер на рисуване и др.):

-наличието на повишен тонус на ръката (напрежение, скованост, натиск, проявяващи се във внезапно „накъсани“, прекъснати и деформирани линии) при наличие на съответен контекст, може да се интерпретира като извънредно безпокойство (то обаче може да бъде и ситуативно);

-прекалено удебелен контур (силен натиск) – често показва генерализирано чувство за неувереност – нерешителност, колебание, страх от провал и опит за справяне чрез прекомерен контрол;

-постоянно понижен психомоторен тонус –  „едва докосва ръката си на листата” и наличието на слаба вълнообразна линия е признак за астеничен симптом, който може да свидетелства за  депресивна тревожност и / или депресия (тук е възможно да се проявяват и  органични фактори).

-неравен и нееднакъв натиск – ту твърде силен – ту твърде слаб – може да се тълкува като признак за тревожност от тип несигурност;

-наличие на т. нар. „тревожна“ линия – дълга, състояща се от отделни слаби щриховки с неравномерен и нееднакъв натиск;

-обърната посока на нарисуваните линии, незавършени действия;

-ограничаващи линии (линии, изобразени в основата на рисунката (под рисунката), явяващи се своеобразна „поставка“, „държач“ на фигурата);

-неуверено рисуване – наличие на маниер „зиг-заг“ (колебливи или осцилиращи линии); постоянно „коригирани“ линии;

-замърсяване на рисунката – зацапване, триене, повтаряне на линии и фигури;

-интензивно щриховане (маскиране) – наличието му (когато не е свързано с условието и характера на рисунката) при афективно заредени обекти (например, щриховането на ерогенни зони свидетелства за тревожност, свързана със сексуални проблеми; защриховането на устата, т. нар. „почернена уста“, говори за наличие на вербална агресия).  Особено внимание трябва да се обърне на щриховки, разположени фронтално в преден план на рисунката.  Наличието на интензивно щриховане, изпълнено чрез кратки ескизни щрихи, може да е признак за тревожност от тип неувереност.

-многобройни изтривания, безсмислени (ненужни) „корекции“, без видимо подобряване качеството на рисунката (фигурата);

2.Поведение по време на рисуването:

-страх да започне да рисува, изразен като неувереност от вида: „Не мога да рисувам“, „Никога не съм рисувал това“, „Няма да се получи“ и пр.

-постоянни въпроси по време на рисуването, обикновено свързани с условието (правилата, задачата);

-опити да привлече психологът към рисуването (търсене на обратна връзка, дали рисува правилно);

-многобройни или продължителни извинения за качеството на рисунката по време на изпълнението и/или след завършване на работата.

3.Разположение на рисунката на листа:

-много малка рисунка (миниатюра, особено ако е разположена в горната или в долната част на листа) – такива рисунки показват чувство за дискомфорт, емоционална несигурност (липса на защита), нежелана зависимост;

-небалансирана рисунка (несъразмерност на елементите на една фигура или между повече фигури);

-рязко (внезапно) изместване на фигурата на една страна (например, вдясно);

-рисунката е разположена в долната част на листа (по-надолу от това не може да се рисува) – свидетелства за депресивен фон на настроение, при това, колкото е по-тънък контура на линиите, толкова по-силно е изразено;

Забележка: Този признак е особено значим при наличие на слаб контур, който често се проявява при тревожност от тип незащитеност.

-рисунка в нормален размер, разположена в горната част на листа – може да свидетелства за високи претенции, неудовлетворени потребности в някаква сфера или потребност от устойчива и удовлетворяваща самооценка;

-рисунка в долните ъгли на листа (особено малка рисунка в профил, като стремеж да се „избяга“ от листа): в левия долен ъгъл – страх от бъдещето, повишено вглъбяване, склонност към твърд самоконтрол; в десния долен ъгъл – ярко изразено чувство за дискомфорт;

4.Отделни детайли при тематични рисунки:

 -подчертано прерисуване (повтаряне, акцентиране) и преувеличаване (например, увеличаване на очите при методиките рисунка на човек, несъществуващо животно или фантастично същество);

-изобразяване на фигура (елемент) на линията на земята и с наклон надясно и надолу – очакване за неясно, опасно бъдеще (колкото е по-силна емоцията, толкова наклонът е по-голям);

-отсъствие на образ (на лице) на фигурата (особено при методиката рисунка на човек и рисунка на семейството);  

-рисуване на облаци – изразяват обща тревожност  (колкото повече са щриховани (оцветени или затъмнени), толкова по-силна е емоцията; понякога детето отделя повече време за щриховане на облаците, отколкото на основната фигура, включена в задачата, а друг път по своя инициатива (или след питане на психолога), желае да „допълни“ рисунката (например при рисунка на човек или рисунка на моето семейство);

-изобразяване на болен, мъртъв, осакатен обект;

 

Забележка: При рисуването се препоръчва да се използват моливи от видовете: „М“, „ТМ“, „H“, „HB“ и разбира се – гума.

