Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kunchev Категория: Други
Прочетен: 3876224 Постинги: 2192 Коментари: 116
Постинги в блога от 14.04.2017 г.
 .

Методика за изследване модели за решение на трудни ситуации (РТС).    Модифициран вариант на  проф. Олга Юриевна Михайловна.

 

Описание: Методиката е разработена от чешкия детски психолог  Я. Букал и е модифициран д-р на психологическите науки, проф. Олга .Юриевна Михайлова. Предназначена е за диагностика на особеностите, които се проявяват в поведението на човек при реагиране при трудни ситуации – това са ситуации на неуспех, на трудности при постигане на цели и изпълнение на поставени задачи. Тя е ценен инструмент при изследване на ученици с проблемно поведение. Съдържа 55 твърдения, поместени в 11 оценъчни скали. Време за изследване – 20-30 мин.

Инструкция: Прочетете внимателно всеки въпрос и изберете един от предложените отговори: „никога“, „рядко“, „понякога“, „често“, „почти винаги“, който в най-голяма степен се отнася за Вас.

Текст

1.            Когато нещо не ми се получава, в раздразнението си аз захвърлям и изоставям всичко и едва когато се успокоя се завръщам и продължавам работата си.

2.            Когато възникне пред мен някакъв проблем, си помагам с различни средства – слушам музика, разхождам се, дори прибягвам към някакво фармакологично средство за да се успокоя.

3.            При трудни ситуации аз се стремя да намеря човек, с който да споделя, да ме разбере и да ме подкрепи.

4.            Когато видя, че нещо не ми се случва, аз преставам да мисля за него и бързо го забравям. 

5.            Понякога когато съм раздразнен правя такива неща, че впоследствие се чудя как съм могъл да го сторя.

6.            Имал съм случаи, при които съм бил толкова разгневен, че съм взимал първата попаднала ми вещ и съм я счупвал (разбивал, разкъсвал, захвърлял).

7.            Ако някой ми пречи за да постигна определена цел, аз се опитвам да му го върна по същия начин.

8.            В случай, че не успея да постигна определено намерение, аз никога не обръщам своя гняв, отчаяние или недоволство към себе си.

9.            Когато съм гневен и се разлютя, аз не държа яростта си в мен, а я го показвам видимо.

10.       Когато не успявам да постигна това което искам и срещам затруднения, аз променям дейността си, като се захващам с нещо по-лесно и достъпно, което със сигурност ще ми донесе успех.

11.          Ако нещо към което се стремя не се получава, аз мобилизирам още повече силите си за да го постигна.

12.          Неприятностите и проблемите за дълго време ме изваждат от строя така, че нищо с което се захвана не ми се отдава или въобще не мога да подхвана каквото и да било.

13.          Когато ми предстоят важни събития, аз прибягвам до някои лекарства за да се успокоя.

14.          Аз избягвам да разказвам на другите за своите проблеми, а по-скоро се старая да се уединя и да поразсъждавам върху тях самостоятелно.

15.          Когато не успявам да постигна определена цел, аз най-често вярвам, че така са се стекли обстоятелствата и че следващия път със сигурност ще ми провърви. 

16.          При неуспех аз обвинявам себе си, че не съм направил всичко което е могло за да постигна целта си. 

17.          Когато не успея да постигна това което искам, аз съм способен да стоваря своя гняв на всеки, който ми попадне под ръка.

18.          Когато съм гневен мога да счупя всичко което ми е под ръка.

19.          Мисля, че тези, които ми причиняват болка и създават неприятности заслужават същото.

20.          Ако някой ме подразни и разгневи, аз съм в състояние да му кажа всичко което мисля за него.

21.          При неуспех аз мислено се връщам към ситуацията и се опитвам да намеря правилно решение, разсъждавайки върху това защо са се развили така нещата.

22.          Когато обективните обстоятелства са против мен, аз не се опитвам да вървя срещу тях, опитвайки се да постигна целите си. 

23.          При неприятности аз мисля как да си отмъстя на този, който ме е унизил и обидил, но реално нищо не предприемам.

24.          Когато видя, че не успявам да се справя с нещо, аз разчитам на поддръжка и помощта от страна на обкръжението ми.

25.          По-лесно преживявам неуспехите си, когато прибягвам до някакво друго средство, доставящо ми удоволствие или такова,което просто ми позволява да забравя.

26.          Когато не ми се получават нещата така, както аз искам дълго преживявам неуспеха си.