Превод от руски, Кунчев.

Източник: Прихожан А.М., Психология тревожности. Дошкольный и школьный возраст.

image

Категория: Други
Прочетен: 1055 Коментари: 0 Гласове: 0
 

     1185# Две модификации на скалата за самооценка на емоционално състояние

                                    „Градусник“  на Н.П.Фетискин и Ю.Я.Киселев

 

Основното достойнство на методиките е, че позволява бърза регистрация на състоянието на изследваното лице и проследяване на неговата динамика „тук и сега“. Практически методиката няма възрастови ограничения и същевременно позволява прилагането й в различни сфери на дейност.

Първата методиката е разработена от Н.П.Фетискин и е предназначена за диагностика на ученици.  

Инструкция: Пред Вас на тестовата бланка е изобразен медицински термометър, на който са разграфени няколко скали, съответстващи на различни емоционални състояния на човк.  Сега си представете, че деленията на скалите съответстват на едно или друго ниво на Вашето състояние.  От вас се иска да изберете тази скала, която в най-голяма степен показва Вашето състояние в този момент и да маркирате със знак „+“ тази позиция върху бланката. Скалите посочени на бланката са:

-ентусиазъм (възторг);

-радост;

-светло чувство;

-спокойствие;

-безразличие;

-скука (досада);

-сънливост;

-неудовлетвореност;

-раздразнение;

-пренасищане (умора).

След това от Вас се иска да определите една от 4-те степени, които показват нивото на изразеност (сила) на това състояние. Степените на нивото са: ниска, средна, висока и много висока.

image

Интерпретация на резултатите

 Разположението (маркирането) на 36° съответства на ниво на слаба изразеност на състоянието, от 36° до 37° средна изразеност, от 37° до 38° високо, а от 38° до 39° много висока изразеност на даденото емоционално състояние.

Забележка: „Пренасищане“ – психично пренасищане е състояние, възникващо при изпълнение на еднообразна дейност и субективно се преживява като раздразнение, озлобяване, гняв и отвращение от дейността.

Пример за прилагане на методиката спрямо деца в доучилищна възраст и I-II клас.

При прилагане методиката спрямо деца в доучилищна възраст и I-II клас, психологът (учителят) провежда преди това предварителна беседа с децата, в хода на която им показва реален термометър (медицински). Обяснява им (добре е това да стане в диалогов режим) за какво служи,  как се работи с него и да обвърже предназначението му  със съдържанието и целите на изследването. На децата се обяснява, че при висока температура на човек му е лошо и тревожно (тук е препоръчително децата да назоват различни емоционални състояния). Това се случва когато температурата на човек се покачва на 38°, 39°, 40°, 41° (числата се записват на дъската, за да се виждат от децата). Същевременно се пояснява, че нормалната температура на човек е 36, 6° тогава той не се тревожи, чувства се добре, успява във всичко, здрав е (тук също се поставя акцент на вербализацията на различни позитивни състояния). Когато обаче температурата на човек спадне на 35°, тогава той изпитва слабост, умора, не желае да се занимава с нищо, губи интерес към любими неща и дейности, липсват му обикновените желания да прави нещо.

След тези обяснения, психологът предлага на децата да поиграят. Правилата на играта са следните: той назовава определени пунктове, които са обект на изследването – това могат да бъдат различни житейски ситуации; дейности; учебни предмети; взаимоотношения; нравствени категории; мотиви; ценности; хора и др. В случая е даден пример с учебни предмети. От децата се иска да кажат или да напишат температурата, която биха преживели, свързвайки този учебен предмет и собственото си състояние. Например: български език – 39°, математика – 36,6° и т.н. По този начин се получава информация за степента на тревожност, която е свързана с учебната дейност.

 

Втори вариант на методика „Градусник“ е създадена от Ю.Я.Киселев. Тя е за експресна оценка на емоционалното състояние при спортисти. Авторът предлага скала, състояща се от 10 деления (или 100 деления, като при този случай се установява процентно съотношение). От изследваните лица (спортистите) се иска да отбележат на скалата нивото на различни параметри от своето състояние, например:

-самочувствие;

-настроение;

-желание за трениране;

-удовлетвореност от тренировъчния процес;

-отношения с приятелите (отбора; екипа);

-отношение с треньора;

-спортни перспективи (очаквания за състезанието, двубоя, турнира);

 

-готовност за състезанието (играта);

image

Тестирането отнема много малко време, а същевременно позволява да се измерят във всеки момент различни компоненти, свързани с предстартовото, състезателното и следсъстезателно състояние.

 

Превод от руски, Кунчев.

image
 

Категория: Други
Прочетен: 680 Коментари: 0 Гласове: 0
 

            1177# Детски вариант на скала за явна тревожност (CMAS) (А.Прихожан)

 

1. Кратка характеристика и история на създаване.

Скалата за явна тревожност за деца (The Children’s Form of Manifest Anxiety Scale — CMAS) е предназначена за диагностика на тревожността, като относително устойчиво образувание при деца на възраст 8-12 г. Скалата е била разработена от американските психолози A. Castaneda, B. R. McCandless, D. S. Palermo през 1956 г., на основа Скалата за явна тревожност (Manifest Anxiety Scale) на Дж. Тейлър [Taylor J. A., 1953], предназначена за възрастни.

Както известно, Дж. Тейлър създава скалата чрез подбор от Минесотски многофакторен въпросник (MMPI) на такива пунктове, които съответстват на клиничното представяне на тревожността като генерализирано хронично преживяване на психично или соматично напрежение, проявяващо се в поведението посредством умора, раздразнителност, нетърпеливост, чувство за вътрешна скованост, склонност дори по незначителни поводи да се изпитват пристъпи на силен страх и безпокойство.

Детският вариант на скалата включва 42 пункта, които са оценени за най-показателни от гледна точка на проявата на хронични тревожни реакции при децата. Друга особеност е, че за наличието на симптомите свидетелстват само утвърдителни (положителни) варианти на отговор. Освен това, детският вариант е допълнен с контролна L-скала, включваща 11 пункта, чрез която се установява тенденция изследваното лице да дава социално желателни отговори.  Показателите на тази тенденция изискват както утвърдителни, така и отрицателни отговори. Общи скалата съдържа 53 въпроса.

Използването на този вариант на скалата в много страни, включително САЩ, Франция, Япония, Чехия, Словакия и др., доказва нейната висока клинична валидност и продуктивност при решаване на широк кръг професионални задачи.

Тестът се препоръчва при решаване на следните професионални задачи:

-диагностика на деца от „група риск“, от гледна точка на профилактика и опазване на психичното им здраве;

-анализ на характера на емоционални проблеми на децата;

-профилактика на „сривове“, свързани с изпитни, конкурсни, съревнователни и други стресови условия, поставящи повишени изисквания към нервно-психичното състояние на ученика и т.н.

-разкриване причини за училищна дезадаптация;

-психохигиенни цели – за определяне оптималното разписание на учебните занятия, режим на труд и почивка, общо и учебно натоварване и др.

-при анализ на фактори, свързани с повишена умореност на ученика, нарушение на съня и др.

-при определяне целесъобразността от целодневен престой на детето в училище;

-при работа с деца и родители, вкл. разкриване съотношението на тревожността при родители/педагози и деца (с прилагане на варианта за възрастни за родители и учители);

2. Описание на методиката.

Методиката се прилага, като на детето се предоставя тестова бланка. На първата страница на бланката се отразяват необходимите сведения за изследваното лице (име, фамилия, възраст, клас, пол, дата и време на изследването и др.) Тук е целесъобразно да се остави място за записване на оценките и изводите от резултатите на изследването.

На втората страница е поместена инструкцията и пример:

Инструкция: На следващите страници са написани твърдения. Под всяко от тях са добавени два варианта за отговор: „ВЯРНО“ и „НЕ Е ВЯРНО“. В твърденията са описани събития, случаи, преживявания. Внимателно прочети всяко твърдение и реши, дали то се отнася за теб, правилно ли описва твоето поведение, твоите качества или чувства. Ако си съгласен с написаното, подчертай думата „ВЯРНО“, а ако не си съгласен, подчертай думата  „НЕ Е ВЯРНО“.