27.          Мисля, че винаги си гледам работата така, че когато нещо не ми се получава, моята вина в това е незначима.

28.          Ако е нужно да защитя своите интереси и своите права, аз бих прибягнал дори до физическа сила.

29.          Напълно разбирам онези, които в своята ярост са в състояние да изпочупят предмети и вещи около тях. 

30.          За да се накажа, когато се проваля, аз прибягвам дори към неща, които дори са ми неприятни.

31.          Когато възникне спор с някого, аз неусетно започвам да говоря все по-силно.

32.          Това, че имам успех в друга област не може да компенсира чувството ми за провал в тази, в която искам да постигна резултат.

33.          При неуспех аз търся грешките си и започвам всичко отначало, като се старая да не ги допусна отново.

34.          Когато някаква работа не става, аз предпочитам да я изоставя, вместо да си губя времето с нея.

35.         Разсейването с приятели и весела компания ми помага да повиша настроението си и да забравя за проблемите.

36.          При неприятности и трудности аз се успокоявам с това, че при другите нещата стоят още по-зле.

37.          Виновник за моите неуспехи често съм аз самия.

38.          Попадал съм в трудни ситуации по вина на другите хора.

39.          Когато съм гневен, удрям с юмрук по масата или шумно затварям зад себе си вратата.

40.          Имал съм случаи, при които аз самият съм си причинявал болка, страдание и съм се самонаказвал за това, че съм неудачник.

41.          Дори при бурен спор, аз не прибягвам до използване на лични нападки и оскърбителни забележки.

42.          Когато имам неприятности аз се стремя да се заема с някаква друга работа за да мога да се разсея и забравя.

43.          Дори когато всички са против мен, аз настойчиво се стремя да постигна своите цели и да им докажа, че съм прав и мога.

44.          При неприятности, за да се отърва от неприятното преживяване, аз или се захващам с някаква обикновена постижима дейност или просто се махам и се опитвам да се разтоваря безделничейки.

45.          Дори при големи неприятности аз не се отчайвам и не губя интерес към това, което искам да постигна.

46.          Когато съм много гневен съм имал случаи да разтоваря яростта си върху различни предмети.

47.          Когато не успявам да постигна определена цел, аз прибягвам към помощта на другите, като търся съветите и техния по-богат опит.

48.          При неприятности и неуспехи, аз се опитвам да се успокоя, защото съм убеден, че това е временно и че утре ще успея.

49.          Мисля, че повечето от моите неуспехи се дължат на неумение, незнание или мързел.

50.          Дори при силен гняв, аз не съм в състояние да се карам или ударя обидилия ме.

51.          Разбирам онези хора, които за да забравят своите трудности и тревоги прибягват към хумор, песни и други „веселяшки“ средства.

52.          При големи неуспехи аз съм си мисля, че съм такъв неудачник, че дори не заслужавам да живея.

53.          Ако нещо не ми се получава и някой непрекъснато ми досажда и пречи, аз съм в състояние да го отстраня от себе си, като го обидя и нагрубя.

54.          Когато нещо не ми се получава, аз се заемам с нещо друго, което със сигурност ще успея да свърша.

55.          Аз се опитвам да доведа до финала всяка работа, независимо от препятствията или предишните неуспехи.

Обработка и интерпретация на резултатите

Баловете се изчисляват по петобална система, както следа:

„никога“ - 1 бал;

„рядко“ - 2 бала;

„понякога“ - 3 бала;

„често“ - 4 бала;

„почти винаги“ -5 бала;

Модели за разрешаване (скали):

1.Бягство -1, 12, 23, 34, 45.

Показва склонността да се реагира с бягство при трудни ситуации, чрез оттегляне, прекратяване на дейността, загуба на интерес към решаването на проблема.

2.Наркотизация — 2, 13, 25, 35, 51.

Склонност на изследваното лице да се справи с проблема, чрез използване на психоактивни вещества (цигари, алкохол, медикаменти) с цел, да се успокои, да облекчи негативната оценка и възприятие за себе си, да повиши настроението или да забрави.

3.Сравнение на своите проблеми с проблемите на другите - 3, 14, 24, 36,47.

Склонност да се успокои и преодолее чувството за провал, като измести проблема и се сравни с другите, като омаловажи своето положение, оценявайки чуждото като още по-трудно. Показва стремеж да потърси поддръжка, помощ и съвети от обкръжението за справяне с проблема.

4.Механизми за намаляване на психичното напрежение - 4, 15, 26, 44, 48.