Не мисли дълго над отговорите. Ако не можеш да прецениш дали е вярно или не е вярно, твърдението, избери това, което според теб в най-голяма степен се доближава до мнението ти или това, което ти се случва по-често.

Запомни! Не трябва да даваш на едно твърдение два отговора – не трябва да подчертаваш и двата варианта за отговор. Не пропускай нито едно твърдение. Отговаряй подред на всяко, не прескачай твърдения.

А сега нека да се упражняваме, например:

Ти си момче. Вярно или не е вярно?

На теб повече ти харесва да играеш вкъщи, а не навън. Вярно или не е вярно?

Любимият ти учебен предмет е математика. Вярно или не е вярно?

Стимулен материал

1.Трудно ти е дълго да мислиш за нещо когато си сам. 

2.Неприятно ти е да те наблюдават когато вършиш нещо.

3.Много ти се иска във всичко да си най-добрият.

4.Лесно се изчервяваш (по лицето).

5.Харесваш всичките си познати.

6.Често забелязваш, че сърцето ти бие по-учестено (бързо).

7.Ти си много стеснителен – срамуваш се.

8.Случва се да искаш да си колкото се може по-надалеч от някакво място, в което се намираш.  

9.Струва ти се, че другите са по-успешни от теб.

10.Когато играеш, обичаш да побеждаваш, отколкото да губиш.

11.Дълбоко в душата си изпитваш страх от много неща.

12.Често имаш усещането, че другите са недоволни от теб.

13.Страхуваш се да оставаш сам в къщи.

14.Изпитваш трудност, когато трябва да вземеш някакво решение.

15.Ядосваш се, когато нещо не ти се получава.

16.Имаш усещането, че нещо те измъчва, но не знаеш какво.

17.Ти винаги и към всички се отнасяш с уважение.

18.Безпокоиш се какво ще кажат родителите ти.

19.Лесно се дразниш,  ставаш гневен.

20.Често ти е трудно да дишаш.

21.Винаги се държиш добре.

22.Потят се дланите на ръцете ти.

23.Когато си в училище, отиваш по-често до тоалетната отколкото другите.

24.Другите деца са по-щастливи от теб.

25.За теб е особено важно какво говорят другите за теб.

26.Често усещаш, че ти е трудно да преглъщаш.

27.Често се случва да се безпокоиш за нещо, а по-късно разбираш, че това няма никакво значение за теб.

28.Лесно се обиждаш (засягаш).

29.Непрекъснато те измъчва мисълта, дали постъпваш правилно.

30.Никога не се хвалиш пред другите.

31.Страхуваш се от това, което може да ти се случи.

32.Трудно ти е да заспиваш вечер.

33.Много се притесняваш за оценките в училище.

34.Никога не закъсняваш.

35.Често се чувстваш недостатъчно уверен.

36.Винаги казваш истината.

37.Имаш усещането, че никой не те разбира.

38.Страхуваш се да не ти кажат: „Ти всичко правиш зле!“.

39.Страхуваш се от тъмнина.

40.Трудно се съсредоточаваш в учебната дейност.

41.Понякога се ядосваш.

42.Често имаш болки в корема.

43.Изпитваш някакъв страх, когато трябва да заспиш сам в тъмна стая.

44.Често правиш неща, които не би трябвало да правиш.

45.Често имаш главоболие.

46.Безпокоиш се, че нещо ще се случи с родителите ти.

47.Понякога не изпълняваш обещанията си.

48.Бързо се уморяваш.

49.Често се случва да нагрубиш родителите си или други възрастни.

50.Нерядко сънуваш страшни сънища.

51.Струва ти се, че другите деца ти се смеят зад гърба.

52.Случвало се е да излъжеш.

53.Страхуваш се, че с теб ще се случи нещо лошо.

 

Методиката може да се прилага индивидуално и групово, като се спазват правилата за групово изследване. За деца на 7-8 г. е препоръчителен индивидуален вариант. Ако детето среща трудности при четене на текста или разбиране на отделни фрази (думи), е възможен и устен вариант за провеждане – психологът чете всеки пункт и записва отговора.  Времето за писмена работа по теста е 15-20 мин.

3. Обработка на резултатите

Предварителен етап

А. Преглежда се тестовата бланка с отговорите и се отбелязват (изброяват) всички твърдения с еднакви отговори (само „вярно“ и само „не е вярно“).  Както по-горе беше посочено, в методиката всички симптоми на тревожност изискват само утвърдителен (положителен) отговор („вярно“), което обикновено при обработката на данните създава трудности, свързани с възможността за смесване (объркване) показателите за тревожност със склонността към стереотипни отговори – процедура, която доста често се среща при децата в начален етап на обучение.  За проверка се използва контролната скала „социална желателност“, предполагаща двата варианта на отговори.  В случай, че се установи наличието на посоченото стереотипно попълване на отговори (всички отговори са „вярно“ или обратно – „не е вярно“), то получения резултат следва да се разглежда за съмнителен.  Необходимо е да проведат допълнителни проверки с други методи.

Б. Необходимо е да се обърне внимание за наличието на втора група грешки при попълване на бланката, т. нар „двойни отговори“, т.е. едновременно подчертаване на двата отговора; за пропуснати отговори на твърдения; поправки, коментари и пр.  В случаите, при които изследваното лице е попълнило погрешно не повече от 3 пункта от субскалата за тревожност (независимо от характера на грешките), данните могат да бъдат взети под внимание и да се обработят както останалите. Ако обаче, грешките са повече, то не се препоръчва въобще обработване на данните.  Особено внимание следва да се обърне на онези деца, които пропускат  или дават двойни отговори на 5 и повече твърдения.  Трябва да се има предвид, че такива случаи свидетелстват за затруднения при избора на отговор, за бягство от отговор, за трудности при вземане на решение, т.е. явяват се показатели за скрита тревожност.

Основен етап

1.Изчисляват се резултатите по контролна субскала „соициална желателност“ 

image
 

Критичното значение по субскалата е 9 бала. Този и по-висок резултат свидетелства, за недостоверност на отговорите на изследваното лице, т.е. за проява на социална желателност.

 

2.Изчисляват се баловете по субскалата за тревожност.  

image

Всички отговори, съвпадащи с ключа се оценяват с 1 бал. Получената сума представлява първична оценка или  „суров“ бал.

 

3.Първичната оценка се трансформира в скалова оценка (виж. Таблица 3). За тази цел се извършва съпоставяне с нормативните показатели  по групи деца със съответната възраст и пол.

image

 

4.На основание получените скалови оценки се прави извод за нивото на тревожност на изследваното лице  (таблица 4).

image

image

Превод от руски, Кунчев.

 

Източник: Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика.

image
 

Категория: Други
Прочетен: 1910 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                      1176# Скала за личностна тревожност за ученици (А.Прихожан)

 

Кратка характеристика на скалата

Предложената тук скала е разработена през периода 1980-1983г. на принципа на „Скалата за социално-ситуационен страх и тревога“ на О. Кондаш (1973).  Особеността на този вид скали е в това, че в тях тревожността се определя според оценката на изследваното лице за преживяната тревожност при определени ситуации от ежедневието. Според нас, предимство на скалите от този вид е, че първо, те позволяват да се разграничат областите от реалността, които предизвикват тревога и второ, в по-малка степен зависят от способността на учениците да разпознават своите преживявания, т.е. от нивото на развитие на интроспекцията и наличието на специфичен речник за назоваване на преживявания.

Първият вариант на методиката е съдържал 3 субскали, определящи съответно тревожност, свързана с училищни ситуации (училищна тревожност); със ситуации на общуване (междуличностна тревожност) и с отношение към себе си (самооценъчна тревожност). Предложеният тук вариант е допълнен с още една скала – за мистични, магически страхове (магическа тревожност). Тази скала се оказва доста чувствителна  и позволява да бъде отделена от общата (генерализирана) тревожност във вариант на частна (парциална) тревожност.

Описание на методиката

Методиката се отнася към групата бланкови методики, които позволяват групово прилагане.  Бланката съдържа необходимите сведения за изследваните лица: инструкция и стимулен материал.

Методиката е разработена в две форми. Форма „А“ е предназначена за ученици на 10-12 години, а форма „Б“ – за 13-16 години.  Инструкцията е обща за двете форми.

Инструкция (на първа страница на бланката).