Манифестира стремеж да не се мисли за проблема, да се забрави за провала, да се успокои и превключи към друга дейност; да направи опит за оценка и обяснение на проблема като търси причините в обстоятелствата и липса на късмет.

5.Вербална агресия - 9, 20, 31, 41, 53.

Показва склонност за разтоварване от напрежението чрез повишаване на тон, прибягване до резки забележки, употреба на „силни“ и крайни изрази, лични нападки срещу други.

6.Агресия към хора - 7, 17, 28, 38, 50.

Склонност към отправяне на обвинения към други хора, дори прибягване до физическа сила, с цел разтоварване на раздразнението и гнева.

7.Агресия към предмети - 6, 18, 29, 39, 46.

Автоматична реакция за разтоварване на напрежението и гнева върху неодушевени предмети.

8.Агресия към себе си (автоагресия) - 8, 19, 30, 40, 52.

Склонност да насочва отчаянието и гнева към себе си, да се самообвинява или да извършва неща, които никога не би извършил с една единствена мисъл – да се самонакаже, дори да си причини болка и страдание.

9.Интрапунитивно отношение към ситуацията - 5, 16, 27, 37,49.

Склонност да обвинява за неуспеха само и единствено себе си, да търси причината за проблема в своите негодности, неумение и незнание,

10.Компенсация — 10, 21, 32, 42, 54.

Стремеж да постигне успех в друга област, в която знае че е по-добър, с цел да компенсира негативното неприятно преживяване.

11.Усилване на волята за постигане на целите  -  11, 22, 33, 43, 55.

     Стремеж да усили волята, да се мобилизира и с още по-голяма настойчивост, старание и търпение да продължи да се стреми към постигане на целта. Показва неотстъпчивост, самоувереност, стремеж да доведе нещата до финал, без да изпитва страхове или да обръща внимание на предишните неуспехи.  

В сферата на образователната институция резултатите от приложената методика позволяват да се постигне една относително прецизна оценка за дефицитите (слабите страни) на изследваното лице и на тази основа да се планира успешно педагогическо въздействие.  Анализът на резултатите позволява съставянето на план, в който да бъдат включени задачи за корекция в следните сфери:

-          Снижаване нивото на агресивност на ученика.

-          Формиране на адекватна самооценка.

-          Повишаване отговорността на ученика към собствените постъпки.

-          Изменение на отношението му към семейството и най-близкото обкръжение.

-          Корекция на отношението към собствения Аз.

-          Снижаване нивото на вътрешна конфликтност.

-          Повишаване ролята на саморъководството и самоконтрола на поведението.

-          Развитие на способности за самоанализ и самонаблюдение.

-   
Формиране на позитивни жизнени цели и повишаване мотивацията за тяхното постигане.

-    Разкриване на творческия потенциал и актуализация на стремежите за неговата реализация.

Категория: Други
Прочетен: 1515 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 14.04.2017 08:20
 .  

Скала за изследване потребността от търсене на силни преживявания и усещания (М.Цукерман)

            Методиката е предложена от М. Цукерман през 1964г. използва се за изследване нивото на потребности при търсене на силни преживявания, неочаквани ситуации и нови усещания при подрастващи и възрастни хора. Тя е един от инструментите, който често се прилага при ученици с девиантно поведение. Скалата е известна с популярния въпрос „Как бихте искали да живеете?“ Скалата съдържа 16 въпроса.

Инструкция: Предлагаме Ви списък с твърдения, които са обединени в двойки. От всяка двойка Вие трябва да изберете само един отговор – този, който най-точно съвпада с Вашето мнение и да отбележите номера му с кръгче.“

Стимулен материал

1. а) Предпочитам работа, която е свързана с пътувания и пътешествия.

    б) Предпочитам работа, която бих могъл да върша в офис и на едно място.

2. а) Обикновено прохладен, свеж и дори с лек студен дъждец ден се ободрявам.

    б) В прохладни дни не мога да дочакам момента за да се прибера вкъщи.

3. а) Не харесвам и не мога да търпя каквито и да е миризми на човешко тяло.

    б) Някои миризми на човешкото тяло определено ми харесват.

4. а) Не бих изпробвал какъвто и да е наркотик, който би оказал върху мен непознато въздействие.

    б) Всъщност, бих опитал еднократно някакъв наркотик, който би ми предоставил приятни халюцинации.

5. а) Бих предпочел живот в идеално общество, в което всичко е безопасно, щастлив и надежден човек.

    б) Бих предпочел да живея в неопределено, динамично променящо се, смутно и наситено на неочаквани обрати общество.

6. а) Не бих могъл да пътувам в едно превозно средство с човек, който обича високите скорости.

    б) Понякога обичам да управлявам превозно средство с висока скорост – тогава усещам приятна възбуда и удоволствие.

7. а) Ако работя като продавач за някой търговец, то аз бих предпочел постоянна и твърда заплата, която не е обвързана с това колко съм успял да продам и спечеля.

   б) Ако работя като продавач за някой търговец, то аз бих предпочел да ми се заплаща за свършена работа, тъй като тогава ще имам възможност да спечеля повече, отколкото ако съм на твърда заплата.

8. а) Не обичам да споря с хора, чийто мнение коренно се различава от моето, защото такива спорове винаги са неразрешими.

   б) За мен хората, които не са съгласни с моето мнение ме стимулират повече, по-интересни са, отколкото тези, които са съгласни с мен.

9. а) Повечето хора губят безсмислено много пари за различни застраховки.

    б) Застраховката  е нещо, което може и трябва да направи всеки един човек, защото тя би му осигурила по-малка загуба или пълна компенсация при инцидент.

10. а) Ако имам предложение, не бих се съгласил някой да ме хипнотизира.   

     б) Бих си пробвал, ако някой ми предложи да ме хипнотизира.

11. а) Най-важната цел и смисъл в живота е, да живееш като на въртележка и да вземеш от него всичко което можеш с пълни шепи.

     б) Най-важната цел и смисъл на живота е да постигнеш щастие и да получиш спокойствие и сигурност.

12. а) В студена вода аз винаги влизам бавно, позволявайки на тялото да се адаптира към нея.

      б) Харесва ми и не се страхувам веднага да се потопя или хвърля в морето и хладен басейна.

13. а) В повечето видове съвременна музика не ми харесва дисхармонията и хаоса на звуците.

     б) Обичам да слушам нови и непознати видове музика.

14. а) Най-лошия социален недостатък е да бъдеш груб и невъзпитан човек.

      б) Най-лошия социален недостатък е да бъдеш скучен и досаден човек.

15. а) Предпочитам експресивните, емоционално-изразителните хора, дори те да са неуравновесени и непоследователни.

      б) Предпочитам повече хората, които са спокойни, улегнали, предвидими и последователни.

16. а) Според мен, мотоциклетистите са хора, които имат неосъзната потребност да си причинят болка и страдание.

      б) Мисля, че би ми харесало да покарам мотоциклет или да се повозя на него.

 

 

Ред за обработка на резултатите:

Всеки отговор, съвпадащ с ключа получава 1 бал. Получения бал се сумира. Получената сума, съвпадаща с ключа е показател за нивото на потребности от силни преживявания.

Ключ.: 1а, 2а, 3б, 4б, 5б, 6б, 7б, 8б, 9а, 10б, 11а, 12б, 13б, 14б, 15а, 16б.

Интерпретация:

Търсенето на нови усещания и преживявания играе важна роля в живота на човек, тъй като те стимулират въображението, развиват творческия потенциал и разбира се в крайна сметка водят до личностно развитие.

11-16 бала –  високото ниво на потребности показва наличие на силни влечения, дори безконтролна насоченост към новото и непознатото; това ниво показва склонност към рискови увлечения, към авантюри и приключения; хората с това високо ниво на потребности могат лесно да бъдат провокирани от неизвестното и неочакваното.

6 - 10 бала средното ниво на потребности свидетелства за умение за контролиране  на тези потребности  и за умереност при тяхното удовлетворяване, т.е. от една страна  - откритост към новото, а от друга - сдържаност и разсъдителност в необходимите моменти на живота.

0 - 5 бала ниското ниво на потребностите показва повишено внимание, бдителност, преценка и колебливост при вземане на решения за участие в дейности, свързани с придобиването на нови впечатления, преживявания и усещания, от гледна точка на рисковете и евентуални негативни последици.  Такива лица предпочитат стабилност, сигурност, спокойствие, отколкото неочакваност, неизвестност или промяна, натоварвайки бъдещето с негативни и опасни предвиждания.

 

Източник: Шкала поиска ощущений (М.Цукерман) / Альманах психологических тестов. М., 1995, С.187-189.

Категория: Други
Прочетен: 1704 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3876224
Постинги: 2192
Коментари: 116
Гласове: 1329
Календар
«  Април, 2017  >>
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930