На следващите страници са изброени различни ситуации и обстоятелства, с които ти се срещаш в живота. Някои от тях могат да бъдат неприемливи, поради това, че предизвикват в теб чувство за тревога, безпокойство или страх.

От теб се иска да прочетеш внимателно всяко твърдение и да си представиш, че се намираш в тези ситуации, след което трябва да избереш един от предложените отговори, който да оградиш с кръгче. Отговорите са отбелязани с числа под твърдението: 0, 1, 2, 3 и 4 и отразяват силата на преживяването. Ти трябва да избереш този отговор, който в най-голяма степен показва твоите лични преживявания във връзка с тази ситуация. С други думи, колко тази ситуация за теб е неприятна, в каква степен  предизвиква у теб чувство на безпокойство, опасения или страх.

Ако ситуацията въобще не те безпокои и е без значение за теб, обгради числото „0“.

Ако изпитваш известна тревога, безпокойство – обгради числото „1“.

Ако безпокойството и страхът са достатъчно силни и на теб не ти се иска да попадаш в тази ситуация – обгради числото „2“.

Ако ситуацията е много неприятна, с нея се свързва силно безпокойство, тревога, страх – обгради числото „3“.

Ако ситуацията предизвиква в теб много силно безпокойство, много силен страх и е нетърпима – обгради числото „4“.

А сега обърни на следващата страница.

(на втората страница инструкцията продължава)

Твоята задача – представи си всяка една от ситуациите (себе си в самата ситуация). След това определи доколко тя може да предизвика у теб чувство на тревога, безпокойство, опасения или страх и накрая, обгради едно от числата под твърдението, определящо доколко тя е неприятна за теб. Какво означава всяко число е написано в горната и долната част на всяка страница (не – 0; немного – 1; достатъчно – 2; значително – 3; много – 4).

Въпросник за форма „А“ за 10-12 години.

 Пример: Постъпване в ново училище.

1.Изпитват те на дъската пред всички.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

2.Попадаш сред непознати хора.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

3.Участваш в състезание, олимпиада, конкурс.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

4.Чуваш заклинания.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

5.Разговаряш с директора на училището.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

6.Сравняваш себе си с другите.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

7.Учителят преглежда дневника и търси кого да изпита.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

8.Критукуват те, в нещо те упрекват.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

9.Наблюдават те, ти правиш нещо, трябва да вземеш решение за нещо и те гледат.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

10.Сънуваш лош сън.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

11.Пишеш контролна работа (попълваш тест в час) по някакъв предмет.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

12.След контролното (тест), учителят започва да обявява оценките.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

13.Правиш нещо, но не се получава, не ти върви.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

14.Наблюдаваш някакъв човек, който много прилича на магьосник, вещер, страшен е.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

15.Никой не ти обръща внимание.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

16.Чакаш родителите си вкъщи. Те ще се върнат от родителска среща.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

17.Заплашва те явен неуспех, провал.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

18.Чуваш ироничен смях зад гърба си.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

19.Не разбираш обясненията на учителя.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

20.Замисляш се за това, какво би постигнал в бъдеще.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

21.Слушаш предсказания за предстояща галактическа катастрофа.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

22.Излизаш на сцена пред много хора.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

23.Чуваш, че има хора или конкретен човек, който причинява злини.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

24.Никой не иска да играе с теб.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

25.Проверяват способностите ти да направиш нещо (да се справиш с нещо).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

26.Гледат на теб и се отнасят с теб, като с малко детенце.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

27.По време на изпит разбираш, че ти се е падал въпрос №13.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

28.По време на час, внезапно учителят ти задава въпрос.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

29.Оценяват твоя работа.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

30.Опитваш, но не можеш да се справиш с домашна работа за училище.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

31.Предстои ти да спиш сам в тъмна стая.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

32.Не си съгласен с родителите ти.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

33.Заемаш се с някаква нова, непозната и отговорна дейност (задача).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

34.Провеждаш беседа с училищния психолог.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

35.Мислиш за това, как ще те пренебрегнат, ще те „изиграят“.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

36.Всички замълчават, когато се появяваш ти.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

37.Слушаш страшни истории.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

38.Спориш със свой приятел (приятелка).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

39.Мислиш за своята външност.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

40. Мислиш за призраци, мъртъвци, неземни същества-изчадия.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

 

Въпросник за форма „Б“ за 13-16 години.

Пример: Постъпване в ново училище.

1.Изпитват те на дъската пред всички.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

2.Налага се да се обърнеш с въпрос (молба) към непознат възрастен.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

3.Участваш в конкурс, олимпиада, състезание.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

4.Чуваш заклинания.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

5.Разговаряш с директора на училището.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

6.Сравняваш себе си с другите.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

7.Учител ти прави забележка.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

8.Критукуват те, в нещо те упрекват.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

9.Наблюдават те, ти правиш нещо, трябва да вземеш решение за нещо и те гледат.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

10.Сънуваш лош сън.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

11.Пишеш контролна работа (попълваш тест в час) по някакъв предмет.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

12.След контролно (тест), учителят започва да обявява оценките.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

13.Правиш нещо, но не се получава, не ти върви.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

14.Мислиш си, че ако не внимаваш как постъпваш, ще си навлечеш гневът на неподвластни за теб сили на съдбата (играеш и проваляш с късмета си).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

15.Никой не ти обръща внимание.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

16.Чакаш родителите си вкъщи. Те ще се върнат от родителска среща.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

17.Заплашва те явен неуспех, провал.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

18.Чуваш ироничен смях зад гърба си.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

19.Не разбираш обясненията на учителя.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

20.Замисляш се за това, какво би постигнал в бъдеще.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

21.Слушаш предсказания за предстояща галактическа катастрофа.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

22.Излизаш на сцена пред зрители.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

23.Чуваш, че има хора или конкретен човек, който причинява злини.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

24.Караш се (спориш) с родителите си.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

25.Участваш в психологически опит (експеримент).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

26.Гледат и се отнасят с теб, като с малко дете.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

27.По време на изпит избираш въпрос №13.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

28.По време на час, внезапно учителят ти задава въпрос.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4

29.Размишляваш върху привлекателността си за другите момчета (момичета).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

30.Опитваш, но не можеш да се справиш с домашна работа за училище.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

31.Попадаш в тъмнина, виждаш неясни силуети, чуваш някакви шумове.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

32.Не си съгласен с родителите ти.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

33.Заемаш се с някаква нова, непозната и отговорна дейност (задача).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

34.Провеждаш беседа с училищния психолог.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

35.Мислиш за това, как ще те пренебрегнат, ще те „изиграят“.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

36.Всички замълчават, когато се появяваш ти.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

37.Общуваш със странен човек, приличащ на екстрасенс.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

38.Чуваш как някой говори за своите любовни подвизи.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

39.Заглеждаш се продължително в огледалото.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

40.Струва ти се, че нещо свръхестествено може да ти попречи да постигнеш нещо желано.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

Обработка на резултатите

Разпределението на пунктовете (твърденията/ситуациите) по субскалите са представени в таблица 1. Ключът е общ за двете скали.

image

Забележка: Отделянето на субскалите следва да се приема за условно делене. Така например, предложените в тях ситуации на общуване могат да се разглеждат от позиция на актуализация на представите за себе си или някои училищни ситуации – като ситуации на общуване с възрастни и пр. Както показва практиката обаче, представеният вариант е продуктивен от гледна точка на задачите за преодоляване на тревожността –  той позволява да се локализират зоните на най-голямо напрежение и да се създаде индивидуална програма за работа.

При обработката на всеки от пунктовете по скалите се оценява количеството бал, които е бил посочен от изследваното лице. Изчислява се общата сума балове по всяка скала и по цялата методика. Получените резултати се явяват сборове суров (първичен) бал. Първичните балове се трансформират в скалови балове (виж таблици 2-6). В качеството на скалови оценки се използва стандартна десетка (стен).  След това резултатите на изследваното лице  се съпоставят с нормативните показатели по групи ученици, съответстващи на възраст и пол.  Резултатът, получени по всички скали се интерпретират като показател за „общо ниво на тревожност“, а по отделните скали, като специфични видове тревожност.

image

image

image

image

image

На основание получените скалови оценки се правят изводи за нивото на тревожност на изследваното лице. За тази цел се използва таблица 7.

image

Превод от руски, Кунчев.

 

Източник: Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика.

image
 

Категория: Други
Прочетен: 1105 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3880343
Постинги: 2193
Коментари: 116
Гласове: 1330
Календар
«  Януари, 2019  >>
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031